Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Har dere sett denne? :knegg: Hvordan kan det gå an at 4-5 lærere sitter og limer inn denne tegningen i temmelig mange bøker hver, uten å se hva den faktisk forestiller?
Jeg hadde sikkert vært mer oppbrakt hvis det var mitt barn, jeg innser det. Likevel. :latter:
Akkurat dét tenkte jeg også på. Er det noen elever som har klusset på en mal? Hvis det er fra billedgoogling, kan man bare forsyne seg av andres bilder i skolesammenheng?
Ja, jeg fikk også sånne «trist at du føler det sånn»-vibber av den unnskyldningen, og det er jo latterlig. Det er jo en aldeles utvetydig tegning. :knegg:
Nettopp! Det må jo bare gå an å si: "Det er helt utrolig, men vi har faktisk ikke sett den erigerte penisen, noen av oss - vi må rett og slett ha vært blinde."
Dette er typisk noe jeg kunne ha gjort. Altså limt bildet inn i ørten bøker uten å legge merke til den potente detaljen før noen hadde gjort meg oppmerksom på det. Men æsj, for et bilde! Jeg lurte også på om de bare hadde googlet det, og om det er lov å bruke i slik sammenheng uten å be om tillatelse først. Minner litt om daten til Phoebe i Friends som var forfatter av erotiske barnebøker :knegg: og :skremt:
Jeg er for øvrig enig i at uttalelsene til rektor ikke henger på greip. Når man først ser hva tegningen er er den såpass detaljert at den ikke kan mistolkes (bortsett fra at jeg trodde han heiv nøtter til elefanten, og ikke at det var dråper :skremt: ).
Sykt flayut, men jeg kunne sikkert gjort noe sånt jeg og. Eller kanskje ikke. Det kommer jo ann på. Jeg hadde garantert sett det med en gang. Men jeg kunne sikkert ha gjort det jeg og.
Det må jo bare være så pinlig å ha gjort noe slikt! :humre:
Men altså, jeg måtte lese teksten for å skjønne hva som var problemet med tegninga, for med mitt overblikk, så jeg epletre og elefant, sant, jeg scannet ikke tegninga etter detaljer.
Unger scanner nok mer nøye, og da er det temmelig enkelt å finne fler ting på E, ja. :knegg:
Noen ganger er det best å legge seg paddeflat. :nemlig:
Jeg lurer på hvor i alle dager de har funnet det bildet? Greit nok at man ikke ser hva som er på bildet. Men hvor skaffer skolen lekser fra når dette er ett av alternativene?
Jeg fatter ikke at de ikke bare legger seg flate. Det går jo virkelig ikke an å se bildet på en annen måte. Litt kjip dag på jobben i dag vil jeg tro. :humre:
Hvor den kommer fra: Jeg får tegningen som treff nummer to når jeg bildegoogler «glad elefant», og da er den i farger – og egentlig enda tydeligere i mine øyne.
Jeg skjønner godt at det kan skje, jeg la ikke merke til noe annet enn elefanten før jeg så virkelig godt etter. Og jeg tviler på at noen har gjort det med vilje, så det bør jo bare være å si "sorry, dette var dumt, vi skal sjekke bedre i fremtiden".
Ja, nå så, når jeg først har sett den - nå greier jeg ikke å ikke se den. Jeg hadde garantert ikke merket det hvis mine unger hadde dette i lekse. Meget mulig de hadde gjort det, da.
Denne tegningen tar kaka, ikke bare penis, men dette kan jo nesten tolkes som dyresex også. Unnskyldningen fra skolen er jo helt på jordet, den gjorde det egentlig enda verre.
Noen ganger er det enkle det beste, "beklager, dette burde virkelig ikke skjedd!"
:knegg:
På den annen side, det er bare et år siden jeg i en arbeidsbok som fremdeles selges til skolene, fant ut at de brukte ordet neger opptil flere steder. Med en smått forhistorisk tegning til. Jeg skrev en klage til forlaget, som kom med den fine løsningen at jeg bare kunne rive ut sidene. Problem solved. :snill:
Det er ikke alltid jeg sitter og sjekker leksene så nøye, jeg heller, altså, men jeg ser for meg flere lærere som sitter på dugnad og klipper og limer inn bildet ..? De har søkt det opp, skrevet det ut, tatt på det, klipt rundt det og limt det inn? Unnskyld, men: :rofl:
Helt ærlig, så tror jeg jeg hadde ledd meg i hjæl og syntes veldig synd på de lærerene. Det er på en måte så tydelig at det ikke ligger noen ond vilje bak. Det er mere et vitnesbyrd over hvor hektisk det kan være og en liten påminner om å se litt på hva man driver med når man går på autopilot.
Virkelig? En tegning av en elefant? Det er vel ikke særlig relevant for misbruk altså.
Jeg syns dette er komisk, og syns skolen burde lagt seg langflate, men jeg greier ikke å se at dette er trist eller fælt, sånn i den store sammenhengen altså.
Jeg hadde brølt av latter tror jeg. :knegg: Jeg er jo i barnebransjen selv og skjønner hvordan travelt + over hodet ikke på den planeten kan ende opp i noe sånt. De må være veldig flaue.
Rimelig pinlig for lærerne. Jeg ville bare lagt meg flat. Mulig jeg hadde reagert kraftigere om det var mitt barn som kom hjem med tegningen og jeg ville garantert spurt/tatt det opp, men jeg tror jeg hadde ledd ganske godt allikevel. Det er utrolig hva som går an hvis man er litt stressa og tidspresset og overhode ikke i de baner tankemessig. Det kommer som lyn fra klar himmel når man gjøres oppmerksom på det derimot og det blir sånn "er det mulig???". Det er tydeligvis det. :humre: Stakkars folk. Aldri igjen vil jeg tro.
Her må jeg bare rofle hjertelig med. Det er ikke mulig. Jeg ser ikke for meg at det ikke er mulig at det ikke går an å få med seg dette for de som sjekker lekser heller.
Joda, skjønner hva du mener. Svært mange barn som blir misbrukt får servert at to viktige beskjeder; det skal holdes hemmelig, og det er helt normal at det skjer, alle driver slik.
Sleng en slik tegning på toppen, fra skolen, så har du vel egentlig gjort den voksne overgriper en tjeneste. Om det forekommer på det trinnet, på den skolen.
Men de tar det sikkert opp i timen, og snakker om tegningen der. Mener å ha lest at det er i en gjennomsnitts-skoleklasse ca. en stk. som opplever misbruk i oppveksten? Mulig jeg tar feil.
Jeg ser hvor du vil Pegasus, men sjansen er vel liten for at den skulle treffe på noen som har det slik.
Vet du, den syns jeg var skikkelig, skikkelig unødvendig. Jeg er helt for at man skal være veldig var på ting barn som har vært utsatt for traumer av ulikt slag kan reagere på, men jeg går faktisk ikke med på at en tegning som denne, som involverer en tegnet person (som slett ikke trenger å være et barn en gang), og en elefant er det som gjør det vanskeligst for barn i denne situasjonen. Selvsagt er det verken ønskelig eller greit at slike glipper skjer, men når det skjer så må det være mulig å se det tåpelige og komiske i det, fremfor trist.
Selvfølgelig må det være mulig å se det tåpelige og komiske. Men jeg blir litt sjokkert over at det tydeligvis er vanskelig for mange å se at det kan oppfattes helt annerledes.
At det er en elefant som gir oralsex er vel ikke så relevant, nei.
Men hvis du er en 6/7-åring som har måttet forholde deg til en voksen erigert penis, så kan jeg tenke meg at det kan være ubehagelig å få en tegning fra læreren din i lekse som viser at en elefant har sugd på en erigert penis til det kom noe ut fra den.
At den tegnede personen som blir tilfredsstilt kan være en voksen og ikke et barn gjør det vel heller heller verre enn bedre, tenker jeg.
Det kan det jo sikkert, Pegasus. Men, nærmest alt i denne verden kan jo det, om man har på seg "rette" (eller feil) briller. Man kan jo ikke alltid ta høyde for absolutt alles bakgrunn når man ler av noe man synes er komisk. På nettet, i det minste.
Dette var jo over-the-top crazy, spør du meg. Det komiske ligger jo ikke i selve tegningen, men at det virkelig, seriøst og på ordentlig er mulig å ikke se det..?? :lol:
Men de aller færreste barn vil tenke på disse sakene. Og de færreste som har opplevd overgrep vil også tenke på de sakene.
Jeg skjønner at det KAN trigge noe i noen, men da tror jeg mer på at det trigger noe i oss voksne, som vet at det finnes overgrep, og som kan tolke og fundere over hva vi egentlig ser, enn at det trigger noe i utsatte barn.
Jeg tror man plager seg selv mer enn man hjelper seg selv når man blir trist og lager bilder i hodet på hvordan noen barn kan ha det ved synet av en slik tegning.
Jeg tror også det kan oppleves skremmende for mange barn, ikke bare dem som har vært utsatt for overgrep. Det er en grunn til at dette ikke er en egnet illustrasjon for førsteklassinger.
Man kan jo både se at det er uheldig, og synes det er helt utrolig og lattervekkende at det er mulig å unngå å se en penis i det bildet.
Det Candy sa. Tegningen er udiskutabelt upassende og kan definitivt skremme små barn, men samtidig er saken høyst lattervekkende. Og i lys av hvor upassende tegningen er, hadde det også kledd skolen bedre å droppe den ansvarsfraskrivende pingleunnskyldningen.
Jeg vil ikke garantere at jeg ikke kunne ha gjort noe sånt i farten om jeg var i det vimsete hjørnet, men jeg hadde blitt så flau etterpå at jeg ikke kunne gjort noe annet enn å legge meg flat.
Jeg så aller først elefanten og lurte på hva penis hadde med dette å gjøre før jeg kikket litt ekstra. Når jeg først hadde sett det var det virkelig åpenbart.
Det var da Frp-retorikk på sitt beste, må jeg si. "La oss utale oss negativt og bastant og snipe om MINE penger om noe vi verken har satt oss inn i eller vet noe om". :humre:
Joa, men jeg mener det bør stilles strengere krav til skolene, som jo skal være rollemodeller for den oppvoksende slekta og antagelig også lære ungene ett og annet om åndsverk og opphavsrett?
Det kommer an på hva som står om rettigheter på bildet. Man kan bruke avansert søk på bildegoogling og sortere ut fra rettigheter. Da kan man få opp bilder som fritt kan brukes, brukes, men ikke kommersielt osv.
Dette bildet er ikke til fri bruk uten avtale. Det kan man lett finne ut ved avansert bildegoogling.
Jeg måtte le litt da jeg så dette på adressa i formiddag. Ikke av bildet og det at barna hadde fått det, men av at det tydeligvis er mulig å lese det bildet uten å se hva som er på bildet.
Spørs om de 4 lærerne har gjort dette over lønningspilsen...
Jeg tror omtrent alle gjør det. Jeg tror ikke du finner en eneste yrkesgruppe som ikke tar bilder fra nett hvis det er noe de trenger. :nemlig:
Hvis noen ber meg komme med noe som skal dokumentere at jeg kan mene noe slikt, så kan jeg selvsagt ikke det. Jeg tror det kun ut fra observasjoner og erfaring.
Jeg er usikker på hvordan man gjør det når man laster egne bilder opp, men jeg ser at om jeg bildegoogler meg selv så er ingen av bildene tillatt å bruke helt fritt.
Men det er altså veldig enkelt å finne en lovlig avatar ved å bildegoogle.
Klart, men å drille skolene (og andre offentlige institusjoner) i lovlig bildebruk er gjørbart og realistisk. Mot foreldrene finnes det ikke reelle sanksjonsmuligheter.
Ja, det kan de. Dette er regulert i Kopinor-avtalen.
Skolene har faktisk friere kopieringsrettigheter til bruk i undervisningssammenheng enn andre. Heldigvis. Ellers ville tilgangen til lovlig undervisningsmateriale blitt ganske begrenset. Men de skal selvsagt lære elevene om opphavsrett og bildebruk, det er definert i kompetansemålene i læreplanen. Dog ikke i så utstrakt grad på 1. trinn. :humre:
Hvis du går inn på google.com og klikker på bilder så får du opp søkefeltet og nede til høyre står det innstillinger. Der går du inn på avansert søk.
Da får du opp en rekke måter å filtrere søket på, blant annet et punkt om bruksrettigheter. Der er det litt ulike valg for bruksrettigheter.
Hvis du søker via andre googlefelt og får opp bilderesultater så kan du filtrere ved å gå inn på den ringen (blomstlignende symbol) på høyre side av skjermen over der resultatene ligger. Der kommer du også inn på avansert søk.
Jeg vet at de har større rettigheter enn kommersielle bedrifter, men det kan da ikke være uhindret? De kan da ikke f.eks. ta reklamebildet jeg har betalt hundretusener for å utvikle og bare benytte det?
Rene Øygard-verdensbildet i rektors uttalelse her: "Lærerne er glade for å ha blitt gjort oppmerksomme på dette. Nå har de funnet en ny tegning til i morgen. Når de kikker nærmere på tegningen ser de at folk kan tenke sånn på det. De har sett et epletre, en gutt og en elefant."
"De ser at folk kan tenke sånn på det?" :D Åpent for flere tolkninger? Tror ikke det gitt. Klønete uttalelse.
Skoler kan kopiere og skanne trykt materiale (inntil 15/25 %, avhengig av type), og lagre digitalt materiale til seinere bruk. Å bruke bilder uten rettigheter utenfor kontekst er ikke innafor, og det skal uansett oppgis kilde. Det gjøres jo likevel, mange kunne nok ha godt av å lære hvor de kan finne bilder som kan brukes lovlig.
Så lenge det er utgitt/publisert på nett og det bare brukes i undervisningen, så kan de det. Skolen kan selvsagt ikke publisere eller dele det for allmennheten på noe vis.
Hvis du med «utenfor kontekst» mener at det ikke unngår i undervisning, så er det riktig. Men innenfor undervisningssammenheng kan skolen benytte bilder fritt. De kan både kopiere, lagre og sende bildet på e-post til elever og lærere.
Jeg sjekka kopinoravtalen, og du har rett, Zulu, men da skal det oppgis kilde etter "god skikk". Det er ikke gjort her. Jeg holder på at det er mye vettlaus bruk av andres materiale rundt omkring. (Jeg stjeler jo som en ravn sjøl, og lagrer ting som ikke er omfatta av avtalen - film ulovlig lagt ut på YouTube, for eksempel. :cool:)
Nå ville vel de færreste lærere hatt et ønske om å illustrere hodepine med en reklame for paracet, men det hender jo at reklame er interessant i undervisningssammenheng, f.eks i norsk eller samfunnsfag.
Hva ser du her? Hva tror du de som har laget reklamen ønsker å formidle? Hvem tror du er mottaker av budskapet?
Jeg leser jo at du synes dette er problematisk, men jeg tror ikke jeg helt skjønner hvorfor?
Altså, eksempelet ditt er helt uproblematisk, da er det tydelig avsender. Det som overrasker meg, er hvis skolen kan ta et hvilket som helst kopibeskyttet bilde og bruke det som en illustrasjon utenom kontekst og uten kilde, slik som de har gjort her.
Det må opplyses om kilde! Jeg trodde det var større restriksjoner enn det viser seg å være på det å plassere materiale i ny kontekst, men avtalen sier visst bare at man ikke kan endre, oversette eller benytte materiale på en krenkende måte. Se her.
Sånn for å svare litt seriøst: Man vet ingenting om hva slags prosjekt dette skal være en del av, ut i fra disse tegningene. Kunst skal ikke alltid være nydelig. Og det er veldig bra at de som vurderer søknader i f.eks. kulturrådet ikke tar med sin personlige smak inn i vurderingen. Noen ganger vil man støtte ting som ikke engang er gode prosjekter, men sånn må det nødvendigvis være. Kunsten skal være fri, og om du vil ha "kulturfiendtlig" kunne du ikke ha en bedre regjering enn den vi har nå, som har startet det de kaller en "frihetsreform": Kunstnere blir nemlig friere og mer kreative om de får mindre penger i støtte. I motsetning til næringslivet, f.eks. :nemlig: