Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

- Bedre resultater med leksefri skole

#1

Katta sa for siden:

www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/article7716732.ece

Digermulen skole i Lofoten fjernet lekser på skolen for 14 år siden. Det medførte bedre resultater og bedre miljø. Det ser ikke ut som de har veldig store problemer med overgang til videregående heller, selv om de ser behovet for å gi noe lekser på slutten av 10. trinn for å forberede dem.

Jeg skjønner jo ikke hvorfor barn skal ha lekser i noe særlig grad, unntaket er leselekser. Det å bruke lekser fordi man ikke kommer gjennom alt på skolen blir veldig feil, da øker skillene mellom elever fordi det alltid er noen i hver klasse som ikke kan få hjelp med lekser hjemme.


#2

Apple sa for siden:

Interessant. Jeg er enig med deg, jeg har aldri skjønt hvorfor man skal ha lekser. Jeg hadde mislikt å gå hjem fra jobb, ha litt fri og så begynt å jobbe igjen. Siden de også skal være med på ulike aktiviteter, må lekser gjøres på ugunstige tidspunkt. Jeg er for læring med mest mulig likt utgangspunkt og på tidspunkt der barna er opplagte.


#3

IzziCreo sa for siden:

Jeg er for leksefri skole, og gleder meg over disse resultatene. Jeg er for lengre skoledager, slik at barna får vært gjennom det de skal - også mengdetrening/repetisjon. Det er for meg fullstendig bakvendt at man skal sende barna hjem kl 13, hjem til tomt hus for å jobbe selvstendig med lekser - lekser som egentlig de i mange tilfeller trenger hjelp av voksne til. Ja, for det er ikke til å stikke under en stol at det forventes MYE mer av foreldre idag enn det gjorde før ift lekser. Så da blir ofte tiden etter skoletid brukt foran pc, PS eller tv - stikk i strid med hva som er anbefalt. Nei, når man legger opp til at begge voksne i en husholdning skal arbeide (og det er jeg absolutt for altså!), så må man gi barna et adekvat tilbud.
Det er også uhyre viktig for barn å bruke både hode og kropp på en annen måte på fritiden, enn til stillsittende arbeide i form av lekser.

Et tankekors er også det at det idag er mye snakk om negative effekter av å ta med seg jobben hjem for oss voksne. Man skal ha fri. Det er viktig for kropp og sjel. Men dette gjelder ikke for våre barn?!

Ja til leksefri skole og heldagsskole :nemlig:


#4

skyfri sa for siden:

Fullstendig enig med IzziCreo.


#5

Anne C sa for siden:

Jeg lurer på hvordan man skal klare å gjennomføre heldagsskole, når man knapt får ansatt det man trenger av kvalifiserte lærere i dag.

Både som mor og lærer er jeg for lekser. Men ikke uhorvelige mengder. Men å regne noen ekstra mattestykker hjemme er ikke akkurat dumt. For eksempel.


#6

Lisa sa for siden:

Ja hvis det blir heldagsskole så er jeg helt for leksefri skole men så lenge de har så få undervisningstimer som de har i dag så skjønner jeg godt behovet for lekser.


#7

Katta sa for siden:

Jeg tenker at det skal ikke være behov for lekser for å bøte på manglende undervisningstid i hvertfall. Greit nok med litt øving og terping, men ikke for å komme gjennom pensum.Det skaper for store forskjeller.


#8

Anne C sa for siden:

Jeg bruker ikke lekser for å komme gjennom pensum, det klarer vi fint i timene. I tillegg til at mine elever får bruke en god del tid hver uke til å gjøre lekse i timene. Jeg liker å være der når de jobber med matte, for da får de hjelp når de trenger det. Men jeg jobber på en ungdomsskole.


#9

Neket sa for siden:

Interessant. Hos oss har de droppet skriftlige lekser. De har lekser fortsatt, men det går på lesing, og innlæring av ulike studieteknikker. Skolen mener de får mer tid til å jobbe i timene, de "mister" ikke tid som går med til sjekking av lekser, diskusjoner om lekser som ikke er gjort osv.

Opplegget har fått blandet mottakelse av foreldrene, for å si det mildt. Overraskende mange er veldig negative. De har ikke holdt på så lenge, så resultater er litt vanskelige å se forløpig. Dette er barneskole, når de kommer på ungdomsskolen blir det fullt kjør med lekser igjen.


#10

Katta sa for siden:

Mine unger har veldig lite lekser. Det tror jeg er godt for dem, men jeg føler jeg har litt lite kontroll. Men nå er ikke leksene til for å tilfredsstille mitt kontrollbehov heller.


#11

Anne C sa for siden:

  1. klassingen min synes jeg har lite lekser, 7. klassingen har ganske mye. Men så synes han alt er mye. Minsten liker lekser.

#12

Katta sa for siden:

7.-klassingen min sitter nok noen timer i løpet av uka altså. Jeg merker det bare ikke.


#13

Stompa sa for siden:

Dette er jo arbeidshverdagen til veldig mange lærere - kanskje det er derfor vi sverger til lekser? Fordi det er en naturlig måte å organisere dagen på for oss? Jeg har sannelig aldri tenkt på det før. :vetikke:


#14

Guava sa for siden:

Jeg tenker at leselekse er viktig og at det kan være verdi i å ha noe å øve på hjemme. Gangetabell, gloser og sånt for eksempel.

Dere som snakker om heldagsskole. Hva mener dere med det?
Har det stor effekt å øke timetall med undervisning? Er ikke skolens timetall ganske godt balansert med tanke på hva som er fornuftig i forhold til alder?


#15

Katta sa for siden:

Når jeg snakker om heldagsskole tenker jeg å legge det det måtte være behov for av leksetid innenfor vanlig arbeidstid, gjerne med en skikkelig pause med fysisk aktivitet midt på dagen. Jeg vet ikke om det er nødvendig å utvide skoletiden mye, men jeg tenker at lekser i stor skala ikke er så bra. Lekser er veldig mye kamp og slitne unger i mange hjem, og det er for mange unger som ikke har oppfølging hjemme som duger.


#16

Polyanna sa for siden:

Vi har heldagsskole. Den inneholder en blanding av presentasjoner (av et tema eller et nytt materiell), av etterarbeid som de organiserer og står ansvarlige for selv og mer vanlig undervisning i fag som gym og musikk.

Koster ikke mer å drifte enn offentlig skole, men organiseres selvsagt helt annerledes. Dagen har to fulle økter (08/0830-12 og 13-15) med en lang pause i midten, og muligheter for å ta kortere individuelle pauser ved behov. På den måten får man utnyttet at noen ganger finner de flyten og kan jobbe to strake timer uavbrutt, andre ganger er det mer effektivt å jobbe mer oppstykket. Og det varierer hva som er riktig.


#17

apan sa for siden:

Dette er jo arbeidshverdagen for veldig mange med barn. Uavhengig av jobb og yrke. Jeg hadde ikke valgt det sånn om jeg ikke hadde hatt familie, da hadde jeg sittet lenger isteden.


#18

sindrome sa for siden:

Amen til IzziCreo og Katta! (Har ikke lest hele tråden)

Jeg er kjempeskuffet over at skolen i dag bygger opp under de forskjellene som allerede finnes i samfunnet, i stedet for å jevne ut forskjellene.


#19

sindrome sa for siden:

For så vidt enig her. Men det som er problemet er at når barna trenger hjelp, og framgangsmåten i matematikk er en helt annen enn den foreldrene lærte på skolen i sin tid (det er ikke at matematikken i seg selv behøver å være vanskelig, men det er vanskelig å hjelpe når man ikke kan framgangsmåten), og foreldrene ikke har tilgang til materiale om hvordan det gjøres i dag, så er ikke foreldre spesielt egnet til å hjelpe. Foreldre blir frustrert, barn blir frustrert og det blir et dårlig hjem-/skolesamarbeid.


#20

Guava sa for siden:

Heldagsskole fra 8-8.30-12 og 13-15 er vel ganske likt det offentlige skoler har?
Eldstemann her har skole fra 8.15-14 og mulighet for leksehjelp utenom.
Ikke samme øktinndeling, men antall timer på skolen er ikke så veldig ulik om man velger leksehjelp.

Det er med utgangspunkt i dette at jeg tenker at å utvide til enda mer heldagsskole kan bli i meste laget. Da vil ikke ungene være hjemme før nærmere fire og det synes jeg er lange dager.


#21

Zulu sa for siden:

Det var jo en relativt kjapp konklusjon å trekke. :knegg:

Jeg er i mot lekser i tradisjonell forstand. Heller ikke for utvidelse av skoledagen i særlig grad. Jeg synes undervisningstiden bør være temmelig komprimert, og fritids- og aktivitetstilbudet (SFO/AKS) frivillig, sånn som det er i dag. Jeg er imidlertid for leselekser og et lite utvalg samarbeids-/problemløsningslekser som gir foreldre inspirasjon til hvordan de kan veilede og stimulere barnas faglige utvikling. Dette er riktignok ikke en perfekt løsning sett fra et utjevningsperspektiv, ettersom de ressurssterke foreldrene i større grad vil nyttiggjøre seg veiledningsinformasjonen i oppgavene og bidra med faglig stimuli. Dog mener jeg at utjevningspolitikken ikke skal ha til hensikt å utjevne «top-down», altså bør det ikke legges begrensninger på ressurssterke foreldres mulighet for å stimulere. Utjevningspolitikken bør bare ta sikte på å løfte de med dårligst forutsetninger. Leselekser gir ok uttelling i så måte. Det krever i utgangspunktet ikke mye ressurser for å stimulere lesetreningen (dog kan det være en heksekunst å motivere lesevegrere, men det går jeg ikke inn på her), og gode leseferdigheter er noe av det mest avgjørende for å lykkes i skolen.


#22

Polyanna sa for siden:

Er ikke uketimetallet med undervisning godt under 20 timer i den offentlige skolen, for småtrinnet? (717 årstimer per elev, ca 38 uker?). Vi har 26/28, (samt at vi ikke har alle "alle ut og inn på en gang"-oppbruddene). Leksehjelp er supert der det virker, men det er sjelden det er pedagoger til stede der, er det ikke?


#23

Guava sa for siden:

Er usikker. Min førsteklassing har 20 klokketimer+ SFO.
Fjerdeklassingen har ca 27 timer pluss leksehjelp.
Syvendeklassingen har ca 28 pluss leksehjelp.
(Klokketimene er inkludert pauser og jeg tror friminuttene varierer litt)
"Alle ut og inn på en gang" praktiseres også ulikt i offentlig skole. Hos oss varierer det litt tror jeg. Ofte har man felles friminutt, men inne i trinnarealet er det stor fleksibilitet. Leksehjelp har pedagogisk ansvarlig for alle trinnenes leksehjelp (slik jeg har forstått) og så er det assistenter/fagarbeidere som er inne på hvert trinn.

Det gir grei mulighet til å få gjort unna mye lekser innenfor skoledagen i alle fall.

Jeg tror timefordelingen har med et minstetallskrav fordelt ut over flere trinn. Skoler gjør dette forskjellig og pauser legges inn ulikt.

På skoler hvor store deler av elevmassen fraktes med buss er det mest praktisk at flest mulig starter og slutter til samme tid for barne og ungdomstrinnet.


#24

Polyanna sa for siden:

Det varierer lokalt, tror jeg, 717 er snittet, og hvis det er 38 fulle uker så betyr det 18 hele timer per uke. Ganske stor forskjell. Fungerende leksehjelp er jo en annen måte å ha bortimot heldagsskole på, jeg syns det ville vært bedre å organisere det inn i en helhetlig skoledag.


#25

Harriet Vane sa for siden:

Vi hadde 30-timers skoleuke på ungdomsskolen pga logistikk i en grisgrendt kommune. Det ble løst ved at vi hadde masse valgfag, blant annet en hel dag med slalåm hele vinteren hvis vi ville. Det var aldeles supert og jeg kunne virkelig ikke tenkt meg noe annet.


#26

Polyanna sa for siden:

Reelt snitt i 2012/2013: 717 timer 1.-4. trinn, 785 timer 5.-.7. trinn. (udir, GSI-tall)


#27

Guava sa for siden:

Snitt på 742 pr år for 1-7 trinn som minimum ser jeg hos udir.


#28

Guava sa for siden:

Snitt altså? Ikke minstetall? Hvordan kommer kommuner unna med å ligge langt under dette?


#29

Polyanna sa for siden:

Tja, med tanke på at det finnes skoler som fortsatt underviser etter 97-læreplanene så er det lite som forundrer meg. :knegg:

Men mer seriøst: Vektet snitt mellom 717 og 785 er 746, så det er over kravet det, altså.


#30

Ru sa for siden:

Knotten hadde for mange timer i 2.klasse, så det skrudde de ned igjen i 3.Det kostet jo mer å ha de ekstra timene, så klart.
De hadde samme timeantall ut hele småtrinnet. De var jo knapt på skolen.

Jeg er veldig for heldagsskolen. :nemlig:
Selv nå i 5.klasse er det dager der Knotten bare har 3 timer undervisning. :gal:
De har for øvrig to skoletimer leksegruppe med pedagog, fordelt på to dager - umiddelbart etter avsluttet undervisning. Ingen påmelding, alle elevene blir bare sendt dit. :humre:


#31

Guava sa for siden:

Forskjellene i offentlig skole er tydeligvis store.
Jeg kunne ikke tenkt mer heldagsskole enn det tilbudet allerede er. Om man har ungene på en skole hvor man er avspist med minimumet fra 97 og elendig leksehjelptilbud og rigide undervisningsformer forstår jeg at man ønsker mer.


#32

Guava sa for siden:

Men tenker dere heldagsskole til klokka 16 for eksempel? Det ville betydd at en del unger må reise hjemmefra klokka 7 og ikke vært hjemme før etter klokka 17.

Å ha skole og frivillig SFO er da mer fleksibelt?


#33

Polyanna sa for siden:

Jeg vil tro at man ville kommet langt med et helhetlig tilbud fra 0830 - 1500, med fleksibel "oppbevarings-SFO" (også kalt "frilek" :p) etterpå. Ikke ferdig kl 13 og tilfeldig leksehjelp etterpå.


#34

Darth sa for siden:

Jeg syns man burde se litt nærmere på hva man gir som lekser.

Jeg mener at jeg har lest at forskning støtter opp under at lekser i barneskolen har null effekt, men at det får økende effekt på læring i ungdomsskolen og oppover. Nå har jeg ikke sjekket det jeg skriver, så her kan det være feil i min hukommelse. Problemet blir jo rent praktisk å innføre lekserutiner for 13-åringer som ikke har vært vant med lekser fra før, det tror jeg blir vanskelig. I det perspektivet er jeg for lekser, men jeg er i mot at de skal være veldig omfattende, og veldig tidskrevende.

Jeg har sittet min andel med unger som puster og preser over matteleksa f.eks., ikke fordi den er så vanskelig, men fordi at det å skrive opp over femti mattestykker i kladdeboka for så å regne dem ut etterpå, det tar tid. Hadde mine unger kunnet a) gjort færre oppgaver, eller b) fått lov til å skrive i boka/på kopien/på PCen, så hadde det i seg selv økt læringsutbyttet betraktelig.

Kloke lekser vil også gjøre det relativt enkelt å tilrettelegge for at elevene er på ulike nivå, og da møter man også behovet for differensiert nivå på egentreningen (leksene). Alt for mange av leksene i grunnskolen er preget av autopilot.


#35

Ru sa for siden:

:nikker:
Jeg har ikke egentlig hatt noe å utsette på SFO-en vår, eller på leksehjelpen som Knotten har nå (vi har ikke benyttet den tidligere, det har ikke vært behov ettersom han gjorde unna alt mandagen).
Men i et samfunn der stadig flere unger kommer hjem til tomt hus fordi mor og far er på jobb, er det jo mye mye bedre at de lærer noe, eller får rast fra seg i mer eller mindre kontrollerte former, enn at de blir sittende pal foran tv og spill.


#36

Maverick sa for siden:

Ja til leselekser og "gjør research på dette temaet på egenhånd", nei til skriftlige lekser for å komme gjennom pensum.


#37

apan sa for siden:

Jeg sliter med at dette er alternativet jeg. Jeg synes heldagsskole til 1500 er greit nok selv om jeg synes lekser også er en fin ting - men om heldagsskolen skal vare lenger, vil jeg i alle fall ikke ha den.

Det er da ikke sånn at det er heldagsskole eller tv og spill? Jeg synes det er fint at sønnen min kan gå 1430 noen dager, leke ute lenge med kamerater før middag, være på en aktivitet fra klokken 16 som han selv gjør seg klar til og sykler til, gjøre lekser med oss etterpå, istedenfor at han skal måtte være lenge på skolen og ha all leketid når det er blitt mørkt, i alle fall deler av året.

Jeg fatter ikke at det åpnes for tv og spill for barna som går hjem fra skolen, det er ikke slik at dette MÅ være alternativet. De kan leke med kamerater, lese bøker, gjøre leksene de greier alene. Jeg har sansen for at de har denne tiden til egen disposisjon uten voksne til stede, det lærer de mye av. Det er foreldrene som åpner for bruk av elektronikk i denne tiden.


#38

Polyanna sa for siden:

Der er jeg enig, apan, i hvert fall når det ikke er snakk om 4 timer hver ettermiddag...

Mine elsker tiden fra 1515 til vi kommer hjem. De leser, pusler rundt, finner seg mat, leker eller er med venner. Vi har ikke spilling i ukedagene, sånt er det jo vi voksne som bestemmer, da.


#39

apan sa for siden:

Ja, storebror har vokst masse på å få gå litt tidlig fra AKS, ordne seg selv, låse seg ut og inn og nå i år også passe tiden selv og dra til håndballen selv på sykkel. Så jeg synes heldagsskolekonseptets funksjon vil være veldig avhengig av varighet. Vi har korte dager i Norge om vinteren, jeg håper gutta vil kose seg ute fra 15 til 17 når den kommer.


#40

Polyanna sa for siden:

Nå har også minstemann insistert på å bare ha to dager på SFO, så han kommer også hjem med de store tre dager. En av dagene er elstemann ansvarlig for å fore broren og få ham klar til fotballtrening klokken 1645. :glis:

Det er FINT med store barn, altså!


#41

Zulu sa for siden:

Men er det et argument for obligatorisk heldagsskole? En løsning med et frivillig aktivitetstilbud etter undervisningstiden sånn som vi har i dag, er mer fleksibelt for de barna som trenger kortere dager på skolen enn 8-16 og som har en hverdag hvor det lar seg gjøre. Da snakker jeg i all hovedsak om 1-.4.-klassinger.

I stedet for obligatorisk heldagsskole, ønsker jeg meg et frivillig skolefritidstilbud med god kvalitet og likeverdig tilbud over hele landet. Det er en fleksibel løsning som ivaretar ulike familiers behov hos både foreldre og barn.


#42

Lisa sa for siden:

Hørte nettopp en debatt om dette på radioen. Det viser seg at Digermulen skole i Lofoten ikke er representativ for så mange andre skoler i Norge en selg selv. De har 4 elver per lærer og i det store og hele, har forhold som ikke engang kan sammenlignes med andre skoler.

Visstnok har SSB forsket på effekten av lekser men kun med utgangspunkt i foreldres bakgrunn. Så det ble etterlyst mer forskningsbasert bevis for selve effekten av lekser på læring og motivasjon. Visstnok er det også mange myter som ikke stemmer med at barn fra ressurssvake hjem ikke har utbytte av lekser. (De får ikke nødvendigvis "hardt arbeid gir resultater" mentaliteten fra foreldre, og derfor ekstra viktig at de får lekser og ser effekt av egeninnsats osv.)


#43

Polyanna sa for siden:

Jeg syns det er vanskelig å tro at en helhetlig skoledag med tilstrekkelig pedagogdekning fra 0830-15 ikke ville blitt bedre enn 0830 - 13 + tilfeldig leksehjelp, altså.


#44

Toffskij sa for siden:

Min erfaring er at leksene ofte brukes til å delegere tilpasset opplæring til foreldrene, og da i begge ender av skalaen. Jeg synes dette er prinsipielt galt, fordi det sementerer sosiokulturelle skiller, men samtidig sitter det veldig langt inne for meg å gi avkall på denne muligheten til å gi ekstraundervisning og fordypning til mine egne barn. Særlig i perioder hvor de har lærere jeg ikke er videre imponert over faglig. Jeg har nemlig ikke så stor tillit til at et nytt leksefritt heldagsskolesystem vil klare å gjøre den nødvendige tilpassingsjobben (jeg tror ikke noe på at det vil bli ordentlig prioritert). Kall meg gjerne kynisk.


#45

Zulu sa for siden:

Hvem argumenterer for denne løsningen?


#46

Teofelia sa for siden:

Som representant for den andre enden av skalaen, har jeg akkurat de samme tankene. Ikke søren om jeg tror på at skolen vil evne å følge opp ungene mine på tilfredsstillende nivå hvis de skal gjøre selvstendig arbeid på skolen.

#47

Zulu sa for siden:

Ja, det var det jeg var inne på i mitt tidligere innlegg. Derfor mener jeg reproduksjonsleksene bør kuttes, leseleksene videreføres og et bergenset tilfang av veilednings- og fordypningsoppgaver bør rendyrkes. Organisering av skoledagen mener jeg er et sidespor i leksedebatten, egentlig, og mitt syn på heldagsskole er løsrevet fra mitt syn på lekser.


#48

Skjevo sa for siden:

Helt enig. Jeg vet at mine barn profitterer på tett oppfølging fra oss foreldre i form av lekser. Hvor mye lekser og hvilke er selvfølgelig av avgjørende betydning.


#49

noen sa for siden:

Jeg kan ikke se at det er interessant å diskutere lekser ut fra denne skolens resultater.

Internasjonal forskning (Hattie - igjen) viser at lekser har en positiv effekt på elevers læring. Elever som gjennom 10 års grunnskole har fått og
gjort lekser, ligger i snitt nesten ett år foran i læring i fag sammenlignet med de elevene som ikke har gjort noe hjemmearbeid.

Men da må noen kriterier være oppfylt.

  • Lekser bør ha et moderat omfang.
  • Skolen må gi lekser på stoff som er gjennomgått på skolen av læreren.
  • Leksene kan ikke være for vanskelige. Det er viktig at eleven opplever mestring.
  • Elever med relativt svake skolefaglige prestasjoner bruker mer tid på lekser enn de som presterer godt. For disse må læreren passe på at de ikke må gjøre mer hjemme enn nødvendig. Igjen er mestring stikkordet.
    Å kutte leksene kutter også en viktig forbindelse mellom hjem og skole. Jeg tror det er viktigere å ha passe mye og riktige lekser og ekstra støtte til de elevene som ikke har foreldre som klarer å bidra, enn å kutte leksene.

Når det gjelder heldagsskole, vet jeg ikke helt hva jeg mener. :gruble:


#50

Toffskij sa for siden:

Enig.

Et argument til for lekser er at jeg synes det er veldig viktig å lære ungene opp i selvstendig arbeid. Å ta ansvar, å disponere egen tid, å forholde seg til deadlines, det er jo noe alle vil trenge i voksenlivet.


#51

noen sa for siden:

Ja, det er jeg veldig enig i! Eldste min er blitt kjempeflink til å få unna lekser enten på leksetid eller så snart hun kommer hjem fra skolen. Å få inn gode arbeidsvaner har hun lært gjennom leksene. Yngste er også kommet langt med det.


#52

IzziCreo sa for siden:

Jeg tror ikke det er slik at det nødvendigvis er et valg foreldrene gjør i praksis. Det har jo vært mange diskusjoner rundt om, også her inne, at det er ikke noe foreldre vil eller ønsker, emn når de er alene hjemme så gjørmange det allikevel - eller de blir med venner hjem som får lov til dette. Her har de ikke lov, men veldig, veldig mange av vennene får lov fordi foreldrene er på jobb, det blir mindre krangling mellom søsken, de føler de ikke kan kontrollere på samme måte som om de er hjemme etc. Jeg tror også endel foreldre skjemmes litt over det, men vel, en lettvint løsning på hjemme alene tiden.

Jeg vil understreke at jeg er sterkt for å videreføre leselekse i egenvalgt bok, selv om jeg er imot lekser.

Jeg trekker gjerne heldagsskole inn i debatten om leksefri skole, fordi det er lærernes første go-to argument mot leksefri - de har ikke tid til å få inn all mengdetrening/repetisjon innenfor den gitte undervisningstiden.


#53

IzziCreo sa for siden:

Jeg synes at dette i stor grad også kan fint inngå i skoledagen. Eldste her har fast tid i timeplanen som man kan bruke til selvstendig arbeide. Det er ingenting som tilsier at man må gjøre det hjemme.


#54

Zulu sa for siden:

Tolkning av Hattie-forskningen, spesielt overført til norske forhold, har mange fallgruber. Hans syn på lekser er blant det som har blitt feiltolket, forenklet og spissformulert i media - både i retning av «Lekser virker!» og «Lekser virker ikke!» - interessant nok. :knegg: Hvis vi ser entydig på tallene, graderer Hatties forskning lekser med en effekt på 0,29 i gjennomsnitt, godt under den kritiske grensen på 0,4 som Hattie selv oppgir som overgangen til når man kan fastslå at et et tiltak har en reell læringseffekt. Ser vi på tallene for barnetrinnet, er effekten på 0,15, mens på videregående er den på 0,64 - altså en signifikant forskjell utover i skoleløpet. Hattie selv tar ikke til orde for å fjerne leksene (det ville jaggu vært kontroversielt - og akademisk diskvalifisering i skoleforskning utfra både metode og funn i forskningen hans), men for å forbedre dem.


#55

noen sa for siden:

Jeg har ikke gått så dypt inn i det, så dette var interessant å lese, særlig forskjellen mellom barnetrinn og videregående.


#56

rine sa for siden:

Jeg er imot lekser for leksenes skyld, i alle fall. Det er ikke få ganger jeg har hørt "hva skal vi gi i lekse denne uken da?" fra kolleger som lager planer sammen (spesielt på ungdomstrinnet der ukeplaner er mer utbredt) og da tenker jeg at hvis leksene bare er der for at tomrommene på planen skal fylles ut, er det poengløst å gi dem. Helt enig i at leksene må forbedres. Hva med å ha større lekser over et lengre tidsrom? Gjerne nivådelte der ungene skal finne ut av ting. Det er mange år siden jeg sluttet å gi lekser fra dag til dag i vg. skole. Jeg gir når det er naturlig at elevene må jobbe videre med noe/finne ut av noe hjemme, ikke ellers.


#57

Zulu sa for siden:

Ja, eller at leksene planlegges for å fylle opp tiden på leksehjelpen. :rolleyes:

#58

Mrs. S sa for siden:

Kronikk i Dagbladet: www.dagbladet.no/2014/10/02/kultur/meninger/debatt/kronikk/skole/35538466/

Jeg må si at noe av dette er satt på spissen. Men andre ting traff rett i blink for min del. Beskrivelsen av leksehjelpordningen kunne jeg skrevet selv.

Selvsagt er jeg preget av å ha et barn med ADD, noe som gjør det enda vanskeligere. Å lære seg opp i selvstendig arbeid, å ta ansvar, gjøre leksene straks en kommer hjem fra skolen mens mor og far er på arbeid... der har vi en kjempeutfordring.


#59

Bomull sa for siden:

Jeg er veldig positiv til leksefri skole og stemmer heller for lengre skoledager.

Leksehjelp er oppskrytt btw. I alle fall hos oss, hvor vi har gått over til å definere det som leksetid. Dvs. at elevene får litt avsatt tid til å gjøre lekser på SFO, men det er ingen der for å hjelpe, og for mange elever så blir det helt meningsløst. Nytten uteblir.



#61

Bomull sa for siden:

Interessant. Jeg er ikke noe mindre negativ til lekser nå enn jeg var, nei. Tvert om.


#62

Dronningen sa for siden:

Veldig enig i denne. Jeg har jo ytret meg tidligere her om ettermiddagene med tre som gjør lekser. Det tar tid, det krever mye engasjement fra oss, og det kan være strevsomt å få alt til å gå opp. Samtidig ser jeg jo på det som viktig. Skolen klarer ikke å fange opp alt, og det er store klasser. Vi ser at vi kan bidra. Vi kan gi råd, hjelperegler, avdekke misforståelser, spørre, snakke, forklare, vise eksempler, søke på Web, se filmer og utvide rammene. Og ikke minst liker ungene det, da det er trygt og forutsigbart. Det er stilasprinsippet innen pedagogikken i praksis. Situasjonsbetinget støtte, der man gradvis over tid kan trekke seg mer og mer tilbake etter hvert som de blir mer selvstendige. Men noe støtte må det være skal de klare å bevege seg inn i nye utviklingssoner, der de skal vokse og nå et nytt nivå. Når det er akkurat litt vanskeligere enn det de har gjort før.

Leksehjelp på skolen pr. i dag er jo leksetid, dvs. de får gjøre lekser, men får ikke hjelp. Er du usikker da, så bærer det åt skogs. I går hadde vi faktisk den samme opplevelsen som det som strevet om i en nettavis nylig - vi måtte viske ut en lekse, og gjøre på nytt. Heldigvis uten tårer og drama, men poden var jo litt oppgitt han også. Ingen hadde stilt noen spørsmål eller gitt stikkord for å lede ham på vei. Så da satt han der, og skrev det beste han kunne, det var bare det at han hadde misforstått, og da ble det jo ikke det de skulle lære og sitte igjen med.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.