Ja, det er den tiden av året igjen. :sukk: Jeg har ny bil, og må kjøpe vinterdekk. Greier ikke bestemme meg for pigg eller ikke.
Kjøring: 80% på saltet/bar vei/motorvei. Resten på usaltet vei, med tidvis mye snø/is og mange svinger. Det strøs, men ikke alltid om morgenen. Bor nederst i en ganske lang bakke. Hytte på fjellet, men som regel god brøyting/strøing på veien dit.
På gamlebilen hadde jeg først piggfrie, men var ikke spesiellt fornøyd. Byttet til piggdekk og var knallfornøyd i 1 1/2 sesong, før dekkene ble enda verre enn de piggfrie. Den gamle bilen hadde ikke ESP eller noe sånt, det har den nye.
Det kommer veldig an på hva slags bil det er, og ikke minst, hvilke piggfrie ev piggdekk du velger.
Rett dekk til bilen gir utrolig gode kjøreegenskaper.
Men i grove trekk, jeg kjører nå en BMW 520 stv. På den funker piggdekk aller best. Jeg kommer feks opp bratte glatte bakker på første forsøk, hvor mannen til min venninne med en Toyota Avensis kom opp på 4.forsøk ryggende. Jeg jobber i Oslo, men betaler gladelig piggdekkavgiften på kr.1400,- pr.sesong for sikkerhetens skyld.
Men min forrige bil derimot, BMW316 stv. Var piggfri absolutt best. Ikke så stor og tung bil. Forholdsvis nye begge disse to siste så sammenlignbare, bortsett fra at siste er med automat.
Jeg bor sentralt i Trondheim og har kjørt piggfritt siden 2007. Har aldri savnet piggdekk; det er vanligvis tilstrekkelig å sakne farten når det er som glattest. Bilen min har antiskrens da. Det hjelper jo, så klart. Dessuten har jeg veldig gode dekk og er en dyktig vinterføresjåfør.
Vi har kjørt piggfritt i mange, mange år nå, og savner ikke pigg i det hele tatt. Dvs, jeg har pigg på Volvoen nå, men det bare fordi at det var det som var på bilen da vi leaset den, og det er gode dekk så vi bytter ikke bare for å bytte.
Vi bor i høyden i Trondheim, og vi kjører endel både ut på "bygda", samt til hytta på fjellet, og vi har aldri hatt problemer pga piggfrie dekk.
Hvis du fremdeles hadde bodd på bygda, hadde det ikke spilt noen rolle. Piggdekkforurensning er jo først og fremst et problem i byer.
Personlig syns jeg folk skal tenke seg om mange ganger og ha tungtveiende grunner før man velger piggdekk når man bor i by. Det er et usolidarisk valg for folk som bor tett, rett og slett.
Jeg har aldri hatt piggdekk. Jeg har hurtigkjetting til de ytterst få gangene jeg ikke kommer opp en bakke, som på hytten.
Vi kjører ofte til fjells, som Hardangervidda og Hol/Aurland, men det er fortsatt ikke behov for pigger.
Jeg har kjørt piggfritt i femten år. De siste fjorten årene i bil med bakhjulstrekk og automat.
Har aldri hatt trøbbel med å komme frem.
Vi bor litt i "høyden" og det er bakker og dårlig brøytet, men i byen er det nærmest snøfritt på veiene.
Så piggdekk har ikke vært noe alternativ, men har absolutt hatt gode piggfritt dekk som har passet godt til bilene vi har hatt.
Sier som flere her, kommer an på hvilke bil du kjører. Selv har jeg kjørt piggfritt siden 2005. Bor på bygda hvor det kun brøytes, aldri saltes. Har SUV 4x4, mulig valget hadde vært annerledes hvis jeg hadde kjørt annen type bil.
På landets mest trafikkerte veier må det gå fint med piggfritt, kan ikke tenke meg annet.
Kjører piggfritt på sjette året, og må si det er behagelig å slippe knatringen av pigg mot asfalt.
Det blir mange faktorer man må ta hensyn til. Ser jeg våre behov nå, er de mindre enn for noen år siden - vi hadde noen bakker der vi bodde og en bakke til barnehagen der pigg absolutt var en fordel.
En tabbe en del gjør med piggfrie dekker er å kjøre dem lang ut over våren. Egentlig kan tidsfristene for piggdekk gjerne være en god pekepinn for når de piggfrie dekkene bør av. Bakgrunnen for dette er at den svært myke gummien i piggfrie vinterdekk ikke tåler høye temperaturer så godt. Dekkets egenskaper ved nedbremsing osv. blir dårligere, i tillegg til at man rett og slett skader dekket slik at det vil fungere dårligere som vinterdekk når vinteren kommer.
Jeg har kjørt uten pigger siden 1997, nittitallet ja. :nikker:. Har ikke savnet det andre ganger enn på nullføre ved Aurefjorden i januar og en og annen kneike rett før skiheisen. Peugeoten vår hadde fin snøkjøringsfunksjon, og BMV stv fem serie hadde elektronikk som overstyret alt. Volvo v60 som jeg kjører nå, er litt lett i baken, men det går fint med øving.
Var vant til pigg nordpå, men gikk noe motvillig med på å prøve piggfritt da jeg flyttet til østlandet. Men her kan da jammen være glatt nok her i sør også, så etter flere ekle episoder på isete veier, har jeg gått tilbake til pigg. Og føler meg mye tryggere med det.