Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hacking av SEN-konto (Sony)

#1

LilleRosin sa for siden:

For en tid tilbake mottok jeg et par mailer fra Sony. Den første takket for kjøpet av et spill, den andre kunne fortelle meg at jeg hadde endret innloggingsinformasjonen.

Jeg hadde hverken kjøpt spill eller forandret logg- på- ID.

Sperra kortet som var tilknyttet kontoen, og fikk omsider tak i kundeservice som fiksa ny innloggins ID for meg.

Så langt alt greit.

Men så spurte jeg om å få refundert beløpet som var brukt. Og her er svaret som kom:

Ble rimelig pissed, ettersom min tolkning av svaret er at siden de ikke kan koble kjøpet til noe konsoll, så er det sikkert jeg som har kjøpt det online. Eventuelt så har noen andre brukt min konto, men det bryr de seg ikke om siden det er jeg som står ansvarlig for all bruk av kontoen.

Svarte at jeg kom til å åpne en kortreklamasjonssak, og ta det videre til Forbrukerrådet. Og får følgende svar:

Jeg er ganske :sjokk:
Først fraskrive seg alt ansvar ifm misbruk av konto. Og så kan de stenge kontoen dersom jeg går til banken?!

Noen som har vært borti noe lignende?

Og hvordan kan dette være lovlig? Sony er jo ikke akkurat et pusleselskap, så regner med de har forsikra seg foran og bak, men altså!


#2

Juste sa for siden:

Det de sier er at problemet ikke ligger på deres side, men at noen har fått tak i din innloggingsinformasjon og så brukt det hos Sony. Ser man strengt på det så er det faktisk ikke Sonys problem at noen har fått tak i din innloggingsinformasjon, det finnes mengder av muligheter for å få tak i slikt (for svake passord, samme passord brukt på flere nettsteder, spyware på din pc etc) og så lenge det ikke er funnet svakheter hos Sony så vil de alltid gå ut ifra at feilen ligger hos bruker. Jeg anbefaler alltid og bruke en passordmanager slik som Lastpass som kan generere ulike passord for alle nettsteder, da minsker risikoen for slike ting drastisk.

Når det er sagt så er jo ikke dette akkurat strålende kundeservice fra Sony og ganske ulikt det man opplever fra Apple/Microsoft i slike tilfeller.

Det med sperring av konto ved tilbakebetalingskrav er en relativt vanlig trussel. Jeg vet ikke om de kommer til å gå videre med det men jeg kan garantere at det står i bruksbetingelsene til SEN at det kan de.


#3

Joika sa for siden:

Jeg tenker at de mener du har hatt et svakt passord == din egen feil. Dessverre.

Jeg syntes likevel dette er dårlig kundeservice. De har tross alt en bisniss på nett, og da må de forstå at sånt som dette kan forekomme... Og at å ikke hjelpe er for dumt. Kanskje bissnissen går dårlig om dagen? :knegg:

Ok, ser Juste har skrevet omtrent det samme, men mer utfyllende. Lener meg på Juste! :dulter:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.