Inagh sa for siden:
Ei venninne av meg, (ikke meg), er ikke av typen som klager i unøde, og hun liker ikke lage oppstyr. Nuvel. Jeg liker lage oppstyr, når folk blir behandla teit, noe jeg syns hun er blitt i dette tilfellet, så jeg må bare sjekke om det er mulig, før jeg råder henne til å gjøre noe:
Er det noe sted man offisielt kan klage på en forhandler på eBay?
Venninna mi ville kjøpe et underskjørt til brudekjolen sin. Hun fant en forhandler i Tyskland, som hadde grei pris, akkurat det skjørtet hun ville ha, og som skreiv at hun sendte til hele Europa.
Venninna mi la skjørtet i handlekurven, trykket "kjøp," og kom til punktet hvor hun skulle legge inn adressen sin. Først da fant hun ut at forhandler slett ikke syns at Norge er et land i Europa, gitt, og nein, no can do, sender slett ikke noe som helst til Norge. (Hva nå enn det er på tysk.)
Vel - forhandler har ingen funksjon for å tømme handlekurv, og nå forlanger forhandler at venninna mi pent må betale for skjørtet hun har kjøpt og skaffe seg en annen adresse!
Det løser seg, det gjør det, all den tid min fine svigermor har gitt tillatelse til at venninna mi kan bruke deres adresse i Sverige, så underskjørtet blir sendt dit, men hallo - er ikke dette slett kundeservice?
For det første står det altså ikke noe sted at med "hele Europa," menes kun land i EU. For det andre, er det ingen angrefunksjon, har man putta en vare i handlekurven til brudeutstyrsforhandleren, så har man gifta seg (pun intended) med den varen. (Venninna mi har ikke betalt, for det fikk hun ikke gjort siden adressen ikke ble godkjent, ergo er det heller ikke snakk om at dette er en solgt vare, og et ønske om penger tilbake.) For det tredje - en forhandler kan da ikke på alvor forlange at en kunde utenfor EU skal skaffe seg en adresse innenfor EU sånn på hurten og sturten?
Venninna mi er oppgitt (og glad i min svigermor,) jeg et sur på venninna mi sine vegne. Det må da gå an å klage på noe slikt, om ikke noe annet for å hindre at andre kunder går i samme fella?