Ok, la det bare være helt klart, at nå driver Floksa med ting hun ikke kan!
Case:
-jeg skal få vårt webkamera til å bruke internett, ikke bare vårt lokale nett.
Slik at vi kan logge på via wiife hvorsomhelst og se hva som foregår i fjøset.
Det funker fjell internt.
Men for å få dette til må jeg endre en innstilling i ruteren.
(tror jeg, dette kunne visst gå automagisk, men det ser ikke ut til å ha gjort det).
Men jeg kommer ikke inn på ruteren. Jeg har funnet adressen og skrevet den inn i adressefeltet. Men den dukker ikke opp?!?
Jeg får feilmelding om at siden ikke kan lastes.
I utgangspunktet vil det her være litt forskjellige løsninger avhengig av kameraet. En del har webtjenester knyttet til å levere bilder fra videoovervåkningskameraet på nett. Andre kameraer vil automatisk kunne gjøre oppsettet som er nødvendig på ruteren (via UPnP, så det må være aktivert på ruteren), mens andre igjen - gjerne da litt eldre og enkle kameraer - kan kreve en slik manuell konfigurasjon (manuelt konfigurert NAT/Port Forwarding).
Vanlige adressene for ruteren vil være 192.168.0.1, 192.168.1.1 eller 10.0.0.1. Har man f.eks. ruter fra Telenor vil det være 10.0.0.138.
Det er et Foscam. Kameraet skal i utgangspunktet gjøre det (UPnP), men det funket ikke, og da sier bruksanvisningen at "proppen" ligger i ruteren.
Men jeg finner ikke ruteren, selv om jeg følger anvisningen fra de som har levert den.
(Eidsiva)
Mulig jeg bare må ringe Eidsiva i morgen og få dem til å gjøre det? Det var visstnok også mulig.
Sjekk hva som står som Gateway-adresse på pc-en. Windows-tast + R, kjør kommandoen 'cmd' for å få opp kommandolinjen og videre skriv kommandoen 'ipconfig' -> Se hva som står som Default Gateway på nettverksforbindelsen du bruker på pc-en. Denne ip-en vil være den samme som ruterens ip.