Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Lampekjøp til besvær

#1

Vianne Rocher sa for siden:

Mulig dette er feil underforum, må gjerne bytte sted om det er tilfellet.

Saken er som følger. Impulsiv Vianne kommer over rosa PH 5/5 i en av Bartebyens interiørforretninger. Hun bestemmer seg for å kjøpe. De har ikke på lager, men jeg blir tilbudt å kjøpe den som henger i utstillingen. Jeg takker ja til det, betaler full pris for varen og får den med hjem.
Når lampen skal henges opp over stuebordet lørdags ettermiddag (etter at vi har revet ned den gamle og ledninger henger og dingler), oppdager vi at den er skadd. Den har hakker på innerste skjerm og er skjev. Dessuten er kolben man skrur lyspæra i også skjev/trykt inn. Dette er såpass kjipt på en lampe til den prisen at vi bestemmer oss for at vi vil returnere den. Jeg vil ha en hel og feilfri lampe.
Ringer påfølgende dag og forklarer problemet for butikkens ansatte. Daglig leder er ikke inne, men hun skal ringe på oss når hun får anledning..
Dagen går og vi mottar ikke telefon, vi tar derfor med oss lampen og leverer den tilbake i butikken. Vi får da beskjed om at de ikke kan gi ut så store summer kontant, men at det vil bli overført på konto og at daglig leder vil kontakte oss neste dag.
Neste dag går uten at vi hører noe. Hele forrige uke går uten at noen penger kommer på kontoen eller at vi hører noe. Ringer tilbake på mandag og daglig leder er ikke inne, men skal kontakte oss. Hører ingenting. Ringte i går (tirsdag). Daglig leder ikke inne, skal ta kontakt. Hører nada. Ringer igjen i dag og får snakke med en mann. Han er ikke i butikken akkurat nå, men vil at vi skal sende en mail "for å få ting skriftlig" da saken fra deres side "høres litt merkelig ut". Han lurer på om vi fikk kvittering for bytte av lampen (noe vi ikke fikk, derimot tok medarbeideren deres som tok i mot lampen en kopi av vår kvittering).
Jeg aner at de kommer til å insistere på at lampen var uskadd da de sendte den ut fra butikken og at vi kommer til å få problemer med å få tilbake pengene. Grunnen til dette er at jeg egentlig vet at de er håpløst uproffe på den forretningen. Såpass at jeg som regel aldri handler der lengre fordi de ikke evner å følge opp en eneste kunde og alt bare er kaos.
Nå er jeg sur, mest sur på meg selv som gikk inn dit og lot med blende av muligheten til å unngå bestillingstid.
Så hva vil jeg med denne tråden? Vite hvor jeg står rent rettighetsmessig, om de slår seg vrang. I verste fall kan de sikkert finne på å si at de aldri har tatt i mot noen lampe fra oss(paranoid)og hva gjør vi da??


#2

Tallulah sa for siden:

Da anmelder du dem for tyveri.


#3

Lavender sa for siden:

Du ber om en ny lampe fra fabrikk og en gyldig returseddel, tilgodelapp for den du leverte inn. Høres ut som om den butikken ikke kommer til å leve lenge. Gjør det nå. Møt opp for tilgodebevis og bestilling, ta event annet på Mail. Bevis er bra, bilder, kvitteringer, vitner og mailer.


#4

Lavender sa for siden:

Lite proffe ansatte også. De bør ringe leder for deg der og da, eller gi deg kontaktopplysninger når dette er en person som ikke er i butikk og de ansatte ikke har myndighet. Kanskje har de nok kontanter lørdag ettermiddag. Gjør avtale da hvis de ansatte får slå retur.


#5

Pingis sa for siden:

Hva er det med bartebyens interiørbutikker, egentlig? :gal: Hvilken butikk var det?


#6

Teofelia sa for siden:

Kontakt forbrukerrådet. De er flinke i Bartebyen. Og alle butikke jeg har vært i kontakt med, har blitt veldig spake når jeg kommer med et utsagn fra dem i ryggen.

Og hvis det ikke virker: anmeld!

Også ønsker jeg meg navnet på butikken, enten her eller på PM. :blafre:


#7

Cauchy sa for siden:

Håper dette ordner seg for deg!

Jeg vil gjerne også vite hvilken butikk jeg skal unngå i fremtiden.


#8

Libra sa for siden:

Jeg er i gang med lampeleting i Bartebyen og blir glad hvis jeg kan få tips om hvor jeg ikke trenger å bruke tid. :sparke:


#9

millact sa for siden:

Kjipt! Håper det ordner seg, VR!


#10

Vianne Rocher sa for siden:

Ja. Kommer de trekkende med at de aldri har mottat noen lampe, anmelder vi dem. I første omgang satser jeg på å rasle litt med forbrukerrådet i håp om å få igjen pengene mine. Så kan jeg heller bestille lampen hos de jeg vet er seriøse.
Jeg er bare så sjokkert, selv om jeg egentlig ikke burde være det, over useriøsiteten deres. De har i flere år drevet elendig med en ivaretakelse av kunder som ikke ligner grisen. Elendig på oppfølging av ymse forespørsler og er man ikke storkunde, får man følelsen av at man egentlig ikke er velkommen. Men, er det egentlig greit og oute dem?


#11

Libra sa for siden:

Hvorfor skulle det ikke være greit? Du ville jo ha gjort det hvis det var noen som du var veldig fornøyd med.


#12

Teofelia sa for siden:

Ja, absolutt. Både i henhold til forumregler og regler for skikk og bruk.

#13

Vianne Rocher sa for siden:

:knegg: Siden dere insiterer.
Det kommer vel neppe som noen bombe for de som handler litt hos interiørbutikkene i byen. Det er ikke for uten grunn at de downsizet fra tre enorme etasjer i splitter nytt bygg og tilbake i gamle lokaler. Og akkurat rett før de flyttet for å bli enorme, gitt servicen rett i dass. Selv om jeg ærlig talt aldri har vært spesielt imponert. Og det er altså Interia vi snakker om.

Vil man ha dyktige folk som driver seriøst og har gjort det i årsvis, handler man på Rom til Rom. Værness er også gode, men de selger da som kjent kun lamper. Til ting og tang, kopper og kar er CI Pedersen min varmeste anbefaling.


#14

Teofelia sa for siden:

Det var det jeg mistenkte. Jeg går bare og venter på at de skal gå konkurs. Jeg har nemlig også veldig dårlig erfaring med servicen deres.

Jeg bestilte en Le Creuset-panne fra dem i starten av januar, også hørte jeg ikke noe før i starten av april. Da kom følgende melding på svareren min: "Vi skal bestille den pannen du har bestilt fra oss. Men før vi bestiller, vil vi gjerne at du ringer oss og bekrefter at du fortsatt vil ha den." Yeah right!

Jeg har også super erfaring med Værness og Rom til rom.


#15

Vianne Rocher sa for siden:

Ja. Det gjør ærlig talt jeg også.
Men det jeg ikke fatter, etter at butikkdelen deres gikk konken i fjor og den delen av forretningen deres som hadde leveringsavtale med Trondheim kommune mistet avtalen, er at de ikke tar seg sammen litt. Det er akkurat som om de ikke ser selv at grunnen til at de stadig tjener mindre er totalt kritikkverdi kundebehandling- og oppfølging. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg tidligere har lagt igjen forespørsler der om både det ene og det andre som aldri har blitt besvart. Og jeg er neppe alene. Det er penger tapt for dem. Det blir ikke bedre at de til stadighet har tilsynelatende nyansatte som ikke kan/vet noen ting om det som er til salgs i butikken heller. Han som vi snakket med over tlf. sa det jo rett ut i dag, at beskjeder gitt til ansatte over telfonen bare forsvinner-vi måtte sende mail. Da kan man lure på hvorfor de i det hele tatt har telefon.


#16

Vianne Rocher sa for siden:

Vi fikk jo selvsagt ikke noe svar på mailen vi sendte til butikken, til tross for at han vi snakket med lovde vi skulle få svar på formiddagen påfølgende dag. Vi var tålmodige (som vi overraskende nok kan være noen ganger :knegg:) og ventet med å ringe dem til litt utpå dage. Da ringte Rochermannen nok en gang til butikken og møtte for første gang en dame som kunne svare på noe. Han forklarte saken (igjen), sa at han syntes dette var håpløs kundebehandling og at han ønsket å få tilbake sine penger snarest. Hun sa seg enig i at det var kritikkverdig, beklaget at det hadde gått slik og dagen etter sto pengene på konto. Så da ordnet det seg heldigvis til slutt uten anmeldelse eller forbrukerråd.

Ny lampe er bestilt hos konkurrerende bedrift. Jeg tar ikke sjangsen på å bestille fra dem, dessuten hadde de en bestillingstid på 5-8 uker og et krav om 10% av kjøåesum i innbetaling før de bestiller, mot 1 uke og null førbetaling der jeg bestilte i går.


#17

Tallulah sa for siden:

Så godt det ordnet seg! Men så utrolig teit av butikken! De graver jo sin egen grav på denne måten.


#18

Teofelia sa for siden:

Så godt at det ordnet seg. Og så leit at en butikk som i utgangspunktet var så bra har blitt så håpløs.


#19

Mjau sa for siden:

Noen butikker altså.
Nå som det er superlett å bestille det man vil ha på nettet, og få det kjapt hjem uten noe viss vass, skjønner jeg ikke at de tør.

At de har så lang leveringstid på varer, mens man kan få det innen ei uke et annet sted syns jeg lukter problemer med betaling tim leverandører for å være helt ærlig...


#20

Teofelia sa for siden:

Mjau: enten det, eller så venter de med bestillingen til de uansett skal bestille, for å minimere frakt. Noe som funket før, da butikk var eneste mulighet. Nå er det helt uakseptabelt, siden man jo kan kjøpe alt via nett, som du sier.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.