Knertens lekse de siste månedene har bestått av å skrive sammendrag av leseleksa (på forskjellig vis). Dette synes han er helt forskrekkelig vanskelig. Han svarer helt korrekt på konkrete spørsmål jeg stiller, så han ser ut til å fullt ut ha forstått det han leser. Men han klarer virkelig ikke å oppsummere teksten med et par setninger.
Jeg er ikke akkurat den fødte pedagog. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan hjelpe ham litt på vei?
I dag skulle de trekke ut nøkkelord først. Det klarte han fint, men han klarte ikke å bruke disse til å lage sammendrag.
Det er kjempevanskelig, og tar mer modning. Du kan forsøke å få han til å skrive en setning som handler om ett og ett avsnitt. Det kan kanskje bli enklere, eller han kan fortelle deg hva han har lest muntlig, og så kan dere skrive sammen det han fortalte.
Det er vanskelig men er en viktig teknikk som jeg synes det er fint de starter tidlig med. Gode nøkkelord er viktig, og vi gav tett hjelp i begynnelsen. Vi brukte mer tid på nøkkelordene enn selve skrivingen. Vi tok bort teksten og lot han gjenfortelle muntlig. Vi tok for oss bit for bit av teksten. Han knakk etterhvert koden og klarer nå slike oppgaver selv.
Min eldste syntes også det var skrekkelig vanskelig en stund, så vi jobbet ganske mye med det en periode. Jeg ga henne masse eksempler (pepret henne med korte sammendrag av alt mulig rart hele tiden), og terpet samtidig på at det ikke finnes én korrekt og perfekt løsning pr. tekst. (For det var stort sett det som var problemet hennes.)
Toffskji: det er godt mulig at det er problemet hans også. Han liker svar med to streker under (mon tro hvor han har det fra :plystre: ). Men de finnes jo ikke i denne typen oppgaver.
Jeg ga som sagt masse eksempler, og kunne fint finne på å gi tre forskjellige sammendrag på rappen av samme bok, film eller hva det nå var – hvilken som helst historie eller hendelse jeg visste hun kjente til. Kort, middels, langt. Saklig, morsomt. Osv. Det gikk inn til slutt, og nå er hun en mester i det selv.
Ja. Det kan vi gjøre. Øve mer på andre ting som filmer vi ser eller bøker han leser.
Han er ikke veldig god på å oppsummere skoledagen sin heller.
Meg: Hva gjorde dere på skolen i dag?
Knerten: ingenting
Meg: På ukeplanen står det at dere hadde musikk i dag. Hadde dere det eller?
Knerten: ja
Meg: Sang dere noen sanger kanskje?
Knerten: nei
Meg (lettere oppgitt): Men hva gjorde dere da som hadde med musikk å gjøre?
Knerten (fremdeles fullstendig uinteressert): Vet ikke helt.
Meg: Men dere hadde musikk?
Knerten: ja. Det har jeg jo sagt.
Min er jo året yngre, men "hva har du gjort på skolen i dag?" "vet ikke" Helt vanlig. Oppfølgingsspørsmpl kan føre til svar som dagens "Lekte med J og T, vi grov ei grøft som det rant vann i". Altså i friminutt eller sfo-tid. Hva han har gjort på selve skoletiden.... si det... Jo, gym vet jeg. Joda, det har de. Også har han tegna på sfo, selvsagt.
Men nei, hva han har gjort i dag, det aner han ikke. Det kommer neppe magisk på plass til neste år...
Tjorven, det er helt vanlig at de gir veldig detaljerte sammendrag i starten. Ofte er sammendragene omtrent like lange som det de skal skrive sammendrag av. Det krever trening og modning å plukke ut kun det viktigste. Det hjelper ofte om man spør hvem hovedpersonen er, hva skjer med hovedpersonen og hvorfor.
Jeg skjønner godt at det er vanskelig, altså. Det er bare at i sånne tilfeller så kjenner jeg at jeg kommer litt til kort i pedagogikken. (Jeg underviser ofte voksne folk på jobb, men det blir liksom noe helt annet.)
Min eldste var lik. Jeg fikk fint lite info første skoleår. Nå går hun i 4. klasse. Jeg kan spørre henne om hva de gjorde på skolen i dag og få til svar: "Ikke noe spesielt".
Jeg synes dette er et godt eksempel på at man tilpasser feil, å oppsummere krever gjerne mer modning, selv om intellektet er godt utviklet?
Mine får også tilpasset leseleksene sine, og det jobbes med leseforståelse. Ikke ved å skrive en oppsummering, men ved å svare på spørsmål.
De har to spørsmål hvor svaret står mer eller mindre direkte i teksten, og to hvor de må bruke opplysninger i teksten og fundere eller fantaserer opp mulige svar.
Jeg tror jeg hadde snakket med læreren om hvordan dere skal jobbe med dette, evt få andre oppgaver.
Dette er ikke tilpassede lekser. Hele hans lesegruppe får den samme leksa.
Skolen bruker TIEY, og de har nivådelte grupper i klassen som får lekser tilpasset sitt nivå. De er flere gode lesere i klassen hans så den flinkeste gruppa har blitt ganske så avansert. Å svare på spørsmål både med svar som står i teksten og med svar han må forstå ut fra teksten går fint nå. Det jobbet han med i fjor. Jeg husker at han syntes sistnevnte var vanskelig i starten, men så kom han inn i det.
Ja, jeg synes også at det er relativt avansert. I fjor fikk han tilpassede lekser også i norsk, men det trenger han ikke i år. Jeg har skjønt på læreren at hun også er ganske imponert.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.