Jeg skal i et SU-møte i barnehagen neste uke, og har meldt inn som sak at jeg ønsker å diskutere tiltak for å redusere tomgangskjøringen utafor barnehagen.
Er det noen som har gode forslag? Jeg regner med at de fleste vet at det er forbudt med den type tomgangskjøring, sånn at et skilt som minner om det vil kanskje ikke ha noen effekt? Lapp i hylla har jeg heller ikke trua på. Er det andre (relativt enkle og rimelige) tiltak som kan funke?
Er DU en av dem som driver med det? Hva kunne fått deg til å slutte? :D
Det er ikke et problem hos oss, jeg har sjelden sett at noen har gjort det. :gruble: Dere får engasjere ungene som "miljøagenter", så blir det nok slutt på det. :knegg:
Jeg gjør det aldri (jeg skjønner ikke at ikke folk er redd for å bli frastjålet bilen sin, for det første), men jeg tenker at jeg hadde reagert mye bedre på et skilt som satte fokus på at eksosen kom inn i barnehagen enn et med FORBUDTFORBUDTFORBUDT.
Eg gjorde det då eg hadde barnehagebarn og bilen var iskald. Parkeringsplassen var et godt stykke frå sjølve barnehagen. Ingen fare for stjeling. Kva som kunne fått meg til å slutte den gongen? At eg sto opp et kvarter tidligare og satte den på tomgang heime. :knegg:
Meir seriøst; kanskje sette opp en plakat med "Har du slått av motoren på bilen?" Sånne ting kunne fått meg til å tenke at søren heller, det er litt teit å la den stå og gå av egen bekvemmelighet.
Ingenting kunne fått meg til å slutte. De dagene bilen går på tomgang er det fordi det er nødvendig. Det generer ingen og miljøbelastingen er mindre ved å la bilen gå enn ved å stoppe og starte. Om det slik at luftinntak i barnehagen er i nærheten og eksosen trekkes inn ville jeg skrevet det på skiltet. Vi hadde barn i barnehage der dette var et problem. Der ble bilen selvfølgelig stoppet
Kanskje ikke global miljøbelastning, men lokal? Som i lungene til barna. De voksne er jo høyere og rager over den verste eksosen, mens små barn går midt i den.
Dette har vært et problem i vår barnehage, og vi hadde kampanje der FAU og barmehagen samarbeidet om en trafikkuke. Ungene lagde blant annet plakater, og det ble også satt opp en stor plakat som fokuserte på tomgangskjøring, feilparkering og uvettig kjøring på parkeringsplassen. Trafikketaten i kommunen var representert på aksjonsdagen vi i FAU hadde, da delte vi ut snop til de som parkerte rett og stoppet bilen. Jeg tror faktisk det har ført til noe bedring på alle punkter. Plakat og positiv spin heller enn kjefting, og dra inn ungene, funket bra hos oss. Der går forøvrig eksosen rett i lufteanlegget.
I barnehagen vår står det skilt på veggen med anmodning til foreldre om å slå av tenninga på bilen av hensyn til de som som sover ute rett ved parkeringsplassen.
El- og hybridbiler kan vel stå på tomgang uten at det forurenser, greit å sjekke hva slags bil det er. Ellers bør man selvsagt ikke gjøre det. Jeg har sett folk parkere bilen rett utenfor inngangen til nærbutikken her, la den stå på tomgang, gå rolig inn og bruke allverdens tid før de kommer ut igjen. Frister meg faktisk noen ganger å ta bilen, parkere den bak butikken og se reaksjonen.
Jeg må flire litt, for her jeg bor står også patruljebilen å går på tomgang utenfor butikken på de kaldeste dagene. Det kommer litt an på hvor man bor. Du stopper ikke bilen når gradestokken viser -25 eller -30 eller -45.....
Når er det nødvendig? Når det er veldig kaldt ute og man har småsøsken sittende i bilen mens man henter?
Dette var et problem i vår barnehage (det er det sikkert fremdeles, men jeg har ikke barnehagebarn lengre). Vi informerte på foreldremøter, sendte e-poster og hang opp lapp på døra. Men en god del foreldre insisterte på at det var deres rett til å la bilen stå på tomgang. Det tar litt mer enn 1 minutt å hente i barnehagen, så jeg skjønner ikke hvorfor.
Jeg tror det er greit å begynne med info på foreldremøte og evt lapp i hylla, pluss gjerne å
plakat på parkeringsplassen. Noe mer dramatisk er kanskje ikke nødvendig for å få god nok reduksjon. Med tanke på kalde dager som for eksempel de Floksa nevner kan det være innafor å la bilen stå på tomgang noen minutter.
Tjorven.. I temperaturer, særlig under 30 kalde kan det å starte en dieselbil, stoppe den før den rekker å bli skikkelig varm og la den stå fem minutt være nok til at bilen blir stående uten at man får startet igjen.
Utenfor butikken i svigerbygda står bilene og går mens folk handler på slike dager og folk har gjerne tilkobling for motorvarmer på arbeidsplass.
Ja, det er bare å le - de fleste dagene er det ikke under -25 grader, og mange steder i Norge blir det aldri så kaldt i det hele tatt. Folk kjører på tomgang likevel.
Jeg tror aldri jeg har sett forlatte biler på tomgang utenfor barnehagen her uten at det er veldig kaldt. Det står lapp om tomgangskjøring. Kanskje det funker?
Det kan være et problem for store dieselbiler å få start igjen når motoren slukkes etter 4 minutters kjøring. Det skulle ikke mange minusgradene til.
BMV 5 serie. :(.
Men en oppfordring mot tomgang bør være synlig i barnehager. Bilene kan varmes opp hjemme som Tussa beskriver.
Det beste argumentet er barnas helse. forurensning er særlig en belastning for barn med luftveisproblemer, astma osv. Vet ikke om det er i nærheten av luftinntaket til barnehagen, men det er muligens uansett en del av barnas utemiljø (?)
Hva med å kombinere det med barn og klima (inne OG ute) på et foreldremøte? Kanskje kommunelegen kunne orientere om hva man skal tenke på - både uteklima og inneklima.
Litt pussig at røyking er fyfy, men eksos er greit. Den er jo uten filter. :glis:
Jeg har dieselbil, og trenger virkelig ikke ha bilen på tomgang. Diesel kan fryse, men hadde jeg bodd et sted hvor det var aktuelt, hadde jeg ikke kjøpt dieselbil. Så enkelt.
Man få vel gå for enten en minimalistisk aksjon eller en maksimalistisk, tenker jeg.
Enten et stort skilt med bilde av et trist barn ved siden av en eksospotte og "takk for at du skrur av bilen når du leverer oss" e.l., eller se om barnehagen kunne tenke seg å kjøre et skikkelig miljøprosjekt, der dette blir en av tiltakene. Det kan jo settes inn i en større pedagogisk sammenheng der man ser på natur og kretsløp og sånt også.
Hvis ikke det allerede finnes skilt om tomgangskjøring og ikke er informert om på møter så kan det hende det er nok med et enkelt skilt, til og med uten bilde av lidende barn eller ødelagte lunger, samt helt kort og grei informasjon.
Om folk etter dette også velger tomgang i mildt vær så kan man slå hardere, men å gi en del tankeløse mulighet til korrigering på en snill måte synes jeg er fint.
Finnes det folk som lar bilen stå på tomgang, altså? Er det fordi bilen ikke skal bli kald til man setter seg inni den igjen, eller hva er det som er årsaken? :undrer:
Lurt. Lær opp ungene - de er ganske flinke til å passe på når foreldrene gjør noe galt. Eller er det bare mine? :p
Jeg husker jeg kastet en youghurt boks i restavfall etter at minste hadde lært om resirkulering i barnehagen. Da fikk jeg kjeft. Og har ikke gjort det siden.
Aner ikke. Jeg har en diselbil fra 2005, og jeg har aldri opplevd at den ikke vil starte igjen etter å ha blitt stoppet, så noe universelt problem er det jo ikke.
Dere som har slike biler, kan dere ikke bare parkere 100 meter lenger vekk fra barnehagen, hvis det er nødvendig med tomgangskjøring?
En ni år gammel bil er da "ny" og den skal tåle å stoppes ned til temmelig lave temperaturer.
Nå er jeg litt usikker her, men jeg har hørt noe om at dieselbiler på kaldkjøring slipper ut kjipere eksos enn om bilen er varm og at det å la bilen kjølne kort tid etter start og starte opp igjen kan være dårligere miljømessig, men dette er ikke noe jeg kan nok om.
Har man gammel dieselbil løser man det greit med motorvarmer og da skal det temp ned i rundt 30 før det kan trøble ved korte stopp.
Det er noen store dieselbiler som sliter når de er kalde. Vår kostet oss en formue i inntauing og verksted. 5 år gammel, kjørt 70 000 km.
Men, ja. Vi har gjort oss skyldig i tomgangskjøring ved en barnehage hvor parkeringen ligger 100 meter fra og hvor det ikke er luftinntak nær parkeringen. Men det skal ikke skje, og det var kun når vi måtte bruke bilen på kalde dager, sjelden. Vi byttet til miljøvennlig ny Volvo, som passer oss mye bedre. Dieselbil som alltid starter.
Guava, jeg tror ikke det stemmer lenger for nyere biler, i hvert fall. Vi har autostopp på vår dieselbil, og den skal ikke gå mange minuttene før den velger å slå seg av ved korte stopp.
Det finnes helt sikkert situasjoner der det er legitimt og la bilen gå på tomgang. At det tredve minusgrader (det er jo det enkelte steder i landet, selv om det ikke er det der du/tanta di/venninna di fra folkehøyskolen bor) eller at bilen ikke vil starte igjen om du stopper den når den er halvvarm (det er folk som kjører gamle og/eller dårlige biler, selv om du/tanta di/venninna di fra folkehøyskolen selvfølgelig kjører ny hybridbil).
Men samtidig finnes det sikkert folk som lar bilen gå på tomgang bare fordi. Og da kan man jo sikkert forsøke forklare hvorfor det er dumt og håpe at de slutter gjøre det akkurat der.
Jeg ser en test som NAF refererer til fra 2012 (får ikke til å linke) hvor det beskrives nesten dobbelt så høyt nox-utslipp for kald bil som for varm). Jeg regner med at det gjaldt nyere biler.
Dette var snakk om temperatur på minus 7.
Ikke at det betyr at man skal la bilen gå på tomgang. Regner med at de som gjør det i plussgrader gjør det av gammel vane (selv om jeg ikke egentlig har registrert det).
Det oppfordres dog, både i Bergen og Trøndelag til å varme bil med motorvarmer når det blir kaldt for å redusere utslipp.
Ergo er det nok god miljøpolitikk å ha mulighet for motorvarme på jobb også. (Temmelig vanlig her)
Ved de barnehagene hvor jeg har jobba, har det virkelig ikke vært noe som helst god grunn for å la bilen stå på tomgang ved henting/levering, da det sjeldent blir kaldere enn minus 10. Alle barnehagene har og ligget slik til at barnas lekeplass har vært i tilknytning til parkeringsplass. Ergo er det sjenerende for alle at bilen står og putrer ut eksos.
Det er blitt tatt opp på foreldremøter, det henger skilt på gjerdene ved parkeringsplassen, men enkelte ser ut til å ville insistere på å la bilen stå og gå de minuttene det tar å levere eller hente barnet, og da er det ikk mye man kan gjøre...
...annet enn hva en kollega av meg, veldig miljøbevisst mann, som tok det på seg å gå ut og skru av tenninga i hver bil han fant på tomgang utenfor barnehagen. :knegg:
Jeg misforsto deg, Guava, beklager. Det er helt sikkert riktig at det er mer utslipp av kald motor enn varm, men det er ikke det samme som at det er bedre å la den gå i 5 minutter (etter kanskje å ha kjørt 2 minutter til barnehagen) enn å starte den opp igjen. Jeg trodde det var dét du mente.
Det er ikke sikkert det er så konstruktivt, men det er da et tydelig signal.
Jeg leste noe i en avis om en sak der en person hadde lent seg inn i bilen til en annen og skru av tenningen MED noen i forsetet og hvorvidt dette var å regne som et innbrudd/overgrep/inngripen hvadetnåhet.
Nei ikke når det ikke er sprengkaldt i alle fall, men jeg er usikker på regnestykkene her.
Har man ikke motorvarmer og kaldstarter en dieselbil, kjører 10 km og parkerer den i sprengkulde vil den igjen måtte kaldstarte og utslippene der vs tomgang i en kort periode tror jeg man kan diskutere. Som sagt ikke noen unnskyldning for tomgang for folk flest.
Kaldstart av dieselbil krever ganske mye energi.
Dette er ting jeg ikke har peiling på egentlig, kun sånt som bilfolk rundt meg har påpekt når jeg i god miljøtro har stoppet dieselbilen i kulda for korte pauser.
Ja, da er vi inne på mitt poeng også, at min dieselbil autostopper selv for korte trafikale stanser, fordi det er økonomisk og miljømessig gunstig fremfor å stå på tomgang og vente på rødt lys. Jo lengre stoppen er, jo mer vil du tjene på å slå den av - selv om den selvsagt vil bli kaldere.
Jeg er helt enig i at diskusjonen er en annen i -25. For bensinbiler er det vel ingen uenighet.
Men er det noen som vet om det er like uheldig utslippsmessig å la bilen stå med sånn babasto/hvadetnåheter-dieselvarmer? Der motoren ikke går, men bilen blir varm? Det lukter unektelig diesel, men det blir jo ikke eksos.
Involvere barna? Ikke stort problem i vår barnehage. Men i går stod en bil på tomgang utenfor (+12 grader), sjåføren ventet på en ansatt som snart skulle slutte. Lille gikk rett bort til ham og ropte over gaten "Du må skru av bilen din!!!" før hun vekslet noen hyggelige ord med fyren (som hun har møtt før, siden han ofte henter den ansatte). Han ble småflau og skrudde av bilen umiddelbart med et smil.
MEd de minuttene man er inne i bhg, vil ikke motor avkjøles så mye hvis du først har kjørt så mye som ei mil - det vil fortsatt være litt varme i motoren. Igjen er det her også snakk om svært lokale utslippe som kan være plagsomme.
Kaldstart krever noe mer energi, men i praksis er ikke dette et problem med en bil som fungerer normalt. Et problem kan bli dem som har mye småkjøring og et batteri som begynner å bli gammelt. Uansett diesel eller bensin, etter 5-8 år er det vanlig å måtte regne med å skifte batteriet. Har man svært mye småkjøring kan vedlikeholdslading være smart. En lader koster ikke mange hundrelappene.
Vår nåværende bhg er så liten og gjennomsiktig at hvis noen parkerer feil eller ikke lukker porten, så sender styrer ut en epost om at man må ikke parkere feil og man må lukke porten,
og så er det fikset. :knegg:
I den forrige bhg var det derimot flere porter, større parkeringsplass, et godt stykke å gå til den enkelte avdeling osv. - og det var ca. 160 barn med tilhørende foreldre.
Det var mange som gikk på tomgang når de leverte barna. Det var opptil flere som ga fullstendig blaffen i å lukke portene,
som insisterte på at de var så viktige i verden at de bare måtte parkere foran vareleveransene (skvist oppi skiltet "Vennligst ikke parker her"), nektet å rygge inn ved parkering, som alle ble oppfordret til.
Min erfaring der var rett og slett at det var drittsekkene som ga blaffen i reglene, og at man risikerte å få en knyttneve i ansiktet om man antydet at de burde endre adferd.
En far kjørte forbi meg på den smale veien ned fra barnehagen, i 30-sone med fartsdumper, vrengte seg ut og freste forbi mellom to dumper. Nice. :rolleyes:
I en barnehage i mitt område ble det brått slutt på at foreldre lot bilen stå på tomgang etter at en liten storebror (i småskolealder) snek seg ut av sin mors bil (der motoren ikke gikk) og inn i en annen bil som sto på tomgang og tok seg en liten kjøretur. Det holdt på å gå aldeles galt, men ferden stoppet heldigvis i et solid bygd gjerde på toppen av en skråning.
Det er dette som skremmer meg mest med å la bilen stå på tomgang noe sted. Av denne grunn stopper jeg alltid bilen (med 1-2 unntak årlig ved ekstremt lav temperatur) og jeg låser den også - hver eneste gang, også på min egen trygge gårdsplass! Dette er også grunnen til at det først er nå mine barn får lov til å sitte igjen alene i bilen - de yngste er nå 9 år og jeg føler jeg kan stole noenlunde på dem.
Vi har landet på at vi i første omgang henger opp et skilt som ber om at folk skrur av motoren av hensyns til barna (parkeringa er kloss inntil uteområdet). Styrer skal også informere om dette i sine infoskriv. I tillegg skal barnehagen vurdere å kjøre en "miljø"-kampanje hvor man tar for seg blant annet dette. Dere har nok rett i at unger er de beste oppdragere i sånne sammenhenger:riktig:
Helt nederst i dette nyhetsbrevet er det bilde av et stopp-motoren-skilt, som vi har utenfor vår barnehage. Det er svært, og synes godt! Dette skiltet får man sikkert ikke kjøpt sånn uten videre, men det går jo an å snekre et selv. :nikker:
Jeg har ergret meg over dette i årevis, helt til vi fikk trøbbel med batteriet. De få gangene jeg har vært "nødt" til å la bilen stå på tomgang har jeg plassert den et stykke unna barnehageinngangen. Forøvrig er bhg i enden av et lite senter sin parkeringsplass, så det står stadig store lastebiler og surrer og går rett ved inngangen. Heldigvis skjer dette på tidspunkt hvor det er få barn ute, men det er jo noen som går gjennom porten så klart.
For å svare på HI ville jeg satt opp lapper og skilt som forklarte hvorfor man ikke skal la bilen stå på tomgang.
"Nødt" har vært en travel dag innimellom da jeg må kjøre vesla til bhg med styr og stæsj og vært redd for at bilen rett og slett ikke skal starte igjen. Nå har vi nytt batteri.
Jeg har vært nødt til å la bilen stå på tomgang en gang vi var tom for batteri og jeg IKKE kunne stoppe bilen før jeg var fulladet. Om noen hadde skrudd av tenningen da så hadde jeg KLIKKET.
Det som videre irriterer meg med folk som lar bilen stå på tomgang en del steder blir at bilene blir stjålet - selv utenfor barnehager har man eksempler på dette. Dyrere forsikring for resten av oss.
I vår barnehage står det skilt på veggen på parkeringsplassen med noko i retning av "Milljøfyrtårn, ingen tomgangskjøring". Det har stått der lenge, og det blir respektert.
Jøss, jeg trodde ikke vi fikk noe.
Bilen vår står stort sett alltid med nøklene i, også utenfor butikken.
Mye fordi den er veldig lite atraktiv å stjele og skal noen først rappe den er det fint om de ikke knuser vinduet og ødelegger tenningslåsen....
www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/tomgangstyveri-kan-koste-deg-hundretusener/a/10063959/
"Gjensidige avkorter derfor oppgjør i tomganstyverier konsekvent med 20-50 prosent."
"Informasjonsdirektør Jack Frostad i If opplyser at dersom bilen står ulåst med motoren på tomgang i by eller tettbebyggelse, utenfor kiosk, butikk eller bensinstasjon er avkortningen i utgangspunktet 50 prosent, men maksimalt begrenset til 25.000 kroner."
Det er jo helt sprøtt! Bilen vår har ikke en verdi som overstiger 25.000 uansett men lell da. Har alltid tenkt at vi måtte bære all skyld/kost om den skulle bli stjålet.
Var en periode i fjor vi plagdes med batteriet/ladingen. Bilen sto da på tomgang, men forklarte situasjonen for de ansatte i barnehagen. Hadde jeg da kommet ut, og en person har skrudd av bilen min, ja da hadde jeg personlig lugget hjernerystelse på stakkaren....
Skal man gjøre noe med tomgangskjøring, så kan man vente til vedkommende kommer ut, for så å opplyse om det.
Jeg syns det er uansvarlig å kjøre på tomgang, og selv om jeg aldri har slått av andres bil, så skulle jeg ønske at jeg hadde gjort det. Som historien en viste til tidligere i tråden - hva om et barn setter seg inn i bilen og kjører? Er du villig til å bære ansvaret for dette? Og hva med barnet, som kanskje skader noen andre, er du villig til å bære ansvaret for den byrden du påfører dette barnet?
Ja, sammen med foreldrene til ungen som tydeligvis ikke har holdt orden på den. Det er litt i samme kategori som å gå fra egne unger i bilen. Om bilen tar fyr, blir stjålet eller kjørt på så er det selvfølgelig ikke verd det, men lell er det en sjangse jeg tar.
Da hadde jeg anmeldt deg. Du hadde neppe kommet noen vei med å anmelde meg for å ha skrudd av motoren din. Gjett hvilken handling jeg har minst sans for.
Folk må gjerne tomgangskjøre hvis de absolutt må for min del, men da kan de jo gjerne parkere 50-100 meter lenger unna barnehagen eller skolen. Det er mulig å ta litt hensyn selv om man har en kjip bil.
Du kan ta kommentaren min med en klype salt. Lugger ikke på noen som helst hjernerystelse, kjeft derimot ville personen fått.
Parkerte bilen så langt unna som mulig, så jeg fortsatt såg den.
Når det kommer til anmeldelse, så kan vel personen som går inn i annens bil, bli anmeldt for innbrudd? Jeg bare spørr, ikke tenkt å anmelde noen:)
Hva skulle du egentlig anmelde meg for? Å ha bilen stående på tomgang?