Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kjøpe bil fra 2006?

#1

Hyacinth sa for siden:

Vi MÅ ha ny bil nr to. Den andre døde.

Vi har kanskje muligheten til å kjøpe en Civic fra 2006 temmelig rimelig. Langt fra den bilen vi ville valgt, men her er pris avgjørende. Bilen er nesten ikke kjørt overhodet. Mannen er litt skeptisk (pga bilens alder), for han mener at vi kanskje må kjøpe ny bil om tre år igjen da.

Dumt eller lurt?


#2

Bluen sa for siden:

Fra 2006? Det er da virkelig ingen alder for en bil! Vår er er 2004, og jeg tenker på den som nesten helt ny. :knegg:

Nå kjenner jeg ikke spesielt til Honda, men jeg veit om mange som kjører rundt i både 20 og 30 år gamle japsebiler.


#3

millact sa for siden:

Aner ikke? Jeg har 2008, ikke Civic, og regner med den skal gå mange, mange år. Min er heller ikke kjørt mye.

Kan dere ta en NAF test på den først? Koster litt, men kanskje verdt det?


#4

Niobe sa for siden:

Litt i eldste laget? Og Honda er vel ikke det første jeg tenker på mtp. varighet?


#5

Bokormen sa for siden:

Om den er pent og lite kjørt kan vel det være vel og bra, men om den har stått ubrukt i perioder er det vel mindre heldig. (Sier hun som virkelig ikke har greie på bil, og kanskje ikke burde kjørt i det hele tatt. :sparke:)


#6

Bluen sa for siden:

"I eldste laget?" Jeg skjønner at jeg er oppvokst på en annen planet når det gjelder bilhold. :knegg:


#7

Stompa sa for siden:

En 8 år gammel bil er da ikke gammel, særlig hvis den er lite kjørt? Jeg kjøpte en 9 år gammel bil i 2002 som var gått ca 40.000, og på de åtte årene jeg hadde den var den eneste utgiften jeg hadde på den et nytt batteri og noen oljeskift. (Den ble byttet ut fordi den var for stor, og gikk fortsatt som ei klokke.)


#8

Niobe sa for siden:

Neida, den forrige bilen vår var eldre, ikke av en type kjent for holdbarhet og slitestyrke (90-talls VW Passat), og det er bare ikke noe jeg anbefaler. Vi skulle solgt den tidligere.

Venninna mi kjører fremdeles lykkelig rundt i min gamle 2001-modell Toyota, men de er jo kjent for å være på veien lenge...


#9

Hyacinth sa for siden:

Tusen takk for svar!

Jeg vet ikke hvor langt den er kjørt, men det kan ikke være mange kilometerne. :knegg:

Antydet pris er ca 35000, og det er en del mindre enn vi trodde vi måtte bruke på bil...


#10

Hyacinth sa for siden:

Hovedbilen vår er fra 2007, og den har det vært mye rusk med. Dumt hvis vi om noen år må skifte begge på en gang.


#11

Adrienne sa for siden:

Sjekk hvor langt den er kjørt, det driver vedlikeholddskostnadene i større grad enn alder.


#12

Neket sa for siden:

Civic er solide saker altså. De går og går. Jeg har nettopp solgt en fra 2001, og problemet der var bulkene, ikke motoren. Min har aldri latt være å starte.

Han som kjøpte min hadde planer om å fikse alle bulker, og bruke den i mange år. Visstnok.


#13

Neket sa for siden:

Andre ting jeg husker vi brukte penger på:

Nytt batteri
Katalysatordekselet falt av (kan ha vært når jeg kjørte i grøfta om vinteren)
Forstillingen måtte fikses
Bremseklosser
En ting til jeg har glemt, men som var dyrt. Hjullager? Aner ikke.

Ting som var feil som vi ikke gadd fikse:
Sentrallåsen virket ikke
A/C virket ikke. Prøvde å fikse det en gang, men de greide ikke å stoppe lekkasjen, så da droppet vi det.

Vi fikk den i 2009.


#14

Teofelia sa for siden:

:knegg: Jeg har en Toyota fra 2005, og jeg har bare så vidt sluttet å tenke på den som en ny bil.


#15

Hyacinth sa for siden:

Joda, men bilen vår fra 2007 har det bare vært tull med de siste årene. Selv om jeg fremdeles tenker på den som ny. Og den som døde er fra 2001.


#16

Timar sa for siden:

Jeg tror jeg hadde vært mer redd for at den har stått ubrukt mye enn for selve alderen. Alderen er jo gjerne en pekepinn på hvor mye slitasje delene har vært utsatt for, men hvis kjørelengden ikke matcher alder, så vil dere nok kunne drøye en del vanlig vedlikehold.

Svigers hadde en bil som knapt ble brukt. Der husker jeg at bremsene rustet/satte seg fast, og det var også flere andre problemer som var knyttet til at den ble for lite brukt. Spør google eller en bilkyndig nær deg om det, før du evnt kjøper! :)


#17

Hyacinth sa for siden:

Er det at den står ubrukt over lenger tid som er problematisk, eller er det at den kjøres korte strekninger? Jeg skal undersøke kilometerstanden, men jeg tror bilen brukes 1-4 ganger i måneden, hvis jeg skal tippe. Og da noen ytterst få kilometer.


#18

Neket sa for siden:

Kanskje en NAF-test hadde vært lurt? Det koster litt, da.


#19

Timar sa for siden:

Jeg har ikke peiling på bil, altså. Det er mulig at slik kjøring ikke er særlig gunstig for batteriet?


#20

Bluen sa for siden:

Batteriet er jo en veldig billig sak å bytte ut. Det er bl.a. bremseskivene som lett ruster på biler som kjøres lite. Vi kjører såpass lite at vi måtte bytte våre skiver framme nå etter bare 2(!) år - kosta ca. 6000. Jeg ville tatt en NAF-test på bilen og evt. utbedra slike ting, og jeg føler meg ganske sikker på at dere får veldig mye bil for pengene selv etter noen slike reparasjoner. Når bilen nå blir kjørt mer, vil jeg tro at problemene elimineres. (Nå snakker jeg som om jeg har peiling på bil - det er en overdrivelse, men jeg har klokkertro på eldre japanere. :flau: )


#21

GinaK sa for siden:

Veldig rimelig da og et batteri koster ikke all verden. Men sjekk km-stand.

Sjekk om service er fulgt opp og for rust.
En NAF-test er sikkert smart.
Og sjekk om den er EUgodkjent og når neste EUkontroll er. For det kan jo hende eieren har hatt EUkontroll og at det koster flesk..... ? Bremser er dyrt å skifte om de har kjørt den altfor langt på slitte bremser.


#22

Tallulah sa for siden:

:dulte: Vi har en Audi fra 1991. :knegg:


#23

Daisy sa for siden:

Veldig enig med Bluen her.

Jeg kjører for øvrig en 15 år gammel yaris som jeg elsker!


#24

allium sa for siden:

Jeg fikk også påpakning om rust på forrige eu-kontroll, men det løste jeg ved å ta en tur på motorveien en dag med lite trafikk, og gjøre en god del bråbremser. Ny kontroll, og rusten var vekk.

Min bil er fra 2005, den er da virkelig ikke for gammel.


#25

mrc sa for siden:

Det Allium her sier er "god praksis". Slik mange bruker bilen, bør skivene "renses". Et eller annet bilblad hadde for noen år siden en test rundt dette, og etter en del kraftige oppbremsinger ble bremsestrekningen betydelig redusert - det er altså absolutt en sikkerhetsfaktor i dette.

Batteri er ellers nevnt i tråden. Dette er noe som for mange må skiftes etter 5-8 år, men som det sies - det er rimelig. Under tusenlappen og et bytte man kan gjøre selv.

Civic er ikke av bilene jeg ville vært mest bekymret for å ha en litt eldre utgave av. Mekanisk sett kjent for å holde seg godt. Men naturligvis, det blir en del slitasjedeler som må skiftes etter hvert.

Mye småkjøring kan slite vel så mye på en bil som høy kilometerstand....


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.