Hos oss skjer gjerne handelen hos Elkjøp etter å ha fått et reklameblad i posten. Der har vi funnet et godt tilbud som vi har latt oss friste av, og drar for å ta en kikk på dette produktet. Jeg vil anta at det er sånn for ganske mange?
Når vi så kommer til Elkjøp, og finner "vårt" produkt, kommer det stort sett alltid en selger bort ganske så umiddelbart. Det skal de ha – man slipper som oftest å stå lenge uten å få ”hjelp”.
Vi forklarer hva vi har vurdert å kjøpe, og spør selger om litt mer info om produktet. Selgeren begynner omtrent umiddelbart å "rakke" ned på det aktuelle og billige produktet, for å gjøre et forsøk på å dytte på deg noe som er MYE dyrere, og selvsagt MYE bedre! Dette kan garanteres omtrent.
Jeg er forundret over at Elkjøp har varer i sitt sortiment som de ikke anbefaler?? Nei, de rett og slett fraråder folk å kjøpe det.
Siste opplevelse i så måte var da vi skulle ha ny vaskemaskin til feriehuset vårt. Vi ville ikke ha noen dyr maskin, for vi er ikke her så ofte, og trenger ikke 213 forskjellige datatyrte programmer på den. De mest brukte programmene som 40, 60 og 90 grader, samt ullprogram holder i massevis, og ikke trenger vi turbosenterifuge på ørtenhundre omdreininger heller.
Vi kikket derfor på den billigste modellen - men fikk vite umiddelbart at det var dårlige greier. Fra Kina. Med kinesiske deler, og
de billige delene ga maskinen et ganske dårlig vaskeresultat. Jaha...? ”Ja, men vi har en maskin HER som koster BARE 3000,- mer. Det er ikke å anbefale en så billig maskin”.
Selgeren sa ikke det i klartekst, men det var meget enkelt å skjønne at det var det han egentlig mente. Og det var underforstått at jeg som jente, burde overlate kjøp av elektronikk og hvitevarer til kjæresten min, som i kraft av å være mann nok ville ha større vurderingsevne.
Jeg spurte selger hvorfor de hadde tatt inn disse maskinene, hvis de var så utrolig dårlige? Jeg fikk ikke noe svar på det.
Jeg lurer derfor på om det er noen andre som kan forklare meg hvorfor en butikk tar inn varer de egentlig ikke vil selge? Det gir ingen logikk for meg. Antakelig fordi jeg har en jentehjerne som er ubrukelig til vaskemaskinogandremannetingkjøp?
Et lite PS: Ikke gå på kundetoalettet. DEN opplevelsen kan du få billig!
Svært billig til og med. Så billig at det er rart de i det hele tatt HAR et kundetoalett.
:nemlig:
Vi lærte om denne teknikken på skolen en gang. Alle som jobber på Elkjøp får visst også opplæring i dette. Det virker vel, det er jo ingen som vil være gjerrig og kjøpe en dårlig vare (som man får inntrykk av å gjøre).
Jepp, kjenner en som jobbet der før. De er nødt til å si akkurat det om alle lokkevarene. Det må være skikkelig vondt i integriteten til de stakkars selgerne.
Jeg pleier å møte de der utsagnene med at "ja ja, jeg vet at du er lært opp til å si det, men jeg skal faktisk ha den billige fryseren ". Kjøpsloven og garantien gjelder jo faktisk selv om de har "advart" deg på forhånd.
Det er nok metoden deres å selge dyrere ting på. De prøver på det hver gang vi er innom også. Særlig når det gjelder hvitevarer. Ene gangen jeg skulle ha vaskemaskin så gikk jeg igjen bare på trass, og gikk til konkurrenten å kjøpte. Nå siste gangen var jeg veldig bestemt på at jeg skulle ha den vaskemaskinen jeg så i annonsen, for vi trengte ikke noe annet som nr.2 maskin. Jeg måtte spørre til slutt om jeg kunne få kjøpt DEN maskinen uten å høre på alt mulig annet. :rolleyes:
Men de har jo annonsegaranti da. Hvis det er noe jeg skal ha som er av tilbudsprodukter så bare er jeg innom og bestiller, så får jeg samtidig beskjed om når jeg kan komme å hente det. Akkkurat hentet et Siemens Gigaset med tre håndsett til kr 299,- i dag, som var dagens kupp på mandag. :D
Jeg har inntrykk av at de prøver å få deg til å kjøre et noe dyrere produkt uansett hvilken prisklasse du har peilet deg inn på og uansett om det har vært annonsert eller ikke.
Jeg skal ikke påstå at de har snakket negativt om produktene jeg har valgt meg ut, men de har ivrig argumentert for en noe dyrere variant. Jeg tror det er en ganske vanlig salgsteknikk, og har vært borti det mange andre steder enn Elkjøp også. Innimellom er det jo positivt å få informasjon om løsninger man faktisk kunne ha behov for også...
Men at de ikke gir seg når man gir klart uttrykk for at man faktisk har bestemt seg, det syns jeg er uhøflig.
Dette er jo typisk Elkjøp. Men som regel er det som følger syns jeg: "Ja jeg skulle se på x som er annonsert til 399.-" og dette har jeg mange ganger fått til svar: " Nei det kan jeg aldri tro vi har inne, men Y tiil 599 har vi. Den er mye bedre...."
Ja, ja - det er helt typisk Elkjøp. Enten har de ikke tilbudsvaren, og hvis de har den er de veldig negative til den. (men har selvfølgelig noe som er MYE bedre og "litt" dyrere).
Vi kjøpte en billig støvsuger der en gang, og når vi kom til bake etter en stund for å få støvsugerposer (som de ikke hadde) så fikk vi høre at vi kunne ikke regne med å få tak i poser når vi kjøpte en slik støvsuger...
Det er ikke bare Elkjøp som kjører den linjen. Jeg har vært borti det samme i en lokal "expert"-butikk. Det er grusomt irriterende når folk prøver å pushe på deg ting du ikke vil ha, samtidig som de har liten peiling på produktene de selger.
Det er kjent Elkjøp-taktikk det der. Du kommer ikke ut derfra uten en runde med det. Mannen min opplevde en gang å nærmest måtte sloss seg vei til kassa med produktet han hadde valgt seg ut fordi selger forsøkte mer eller mindre å rive det ut av hendene på ham. Jeg lurer på om de kanskje jobber i hvert fall delvis, på provisjonsbasis. :knegg:
Hvertfall sier de det.
Her jeg bor er jeg sikker på at de aldri hadde tilbudsvarene inne engang.
Her ble Elkjøp nedlagt for ikke så lenge siden, og jeg syns ikke det er det minste rart.
Mannen min kjøpte for noen år siden en TV for å ha på kontoret sitt slik.
Mannen: Hei jeg skal ha den der.
Selger: Det er nå det æ seie, vi har nå itj noen dårlige TVea mennnnn,
Mannen: Den er helt grei til mitt bruk.
Selger: Vi har jo denne da som e myti bedre
Mannen: Nei takk, jeg vil ha denne.
Selger peker på tven som står sammen en del andre med samm program. Bildet er tydelig uskarpt,
Mannen: Jeg vil ha den jeg:
Selger: E det prisen da har æ en som e billigar.
Mannen: Nei takk, jeg skal ha denne.
Selger sukker : Hva med forsikring om det kommer lynedslag får du itjno.
Mannen: nei takk jeg skal ha TVen og det er det.
Når mannen kommer hjem, pakker ut TVen så er det superenkelt å stille inn, bildet er sylskarpt. (de må ha seriekoblet signalet på butikken.
De annonserte produktene er kun der for å lokke. De kan ikke lyve om dem så de holder stort sett det de lover i annonsen, men av avansen på disse er minimal. Selgere tjener penger på å selge annet.
For å illustrere denne strategien kan jeg ta med følgede "vandrehistore", hvis opprinnelse er høyst usikker: Vistnok skal de selgerne som ikke lykkes med å få kjøperne over på andre, dyrere varer, men som selger kunden en av disse lokkevarene, bli tvunget til å gå med en "dustelue" på pauserommet i lunchen.
Jeg liker elkjøp. Man kan gjøre en god deal hvis man bare gjør jobben som kundebehandler selv.
Vi handler ikke på Elkjøp. Jeg synes hele kjeden stinker og av erfaring ( jobbrelatert over flere år) er nesten alltid de ansatte så utrolige arrogante. I tillegg til en ovenfra og ned holdning.
Elkjøp har jo flere ganger brutt med markedsføringsloven også nettopp pga lokketilbudene.
Det vet jeg at de gjør. Ikke nødvendig vis de dyreste, men de som de får mest fortjeneste på. De får ofte direkte bilde fra dvd med gode kabler, mens andre får dårlig antenne signal.
Sambo pleier å få de til å koble om sånn at han får se hvordan tven virkelig er. Nekter de går han ut av butikken.
Takker for tips om instillinger, det hadde jeg ikke hørt om før. Jeg liker ikke atmosfæren på elkjøp og etter siste handel på nettbutikken deres blir det nok ikke flere handler hos dem enn denne ene.
Jeg fikk forresten en PC-pakke til 16.000 kroner hos Elkjøp en gang for 10.000 kroner. Det insisterte jeg på da de ikke hadde 10.000-kroners tilbudet igjen den første av tre dager da de garanterte i annonsen å ha det inne. Jeg har aldri sett sånne annonser igjen noen gang. :knegg: Jeg var nok en veldig vanskelig kunde,
Bekrefter vår tørketrommelopplevelse for 2.5 år siden. Vi kjøpte den billige og den har gått som en klokke. Vel, den har streiket en gang, men det gikk på garantien uten problemer.
Jeg må innrømme at jeg er av dem som har latt meg lure av det trikset der. "Så flott at de er ærlige", liksom... :rødme:
Vel, møter opp bedre rustet og meget klokere neste gang
Hm... her oppe har de sjerpet seg noe voldsomt... de var virkelig ille en periode men de tjener på at de har lang åpningstid (jobber jo full stilling og har lyst til å bruke lørdagen til noe annet enn til å shoppe)
Nå går jeg inn, forklarer hva jeg skal kjøpe og så får jeg det... uten noen form for nedrakking av produktet..
Jeg tilhører de som kun drar på Elkjøp når det er et produkt jeg på forhånd har bestemt meg for.
Går inn, henter det, betaler og går ut igjen.
Har så godt som aldri kjøpt noen "store" produkter der, som krever hjelp av kundebehandler.
Velger da i de fleste tilfeller Lefdal i steden.
(ikke at de er perfekte altså, de kan være like store "prakkere" der også, men jeg er generelt mye mer fornøyd med service den.)
Vi kjøpte nettop ny bærbar pc til eldstegutten (med rekvisisjon fra Nav)
Tittet endel på nettet og så oss ut en på Elprice (kombinert nettbutikk, men de har utsalgssteder som har samme priser på nett som i butikken)
For det har de ikke på Elkjøp (og Lefdal for den del). En ris på nett og en høyere en i butikken.