Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

#1

LaBanga sa for siden:

Etterhvert som fler og fler kjøper elbil, så blir det jo også større behov for ladestasjoner, ikke minst der folk jobber. En ting er om jobben skal "sponse" strøm til ansatte som har elbil, en annen ting er at strømnettet fort blir overbelastet dersom veldig mange bilder står til lading hele dagen.

Noen som kjenner til problemstillingen hos seg og som har noen løsninger? Er det fritt frem og gratis å lade, eller må man betale for det?


#2

Neket sa for siden:

Hos oss er det gratis. Men man må komme tidlig. :humre: Tror vi har ti el-bil plasser. Vi har også hurtiglader som koster penger for "publikum", men vi kan låne ladekort gratis i resepsjonen.


#3

LaBanga sa for siden:

Interessant. Men disse elbilplassene, er de dimensjonert for elbiler? Og har dere noen andre fordeler for miljømessig transport?


#4

Lykken sa for siden:

Mannen kjører bil til Lysaker, har gratis lading der på jobb, de har noen ladestasjoner, men usikker på hvor mange. Han må ihvertfall være tidlig ute for å få ladeplass.


#5

Neket sa for siden:

Litt usikker på hva du mener - størrelsen eller stømnettet? Det er vanlig størrelse på de. Strømmen er lagt inn med tanke på elbiler, så jeg vil tro det er godt planlagt - vi har ben i elbilbransjen, og firmaet er med på å promotere infrastruktur for elbiler.

Den eneste andre fordelen jeg kommer på er treningstøy (med logo) til en verdi av 1500 kr pr år hvis man sykler eller løper til jobben jevnlig. Og fleksitid, så man slipper trøbbel hvis man tar toget som er forsinket igjen. :humre:


#6

Bomull sa for siden:

Dette er jo bare ett av problemene med el-bil som dukker opp i takt med at flere og flere går over til det. Det kommer til å bli slutt på fri bom, kjøring i kollektivfelt og gratis lading over litt tid også nå, garantert. Da er det bare miljøaspektet igjen - som for all del er viktig, men jeg tror mange vil oppleve å miste godene de har vent seg til etterhvert. Når det er sagt så synes jeg ikke det er rart om det kommer utgifter ved lading på arbeidsplassen; når mange ansatte skal lade bilen sin er det jo klart at det koster bedriften penger og strøm er heller ikke billig. Ikke minst belastningen på strømnettet som du nevner, HI. Er i det hele tatt strømnettet i Norge i stand til å takle den økte belastningen over tid? Jeg bare lurer, jeg har ingen gode løsninger.

På min jobb er det forøvrig ikke tilrettelagt for el-biler i det hele tatt. Nei, her har vi elektriske sykler, hvis noe. Jeg ønsker meg el-bil btw, men vi kan pr i dag ikke klare oss med kun det og vi trenger heller ikke mer enn de to bilene vi pt har tilgang til, så da er det jo økonomisk helt tullete å kjøpe, med mindre jeg finner regnbuens skatt eller noe. Men jeg vil ha! :knegg:


#7

LaBanga sa for siden:

Ja, tenkte på strømnettet. Men hvis de er laget til elbillading så er det vel det. Stømmen vi har ute på parkeringsplassen vår er nemlig kun beregnet til motorvarmere.

Fint å få treningstøy om man sykler eller løper til jobb da!

Jeg lurer også på måter å motivere til å bruke kollektivtransport eller å samkjøre til jobb.


#8

LaBanga sa for siden:

Det er nettopp det som er et problem. Var for noen uker siden på et foredrag hvor en fra Lyse energi snakket om dette stadig voksende problemet. Strømnettet må betydelig oppgraderes.

Kommer det f.eks to Teslaer i en gate, kan det bety store problemer for strømtilførselen til alle naboene, og elverket kan faktisk begrense strømmen til den som f.eks fikk en Tesla sist...


#9

Lykken sa for siden:

Vi byttet ut bil nr 2, en småbil, til en el-bil nettopp pga fordelene som å kunne kjøre i kollektivfeltet, slippe bompenger (mye penger), lav årsavgift og ingen bensin. Hvis det blir borte får vi se hva vi gjør. Mannens jobb er ihvertfall et bygg som ble pusset og bygd om for noen år siden, over tusen ansatte og helt sikkert en planlagt tanke bak elbil-ladestasjonene og strømkapasitet. På min jobb har jeg ikke mulighet til å lade, parkeringsplasser ute uten tilgang til strøm.


#10

Bomull sa for siden:

Se det ja, det er jo interessant. Jeg vil gjette på at naboer av en Tesla, slik du beskriver, ikke akkurat setter pris på begresninger i tilførsel av strøm. Ei heller han som eventuelt kjøpte seg Tesla sist. Men så tenker jeg at det nesten må være sånn, for hvis nettet overbelastes over tid vil jo det kunne ende ganske galt og ...
Jeg tror dog ikke den vanlige mannen i gata er helt klar over denne problemstillingen nødvendigvis, i alle fall ikke at man risikerer å miste tilgang på strøm, noe jeg vil påstå er veldig relevant informasjon å ta med seg hvis man vurderer å kjøpe el-bil.


#11

kokosbolle sa for siden:

Vi har el-bil og bruker minimalt med ekstra strøm hjemme til lading og har stilt hjemmeladeren til at den skal trekke 10 A.


#12

tink sa for siden:

Vi har en ladestasjon på jobben - de som har el-bil betaler en fast (lav) sum i året for å lade når de er på jobb. I dag er det to som har slik bil, de må gjerne ut og flytte bilen i løpet av dagen sånn at begge får ladet før hjemreise.


#13

Charlie sa for siden:

Vi har ladere på p-plassen, tror lading er gratis. Men usikker på parkeringen i seg selv er gratis, det er ellers døgnbasert p-avgift for å oppmuntre til ikke å bruke bil til jobb.


#14

Candy Darling sa for siden:

Vi har 2 elbilplasser med gratis lading, mener jeg. Det er ikke så mange som har elbil, siden de fleste bruker bilen en del i jobben over lenger avstander. Dessuten har ikke elbiler vært aktuelle som firmabiler, siden gjenkjøpsverdien er høyst usikker.

Her jeg bor er det veldig mange Teslaer på veiene, og jeg konstaterer at overgangen fra Cayenne til Tesla ikke har påvirket kjøremønsteret påfallende mye. :fordomsfull:


#15

Daisy sa for siden:

Nå sporer jeg av, men vi f.eks lader Elbilen om natten hovedsakelig. Overbelaster det virkelig strømnettet i "gaten" når man bruker strøm på en tid av døgnet der andre toner ned sin bruk?


#16

Katta sa for siden:

Det er tre gratis el-ladeplasser. Max 3 timer. 16 A.

Her hjemme betaler vi en fast sum i måneden for lading av elbil på garasjeanlegget. Den trekker ikke så mye strøm. Mulig tesla er verre. Vi har noen venner som lader på huset sitt strømnett, og de merket ikke noen oppgang på strømregninga om bilen ladet der. Den lader på 10A sikringer. Induksjonstoppen drar mer strøm enn bilen.


#17

LaBanga sa for siden:

Nå har ikke jeg kjempepeiling, men jeg har skjønt at det er stor forskjell på Tesla og andre elbiler, Teslaene krever mye mer av strømnettet.


#18

Daisy sa for siden:

500 kr i mnd hvis man lader hver natt er vår fasit.

Edit: aha, vi har Leaf.


#19

Mex sa for siden:

Dette er en ting strømbransjen ser veldig mye på. Muligheten for å legge inn timer på strømmen slik at man lader når det er lite belastning på strømnettet.
Dette kommer mest sannsynlig nå med de nye type strømmålerne som skal rulles ut.


#20

Katta sa for siden:

Vi betaler 175 kr i måneden. Vi lader ca hver 3. natt. Og vi har stilt inn bilen til å bare lade om natten.


#21

Daisy sa for siden:

Ok. På vår elbil gjør vi nettopp det, den programmeres til å lade mellom kl da og da, selv om ledningen står i.


#22

Ru sa for siden:

Vi har noen plasser til el-bil med lademuligheter. I de store parkeringsanleggene er det førstemann til mølla. Der jeg parkerer er plassene reservert, men der er det bare to-tre plasser og generelt lite plass.
Vi betaler 500,- mnd for parkering på jobb, og ingen spør hvilken bil man har.


#23

gajamor sa for siden:

Belastningen på strømnettet er reell, men betydelig overdreven. Så lenge man har vanlige stikkontakter (opp til 10/16A) vil ingen elbiler trekke mer en maks 29 kWh i løpet av en arbeidsdag. Leafen har ikke plass til mer enn ca 20, trillingene enda mindre. Total strømpris i sommer (inkl nettleie, avgifter, etc) var i følge Enova i snitt 66 øre/kwh. Dvs at vi snakker om en utgift pr bil på maks 20 kr/dag. Nå lader jeg bare en gang eller to i uka på jobben, men om de ønsket at jeg skulle betale noen tusenlapper i året, så kunne jeg alltids blitt med på det. Men byråkratiet med å kreve inn pengene, fastsette pris, etc, vil ofte bli dyrere enn strømutgiftene.

De fleste arbeidsplasser setter opp et begrenset antall ladeplasser, med saktelading. Har du et normalt stort næringsbygg merker du ikke forskjell på hverken strømregning eller effektuttak. Det gjør større utslag å legge ned forbud mot vifteover på kontorene til frossenpinnene. Fleksiladere på 22kW og hurtigladere på 50 kW er noe helt annet, da må du regne skikkelig på nettbelastning og kapasitet.

Når det gjelder belastning på strømnettet, og det at Tesla trekker så mye mer enn andre, så gjelder det hvis de får lov til å sette opp kraftigere ladere. En tesla trekker ikke mer enn en leaf hvis de plugges i samme normale stikkontakt. Men hvis teslaeierne får lov til å montere en 22kW-lader i garasjen, så kan det bli en litt for stor belastning på sikt.

Kostnaden ved å bygge ut strømnettet dekkes av oss forbrukere gjennom nettleia. Men hvis det er en spesifikk kunde som har et ønske som fører til at nettet/trafoen lokalt må oppgraderes, så må denne personen/bedriften betale anleggsbidrag. Og det kan bli dyrt. Der er det Lyse kommer inn og advarer om at teslaeier nr 1 får en 22kW-lader til 20 000, mens tesla nr 2 må betale 220 000 fordi da er den totale belastningen så stor at trafoen må byttes. Det er flere kraftselskaper som jobber med å finne løsninger på dette, blant annet gjennom smartgrids og styring av ladetidspunkt. Men generelt sett så vil den normale mann i gata ikke merke stort, fordi hvis Teslaeierne lar være å kjøpe 22kW-ladere, så må de bare fortsette å saktelade på vanlige stikkontakter.

Og så må vi huske at det samme ble sagt om induksjonstoppene; strømnettet kom til å kollapse når alle kokte poteter samtidig, det kom til å bli full krise, etc. I realiteten har målinger vist at det går bra.

Motorvarmere trekker som regel mer strøm enn elbiler, fordi de fleste elbiler har sikringer i bilen som begrenser uttaket til 10 eller 13 A over vanlig stikkontakt, mens motorvarmeren drar hele 16A. Jeg skjønner ikke de bedriftene som nekter elbiler å lade på motorvarmerstikk.


#24

Addison sa for siden:

På min jobb er det gratis parkering for "alle" (dvs. stort sett plass til dem som til enhver tid kjører), en håndfull elbilplasser med gratis lading, samt at bedriften dekker halve prisen av måneds-/ukekort for dem som reiser kollektivt, og ikke samtidig har billønn. De som har billønn, kjører bil, det er et rimelig sterkt incentiv. :knegg:


#25

Snippa sa for siden:

Jobben betaler parkeringa mi i et parkeringshus, der er det 12 elbilplasser. Betaler ikke mer for elbil enn andre biler.


#26

LaBanga sa for siden:

Hva er billønn og hvordan fungerer det?


#27

Bloppy sa for siden:

Jeg kjører en "gammel" elbil. Altså en Think, som ikke har noe fancy ekstra greier hvor jeg kan stille inn lading og sånn. Også bor jeg såpass langt unna jobb, at om jeg ikke får ladet på jobb så kommer jeg meg faktisk ikke hjem igjen. :humre:

Vi har endel ladeplasser på jobb, men det blir stadig flere elbiler. Foreløpig går det greit å få en ladeplass, men det snakkes om å utvide. For meg som har såpass reisevei, og må gjennom en bomring så er det en enorm økonomisk besparelse å kjøre elbil. Det er ikke kollektivfelt der kjører, så det har jeg faktisk aldri testet ut.

Og vi lader helt fint på 10A hjemme, så jeg tviler på at det belaster nettet noe særlig. Ikke ofte vi lader hjemme heller. Lader stort sett bare på jobb.


#28

Carrera sa for siden:

Tesla er annerledes enn andre elbiler ja, fordi den har en større batteripakke som må lades opp, men dette trenger ikke bety at belastningen på strømnettet nødvendigvis er større, og dermed ett problem.

Vi lader vår via en helt vanlig 230V/16A kurs, som bilen automatisk trekker 13A utav. Dette trekker da altså ikke mer enn feks en ovn på 3000 watt. Dette kan samtlige i hele Norge dermed gjøre, samtidig, uten at det belaster nettet noe utover det vanlige.

Problemet kan oppstå om man velger å legge inn en 230V/32A-1-fas. Dette kan gi en skjevbelastning i nettet, og om dette da omfatter flere i samme nabolag, så kan det vel merkes.

Bilen kan også lades via 400/16A 3-fas hvis man har dette lagt inn i huset. Dette gir ikke noe større belastning på nettet i nabolaget.

Vi vurderte dette da vi kjøpte bilen, men valgte å utsette det, og det vi ser nå er at det holder i lange baner å lade på den ordinære kursen. Det tar lengre tid ja, men til normalt bruk så lader vi mer enn nok på en natt. Vi lader normalt 2-3 ganger i uken, og da mest fordi at vi ønsker å holde batteriet godt ladet til enhver tid.


#29

mkj sa for siden:

Så lenge det er vanlige stikkontakter ikke type-2-ladere så trekkes det ikke mye strøm uansett bil. Jeg har ikke så mye greie på det, men det har jeg fått med meg. Gajamor skriver jo mer utbrodert.

På jobben vår har alle som kjører gratis parkering. Det er 4 plasser til elbil med slik saktelading.Tipper det er 10-12 små elbiler og 5-6 Teslaer. Til vinteren må vi bytte midt på dagen, sånn at vi ikke risikerer at noen av oss ikke kommer helt hjem igjen. Bør være på jobben ca 08.00 for å få plass. Blir det krise så snakker jeg med noen av de andre.


#30

mrc sa for siden:

Det er to faktorer her; Belastning og belastning over tid. De forskjellige elbilene, Tesla inkludert, kan lades på forskjellig ampere-styrke. Jo høyere ampere de lades på, jo raskere går ladingen.

Problemet blir hva elanlegget er dimensjonert for. Har en bedrift bare et par elbiler som skal lades kan det være at man godt kan bruke kontaktene som f.eks. har blitt satt opp tidligere for motorvarmer eller annet som krever strøm på utsiden av lokalene. Kommer det 5 elbiler som hver skal ha 10-16 ampere kan det være at det må legges opp flere separate kurser - og selve inntaket (kortslutningsvern, hovedsikringer, mellomvern m.m.) må oppdateres. Kanskje settes det også opp et eget sikringsskap for dette også. Altså en viss investering. Skal hurtigladere på plass blir investeringen større.

Altså ikke nødvendigvis noe problem hvis et par biler skal lades, og det hele blir avhengig av det elektriske anlegget til bedriften. Hvis det her må gjøres litt større endringer er det vel ikke urimelig at de som skal bruke det kanskje også må betale litt for det.

Hvis de som skal lade også har kabel som gir mulighet for å redusere ampere-styrken det skal lades med, vil det kunne være til hjelp for at man ikke trenger ytterligere utbedring av elanlegget. F.eks. for en liten bedrift med en dobbeltkontakt ute på en 16A-kurs vil to biler kunne lade samtidig om man begrenser seg til 8A. Det tar lengre tid, men begge får ladet.


#31

mrc sa for siden:

Samtidig kan det i store næringsbygg fort bli ganske dyrt når det skal gjøres ting elektrisk.

Det vel mange også egentlig ser, er at behovet for hurtiglading hjemme og på jobb vil være relativt beskjedent. I hvert fall med Tesla som har såpass god batterikapasitet i utgangspunktet.

Her igjen blir det jo belastning vs. belastning over tid. Ja, induksjon tar mer, men så benyttes det gjerne også kortere tid på høy effekt. Så lenge man har en viss fordeling i når belastningen skjer, blir det i praksis ikke et problem.

Fleste motorvarmere er vel 500-1500 watt. De fleste i nedre del av dette. Kombinert med kupevarme blir det mer, men normalt sett innenfor 10A. En forskjell her er imidlertid at det er gjerne ikke så lang tid de står på - i hvert fall ikke med full effekt...


#32

mkj sa for siden:

Da jeg bodde i Tyskland for 20 år siden hadde de lavere strømpris på natta, og de hadde målere som håndterte det. Det var ikke mye elbiler da, men jeg husker mange vasket klær om natta.


#33

mrc sa for siden:

Dette er jo noe man ser for seg i Norge også når "smarte målere" blir innført overalt. Men skulle ikke forundre meg om dette også vil føre til at man skal ha på plass en "vakt" og alarm ala det man har for komfyrer. Vaskemaskiner regnes som relativt sikre, men tørketromler kan regnes som mer risikofylte å bruke på natta.


#34

mkj sa for siden:

Ja, tørketrommel kommer jeg ikke til å kjøre om natta, uansett hva. Det er vel noe av det mest brannfarlige man har.

Det er jo helt tydelig at strøm har vært/er en billig vare i Norge, i Tyskland var alle SVÆRT opptatte av å spare på strømmen. Her er det knapt noen som legger to pinner i kors for å spare på strømmen.


#35

Storm sa for siden:

Den skjønte jeg ikke, hva mener du?


#36

mrc sa for siden:

At de kjører aggressivt vil jeg anta...


#37

emin sa for siden:

Og at det for det meste er folk med mye penger, tipper jeg. :nemlig: Hverken Porsche Cayenne eller Tesla Model S er billigbiler, akkurat.


#38

Candy Darling sa for siden:

Ja, veldig. Hos oss er det ingen kollektivfelt, så de må stå i køen som oss andre, men det er typisk teslaer som sniker i køen, ligger i støtfangeren, bråakselererer ut av kryss osv. Slik som Cayenne-eierne før. De sier meg at bilen er kjøpt for motorkraft, ikke miljøprofil, av mange.


#39

mrc sa for siden:

Cayenne koster fra det dobbelte av Tesla. En del av dem som tidligere kjørte en Passat kan i dag ha satset på Tesla - litt høyere innkjøpspris enn en velutstyrt Passat, men i praksis nødvendigvis ikke dyrere pga. lavere driftskostnader.


#40

Candy Darling sa for siden:

En Tesla er en bil til 1,2 mill, bare at man slipper avgiftene. Et røverkjøp for cayennebrukeren. :knegg:


#41

Candy Darling sa for siden:

Og et annet poeng er at man jo ikke aner hva gjenkjøpsprisen er. I realiteten må man kunne ha råd til å bruke 600 k på en bil man ikke vet om man får solgt. Det er ikke den jevne passateier, altså. Hvis du har store utgifter i bompenger og diesel, og sparer en time til jobb hver dag, kan man jo ta en større økonomisk risiko. Der vi bor er ikke det tilfelle for de fleste, rett og slett fordi det er sentrumsnært og uten kollektivfelt.


#42

mrc sa for siden:

Det er en større risiko der ja. Samtidig, sett opp i mot en Cayenne, er ikke verditapet spesielt stort. Verditapet på 5 år for en Cayenne tilsvarer vel en Model S P85. Samtidig tror jeg ikke de som kjøper Cayenne nødvendigvis er så veldig opptatt av verditap.... ;-)


#43

Candy Darling sa for siden:

Nei, og ikke de i my hood som kjøper Tesla S også, var mitt poeng. :knegg:


#44

Carrera sa for siden:

Vi har Tesla, og jeg kan vel si at den ikke kom i hus ut fra ren miljøprofil, men heller ikke ut fra motorkraften. Mannen min er kronisk bilgal, og Tesla var en bil som tiltalte han veldig, derfor ble det en slik.

Jeg kjører også bilen endel, og jeg elsker den!!

Vi har hatt den siden sist desember, og jeg har ennå ikke kjørt den i kollektivfelt. Der går grensen for meg personlig. Min tid er ikke mer verdt enn andres.

At den er brå ut fra kryss, det er den. Og det er ikke nødvendigvis fordi at sjåføren er et råskinn. Forskjellen på en Tesla og andre biler er at den reagerer umiddelbart på gassen. Det er jo ikke gir på den, så det er ingenting der som hindrer den.

Jeg er i grunn mektig lei all den negative omtalen Tesla og dens eiere får. Hvorfor er det slik? Er det så riv ruskende galt at en el-bil er kjapp, fin og stor?

Jeg sa innledningsvis at miljø ikke var vårt hovedfokus da vi kjøpte bilen, men det er litt feil. Vi hadde snakket om el-bil lenge pga det miljømessige hensynet, men det var ingen på markedet som fylte våre krav til en bil. Vi vil ha en bil som kan frakte oss til hytta, til Oslo, til mine foreldre nordpå, etc, og da uten å måtte stoppe ofte og lenge for å lade. I tillegg vil vi ha en bil som faktisk kan ta en familie på 4 med full oppakkning. Det er det ingen andre el-biler som kan.

Derfor ble Tesla løsningen for oss. En bil som fyller alle krav for oss, er miljømessig bra, som gir en bilgal mann glede, og til en grei pris.

Jeg lar meg provosere når jeg leser om el-biler i aviser og på nett generelt. Alt er vel og bra, helt til ordet Tesla nevnes. Da kommer alle de negative kommentarene og folk setter piggene ut. Hvorfor? Har man en Leaf, så er man flink og tenker miljø, men har man en Tesla så er man en snylter, et råskinn, og jeg vet ikke hva... Forklar det for meg den som kan.

Miljømessig så er el-biler bra, og jeg tror det er fremtiden. Jeg skal ikke begi meg ut på det miljømessige ved produksjon, men tenk bare lokalt. Jo flere el-biler, jo bedre lokalmiljø. Det kan man ikke snakke bort. Og det er faktisk noe jeg har i tankene, når jeg skal ut å kjøre og kan velge mellom en el-bil og en dieselbil. Hvorfor skal jeg stå i kø i byen og forpeste byen med dieseleksos, når jeg faktisk kan kjøre en bil med null utslipp? For meg er det valget enkelt.

Jeg synes det er trist at debatten rundt el-biler er så ødelagt pga Teslaens rykte. Hvorfor kan ikke folk bare se det faktum at Tesla er en el-bil på lik linje med alle andre el-biler, og at dette faktisk er noe som bidrar godt til miljøet?

Det er egentlig ganske så meningsløst at man må forsvare hvorfor man har en Tesla, men sånn har det dessverre blitt, på en eller annen merkelig måte...


#45

Candy Darling sa for siden:

Men Tesla er jo ikke en miljøvennlig bil. Den gir litt mindre lokal luftforurensning enn biler på fossilt brennstoff, men den forbruker svært mye energi.

Jeg tror ikke teslaeiere generelt er verre enn andre bileiere, men har en bestemt følelse at i mitt område er det en overrepresentasjon av en bestemt type bilførere som kjører den. Det er langt fra de samme som velger Leaf, eller Prius, for den del. I det hele tatt har det - opp til nå - vært en svært lav andel elbiler i mitt nabolag, ikke fordi de nødvendigvis er mer eller mindre miljøbevisste enn folk i Asker, men fordi det er mindre fordeler med den enn når man kan shorte køen. Det er ingen tvil om at subsidieringen er et stort incentiv for folk når man velger elbil, langt større enn idealismen. Det er derfor det er et paradoks at Tesla subsidieres så mye mer gjennom halvering (ish) av avgifter, sammenlignet med små, rimelige elbiler.

Det er ikke noe verre å kjøpe Tesla enn en Audi allroad, men det er jaggu ikke så mye bedre, heller.


#46

gajamor sa for siden:

Tesla bruker rundt 2,4 kwh/mil. Det tilsvarer omtrent 0,25 l/mil (1 liter bensin/diesel er omtrent 10 kwh). Audi allround ligger vel på minst det dobbelte?

Så kan man ha mye morro med å regne ut utslipp ved produksjon av ulike biler, produksjon av batteriene, gjenbruk/gjenvinning av batterier, utslipp fra oljeproduksjon og -raffinering, nordisk og europeisk strømmiks, peak load-produksjon av strøm, etc. Men uansett hvordan du regner så er motoren i en elbil mye mer effektiv enn motoren i en petroleumsbil. Jeg syns denne artikkelen diskuterer "miljøvennligheten" av elbiler bra: www.gronnbil.no/nyheter/er-elbiler-egentlig-miljovennlige-article299-239.html?redirect=invalidurl

Tesla Motors gjør en fantastisk jobb for å dra utviklingen av elbiler, slik at bra rekkevidde om noen år blir betraktelig billigere. At en del folk med bra økonomi (sammen med staten) spytter penger inn i den utviklingen er for meg helt greit. Jeg har ikke råd til en Tesla, og om jeg hadde hatt det er jeg ikke sikker på om jeg hadde kjøpt en. Jeg syns den er for stor og amerikansk å kjøre, det er akkurat som å flyte rundt på ei pute.

Ønsker meg egentlig en Buddy og en Think nå. De er morsomme, og thinken har jo ei fantastisk rekkevidde (om man gidder å mekke på den).


#47

mkj sa for siden:

Jeg tror Tesla er en skikkelig banebryter når det kommer til utvikling av denne teknologien, og smart kommer de med en "folkemodell" som ikke er så tung, stor og dyr, og som vil tette det gapet som er mellom Golf/Leaf og de store Teslaene.

Om de blir kjøpt av de som tenker på miljøet eller om det er andre grunner bak kjøpet synes jeg er uinteressant, det viktigste er at denne utviklingen gårframover, at det om 10 år er en høy andel biler på veien uten utslipp. Så gjenstår det å se om dette er rene elbiler eller en type plug-in-hybrid.

Vi lommer til å kjøpe elbil neste gang som "storbil", og vi har allerede en liten en også, det er den vi kjører så fremt vi kan.


#48

Robyn sa for siden:

På min jobb (Oslo Universitetssykehus) parkerer og lader elbiler gratis i parkeringshus.
'Vi andre' må betale over 600 pr. måned for å parkere i parkeringshuset, 410 pr måned for å parkere ute. I takt med at elbilparken vokser er det også behov for mange flere nye ladeplasser, og elbileierne sutrer på intranettet og vil opprette en egen parkeringsgruppe for å sikre at oppgraderingen kommer på plass.


#49

-ea- sa for siden:

Robyn, hva får "dere andre" da? Gratis busskort?


#50

LaBanga sa for siden:

Grunnen til at jeg spurte er fordi problemstillingen kom opp på jobb og ledelsen har nå vedtatt at de skal oppgradere strømnettet og opprette ladestasjoner både ute og inne i garasjen, og at det skal være gratis. Akkurat som parkering ellers er gratis. Som tillitsvalgt reagerer jeg litt på at de begrunner det med miljøhensyn, og grunnen til at jeg reagerer er at vi ikke har andre insentiver som oppmuntrer til miljøvennlig transport, det være seg kollektiv, kompiskjøring eller sykkel/gåing. Helt greit at det legges til rette for lading av el-biler, men å bruke miljøkortet synes jeg er litt tynt når vi ikke har andre insentiver enn gratis parkering for alle. Så nå er jeg spent på om det blir endringer på det.


#51

mkj sa for siden:

Vi kan velge mellom gratis parkering eller 500 til månedskort, til de som ikke kjører. I alle fall kan noen velge det. Det kunne jo være en ide kanskje?


#52

LaBanga sa for siden:

Ja, det er et godt innspill. :takk:


#53

gajamor sa for siden:

Hva oppnår dere om dere stanser disse utbyggingene? Det vil vel ikke akkurat gjøre ledelsen noe mer positiv til å gjøre andre miljøtiltak?

Når man bygger ut nye ladestasjoner i dag sier forskriftene at man bør kjøpe type2-bokser. Disse får man med rfid-lesere. Det vil være en relativt enkel affære å sette opp et system med en rimelig abonnementordning; si 100 eller 200 kr/mnd for de som har kvittert ut kort. (Juli bør være betalingsfri). Da har man fortsatt en viss sponsing, og pengene kan gå inni et "miljøfond", som bidrar til at det stadig bygges flere ladestasjoner ettersom behovet øker, pluss at man kan ha midler til andre miljøtiltak. En annen fordel med å sette opp ladestasjoner med rfid-leser er at man slipper at uvedkommende bruker laderne, og de er litt sikrere mot hærverk. Vis tyveri av ladekabler er en problemstilling, kan man få ladebokser som låser kablene til et visst rfid-kort.


#54

Che sa for siden:

Mannen min lader på jobb. Han er kommuneansatt i kommune som er miljøfyrtårnsertifisert. Han lader i det samme uttaket som motorvarmere. Jeg kan lade på jobb fordi de bruker elbiler i jobbsammenheng. Vi har fellesgarasje der vi bor. Her betaler vi 1500 i året for strøm. - Det er ikke så mange i borettslaget som har elbil enn så lenge, men her vil det nok bli tema til slutt. Vi lader på 12A. Lader hjemme ca en gang i uka - lader på mannens jobb ellers. (lader sjelden på min jobb)


#55

Robyn sa for siden:

Nope, ikkeno'. :niks:
Og for en del av oss turnusarbeidere som kommer utenbys fra er ikke kollektivt alltid et alternativ. Dagvakt søndag får jeg ikke buss til. (Og når man jobber kveld-dag er det et dårlig alternativ med kollektivt selv om det teoretisk går en buss. Når man har 9 timer mellom vaktene vil man bruke minst mulig tid på transport. Jeg bruker 19-20 min med bil, 45-75 min med buss avhengig av ventetid.)
Jobben åpner heller ikke for deltidsbetaling. Det vil si at jeg må betale for hel måned uavhengig av hvor mye jeg bruker bil. Og samme går jo for månedskort. Å kombinere betyr at jeg uansett må betale fullt på begge, da kjører jeg heller hver dag.


#56

LaBanga sa for siden:

Skrev jeg at man skulle stanse utbyggingen? Det ønsker vi selvsagt at skal gjennomføres. Jeg ser allikevel ikke helt poenget i å skryte av at det er et miljøtiltak, så lenge en ikke har andre tiltak som fremmer miljøvennlig transport. Det er snarere et tiltak for å ligge i forkant rent teknologisk. Forøvrig så er det jo symtomatisk at en av topplederne nå har fått seg elbil. :sparke:


#57

Katta sa for siden:

Det er da litt rart at elbilfolka får parkere gratis i ous? Får de det også om de bor i byen? Lade gratis skjønner jeg det er tilbud om, men det er ikke akkurat mer miljøvenlig å kjøre elbil enn å ta bussen liksom, så det finnes da grenser for stimuleringstiltak?


#58

Robyn sa for siden:

Elbil er gratis, uansett. Helt enig, de burde betale for parkeringen. Kanskje jeg skal starte en aksjon? :knegg:


#59

Katta sa for siden:

Jeg tenker at de pengene kan de evt bruke til å bygge ut ladere. Det er liksom noe som ikke stemmer når man må søke om å i det hele tatt få parkere, og så er det fritt frem og værsågod hvis man kjøper elbil. Det er tross alt det eneste stedet i Norge med fungerende kollektivnett vi snakker om.


#60

gajamor sa for siden:

Du skrev at du som tillitsvalgt reagerte, så da hørtes det for meg ut som om du gjorde det på offisielt plan.


#61

Addison sa for siden:

Trodde jeg svarte på denne, men har visst ikke trykket på knappen. Billønn er en månedlig kompensasjon for å bruke egen bil i jobbsammenheng, på toppen av vanlig lønn, for roller som før gjerne hadde "firmabil". Etter en endring i skattereglene for firma-/leasingbiler, ble dette en gunstigere variant for arbeidstager. Kort fortalt. :knegg:


#62

LaBanga sa for siden:

Ok, da formulerte jeg med kløntet, det jeg som tillitvalgt reagerte på var at de mente at det var et miljøtiltak å tilby gratis lading av elbilene, og at de ønsket å være miljøbevisste ved å gjøre dette, mens jeg altså mener at det ikke er et godt nok argument for å være miljøbevisst. At de utvider og fortsetter å ha det gratis å lade elbilene, reagerte jeg ikke på.

Skjønner, ikke veldig aktuelt for oss.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.