Jeg kaster meg på bølgen av elbiltråder. Vi vurderer kjøp av BMW i3. Det vil si: dersom vi bestemmer oss for elbil så er det i3 vi går for.
Men vi er usikker fordi vi har begrensninger på type lademulighet. I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke er sikker på om jeg forstår alernativene og hva de innebærer.
Kan noen gi meg en enkel forklaring på hva som er alternativene?
Hvilket alternativ har dere som bruker elbil som hovedbil, eller eneste bil? Hvor lang tid tar det å lade med deres alternativ.
Jeg skjønner frustrasjonen, jeg leste mye og skjønte lite. Skjønner fortsatt ganske lite altså.
Men de fleste lader om natten hjemme, og da er det tilstrekkelig med en vanlig stikkontakt. Det bør nok være på en egen kurs. VI har 16 ampers sikring, men jeg tror ikke vår bil (E-up) trekker såpass mye. Dersom vi setter opp en hjemmeladeboks så tror jeg farten kan øke. Slike koster ca 10 000, kan lønne seg å bestille samtidig som bilen for da slipper du mva på den.
I min bil følger det med en ladekabel med vanlig stikkontakt og en såkalt type-2 som noen ladestasjoner har.
Når det gjelder hurtigladestasjoner så bruker denne så vidt jeg har fått med meg samme standard som Golf og E-up. Det er lite utbygd, men i det tempoet disse bilene selges ut så tipper jeg det ser annerledes ut om ikke så lenge.
Disse kan man kjøpe ymse abonnement til, alt etter leverandør. Se deg ut hvem som er leverandør i de områder du kjører, så finner du ut om du behøver noe sånt abonnement.
Videre er det avgjørende om du kan lade på jobb eller kun lader hjemme. Jeg har kjørt tur/retur Jessheim-Lørenskog i dag. En drøy time bak rattet og 5 timer lading til den blir full igjen. Så om man skal flere slike timesturer per dag, så må man finne et sted å hurtiglade.
Vi har Elbil som hovedbil. Den kjører en time rue retur jobb hver dag, og ca to mil til på ettermiddagen. Med denne bruken holder det å lade om natten. Da lader vi i stikkontakt. Tror ikke vi har egen kurs. Vi kan hurtiglade på de hurtigladere jeg vet om. De er gratis enn så lenge her. Det er Leaf vi har.
Du trenger en stikkontakt ute med 10A sikring på (minst) og som det ikke går veldig mye annet på. Så lader du om natten. Vi har en bensinbil også, men vi bruker elbilen i det daglige. Nå bor vi i byen, jobber i byen og det meste av fritidsaktiviteter er i byen, og vi lader ca hver 3. dag vil jeg tro. Hvis jeg kjører t/r orkdal bruker den drøyt halve batteriet. Så har du en viss peiling. Vi har generelt ikke behov for å lade underveis, men den har ikke vært ute på langturer.
Vi har hatt vår på langtur. Vi har kjørt Bergen - Balestrand med den via Voss. Da må vi over ett fjell! Det var skikkelig spennende, med 24 km igjen på toppen av fjellet men 6 mil igjen å kjøre. Heldigvis lader den i nedoverbakke så vi fikk fylt på der. Det er snakk om 20 min inkl fjell, og det gikk med en hurtiglading på veien.
Vi har kjørt Leaf på langtur, fra Os til Volda. Vi lada med hurtiglader på Oppedal og saktelading på Skei i jølster. So far so good. Så ble det veeeldig spennende siste biten, vi regnet ut at vi trengte ca. 20 minutter saktelading på Norfjordeid, i følge lade.no skulle det være fire åpne sakteladere der. Vel alle trengte kort og kortet kunne man låne i resepsjonen på rådhuset, vel dette var sent på kvelden pinseaften og gode råd var dyre. Vi ringte alle nummer som var listet opp på hjemmesiden til Eid kommune. Og til slutt i ren desperasjon ringte mannen ordføreren. :knegg:
Ordføreren svarte på første ring og var i strålende humør. Han hadde el-bil selv (venstre-ordfører) og vi måtte bare komme en tur innom han så skulle vi få lade så lenge vi ville. Vi måtte ikke bli skremt om vi så en del folk i cowboytøy rundt omkring på gården hans, han hadde nemlig årets cowboyfest hjemme hos seg selv.
Så vi kom med to sure unger og slitne foreldre og fikk lade en tre kvarter, mannen fikk seg en velkomstdrink. Og jeg fikk æren av å kjøre videre.
Da ble det enda mer spennende over stigedalen gikk måleren av, dvs at den ikke ville si oss hvor langt det var igjen, det var over en mil til ferjekaien på Folkestad. Da vi kom til ferjekaien var skilpaddesymbolet komt opp. Vi spurte fint ferjemannskapet om vi kunne få lov å kjøre ombord, og vi var ikke sikre på om vi kom oss av ferjen. Foreldrene mine stod klar med slepetau på andre siden. Ved ankomst Volda startet bilen og vi kom oss opp de to siste kilometrene til mine foreldres hus. PUH! Når vi prøvde å starte bilen en siste gang var han helt død. Konklusjon, du har minst 4 km igjen når skilpadda kommer opp.
Vi har to elbiler en miev og en leaf. Så vi er nok litt frelst da. Det jeg har skjønt av lading og slikt er at mieven kom med 16A kabel da vi kjøpte den, og leafen kom med 10A. Det er ikke lurt å ha varmepumpa på samme kurs man lader bilen med. Så vi har brukt litt penger på nye kurser og slikt for lading hjemme. Jeg kjører leafen til jobb og barnehage hver dag, ca 5 km og lader en gang i uka.
Mannen kjører mieven hver dag ca 5 mil og lader enten på jobb, eller hjemme om natten. Det vi savner er tilhengerfestet og plassen vi hadde i bensinbilen. Men lommeboka vår er veldig glad. :)
Vi lader på vanlig stikkontakt, 10A. Det bør helst vere 16A, men 10A går sålenge det er absolutt ingenting anna på den kursen. Tar ca åtte timar å lade frå nesten tomt.
Ladar veldig sjelden heime sidan eg har tilgang til lading på jobb.
Vi prøvekjørt eGolf nå i helgen. Selgeren opplyste at den skulle bruke mellom 12 og 13 timer på å lade helt opp. Etter å ha stått på lading i 12 timer var måleren gått opp fra 2 til 9. Den var koblet til vanlig 10A kontakt. Var nesten bestemt på å skulle gå for elbil, men dette gjorde meg betenkt.
:gruble: Mulig den gjør det når den er helt tom? Det er ikke et praktisk problem vi har støtt på for å si det sånn.
edit: Den er helt full om morgenen. Vi bruker å sette den til lading i 22-tiden når vi gjør det, det trengs ikke hver dag. Da har den nesten ti timer på seg.
Det må nesten ha vært noe galt tror jeg, enten med kabelen, eller strømkontakten hjemme. Man kan sette ned styrken på ladingen for å unngå at sikringen går, og da tar det jo også lenger tid.
Hvor mye kjører dere per dag? Og har dere mulighet til å lade på jobb? Da slipper man å komme med hjem med ganske tomt batteri. I går var første gangen jeg måtte kjøre dieselbil siden jeg kjøpte e-upen. Jeg kunne nok ha klart det med den lille, men det ville vært på håret, og upraktisk å gå tom for strøm siden ungene skulle være hjemme alene.
Hvis det skal være eneste bil ville jeg også ha sjekket ut at det finnes en fornuftig hurtiglademulighet i rimelig nærhet. Det blir omtrent som å fylle bensin, bare at det tar litt lenger tid.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.