Dette trenger dere ikke. Det finner dere ut av helt selv.
I Disney-parkene er fast pass gratis og man kan bestille attraksjoner på forhånd. De kuleste blir fort fulle.
På Universal (to parker) var det bare på moderate køer med unntak av de aller nyeste attraksjonene. Både vi voksne og ungene syntes Universal var mye bedre enn Disney.
Universal fremfor Disney ja. Vi gikk konsekvent mot høyre når vi kom innenfor porten. Stopp opp og se. De aller, aller fleste går med klokka, altså mot venstre. På den måten møtte vi folkegruppe midt i parken ca. En annen ting som kan være lurt om man er der når det åpner er å gå helt innerst i parken i full fart først, og så jobbe seg utover. Da får du også veldig lite kø i begynnelsen.
Det finnes ei grei bok å få kjøpt som omtaler mye av det samme og enda mer, så jeg hadde heller kjøpt den. Vi kjøpte en i 2011 og har kjøpt årets nye utgave i år. Jeg husker ikke navnet i farten, men den boka hadde mange nyttige tips om hvordan parkene skal navigeres.
Universal har forresten en veldig praktisk app som forteller hvor mye kø det er på alle attraksjoner. (Det er mulig at Disney også hadde det, men jeg lastet bare ned på Universal.)
Høres ut som et fordyrende og unødvendig mellomledd.
Sjekk kgstickets.com, de har mange ulike parkbillett-kombinasjoner. Køene avhenger litt av når du skal til parken, påske og andre høytider (type 4. juli), er hektiske, mens juli kan jeg ikke påstå er kaotiske, da er det få amerikanere i parkene, men flere tilreisende, "verstingene" er utveksling/språkskolene som kommer i grupper på 50-100 personer og som skriker/synger happy-songs, disse blir hentet kl 18, så vi har i Universal og IoA valgt å komme sent på dagen, da det minimalt med køer og temperaturen er bedre. Språkskolene er stort sett i Universal og IoA.
Dette er parker som er åpne hele året rundt, de er ekstremt gode på logistikk.
Jeg hadde hørt mye om disse hordene av språkskoleelever, men det unngikk vi å oppleve.
Parkene er skrekkelig dyre, så vi var der fra de åpnet og til de stengte. Ungene mine er heldigvis av typen som klarer å sove ut dagen etterpå. Fordelen med disse parkene er at det er fullt mulig å oppdrive mat som er helt ålreit.
Det viktigste er vel egentlig ikke hvor gamle ungene dine er, men hvor høye. Knerten viste seg å være en halv centimeter for kort for en god del av de kulere tingene, men vi puttet papir i skoene hans.
Vi har lovet ungene å dra tilbake til Florida når minstemann har rundet 137 cm (som så ut til å være grensen som tillot å kjøre det aller meste). I min familie elsker både store og små berg- og dalbaner.
Sant nok. Vi har ikke kommet så langt at det er noe vi har rukket å tenke på enda. Det var bare utelukket som alternativ for oss i sommer da ungene var 6 og 9.
Mannen og jeg tok en del turer som single riders da.
I Universalparken kan man også kjøpe et fastpass rett innafor porten som gir en fordeler i køene. Vi gjorde dette, samt at vi hentet ut fastpass til de mest populære greiene i Disneyparkene etterhvert gjennom dagen. Veldig greit.
"Single rider, no bags!" er en vinner hver gang. Mannen min slapp 90 min i Harry Potter-ride-køen ved å si dette. Jeg tror han ventet maks to minutter.
Dere kjøper vanlige billetter.
I disneyparkene kan man hente ut fastpass på attraksjonene, det er egne automater der. Da blipper dere billetten deres, og får en billett som sier når dere skal komme tilbake. Dette er gratis.
I Universalparken koster fastpasset litt penger og kan kjøpes p automater rett innenfor porten. Så vidt jeg husker er dette et armbånd. NB! Dette gjelder ikke på alle attraksjonene. Noen MÅ man stå i kø til, uansett.
Med forbehold om at det er et par år siden vi var der sist.
Universal og IoA: FastPassene er en egen billett som du kan benytte 1 gang pr attraksjon, det et et par attraksjoner du ikke kan benytte FP i. De scanner deg inn på den aktuelle attraksjonen. Disse kostet $79 pr pers I 2013.
Disney
Der booker du tid for når du skal kjøre - disse er gratis og man er ikke garantert FP.
Vi har vært mange ganger i Disney-parker og benyttet oss av touringplans.com Greit å vite hvor det er mest kø og hvilke attraksjoner som man bør ta først eller trekke fastpass.