Min nesten nye S-max brøt sammen forrige uke (en del ved clutchen røk). Jeg fikk veihjelp og leiebil av Ford, men forbehold om at det faktisk var en garantisak. Vi beholdt leiebilen da vi fikk beskjed fra verkstedet (Bilia, Hønefoss) om at de hadde gitt beskjed til Ford om at dette var en garantisak, og at de hadde søkt om leiebil til og med torsdag (i går), som var da de forventet å ha bilen klar.
Torsdag ringte jeg dem, og de kunne fortelle at de hadde ødelagt en del da de tok motoren fra hverandre, og denne delen ANER de ikke når de klarer å skaffe. Og i dag får jeg beskjed om at jeg uansett ikke har leiebil etter i går, og vil måtte dekke den kostnaden selv. Og det er i beste fall. Kanskje de ikke godtar leiebil hele denne uka.
:gaah:
Hvilke rettigheter har jeg? Jeg er superfrustrert og irritert og skal ALDRI ALDRI ha Ford igjen. :gaah:
Jeg vet ikke hvilke rettigheter du har, men jeg har vært i en lignende situasjon en gang - og da dekket verkstedet leiebilen fordi det var deres skyld at reparasjonen tok så lang tid. I ditt tilfelle ville jeg prøvd på det samme, å få verkstedet til å gi deg leiebil.
Jeg (les: mannen min) hadde kranglet med Ford-verkstedet til de hadde gitt seg. For det tror jeg de gjør, om man bare er steil nok.
Men hva med selve bilforsikringen deres da? Dekker den ikke tilsvarende leiebil ved sånt? Vår gjør det, etter at jeg erfarte at det var kjipt nok å ha deler av familien alvorlig skadet på sykehus om man ikke skulle prakkes med at leiebilen man ble tilbudt ikke var stor nok til å frakte den friske delen av familien forskriftsmessig. (De gav meg stor nok bil da også, etter at jeg ringte de og gråt en skvett. : sparke: )
Vi hadde leiebil ved havari som en ytelse på bilforsikringen. Men vi fikk låne bil av Bertel & Steen den gangen de søkte feil på BMWen i tre perioder på en uke hver i november og desember. Du må ta noen telefoner å kreve av forsikringsselskap og bilforhandler, særlig den siste hvis det er garantisak.
Men leiebil på forsikringen er vel ikke uten egenandel?
Jeg vil tro dere har krav på leiebil fra verkstedet, ettersom det er deres skyld at bilen ikke ble ferdig. Mulig de ikke dekker den bilen dere har nå (hvis det er fra leiefirma), men heller vil låne ut en av deres egne (demo-)biler.
Vi havnet i en lignende situasjon da noe som ikke burde gå i stykker gikk i stykker på vår Ford. Mannen min gjorde det klart at vi var avhengig av den bilen og at de måtte sørge for å utstyre oss med en lignende (vi hadde da behov for bil med plass til både barnevogn og rullestol). Og det gjorde de.
Vi kjøpte Ford på Bilia i Lillestrøm, kan ikke si at vi har fått verdens beste service der heller.
Foreldrene men har samme Ford fra Røhne og Selmer, der er servicen noe helt annet.
Ikke at vi har hatt noe mer trøbbel med Ford enn andre, kun noe småtteri som gikk på garantien.
Vil heller klandre Bilia, enn Ford. Har hørt flere som ikke er fornøyd med dem.
Så godt at det ser ut til å ha ordnet seg med leiebil (eller leser jeg smilyen feil?). Håper bilen deres er tilbake på veien i en fei.
Vi hadde en Smax som ble ett utgiftssluk av en annen dimensjon. Når feilene først begynte å dukke opp, tok det liksom aldri slutt. :gaah: Nå sitter ungene trangt i en Toyota, men en ny Ford blir det ikke snakk om, nei.
Foreldrene mine har aldri hatt noe tull med Ford, foruten en pære som har gått ol.
Vi er også veldig fornøyd med vår Mondeo.
Jobben til mannen har nesten bare Mondeoer, og uten tull.
Kanskje Smax ' en det er noe galt med?
Har du leiebil i forsikringen så skal du selvfølgelig ha leiebil når bilen er på verksted.
Ser ut til at det ordnet seg skjønner jeg. :)
Vi har akkurat kjøpt Ford igjen. Mondeo. Hatt den en uke nå. Flott bil. Vi er kjempefornøyd.
Før det hadde vi Focus i 4 år. Før det en gammel Mondeo som vi hadde i 9 år. Før det en Escort som det faktisk var noe el.feil i sikringsboksen så den ble byttet ut etter kort tid. Den eneste bilen som vi har hatt noe ekstrautgifter på utenom service og slitedeler. Vi liker Fordbiler. :nikker:
Vi har heller aldri brukt så mye penger på en bil som S-Maxen. Det var mye rusk med flere av Oplene våre, dog aldri så jækla dyrt.
Men jeg elsker Forden når den først virker da. :nemlig:
Du har i alle fall reklamasjonstid på 5 år. Det har tatt noe for oss. Nå er riktignok vår bil fra 2008, men den er lite kjørt.
Jeg kjenner fortsatt på økoangsten da vi hadde den på service i høst. Da betalte vi over 25 000 kr. Det var inkl nye vinterdekk. Men det var noe skeivstillinger og slitte bremser og snacks.
Så fikk vi en oversikt på resterende som måtte byttes på neste service, og det kommer på ca 14 000 kr.
(Da passer det ypperlig at jeg fylte bensin på den forrige uke. :dåne: Rakk heldigvis ikke starte motoren, så utgiften kom på kun 5000 kr. Egenandelen på slike idiååtfeil er på 6000 kr. Dette var selvforskyldt. Også den utgiften vi fikk forrige vinter da mannen prøvde seg på startskabler på batteriet...)
Mondeoen vår fra 2012/2013 et sted har ihvertfall 5 års garanti.
Den har kosta oss (meg) en god del penger. Fordi størrelsen og jeg rett og slett ikke er kompatible. Dustebil. Men jeg ønsker meg s-max, jeg da. Tror jeg? :gruble:
Vi har heller ikke hatt noe trøbbel med vår Mondeo. Det var verkstedet som ødela noe under vanlig service. Vi kjenner flere som er veldig fornøyde med S-Max også, men kan jo selvsagt være fornøyde. Før hadde vi Passat, og den var det mye mer rusk med på samme alder/kjørelengde.
Så kjipt med biltrøbbel, håper du slipper mer tull nå og blir like fornøyd som vi har vært i flere år.
Vi har faktisk aldri hatt noe problem med vår S-max, ikke med den vi har nå og ikke med den forrige heller.
Vi byttet forresten Ford-forhandler og dermed også -verksted etter den første bilen, vi var så misfornøyd med kundeservicen første gang.
Den Ford-forhandleren vi kjøpte vår nåværende bil av er helt super, vi får leiebil ved servicer og de er alltid positive og løsningsorienterte.
Mang skal ikke glemme rettighetene man har i kjøpsloven også knyttet til låneprodukt innenfor reklamasjonstiden. Og husk også at reklamasjonstiden på bil er 5 år - hva garantitiden er spiller således ikke noen stor rolle med mindre det ikke er bedre vilkår enn hva som ligger i loven når det gjelder konsumentkjøp.
De har fortsatt ikke fått fikset den. De hadde fått delen, men fikk det ikke til å virke likevel, og ville måtte tilkalle hotline-hjelp fra Ford. :skeptisk:
Har jeg noe krav på å få dem til å bytte verksted og få sendt den hit til røhneSelmer i Oslo? Jeg har blitt meget skeptisk til Bilia, kjenner jeg.
(Ikke for det, sist den var på service her i Oslo så startet ikke bilen etterpå, og de måtte ha en tre kvarters omstart på all elektronikken før de fikk liv i den igjen. :himle: Hjelpes, jeg skulle ønske Toyota hadde bil i den størrelsen vi trenger! Jeg savner en problemfri biltilværelse!)
Jeg er så drittlei hele Forden nå at jeg hadde byttet den ut hadde det ikke vært for at vi har for mye lån på den. :gaah:
Rett etter vi hadde den inne for å tømme tanken (still my bad), så begynte det å lukte diesel med ujevne mellomrom. Dette kjente jeg dagen etter vi fikk den igjen.
Viste seg at en slangedings lakk litt. Selve delen kostet ikke stort, men siden den lå midt i motoren så ble det en kjempejobb, og totalen ble på nesten 4000 kr. God jul, liksom. :gaah:
Fortsatt gremmes jeg over de 14000 kronene vi må ut med til sommeren. Når det er fikset håper jeg alt fungerer som det skal frem til vi selger den!
Det er en 2008-modell, kjøpt i 2010. Vi har vel verkstedregninger på rundt 50 000 kr foreløpig. Minst.
Det tok en måned, men vi fikk den tilbake til slutt. Men bakluka jeg ba dem se på med det samme hadde de glemt. Så ny ventetid for å få fikse den på det lokale verkstedet her. Kjempepraktisk å kjøre rundt med bakluke som ikke lar seg åpne. De prøvde seg med at vi skulle komme tilbake etter 20. januar, men jeg ble litt morsk og sa at vi tross alt hadde sagt fra om dette på service, men siden de da ikke klarte å reprodusere feilen så ville de ikke bare skifte den ødelagte bryteren, og måtte altså vente til nå når den ikke virker i det hele tatt, så kunne de da for pokker ikke la oss vente en måned. Så da fikk vi tid lille julaften. Klokka 7. Bortsett fra at akkurat da mannen var på vei ut døra (på fridagen sin) så ringte de og hadde ikke fått delen likevel. :gal:
Jeg skulle visst aldri skrevet dette. :sur: Rett før jul røk dieselpumpa, og med skifte av den, registerreima som må skiftes for å få pumpa bytta og nytt batteri beløp gildet seg til 30.000. :sur:
Enden på visa blir at vi skal bort på Ford i dag og signere på lånepapirene for en halvannet år gammel Ford Grand C-max istedet. :dåne:
Vi har hatt flaks med vår Ford skjønner jeg. Vi har en Grand C-max fra 2011/2012 og det har skjedd to garantiting:
bakluka ville ikke lukke skikkelig (sånn motordrevet), det var en wire eller noe sånt som hadde løsnet litt, det brukte de nok 2-3 forsøk på å finne ut siden det ikke var en kjent feil, men det ordnet seg da feilen var registrert en annen plass og de fikk beskjed om hvordan de skulle fikse den
rett før jul røyk girkassa, dvs. vi fikk ikke bilen i gir, etter 3 dager på verksted var den fiks ferdig, det var visst en sensor eller noe som hadde gått, gikk på garantien
Synes egentlig det er helt kurant, jeg er vel såpass pessimist at jeg ikke tenker at noe er feilfritt, men så lenge det ordnet seg såpass greit å raskt å få fikset var det ok. Bilen har vært på verksted på Bilia Lier og på Økern. Funket greit begge ganger.
Vi er så utrolig fornøyd med vår Peugot 5008. Ikke noe rusk, annet enn det vi har laget selv ved å rygge i portstolper og støttemurer. Veldig god service hos Bertel O. Steen.
Om man er fornøyd kommer tydeligvis an på forventningene, ser jeg, for det er jo ikke SÅ ulikt vår erfaring, og jeg syns det er DRIT irriterende. :knegg: :Tidligere Toyotaeier: :bortskjemt:
Enig. Vi har en Avensis nå. Riktignok har det vært en del styr med den nå, men nå er den jo 8 år og har gått 100 000 i det minste. Jeg ser for meg at jeg uansett vil bli skuffet. Men vi må ha noe større.
Jeg er enig med Polyanna og synes 2 garantiting er mye, særlig når bilen må inn flere ganger før de finner det.
Ehhh, ok, da er både Ford og Nissan å avbefale ser jeg. På min Nissan Leaf røyk en del av varmeapparatet i fjor vinter (produksjonsfeil), de reparerte det på én dag kostnadsfritt iom at det var dekket av garantien.
For min del er det ikke noe problem om ting går litt skeis så lenge det dekkes. Jeg tenker at man må regne med litt smårusk, men så har jeg aldri eid Toyota da. :knegg:
Naboen har en Toyota, den står nå nedsnødd på snuplassen utenfor etter at x antall mennesker har prøvd å fikse. :datapunkt:
Neida. Jeg tror man kan regne med litt rusk på alt mulig av biler. Jeg hadde Honda i mange år, det var endel greier mot slutten, men aldri noe som gjorde at den sluttet å starte. Kan anbefales. :jupp:
Vi hadde flere garantiting på Forden vi også, men i mitt hode tenkte jeg at det ville gi seg. Men når den ene dyre (!!) tingen etter den andre ryker, da blir jeg lei! Og blakk.
Det var en del med Opel også, men aldri den ene dyre tingen etter den andre.
Bank i bordet, ingenting har blitt ødelagt så langt i 2015, men jeg vet vi har ting som må fikses for over 14000 kr på neste service. :jippi: :gaah:
Ja, vi er fornøyde ellers, emin, men skulle hatt firehjulstrekk, så kommer nok til å bytte om ikke så lenge, men venter til sommeren med å kjøpe firehjulstrekk tror jeg.
Enkelterfaringer forteller stort sett ikke så mye. Statistikk kan fortelle mer, men også der kan det være en del vurderinger som må gjøres, bl.a. med hvordan tallene er hentet inn. F.eks. spørreundersøkelser blir farget av hva den mer typiske kjøperen av bilen typisk kan tenke/svare og har av forventninger.
Undersøkelser der man spør f.eks. brukere om den har hatt feil i løpet av 12 siste måned av forskjellig grad forteller nødvendigvis ikke så mye når man samtidig ser at en del bilmodeller har langt høyere bruk (mer bruk, altså kjørelengde = mer feil bare i form av slitasjefeil....).
Er det nå jeg skal dele vår Toyota Avensis historie? I allefall, så røyk partikkelfilteret når bilen var 5 år, dette fikset Toyota på garantien. Men det ble ikke bra, så tredje gangen vi var inne på 3 mnd, byttet de motor, også garanti (heldigvis). Etter ett år så begynner partikkelfilteret å fuske igjen, 4 til 5 ganger var vi inne, før verkstedet sa dette måtte byttes, og nå var de ikke så greie for de ville ha over 20 tusen for jobben. Vi syntes det kanskje var litt risky, men tanke på forhistorien, så vi foreslo heller at vi la ut bilen på Finn som delebil, med hele historien om alt som har vært feil, eller de kunne gi oss et bedre tilbud... Så nå er partikkelfilteretbyttet for 6000, og vi krysser fingrene for at motoren skal holde. Aldri mer Toyota. Det skal sies at dette er første årgangen med de nye dieselmotorene som kom for noen år siden, men OMG.
Man har vel høyesterettsavgjørelser på at ny reklamasjonsrett skal gjelde når sentrale komponenter er byttet ut på reklamasjon/garanti. Mao. egentlig 6000 kr her som de ikke egentlig hadde rett til å ta.
MEd partikkelfilter er det jo en fare hvis bilen ikke "brukes i henhold til anbefalingene", og en del produsenter har jo en feilmelding hvis det begynner å bli fare for at det skal bli tett, og man må f.eks. da ta en lengre tur hvor man får gitt på litt for å "blåse rent filteret". Noe slikt de argumenterte med at ikke var blitt gjort?
For Toyotas 2-liters-diesel har det vel vært en god del problemer med svinghjul også - dette et problem også en del andre har hatt i en periode fra 2003-2008 i hvert fall. VW gjorde for noen modeller en utbytte av singhjulet på alle bilene når de var inne til service (f.eks. på Golf 2.0TDI fra 2003-2005).
Det var først etter motorbyttet de begynte å anbefale å kjøre med høyt turtall for å blåse motoren. Korte strekker, ikke hele tiden. :knegg: Men klart, bilen blir kjørt 70 km om dagen, men i rushtrafikk, så det er mye småkjøring.
Takk for link ifht evt fremtidig problemer, vi kommer til å kjøre den ute, har ikke lyst å selge denne til noen, uten å fortelle om alt som er gjort, og forteller vi det får vi sikkert ikke solgt den ...
I sommer hadde vi den på service. En del ting hadde blitt rimeligere, så den kostet bare 7000 kr.
Vi nevnte dog før servicen at vi hørte noen lyder. Etter servicen var lydene der fortsatt, og jeg sendte epost og fikk tilbakemelding på at han trodde ikke det var noe å tenke på.
Vel, lydene ble mer og mer markante og jeg kjente det i bilen. Nå står bilen på verksted. Styrestang (?) og fjærbeinslager må byttes, og hele operasjonen koster ca 21 000 kr.
Tullebil. Etter garantien og reklamasjonstiden gikk ut har vi hatt utlegg på rundt 60 000 kr på reparasjoner.
:klemme:. Det samme hadde vi på BMW med km stand på 70 000. I tillegg til elendig service inkludert utskjelling. Vi har ikke eid bil siden. Leaset Volvo v60 med hell, kunne gjort det igjen. Vi er nå uten bil.
Det tror jeg vår blir snart også. Vi har kun hatt Corsaen hele helgen. Hagen er full av vinduer vi skulle kjørt vekk, vi får ikke plass til hele familien i bilen. Håper Ford blir ferdig i dag.