Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Sykkelfeminisme

#1

Simone sa for siden:

I BT i dag går kvinnepolitisk leder i SV ut og seier at vi må ha ein meir feminin sykkelpolitikk:
www.bt.no/nyheter/lokalt/Trenger-kvinner-egen-sykkelpolitikk-3232513.html

Eg må innrømme at eg fekk ein litt flau smak i munnen av å lese dette. Kva i all verda har dette med kjønn å gjere? Er virkelig kvinner så stakkarslige at vi må ha spesiell tilrettelegging for sykkel? Det må jo satsast på bedre tilrettelegging for sykkel uavhengig av kjønn!
Sånne oppslag som det her gjer at eg vegrer meg for å kalle meg feminist. For viss dette er feminisme er eg nok ikkje feminist!


#2

Candy Darling sa for siden:

Ærlig talt, dette er noe stort tøys. Hvem eier problemet hvis kvinner ikke kan sykle med kurv fordi noen andre sykler fortere?

Og jeg vil definitivt ha treningseffekt av syklingen min, hvorfor skulle det være en mannsgreie? Jeg blir bare sur over å bli satt i bås på den måten.


#3

Ru sa for siden:

Hun har et poeng. Det er mange mannlige Tour de Finance-syklister som kjefter og smeller på sykkelstiene og gjør det beint frem utrivelig å være en helt ordinær syklist på samme sykkelsti. Og Gud forby man har sykkelvogn på slep og tar stor plass i tillegg til at det går "tregt" når det skal settes ny pers til Kokstad.
Det må være plass til alle som vil sykle, det er på ingen måte et urimelig krav.


#4

DM sa for siden:

Antall syklende kvinner er parameteret på om veiene er trygge. Vi må lage veiene trygge så vi får opp antall syklister (kvinner på målingene), men det øker ikke bare antall kvinner, det øker også antall eldre og barn, og kommer menn til gode også.

Ja til tryggere veier, nei til at det er for kvinners del, for det kommer jo alle til gode? Pek på riktig ting i problemstillingen/løsningen, ikke bare på parameteret? Jeg vakler litt mellom å tenke at det er unødvendig å gjøre det til en kjønnsting, for det er mer sammensatt enn som så. Og å tenke at jammen, herlighet, om det er sånn at antall kvinner er parometeret, så er det vel greit å si man skal tilrettelegge for kvinner, - selv om det også kommer andre til gode. Det er jo ikke som om de skal lage egne sykkelveier for kvinner.


#5

Filifjonka sa for siden:

Jeg sykler mye med kurv og uten treningstøy, og har aldri opplevd det som noe problem. Bruker sykkelen som transportmiddel og ikke som treningsapparat, men litt trening får en da selv om en ikke har polstret ræv og trang polyestertrøye. (Bor ikke i Bergen, men førti/femtiårskrisegøbbene i full mundur er det nok av her også). Jeg har godt på å bli kjørt ned av dem flere ganger som fotgjenger, men det er jo en annen diskusjon, enten det gjelder menn eller kvinner som ikke greier å ta hensyn til mykere trafikanter. Det er jo like farlig å GÅ der disse ferdes. Dette syns jeg var en dustete vinkling.


#6

Bluen sa for siden:

Temmelig flaut oppslag, spør du meg. Jeg sykler en del mil i uka - både de 25 km til jobben (i tights!) og omkring i byen i "vanlige" klær, i mange år også med sykkelvogn. Nå er jeg heldig og bor i et område med noen av landets beste sykkelveier, og jeg har virkelig aldri-aldri vært inne på tanken om at det skulle være en begrensning for syklinga mi at jeg er dame. Det er nesten komisk. Jeg ser jo at det er betydelig flere menn blant langdistansejobbsyklerne, men det har neppe noe med forholdene å gjøre. De aller fleste av dem sykler forbi meg, men det foregår da helt uten dramatikk. Jeg skjønner rett og slett ikke problemet.


#7

Toffskij sa for siden:

:hehehe: Jeg sykler regelmessig langs Ring 3 i Oslo med kurv og iført skjørt, og har også syklet samme strekning med unge på påhengssykkel i en periode. Det har gått så fint, så, jeg har aldri hatt problemer med hensynsløs oppførsel eller ukvemsord fra de gulkledde. (Men jeg innrømmer at jeg tidvis fniser litt av noen av dem.)


#8

Simone sa for siden:

Det er sant, men det har jo likevel ingenting med kjønn å gjere? Eg kjenner mange menn som syklar med sykkelvogn med eit eller to barn til og frå barnehagen. Og så har eg fleire kvinnelige kollegaer som syklar til og frå jobb i sykkelbukse og neongul jakke. Dei syklar kanskje ikkje like hensynslaust som enkelte av mennene i samme type antrekk, men dei syklar fort og ser på det som ei treningsøkt. Det handlar om såkalte "proff"-syklister versus vanlige syklistar, ikkje mannlige versus kvinnelige syklistar.


#9

Bluen sa for siden:

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke alltid står med lua i hånda når jeg sykler treningstur, jeg heller - ikke direkte hensynsløst, håper jeg, men gjerne opp og ned av fortauskanter og sånt, alt etter hva som går fortest. Tror ikke det er en kjønnsgreie.


#10

Esme sa for siden:

Jeg synes det er arti å sykle forbi gulekledde kondomsyklister selv iført blomstrete regnkåpe og kurv på sykkelen. :knegg:

Og unødig å vri det til kjønnsgreie, det handler om treningssyklister vs transportsyklister.


#11

Toffskij sa for siden:

Det synes jeg også er festlig. På slutten av sesongen tar jeg en god del av dem, faktisk. :knegg:


#12

Lavender sa for siden:

For noe tøys. Eller budskapet rotes bort i feminisme og blir pinlig.

Men ja til til trygge sykkelveier og ansvarlig sykling av alle brukerene. Jeg sykler "Tour de finance" i sykkelklær og høy fart der jeg mener det passer seg. Nå er det veiarbeid ved Sjølyst Marina hvor jeg opplever å bli forbisyklet av kvinner, der veien er som smalest, for så å ta de igjen i neste motbakke og ikke se de mer. Det er veldig mye unødvendige forbikjøringer som skaper usikkerhet og situasjoner. Det er mye farts konkurranse der ute, noen skal tre km, andre skal tre mil, så det er jo bare tøys å hive seg på. Det burde vært bøter for råsykling, ikke bare etter alvorlige ulykker.

Jeg har også syv girs sykkel med kurv. Bruker fortsatt lys, refleks og gir tegn når jeg svinger av. Jeg har nok passert 250 mil på sykkel i år.


#13

Gaia sa for siden:

Høh. Pussig vinkling. Jeg sykler stort sett til og fra jobb de delene av året det ikke er glatt, og selv om det er mange kondomsyklister, så er da virkelig en del av disse kvinner. De er (muligens) litt mer hensynsfulle enn de verste fartsbøllene, men manglende respekt for andre trafikanter handler ikke bare om kjønn. Poenget er at vi mangler et tilstrekkelig utbygd sykkelveinettverk. Ikke at vi burde ha en feminin sykkelpolitikk.


#14

Niobe sa for siden:

Jeg vil også ha en mer feminin bilpolitikk. Meg og den lille, røde Yarisen trivdes dårlig med at dresskledde menn i store SUV'er freste forbi oss, der vi sullet rundt på veiene 10 under fartsgrensen og stadig stoppet for å lukte på blomster i veikanten. :gladspøkels:


#15

Pøblis sa for siden:

Jeg og den lille Iq'en min er med, niobe! :protest:


#16

Pøblis sa for siden:

Forøvrig tenker jeg også at dette ikke er en kjønnssak, men at det handler om alminnelig trafikkvett og -kultur og transportsyklister vs de som mener at har rett til å sykle som idioter fordi de er på treningstur og jakter høy puls.


#17

Blå sa for siden:

Jeg blir litt sur av at det blir gjort til et spørsmål om kjønn. For det er det da virkelig ikke.

Jeg er jo av dem som sykler langsomt med kurv og skjørt og hele greien. Og jeg sykler sånn at andre lett kan sykle forbi meg og har aldri opplevd noe ubehagelig.


#18

Candy Darling sa for siden:

Jeg har blitt nesten slått ned av en tour-syklist, superhissig fordi jeg måtte krysse sykkelveien i Bestumkilen. Det er selvsagt helt uakseptabel oppførsel. Det var for øvrig en kvinne, i gul jakke og tights.


#19

Lavender sa for siden:

Jeg ble syklet på bakfra av kvinne, skjedde ikke annen skadde enn ømhet etter at spd pedalen traff leggen. Men svært irriterende når jeg hadde vinket tegn til å svinge høyre og sto høflig på vent bak en gruppe gående. Ikke helt usannsynlig at noen skal av på Vækerø.


#20

Lavender sa for siden:

Nå har Oslo seksjonen i Aftenposten skrevet en del om hvordan det er å være syklist i København.

Dansk politi bøtlegger 18 000 syklister hvert år, ca 100 i Norge, og ja vi er færre. Men reglene for syklister er kjent i København, de bøtlegges bl.a for mobilbruk, sykle på fortau, sykle mot rødt lys. :riktig:.
www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/Her-koster-det-flesk-a-sykle-pa-fortauet-7774259.html

De lærer barnehagebarn å sykle i trafikken.
www.osloby.no/nyheter/sykkelpatruljen/Danskene-bygger-sykkelkultur-i-barnehagen-7796156.html

I København by, Fælledparken, er det treningsbane og kurs for småsyklister.
www.aok.dk/for-boern/trafiklegepladsen-genaabner-med-indvielsesdag-for-hele-familien.

Epleskiver, varm kakao og ildshow på lørdag. :vilha:.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.