Noen som har Mazda 5 (2012 eller nyere) og mer enn 3 barn? Hvordan er plassen på bakerste seterad, og er det greit med bagasjeromsplass bak de bakerste setene (type plass til vogn og litt til)? Vi må kunne dra på bilferie med den, og har 4 barn hvorav 3 av dem sitter i beltestol, mens siste sitter i bakovervendt BeSafe.
Aller helst vil jeg jo vite forskjellen mellom denne og en VW Sharan om noen har prøvd begge deler. Og gjerne om det er mer kjørestøy i den enn Sharanen (som har så høy kjørestøy at vi er truende til å gå over til et annet bilmerke, i tillegg til at Mazdaen er mye rimeligere). Vi tenker å beholde bilen i 2-3 år før vi bytter den ut med en nyere, men hva svarer seg her?
Eventuelt tips til andre 7-setere som kan sammenlignes sånn plassmessig (må ha skyvedører).
Mazda 5 har for det første ikke 3 like store seter på andre rad, i alle fall ikke da vi kjøpte bil i 2011, så dere må påregne at det blir trangt til setene.
Fatter meg i korthet siden jeg skriver fra iPad. Mazda 5 er mindre enn vår Ford S-max, og selv den hadde ikke funket for oss dersom vi hadde hatt 4 barn. :niks: Vi klarer akkurat å få plass til vogna vi hadde bak bakerste seterad, eventuelt 4 fulle handleposer, så å dra på ferie med 7 seter oppe hadde utgått med høye kneløft for vår del, enda er den som sagt større enn Mazda 5. Har du sett på Mazdaen og sittet i den, samt satt barneseter i den?
Et vennepar av oss har 4 barn og Ford Galaxy, men den har ikke skyvedører da.
Galaxy er jo Ford-versjonen av Sharan, men dessverre har den ikke skyvedører, nei. Den er god å kjøre og vi har ikke reagert noe på kjørestøy på vår 14-modell. Men vi må nok ha takboks før vi skal på bilferie med barnevogn i sommer...
Ellers ser jeg poenget til Cuya, enda vi bare har tre. :knegg:
Haha, ja, nå kjører vi som regel på ettermiddag/kveld/natt når vi er på langtur slik at de skal sove mest mulig, men sånn det er nå hører vi nesten ikke hva de sier baki der på grunn av kjørestøy. Minstemor sine grisehyl derimot, de hører vi mistenkelig godt :gruble:
Hvis den er mindre enn S-Max'en utgår den (nei, har ikke sett den annet enn i forbifarten for så å søke den opp på finn.no). S-Max blir for liten, og vi har kikket på Galaxyen all den tid vi har god erfaring med Ford og lite kjørestøy, men det var den skyvedøren som fristet.. Tror vi får prøvekjøre de litt nyere modellene og se hvor mye kjørestøy de har før vi veier for og imot skyvedør. Kan i alle fall ikke ha en bil med like mye (u)lyd igjen :gaah:
Og ja, vi må også ha takboks nå som vi har med både vogn og reiseseng (og 4 dyner/puter). Vi setter setene 2+2+2 så vi trenger egentlig ikke det midterste setet annet enn om vi skal ha med en ekstra. Men det forutsetter jo at vi kun har myk/lett bagasje i selve kupéen (typisk dynene + jakkene/dressene) da vi ikke tør å ha noe tungt der.
Jeg kjenner ikke sharanen noe særlig, men minuset med mazdaen er at det ikke er 3 like store seter på andre rad. Man får derfor ikke plass til 3 bilstolen der. Om man skal benytte de bakerste setene, er det lite bagasjeplass igjen.
Jeg ville nok heller vurdert en Peugeot 5008, Ford S-Max eller en VW Sharan.
Takk for tips! 5008 - er det en SUV eller lav bil? Mener jeg har kikket på den før uten å bli helt klok på det (kunne nemlig tenke meg å se på 8007, men den produseres vel ikke lenger?).
Kjenner bare sharan, men sharan før og etter 2010(?) er to helt forskjellige biler, det vet du sikkert. Kun ny har skyvedører. Både mhp setene og også kjørestøy vil jeg anta. Har gatt både ny og gammel og syntes ikke deg var mer støy i ny sharan enn i f.eks en golf.
Mazda 5 er ikke en bil for en firebarnsfamilie.
Den er veldig ok til en trebarnsfamilie, men setene bak er veldig små og det er ikke plass til noe særlig baggasje om det sitter noen baki. Barnevogn og baggasje og fire unger funker ikke. Det er også ganske trangt i treseter i midten.
Vi er veldig fornøyd med Mazda 5, men har kun tre barn hvor kun en av dem bruker beltestol.
Mazda 5 er en liten bil - av de mindre flerbruksbilene. Touran, Zafira, S-Max og en rekke andre blir større. Litt av problemet for bilen blir vel nettopp det at skyvedørene krever litt ekstra i bredden og dermed får man ikke et like velegnet baksete som i de andre bilene.
Av de ellers ikke så alt for dyre flerbruksbilene med skyvedører har man jo Caddy Maxi Life. Da er man over i kategorien som kan vel mer velegnet for de med fire barn når man ser både på plass og hvordan setene er i praksis, samt hva man har igjen av bagasjeplass nå den er i bruk som 7-seter.
Caddy Maxi Life er imidlertid en ganske enkel bil på mange måter. Ingen erfaring, men skal jeg tippe, så er den heller ikke av de best støyisolerte.
Bakeste seterad er ikke delbar, men det er samtidig mer plass igjen enn hva man på de mindre flerbruksbilene får når bare ett av de bakerste setene er i bruk. Så kan man samtidig stille spørsmål med hvor vidt man bør ha spesielt med bagasje ved siden av noen som sitter på bakerste rad sikkerhetsmessig eller om det er best å ha det bak bakseteryggen....
Vi har gått fra Sharan til Touran og så til Ford Galaxy. Sharanen var perfekt i størrelse mens vi hadde fire små i alderen 0-6, og tvillingvogn. Den var en mandagsbil av dimensjoner, men størrelsen og kjørekomforten var super.
Vi byttet til Touran da vi ikke lenger skulle ha med oss tvillingvogn, og trivdes godt med den en lang periode. I sommer, da de minste var 10 og eldste 17, fikk ikke lenger 13-åringen plass i det bakerste setet, og ene 10-åringen ble bilsyk bak der. Da passet ikke bilen lenger til oss, og vi byttet tilbake til Sharan-størrelsen, men til en Galaxy. Vi fikk mer bil for pengene når vi valgte den framfor Sharan, men vi fikk ikke skyvedør. Vi er så langt veldig fornøyd med bilvalget.
Med Touran hadde vi både takboks, liten henger og stappfull bil når vi dro på hytta, med Galaxy har vi fremdeles takboks og liten henger, men har mye bedre plass inne i bilen (og dermed bedre sikkerhet ved en eventuell kollisjon).
Zafira-/Touranklassen blir for liten, såpass vet vi fra tidligere rekogniseringsrunder. Har kikket på Caddy (Maxi), men vet at det har vært en del problemer med disse, i tillegg til at jeg synes de er dyre i forhold til utrustningen og har for liten plass mellom setene.
Galaxy er en veldig hot kandidat, men så er det dette med skyvedører da.
Når det gjelder de bakerste setene har vi som regel oppe begge to, men det er greit å kunne ha opp kun det ene ved spesielle anledninger. Vi stuer alltid bak setene, men jeg kan kjøre vogna rett inn i full størrelse om kun det ene bakerste setet er oppe, for den fyller ut hele volumet slik at den som sitter bakerst ikke får den på seg ved eventuell kollisjon. Nå skjer det omtrent aldri lenger siden vi kjører 2 + 2 + 2, men greit å ha anledning.
Og så har jeg notert meg at det er en del større endringer fra 2010/2011 av. Det virker som at setene både på midterste og bakerste benkerad er blitt mindre, stemmer dette, Agent Scully?
Tror vi får ta en ny prøverunde og bestemme oss etter det.
Vi hadde en Sharan 4Motion 2001, med 6 seter, der de 4 setene kunne plasseres 2+2 (midtgang) eller 3+1 eller selvfølgelig 3+0. Setene kunne da tas ut.
Vi hadde også en ny Sharan 4Motion 2012. Det var en helt genial familiebil til 3 små barn og av-og-til praktikant. Her kan du da bare ha setekonfigurasjonene 3+0, 3+1 eller 3+2. Altså ikke den midtgang-feelingen man kunne ha på gamleSharanen. Alle setene kan flyttes frem og tilbake individuelt. Alle 5 setene har isofix-feste, ikke noe must i og for seg, men det betyr i praksis at man har 5 fullgode seter som er brede nok til det. Vi har fraktet 7 voksne personer uten problemer. Baksetene felles (ganske) enkelt ned i gulvet når de ikke er i bruk. De kan altså ikke fjernes. Vi hadde også 2 integrerte barneseter i rad2, med en egen type nakkestøtte som også var sidestøtte.
Hvorfor vi solgte sier du? Vel - dumskap, dårskap og idioti. Mindre bil med større motor ... :flau:Vi savnet Sharanen i juleferien for å si det slik.
Hvis jeg hadde hatt 4 barn ville jeg garantert gått for en Sharan, eller kanskje til og med en Caravelle (Multivan).
Scully beskriver forskjellene på setene til tidligere Sharan-modell og den som er nå bra. Vi hadde en 2004-modell som vi fikk kollisjonstestet så det holdt og vel så det og kjøpte ny 2013-modell. Jeg trodde jeg skulle savne den gamle sete-fleksibiliteten, men jeg gjør det ikke i praksis. Vi har fire beltestoler i den nå. Si fra om du vil jeg skal sende bilder. :nikker:
Og jeg synes ikke den er spesielt bråkete altså. Men det er som sagt mulig ungene overdøver alt. :knegg:
Ja, Caravelle-spørsmålet kommer opp hver gang vi pakker til ny langtur :knegg: Men den er sabla dyr da.
Dersom vi ikke kan ha 2 + 2 + 2-formasjon kjenner jeg at Sharan synker lenger ned på lista. Var sikker på at jeg hadde sett en variant av den nyere modellen som ikke hadde de setene jeg så var endret, men kan hende jeg har sett feil (er vel ca 2012 vi i så fall har råd til). Går det ikke an å dele opp de to bakerste, altså? (Ser at det går an på Galaxyen, og var sikker på at jeg hadde sett det på en og annen Sharan også, men har vel kanskje blingset da.) Jeg vil gjerne se bilder av midterste og bakerste seterad med beltestoler om du gidder, Cuyahoga :jupp: Er det fortsatt såpass god klaring til fremsetene at man kan ha bakovervendt sete uten problem? Syns det er vanskelig å se ut fra bildene på finn.
Honda FR-V så liten ut? Var kun et par til salgs på finn, og de var begge av eldre modell, men de så ikke noe større ut enn en C-Max, eller ser jeg helt feil?
En bil som er veldig bra, men som dessverre begynner å bli gamle (2005 er vel de nyeste modellene fra) er Toyota Previa. De er romslige og de jeg kjenner som har hatt dem har vært veldig fornøyde.
Vi har forøvrig Previa, og jeg er superfornøyd med den.
Eneste aberet er at det er en feil med motoren, slik at sugesilen må skiftes en gang i året. Gjør en dette, funker bilen som bare det!
Dere er jamen meg fulle av tull :humre:
Vi har mazda 5, og har 5 barn. Det går helt strålende med 3 stoler på seterad nr 2.
Grunnen til at vi valgte mazda 5, var at bakerste seterad har fullverdige seter. Vi har vært på lang kjøretur (3-4 timer) med voksne sittende bakerst. Da vi skulle kjøpe ny bil sist, prøvde vi ALT av biler med 7 seter. Hovedkriteriet vårt var at bakerste rad skulle kunne benyttes av en voksen. Bortsett fra en mercedes, fant vi ingen med bedre plass bakerst. Det var mannen min som testa ut bakerste rad -han er 192 høy, og veier 110 kg.
MEN: det er ikke plass til noe særlig bagasje med bakerste rad oppe. Du får en reisetrille, men ikke koffert og vanlig vogn, nei.
Vi drar på lange kjøreturer (ca 50 mil) flere ganger i året så bagasjekravet er nokså høyt oppe på lista.
Toyota Previa har vært aktuell før, men ikke så "gamle" som de man finner i dag. En av grunnene til at vi ønsker en nyere bil er for å slippe slike kjekke, høye verkstedutgifter. Kjenner noen som har Previa, og som er veldig fornøyde, men det krever jo sitt av utskifting med en bil av den årgangen så vi ønsker heller å legge de pengene i en nyere modell fremfor å spre dem ut over verkstedregninger.
Ja, Chrysler har vi prøvd, men er litt mange mandagsfeil på den også (type dyre feil som problemer med girkassen) så den styrer vi unna. Men er en kjempebil å dra langt med :jupp:
Vi har pratet litt, og tror muligens skyvedør må vike for seteformasjonen til Galaxyen. Må bare prøvekjøre først siden kjørestøy har vært et nokså stort irritasjonsmoment (kan hende det er noe galt med vår bil, men det er så ille at ungene nesten må rope til oss fra baksetet for at vi skal klare å høre dem (det har jo sine fordeler også da altså :humre: )).
Har dere prøvekjørt ny sharan da? Det er virkelig ikke samme bil. Den gamle var bygget på en gammel fellesplatform for VW/Seat/Ford, fra -93. Den nye er bygget basert på ny Passat. Den gamle har betydelig dårligere sikkerhet mhp kollisjoner blant annet.
Den forrige Ford Galaxy kom ca 2005, har ikke skyvedører, og er en strukket S-Max. Det kommer en ny Ford Galaxy i 2015.
Galaxy 2005-2014 modeller er en bedre bil enn Sharan 199x-2010-modeller (tror ikke de kom Sharaner i 2010, i påvente av ny modell)
seterad i MAzda 5 skiller seg ikke så veldig akkurat fra konkurrentene. Synes plassen virker til å være omtrent den samme.
Fant ingen med bedre plass på tredje seterad enn Mazda 5? Høres jo merkelig ut. Husk at det i mange av disse bilene er mulig å justere hvor hvor langt bak setene på 2. seterad skal stå.
Utformingen av setene på 3. seterad blir også ganske lik mange av konkurrentene i den størrelsesklassen. Mazda 5 har i motsetning til en del av konkurrentene ikke et skikkelig midtsete på 2. seterad.
Husk at f.eks. beltestoler gjerne vil ta mer i bredden enn de stolene for de minste, og vil stå mer "kant til kant".
Mazda 5 er ellers blant bilene som har kommet dårligst ut på krasjtestene til IIHS i senere tid. IIHS-testene er mer omfattende enn EuroNCAP sine tester, og har vel avslørt en del svakheter i EuroNCAP sine tester.
mrc! long time no see! :jupp:
Jeg var ikke helt på jordet da. :knegg: Men godt å få det på plass. Ny sharan kom i 2010 men het 2011-modell? :blafre: eller?
:humre: Vi har fire unger og touran. Det går greit til ungene er ca så store som våre. Vi kommer til å oppgradere til sharan når vi bare gidder bruke penger på bil igjen. :knegg:
Nei, vi har ikke prøvekjørt nye Sharan, men om de bakerste setene ikke kan splittes ser jeg problemer med én gang. Men om vi beholder den gamle Sharanen vår, som vi jo tenker, er jo disse problemene for så vidt løst (er som regel mannen som trenger litt ekstra plass, men så hender det at vi trenger plassen når jeg henter familie som kommer med barn og bagasje (og evt hund), og allikevel trenger setene minus det ene bak. Tror vi får ta en prøvetur med både Sharan og Galaxy før vi bestemmer oss. Har ikke noe hast (enda).
Fant ingen Evalia på finn.no (kanskje ikke så merkelig), men siden gikk i lås da jeg prøvde å finne mer om den på nissan.no. Skal absolutt ta en kikk.
Takk for alle tips og råd!
mrc: Du vet ikke tilfeldigvis om SUVene har blitt bedre i sidekollisjonstester, og eventuelt hvilke som er tryggest av de vanligste merkene (eller VW/FORD)? (Volvo er for dyr og for liten så selv om den hadde vært bra er den uaktuell.)
Jeg har hatt 2 nissan, og jeg må bare si STYR UNNA.
Helt greit så lenge alt er i orden, men skjer det noe med bilen innafor garantitid er de et helvete å ha med å gjøre. Jeg har aldri opplevd maken i noen sammenheng.
Jeg styrer konsekvent unna biler som egentlig er en varebil med seter i. Dette var ett av de verste eksemplene jeg har sett. Det er hakket bedre enn sofa i varerommet på Hiace'n slik naboen hadde for 20 år siden, men bare så vidt.
Jeg har tre barn pluss ganske stor hund, har nettopp fått bilen min totalvraket og er på biljakt nå. Jeg har så langt konkludert på samme måte som sist jeg kjøpte bil. Det blir Citroën C4 grand Picasso med EMG. Jeg finner ingen annen som kan konkurrere i komfort, plass og pris. Men jeg ville ikke hatt den med fire barn. Setene på bakerste seterad er ikke egnet til permanent bruk, synes jeg.
Sharan har splitt på 3. seterad. Caddy Maxi har imidlertid ikke det.
Evalia er vel det som tidligere har gått under navnet NV200 Family, men kanskje enda litt mer personbiltilpasset? NV200 Family var veeeldig enkel innvendig - langt enklere enn Caddy Maxi Life.
Et interessant element med NV200 er jo at man kan få den som elbil - men da dessverre ikke som 7-seter.
SUV-ene har vel ikke gjort det så mye dårligere i sidekollisjonstester enn vanlige personbiler? Man kan vel riktignok alltid si at det for en høy SUV vil være større sjanse for å velte i kollisjoner.
Vi endte ellers opp med å kjøpe nye X-Trail - som 7-seter. Men det er ikke en bil som jeg ville anbefalt for noen som har kontinuerlig bruk for mer enn fem seter. Det er en "5+2" - en femseter med to "nødseter". Jeg setter Touran, Mazda 5 o.l. i samme kategori sånn sett. Testene både fra Europa og USA når det gjelder sikkerhet for nye X-Trail har vært gode.
(jupp - lyst interiør valgte vi - perfekt for småbarnsfamilier... med det sagt har det jo gått ganske greit i Touran med lyst ineteriør for oss...)
Mitt eneste problem med Sharan (ny) var altså litt liten motor. (Vi er bilgale). Ellers en helt super bil. Hvis du har permanent behov for baksetet kan jeg ikke se at det ikke må være en bra match. Det var en rimelig grei funksjon for å vippe opp seterad 2 for å komme til seterad 3, dvs god plass og enkelt å komme inn bakerst. (Mye på grunn av skyvedørene). Man kan bli lett gal av å knote seg inn bak/mellom en bitteliten glipe.
Tja, for de fleste denne typen bil er rettet mot, vil jeg anta at 140 og ikke minst 177hk dieselmotorene bør holde ganske bra.
Jeg er nok også ganske bilgal, men har nok et balansert forhold til ytelsesmessige elementer. Naturligvis er det en del biler som rett og slett leveres med motorer som blir for små. Ser jeg tilbake på Touran jeg har hatt en del år nå med 105-hesters diesel må jeg si at det nok er svært sjeldent jeg har tenkt at jeg burde hatt høyere motoreffekt.
Jeg mener den vi har nå har 115 hk så anything will do :knegg:
Cuya var grei og ville ta noen bilder for meg så vi får se litt mer da, om vi kan klare oss urk splitt på 3. rad.
Og ja, det var pga det høye tyngdepunktet jeg tenkte ift kollisjonssikkerhet. Jeg husker jeg knapt turde trå på gasspedalen i svingene opp til Sogn da vi akkurat hadde kjøpt den vi har nå, for den virket veldig vinglete, men det er jo annerledes med høye biler.
Det vi kaller SUV i Norge er stort sett egentlig "crossovers" - bilene er bare marginalt høyere enn vanlige personbiler i mange tilfeller. Og flerbruksbiler vil tildels også kunne ha et noe høyere tyngdepunkt enn vanlige personbiler.
Når det ellers gjelder setekonfigurasjonen i Sharan ligger det mye bilder tilgjengelig gjennom Google sitt bildesøk.