Jeg er helt inkompetent på excel, men har en generert tabell over dokumenter med egenskaper. Radene inneholder bla. navn på de som har lagt inn dokumentene og jeg ønsker å få omrokkert på radene sånn at de ligger alfabetisk etter navn (slik at alle de andre kolonnene som hører til navnet også flytter seg).
Var det noen som forstod hva jeg ville få til? Hjelp...
Ja, tror jeg fikk det til nå.. problemet var at alle navnene lå i bakerste kolonne og jeg fikk ikke til å sortere på navn da. Men når jeg flyttet navnene til første kolonne og markerte alle og sorterte, funket det. Går sikkert an å få til uten å flytte kolonnen med navn, men nå var det litt hastverk her.
Hvis du velger bare knappen sort, bruker den vel bare første kolonne som default? Hvis du velger område, kommer du inn på menyen der du bestemmer kolonne.
Det går jo fint med begge deler hvis du vet hva du gjør.
Min excel spør alltid om den skal utvide det merkede området når jeg sorterer på en kolonne. Mulig den er godt oppdratt. :nemlig:
Jeg sorterer mange regneark i løpet av en uke ...
(Om noen kan lage en makro til meg som sorterer på fødselsnummer hadde jeg blitt glad ... Jeg skal ha vekk noen hankjønn fra en liste.)
Da fungerer excel anderledes hos dere enn hos meg.
Hos meg holder det at jeg trykker på en celle i den kolonnen som skal sorteres, og velger sorter. Da følger alle de andre kolonnene med uten at jeg blir spurt om å utvide området. Jeg trykker på den knappen hvor det står en A og en Z og en pil opp eller ned.
Tjorven, det kan godt hende i de tilfellene Fintdethei nevner, at Excel forstår at det er en tabell med overskrifter. Også kan det hende at den nye versjonen er smartere enn den gamle, jeg bruker samme forsikkerhetsskyldmetode jeg alltid har gjort. :knirk: