Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvor lang holdbarhet på turbo?

#1

Odelia sa for siden:

Vi byttet turbo på vår VW Sharan for 4 - 4 1/2 år siden, og nå slurer bilen ved akselerasjon (automatgir), og det høres ut som at turboen er på vei til å ryke igjen. Er ikke dette alt for tidlig? Bilen blir kjørt "normalt" mtp årlig kilometeravstand.


#2

mrc sa for siden:

Tja. Hvis det bare er turbo og det ble benyttet ny turbo og et verksted satt den inn, vil det kunne høres ut som reklamasjonssak.

Men hva mener du med at det høres ut som turboen holder på å ryke? Det er gjerne litt høyfrekvent lyd i noen tilfeller, men samtidig her kan det være andre elementer som påvirker. Og sluring skulle vel være et noe pussig symptom på turbo-problemer - da hadde jeg heller tippet automatgirkassen....


#3

Odelia sa for siden:

Oh no!!:iiik:

Jeg husker bare at den sluret slik sist det var turboen. Får vel ha den inn til vurdering da. Takk for svar!


#4

mrc sa for siden:

Kan vel være at girkassen kommuniserer med en del andre ting, som igjen kan skape problemer. Har vel sett tilfeller der man har hatt problemer knyttet til luftmengdemåler som kanskje kan skape slike symptomer. LMM er jo et ganske vanlig element på disse motorene - er ikke spesielt kostbart.


#5

Odelia sa for siden:

Takk for hjelpen. Får håpe på sistnevnte da.


#6

perl09 sa for siden:

Hei,
Som tidligere Eier av Sharan, kan dele min erfaring. Sluring ved akselerasjon betyr feil på Automatkassa. Den tenger overhaling. Ett kjent problem.

Feil på Turbo, vil man oppleve bilen mister trekk kraft ved akselerasjon. Stopp og start, vil man kunne resette denne feilen men den vil komme tilbake.

Når du sier sluring ved akselerasjon, vil jeg anta det er tiptronic girkasse din som trenger service.

Forresten hvorlangt har bilen kjørt?


#7

Odelia sa for siden:

Ja, det er nok girkassen. Håper det holder med service, og at vi ikke må bytte hele.

Bilen er kjørt veldig langt, nesten 250 000, så den er snart klar for å overlate stafettpinnen til neste generasjons bil, men vi hadde tenkt å bruke den som bil nummer 2 så da bør den jo fungere.


#8

perl09 sa for siden:

Vår bil har kjørt kun 88000km da girkassen begynte slure. Møller pris=68000kr.
Dersom lamellene er slitt må den overhales. Det er ikke billig i norge. Arbeids kostnader bare for å demontere og montere en slik girkasse kan koste fort 10000 kr. ikke for å skremme deg. :-)


#9

mrc sa for siden:

Hvis det er lamellproblemet, er det vel svært kostbart å få overhalt. Noen av disse kassene bygges vel da i praksis om også for å unngå at det samme kan skje i gjen ganske raskt. Det er vist også temmelig kompetansekrevende.

Jeg vet om de som med ny olje og noe omprogrammering har blitt kvitt enkelte problemer der man først trodde at det var større problemer med kassen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.