Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Post som ikke kommer frem

#1

Heddamor sa for siden:

Mye post som ikke kommer frem til meg. Bestilt MinId koder 3 ganger uten at det dukket opp, men dette er en god stund siden nå altså. Samme med kodebrikker fra banken, de måtte til slutt sende det rekommandert (samme trøbbel forrige gang jeg skulle ha ny også). Nytt bankkort etterlyste jeg for noen dager siden da det heller ikke dukket opp. I dag var jeg hos legen og hun refererte til et brev hun hadde sendt meg i desember. Dette har jeg heller ikke fått.

Gudene vet hva jeg går glipp av av post. Jeg står oppført med riktig adresse i folkeregisteret. Har også hatt lås på postkasse når jeg har ventet viktig ting. Ting jeg har bestilt har jeg for øvrig alltid fått, men da har det stort sett vært snakk om hentemld på tlf.

Noen som har opplevd det samme? Hvem skal jeg klage til? Lokale posten (Kiwi)?


#2

Polyanna sa for siden:

Er du registrert på den adressen hos posten?


#3

Heddamor sa for siden:

Meldte adresseendring når jeg flyttet for 9 år siden.


#4

Luvi sa for siden:

Kommer sendingene i retur til avsender eller forsvinner de bare? I begge tilfeller bør du nok ta en prat med det lokale postkontoret først i alle fall vil jeg tro. Er riktig adresse registrert hos de som sender ut posten? Mange henter vel inn korrekt adresse fra Folkeregistreret, men ikke alle.


#5

Heddamor sa for siden:

Er registrert med riktig adresse både hos banken og legen, ja. Får vel ta en prat med dem og høre hva de sier.


#6

celebelen sa for siden:

Jeg fikk en sending i retur fordi mottaker ikke var registrert på den adressen i postens register. Ikke visste jeg at de hadde et eget register, men det har de visst.

Det er uansett lurt å kontakte posten, de bør jo vite om at ting blir borte.


#7

Albertine sa for siden:

Jeg hadde vært på vakt dersom slike viktige ting ikke dukket opp i posten. Dette er jo ting som kan brukes til identitetstyveri, så jeg hadde definitivt tatt kontakt med postkontoret umiddelbart.


#8

Polyanna sa for siden:

Jeg ville tatt en ny sjekk med posten om du er registrert riktig i deres register. Ellers kommer ikke ting frem, uansett om det er riktig adressert.


#9

vimjer sa for siden:

Gå inn på Posten.no.

Nederst på sida kan du gå inn å velge "min side". Der kan du sjekke at du go resten av husstanden er registrert på rett adresse.


#10

Elisabet sa for siden:

Har du låst postkasse? Er jo rart at så mye skal bli borte. Hadde satt en lås på postkassa og fulgt med. Så lenge rett adresse er registrert alle steder og du ikke har byttet noe postnummer, så skal jo posten komme frem.


#11

Mrs. S sa for siden:

Det kreves også navn på postkassen idag.

Alt er forskjellig fra den lokalkjente postmannen som håndterte brevet fra det kom til postkontoret hvor han hadde sin reol.

Først blir alt som er maskinlesbart sortert automatisk. En feil som 11 a istedenfor 11 b blir ikke fanget opp.

Det er egne folk som jobber med ruteklargjøring og de jobber på spreng for å få maskinpost og manuell post i rekkefølge og klar for utkjøring. Det har vært slik i byene i lengre tid. Nå utvides det til å gjelde distriktene. Post til Levanger klargjøres i Trondheim for eksempel. Det er en dårlig tid å bruke adresser som "Nesset" og "Plassen".

Så er det egne som går ute. De har ikke tatt i sendingen før de står utenfor postkassen. På grunn av det store antallet flyttinger som ikke registreres i adressesystemet, er instruksen å ta med sendingen inn hvis postkassen ikke er merket. Majoriteten av klager kommer av post som er lagt i kassen hvor mottaker er flyttet. En konsulent har regnet ut hvor lang tid som skal brukes på utetiden. Uten å ta hensyn til å ringe inn og få oppslag i følge adresseregisteret for eksempel. Antallet stopp er mye større enn før. Opplæringen er kraftig redusert.

Når utebudet er ferdig, har han eller henne brukt 8 timer og vel så det. All posten som er tatt med inn overlates til en ny person som skal vurdere om den skal sendes ut igjen eller returneres.

Velgerene har bestemt via stemmeseddelen at postombæring skal settes ut på anbud. Posten jobber med å kutte utgifter for å kunne konkurrere på pris og unngå å si opp folk. Da blir det slik.


#12

Heddamor sa for siden:

Jeg skal sjekke adressen på posten.no. Må bare skaffe meg ny kodebrikke for å logge meg inn (klart å rote bort den jeg hadde så styr med å få tak i). Postkassen er for øvrig veldig godt merket, og all den tid den har vært låst i store deler av tiden jeg har ventet viktig post, kan det ikke være stjålet fra postkassa heller.


#13

vimjer sa for siden:

Hehe, du jobber i Posten, skjønner jeg.

Det er mye rett det du sier. Jeg er leder på en ruteklargjøringsenhet og vi jobber hardt for å få god nok adressekvalitet.

Likevel: postbudet har jo digital rutebok (iPhone) med seg ut på ruta og alle som er registrert på adressen der de bor befinner seg jo i ruteboka.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.