Jeg jobber nærmere fem mil unna hjemmet og kjøpte derfor el-bil i februar i fjor. Stort sett klarer jeg å komme meg frem og tilbake på hjemmelading, men når det er minusgrader må jeg kjøre uten varme og med hjertet i halsen i frykt for ikke å komme meg helt hjem. Skulle det skje at en av tunnelene på veien er stengt har jeg ingen mulighet for å rekke hjem og må stoppe og lade. Dette har skjedd to ganger og er ikke spesielt kult med tanke på barn som er hjemme alene. Hurtiglading er ikke i umiddelbar nærhet på turen.
Så langt har jeg på nåde fått lov til å lade på kalde dager av sjefen, men nå har kommunen grepet inn og truet med bøter dersom dette fortsetter. Det er ingen gode muligheter ellers i nærheten, så nå sliter jeg. Er det noen av dere entusiaster som har gode argument å komme med til de som har bestemt dette? Hva er praksisen rundt om?
Høres spesielt ut. Hos oss har vi en stadig voksende elbil-parkering, og vi har en hurtiglader som kan brukes hvis man er for sent ute (kamp om plassene), da låner man ladekort i resepsjonen, koster ingenting.
Jeg regner med miljøargumenter allerede er forsøkt? Hva med å fortelle at elbil blir mer og mer vanlig, så hvis man ønsker å fremstå som en attraktiv arbeidsplass er det lurt å ha lademuligheter.
Det er to på jobb som har dette problemet. Vi har selvsagt tilbudt oss å betale for det vi bruker, men det er en eller annen i kommunen som altså ikke vil gi dette tilbudet.
Jeg tenkte definitivt på dette, selvfølgelig. Og da jeg kjøpte bilen fikk jeg lovnad av sjefen om at lading ikke var noe problem. Jeg føler meg lurt, rett og slett.
Har selv elbil, men trenger ikke lade på jobb. Det er ingen stikkontakt der heller. Men jeg er litt overrasket over rekkevidden og angrer litt på at jeg ikke kjøpte Leaf. Bilen vår har mellom 75 og 90 km når den er fulladet. Ja, nå på vinteren altså. Har alltid på masse varme og vifter (mye fuktig vær). Rekker langt for oss, men det er ikke mye.
Vi har Leaf, og rekkevidden er flott den til mitt bruk - så lenge det ikke er veldig kaldt eller fuktig. Når jeg kjører gjennom tunneler (4 av dem) så slår fuktigheten seg på vinduene og jeg må kjøre anlegget for å få duggen bort. Det tar utrolig mye strøm. Og stenges en av tunnelene så må jeg kjøre en lang omvei, gjerne i kø, og da er det over og ut.
Hvis jeg ikke tar helt feil jobber du vel som meg i den fineste byen midt i landet? Mange steder har kommunen tilrettelagt for lading, så jeg synes de er rart at de nekter på din arbeidsplass. Ta kontakt med Bydrift?
Jeg BOR i den fineste byen, men jobber i en annen. Der er de ikke like greie å ha med å gjøre, dessverre.
Nei, da vurderer jeg heller å bytte jobb. Finne noe som er nærmere.
Eg forstår ikkje heilt at kommunen blandar seg inn i om du ladar? Dersom du og jobben er enige om at du kan lade, så har vrl ikkje dei noko med det å gjere?
Sjekk klimaplanen til kommunen, sannsynligvis står det der at de skal tilrettelegge for elbil. Så ville jeg gått over hodet til den kommuneansatte, f.eks. til ordfører.
Har ikke kommunen eller skolen noe miljøfokus du kan bruke som argument? Flere kommuner skilter jo seg som "miljøkommuner" - Slik jeg ser det, så bør jo det kunne brukes som et argument for elbil. Mannen min jobber i miljøkommune og han lader på motorvarmestikkene.
Hos oss er det flere som bor i Nord-Trøndelag som kjører El-bil. (en bor i Åsen) de lader bilen på jobb. Jeg snusker meg til strøm av og til, ment renger det jo aldri i all den tid jeg bor og jobber i samme by.
Jeg kjører vel motsatt vei av deg tror jeg, og har også elbil. Jeg får heller ikke lade på jobb, fordi de har bestemt at den delen av parkeringsplassen som har motorvarmeuttak tilhører en annen leietaker i bygget. Og det er ofte ledige plasser der altså :-(. Min løsning er å stikke på IKEA og lade et par timer når jeg trenger det.
Ellers er det vel en hurtiglader du kan bruke? Hvis du kjører der jeg tror? Men de er jo ikke billige da.
Jobber du i sentrum?
Klimaplanen var et bra tips! Jeg tolker de uthevede punkt som relevante for min sak:
Viktigste utslippskilder: Mobil veitrafikk (43.000 tonn CO2-ekvialenter i 2007), mobil flytrafikk (29.000 tonn CO2-ekvivalenter i 2007) og prosessutslipp industri/annen næring (32.600 tonn CO2-ekvivalenter i 2007).
Viktigste tiltak:
Fjernvarmeforsyning basert på fornybar energi. Tiltak for redusert bilbruk.
Klimatiltak i jord- og skogbruk.
Holdningspåvirkning for klimavennlige løsninger i lokalsamfunnet.
Utvikling av kommunal bygningsmasse og rehabilitering (passivhus/lavenergi, fornybar energi og sentral driftskontroll ).
Jobber i sentrum ja. Har hørt en fugl kvitre om at det er lademuligheter i kjelleren på kjøpesenteret rett ved jobben? Vet du om det stemmer? Og om det er tidsbegrenset?
Nå sutrer jeg sikkert her, men jeg har tilbudt meg å betale for bruken og jeg har tilbudt meg å betale for å montere kontakt med lås. Hva er egentlig problemet?
(Jeg jobber forøvrig i det kommunale skoleverket, derfor er kommunen innblandet.)
Jeg lader der ja, det er bare noen stikkontakter her og der, som jeg har sett flere bruker. Men sist så syntes jeg ikke at det ble ladet noe særlig på den timen jeg sto der. Så keg vet ikke helt, men du kan jo teste litt. Mulig det er tre timer der også, men er ikke sikker? Er jo parkeringsskive ute iallfall. Er det ikke noen ladepunkter ned mot stasjonen også da? De er sikkert tidsbegrenset, men iallfall gratis? Og så har vi jo Coop entra, men det er litt langt unna. Veldig dårlig ladetilbud i kommunen her ja, det kan jeg være enig i .
Tidsbegrenset er forsåvidt en mulighet, men jeg ser ikke hvordan jeg skal få det til tidsmessig med undervisning og inspeksjon og møter og alt det en hektisk hverdag inneholder. Sukk.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.