Bilen vår synger på siste verset. Kanskje ikke så rart, den er seks år unna å bli karakterisert som en veteranbil. Men den er en tanks, og tåler forunderlig mye. Anyhow, nå kan det hende det blir for dyrt å fikse den og jeg ønsker å orientere meg i bilmarkedet. Vi er ikke kravstore. Vi bruker bil relativt lite, men ønsker at den skal være grei å kjøre, ha automatgir (ellers må jeg bruke meg litt tid på å lære meg å gire igjen) og ha ok med plass. Altså ikke en sånn minibil, eller sånn mini-SUV uten bagasjerom. Den kan ikke koste over 100.000 og helst mye mindre.
Kan dere vise meg biler på Finn som er et godt valg sånn at jeg kan skjønne litt av hva vi har å velge i? :blånn:
Jeg kjøpte en bil som er veldig bra for 80 000 nå i februar, så det bør absolutt være mulig. (Min forrige kostet 11 000, men jeg ville nok anbefale å spandere bittelitt mer enn det... :sparke: ). Noen sterke meninger for/mot bestemte bilmerker?
Nei, ingen meninger om merker. Endel meninger om estetikk. Jeg vil aller, aller helst betale under 50'. Vi bruker bilen veldig, veldig lite. Maks en gang i uka, ofte ikke det en gang.
(Og før noen foreslår det; nei, det lønner seg ikke med bilkollektiv for oss, siden vi ikke bedriver småkjøring i byen, bare helgeturer og lengre turer ut av byen)
Ja, dette har jeg fått innprentet fra min bilkyndige svoger, det er antall km den er kjørt som teller, alderen på bilen sier ikke nødvendigvis så mye om slitasjen.
Det er jo helt avhengig av hvordan den er kjørt, hvor i landet, og bilmerke.
Jeg har en forkjærlighet for Saab, som egentlig ble påtvunget meg av han som bestemmer hvilke biler jeg skal kjøpe siden det er han som hjelper meg når noe er galt, men jeg er overbevist. :nemlig:
Enig i det med høy km.
Toyota er jo kjent for å være driftsikker. Noe sånt? Hva med å prøve å prute ned denne? Vær obs på om EUkontrollen kan koste litt...
Jeg tror at det vil lønne seg med bilkollektiv uansett, så lenge dere ikke er avhengig av bil til daglig. Det var den typen bruk dere har vi hadde da vi hadde bilringen (det bergenske alternativet) og jeg er sikker på at det var rimeligere enn egen bil.
Men ellers så er jeg veldig fornøyd med å kjøre Toyota. Veldig driftsikker og trygg. Og mer vet jeg ikke om bil.
Blå, jeg har regnet på det altså. Bilkollektivet lønner seg for småkjøring i byen, korte helgeturer, IKEA-runs og slikt, men med en gang man skal kjøre langt, eller ha bilen over noe lengre tid en helg blir det med en gang veldig dyrt. I tillegg kommer aspektet med hvordan utgiften blir spredt utover, man får en opphopning av utgifter i forbindelse med ferier og lengre turer, og det er helt urealistisk for oss å spare penger til slike utgifter.
En ukes ferie til Danmark med kjøring gjennom Sverige ville kostet 5500,- + drivstoff med en stasjonsvogn fra bilkollektivet.
Den ene bilen vår er en Skoda. Den kan jeg varmt anbefale. Vi har hatt den i mange år vi altså, (den er 06-modell) - den har vi ikke hatt noe tull med. Vi har bare byttet slitasjedeler - den har gått ganske langt - over 200' i alle fall.
Vi har hatt akkurat en slik Avensis (2004-modell). Vi hadde den i seks år uten at den ga oss noe som helst problemer. Vi byttet den ut bare av lukusgrunner.
Jeg kjøpte meg ny bil nylig. Kriteriene var at den skulle være relativt ny, den skulle ikke ha gått langt og den skulle ha ganske godt med plass uten å bli for diger. Jeg endte med en Subaru Trezia. Er superfornøyd med den. Den er i praksis identisk med Toyota verso-S.
Ligger litt over i pris, men da har du bilen lenge. Det er også et års nybilgaranti på denne under her.
Jeg har nettopp solgt en 15 år gammel Yaris for 33 000, den hadde gått 124 000 km. Den er nylig eugodkjent og vi har skiftet en haug deler på den, selv. Den har ikke vært til service de siste 6 årene mens jeg har hatt den. Jeg fikk solgt den til prisantydning på en uke! En helt strålende bil som vil vare lenge i nytt eie.
Jeg ville altså sett etter merke med godt rykte, som f,eks Toyota, lav km stand, ca 130 000 km, nylig eugodkjent. Noter at dette er min tankegang, men den er ikke kvalitetssikret på noen måte hehe. Automatgir hadde jeg kanskje styrt unna? På en så gammel bil? Ryker den ikke?
Du har sikkert erfart dette allerede, men med en gammel bil så må du spare til buffer for reparasjonskostnader, for det blir fort store utgifter om gangen. Vi solgte den gamle Toyoataen vår da det ble nødvendig med store reparasjoner på bremsesystemet. Helt normal slitasje for en ti år gammel bil, altså. Ca. 35 000, tror jeg det skulle koste. Da tror jeg det er lettere å spare til 5500 for bilkollektiv i sommerferien. :knegg:
Ja, jeg ville ha sjekket servicehistorikk. Men man vet jo ikke om de faktisk har gjort de reparasjonene de anbefaler på service... Da vi fikk vår tilbake etter service før vi solgte den, så fikk vi beskjed om dette med bremsene og et estimat på pris. Jeg kunne jo glatt latt som om jeg ikke visste det da jeg solgte den, men jeg priset den lavt, la ut en veldig, veldig ærlig annonse og fikk den solgt på 1-2-3. Men altså, du vet ikke om det er masse ting som burde vært gjort på bilen, som du ikke har fått beskjed om.
Det er vel etter alder? Etter 4 år, og så relativt hyppig etter det. Da skal de jo ha måttet ta det mest kritiske før de godkjenner den.
Her er en side som kan hjelpe deg når du skal finne ut hva du bør sjekke og ikke sjekke når du skal kjøpe bruktbil: www.gjensidige.no/privat/brabruktbil#/
Og jada, det går helt fint an å få billige biler, men jo billigere de er jo eldre er de som oftest, og eldre biler drar på seg større reparasjonsutgifter enn nyere biler gjør (men har til gjengjeld mye lavere kapitalkostnad).
Kaptitalkostnadene gjør jo at det skal mye reparasjonsutgifter til før ny bil lønner seg over gammel. Det kjipe er usikkerhetsmomentet, at man ikke vet om det blir mye eller lite man må ut med. Men om man sparer et beløp hver måned for å dekke det, så slipper man jo akkurat den "ÆÆ, jeg må ut med 40 000 jeg var helt uforberedt på!!!"-følelsen.
Jo, men selger vil sikkert bruke "nylig EU-godkjent" som salgsargument om bilen selges billig. Om typ registerreim snart må byttes koster det iallefall 10000. Støtdempere koster og en del. Om eu-kontroll skal være om kun få mnd, så kan det jo fort løpe på utgifter. (Det er jo et system om dette med EU-kontroller)
Kan være en billig bil om man er i stand til å gjøre mye selv. Kan være svindyr om man må få den på verksted hver gang det blir feil. Dette er ikke akkurat biler som er kjent for å være billig å vedlikeholde....
Ikke service på 6 år? Men olje skiftet regner jeg med, eller?
For en eldre bil trenger nødvendigvis ikke servicehistorikk være så sentralt, men dokumentasjon for evt. skifte av registerreim og når det har vært utført oljeskift ville jeg ha sett på som meget sentralt uansett. En bil som hadde gått såpass mange år uten oljeskift hadde jeg i hvert fall styrt veldig unna....
For biler med automatgir kan også servicedokumentasjon være viktig, også fordi det her kan være noe vedlikehold for automatgirkassa - bl.a. olje.
Nå er du jo ute etter svært rimelig bil da men har du regnet på å droppe egen bil og heller leie bil i ferier og evt de gangene dere virkelig trenger bil siden dere ikke bruker den så ofte?
Etter at jeg byttet jobb for 2 år siden og bruker kollektivt og vi solgte bil 2 så sparer/slipper vi utgifter på 5000 i måneden på det ift før. Og det merkes. :D
Bil til 80 000 gir kapitalkostnader på noen tusenlapper i året. Så kommer forsikring (5000 for en så gammel bil? :vetikke: ), veiavgift: 3500. "Vedlikeholdsfond", minimum 5000 per år, antagelig 10 000 etter hvert. Bare servicer og EU-kontroller er jo grisedyrt.
Det skal litt til å komme opp i bilkollektivbruk på 15 000 i året, skal det ikke? :vetikke:
Vi fikser ikke den gamle bilen vår for 10.000 i året. Ikke 5 heller. :niks: Når en ukes Danmarksferie kommer opp i minst 5500,- med bilkollektivet blir det lett over 15.000,- med helgeturer til hytta, til høvdingens hjemby, annen familie utenfor Oslo, et par turer til Gøteborg, grensa, kanskje en Stockholmstur og noen IKEA-runs.
Vi brukte 30 000 i året på bilkollektivet de to siste årene vi var med. Da kjørte vi typisk én eller to turer i uka, noen helgeturer, samt to ferieturer i året (til sammen to-tre ukers ferie). Hvis de fortsatt opererer med samme prismodell som da vi var medlem, er det hinsides dyrt å bruke kollektivbil på ferietur, og det høres jo ut som de fortsatt bruker samme modell i Oslo, i alle fall.
Bilkolkllektivet er billig om vi hadde brukt bilen på timesbasis i Oslo. Dagsraten er ganske stiv, og har man bilen over fem dager blir det veldig dyrt.
Det er synd de har den modellen. Jeg vil tro mange byboere som oss i hovedsak ønsker bil til de litt lengre turene. I byen har vi jo godt kollektivtilbud.
:knegg: Nå viser det seg at droget vårt overlevde en reparasjon til, så det blir ikke noe nytt på denne siden av sommeren. Herregud, den bilen dør ALDRI! Men jeg skal begynne å spare til en ny, for å ha litt i bakhånd.
Men så grei den bilen så ut, mrc! Utrolig mange smarte løsninger. Er en slik bil et godt kjøp? Kommer de med automatgir?
Vi har i hvert fall vært veldig fornøyd med vår Touran. Er å få kjøpt med automatgir ja (DSG). Jeg må vel dog si at jeg hadde hatt litt betenkeligheter med å kjøpe en eldre bil som har gått langt med DSG-kasse. Hvis det skulle bli problemer, så er det temmelig dyre reparasjoner når det gjelder moderne kasser som DSG o.l. (og for så vidt også andre automatkasser).
Bilen var en toppmodell Audi i 1991, så det er absolutt en kvalitetsbil. Vi vil jo ike ha råd til en ny bil av samme kvalitet. Jeg har trodd at den skulle dø i hvertfall fem år, men den gang ei. :skuffet:
Ja, må vel ha skiftet olje. Jeg vet ikke. Mannen min mekker. Jeg er ikke helt inne i detaljene. De som kjøpte hadde peiling på bil og det at den ble solgt på en uke til "askingprice" tyder vel på at ting var i orden vil jeg tro. Den har vært på verksted et par ganger det jeg kan huske. Og Yarisen min hadde ikke registerreim!
Det er riktig, men det kan likevel være lurt å ha i bakhodet at mange som legger ut bilen for salg like før den skal EU-godkjennes, gjør det fordi de vet at det ville krevd for mye penger og/eller tid å fått bilen godkjent.
Beklager, jeg leste 97' for den første, men ser det er km og ikke kroner. Det var et utvalg jeg hadde lagret til meg selv. Jeg mener de er et gode kjøp for rett under 100', men da med flere km eller eldre bil. Og jeg er sikker på at det er rom for pruting.
Du ønsker heller ikke å bytte dieselpartikkelfilter, 20 til 30 tusen kroners kostnad normalt ved 150 000 km, men kan komme tidligere.
Jeg lurer på om det kan være bryet verd å lære seg å gire igjen, altså (du er flink og smart, jeg vet at du kan klare det! :heia: ). Automatkassen er i seg selv en stor usikkerhetsfaktor på en gammel bil, som jeg ville eliminert om mulig.
Hvorfor skal en automatisk girkasse være et større usikkerhetsmoment enn en girkasse? Er ikke det bare en europeisk myte, fordi vi ikke er så vant til automat? Da syns jeg det er et bedre argument at utvalget biler blir større. :knegg:
Selvfølgelig hadde jeg lært meg å gire igjen i løpet av et par kjøreturer, men jeg ser ikke vitsen. I Oslo er det helt bortkastet med gir (hvertfall for oss som ikke bor i Holmenkollen), og det er det i grunn på de motorveiene jeg kjører også.
Automat er ikke hva det var, de er raske og bruker knapt mer drivstoff. Men igjen er serviceheftet viktig, for det skal skiftes olje etter hver 60' km. Koster ca 3000,-. Slipper å bytte clutch, det er dyrt.
Men jeg skjønner ikke at du foretrekker lukeparkering med automat på holka, men det er kanskje ikke mange dagene i året. Lukeparkering på holke og bratte bakker uten å kunne låse gir. :puh:. Vi hadde Peugeot med tre låsbare gir og snøfunksjon, det hjalp.
Jeg overlater lukeparkering på holke og over brøytekanter til mannen. :knegg: Jeg har ikke hatt lappen i veldig mange år mens han har hatt lappen mer enn halve livet. Så han er rett og slett en mye bedre sjåfør enn meg. Jeg burde sikkert øvd, men jeg kjenner at akkurat den evnen greier jeg meg uten.
Å parkere i bratte bakker, bakkestart i det hele tatt, er jo mye lettere med automat.
Ok, N=1 igjen, men en gammel Touran hadde jeg ligget langt unna. Har en selv fra 2004. Hadde ikke mannen min vært mekkedyktig hadde vi gått kraftig i minus på den. Er det ikke det ene så er det det andre. Nå spruter den ikke ut spylervæske. I forrige uke virket ikke lufteapparatet.
Spurte mannen min om dette med olje i går og han hadde skiftet olje på bilen min. Men gjort det selv, og han mente at biler i 50 000 kroners klassen har sjelden fulgt service når de er så gamle.
Vi har en ny Toyota, og automatgir (for første gang). Jeg ser ikke for meg at jeg skal ha bil med manuell girkasse igjen, for jeg elsker den automatgiren. Den er helt sømløs. Nydelig. Bor på toppen av et fjell. Fem kilometer bakke opp når jeg skal hjem hver dag. Ingen problemer på vinteren. Null komma niks. Automatgir er ikke hva det en gang var, så de som bygger sine automatgirerfaringer fra eldre biler vet ikke hva de snakker om tror jeg.
Jeg hadde nok valgt en gammel Toyota med manuell giring om jeg ville ha en billigst mulig bil som kunne vare en god stund. Vi har en corolla fra '98 som bare går og går uten at man trenger å tenke på stort mer enn å fylle bensin når tanken er tom.
Synd det ikke var i fjor du skulle ha bil da vi byttet inn vår gamle Volvo V70 og den tror jeg hadde endel mil igjen i seg. Med automat og veldig god kjørekomfort, men veldig lav pris pga. alder og kilometerstand.
Trenger man manuelt gir for å kjøre i Holmenkollen? :hehehe: Jeg har ikke hatt bil uten automat på 10 år. Går så fint så, bare setter den i sport, så henger den på giret så fint som noen.
Men nå er det jo en eldre bil som skal kjøpes her, da. ;)
(Ellers så ønsker* jeg meg også automatgir, selv om jeg i grunnen liker å gire på landeveiskjøring, det gir en fin feel med bilen, syns jeg. Men i bykjøring, som jeg driver mest med, så er det litt plundrete).
*Ønsker og ønsker. Vi valgte det bort da vi kjøpte bil sist, litt tilfeldig, for vi en deal på en bil som nå engang hadde en (veldig bra) utstyrspakke og ikke automat, litt fordi mannen IKKE vil ha automatgir (han kjører lite i byen).
Men så har vi altså en enda eldre bil med et fullstendig uproblematisk automatgir. :knegg:
Jeg har fremdeles ikke fått noen gode begrunnelser for hvorfor automatgir er større risiko enn manuell? (og kanskje spesielt ikke i mitt tilfelle, som hadde tendenser til å kjøre på kløtsjen i nedoverbakker. :sparke: )
Risiko ved brukt automat er manglende service og oljebytte for hver 60 000 kjørte km. Når service er fulgt skal automatgiret holde like lenge som bilen. Det er flere typer automat, ulike teknologier, noen er simple og andre gode.
Vi har likt automat bilene våre godt. Men jeg følte at hjertet var litt utenfor kroppen på vei fra Sundvolden til Kleivstua på null føre, automatgir og nesten to tonn bil. Det samme fra Lillehammer sentrum opp til SAS hotellet på null føre. Godt mulig det hadde vært ille med gir også, men jeg tror clutch gir flere muligheter hvis en har kjørt seg fast.
Jeg er veldig, veldig god til å clutche, og kommer meg ofte opp av glatte bakker og ut av kniper der andre sitter fast, selv med firhjulstrekk. :stolt:
Haha, jeg fikk nettopp spørsmål om jeg kunne kjøre girbilen til noen jeg kjenner hjem i kveld. Jeg måtte tenke nøye gjennom hvordan jeg i det hele tatt skulle gjøre det. Høvdingen mener det burde gå fint og st jeg sikkert husker hvordan når jeg sitter i bilen. Me, not so sure.
Vel, jeg fikk leiebil på hotellet og startet med en uheldig bakkestart, etter det var jeg skjerpet. Og jeg glemmer clutch ved nedbremsing, da går det hardt utover mammas gamle Toyota.
Bytte av dieselpartikkelfilter kan komme lang tidligere og langt senere. Dette er i stor grad knyttet opp i mot hvordan bruksmønsteret til bilen er og hvilken type filter. En del biler har filtre der det vel sprøytes en væske inn i filteret for å rense det, mens andre er mer avhengig av bilen ikke bare blir "bykjørt". Fleste har også et advarselslys som kommer, og da bør man ta seg en times landeveistur hvor man gir på litt.
Jeg vil tro også at det har skjedd en utvikling på dette området de årene som dette nå har vært vanlig.
For en del biler er det en del rimeligere enn det som her nevnes. 20 000 er vel mer i det høye laget. Men raskt et sted mellom 10 og 20 på mange biler.
Ja, det kommer raskt tilbake. Kjørte i all hovedsak automatgir en del år, og var ikke akkurat noe overgang man tenkte over - annet enn at det var et par kryss hvor man i starten glemte å trykke inn klutsjen.
En del automatgirkasser er vel egentlig mer eller mindre servicefrie i utgangspunktet.
REnt drivstoffmessig kan nok en god automatgirkasse være smartere enn mange sjåfører, slik at drivstoff-forbruket faktisk er lavere. En del biler er også oppgitt med lavere forbruk på automat - det er da gjerne snakk om biler med dobbeltklutsjkasser slik som f.eks. DSG.
Automatkasser, spesielt nye moderne, er veldig mye mer komplekse enn eldre automatkasser og ikke minst manuelle kasser. Når det her blir feil blir det gjerne spesialister som må utføre reparasjoner. Gjerne ender man opp med ny kasse eller overhalt kasse.
Kunne i utgangspunktet nå gjerne tenkt meg automatgir. Men noen faktorer som spiller inn. Bilen vi nå kjøper regner vi med å ha når den yngste skal begynne å øvelseskjøre. Videre måtte det evt. bli en annen bil da den vi valgte ikke hadde kombinasjon av 4WD og automatgir.
Samtidig har vi et bruksmønster der det ikke betyr så mye. Skulle jeg stått å stampet i kø daglig er det ingen tvil om at automatgir hadde støtt høyere på prioriteringslista.
Man kan også merke seg at en del biler ikke har like høy tilhengervekt med automatgir. Jeg hadde vel også vært litt mer betenkt å kjøpe automat av noen som har brukt bilen mye til å trekke litt tyngre henger/campingvogn.
Gamlingen hadde to Chryslere på 90-tallet. 91-modell som ble kjørt 100k fram til den ble byttet i en nyere modell av same bilen i 95 - den gikk videre også cirka 100k. På begge disse måtte automatgirkassen skiftes tre ganger. Det var da garantisaker, men jeg mener å huske at allerede den gangen kostet disse kassene egentlig over 50 000 å bytte.
Jeg bor 12 km fra Oslo og kan bruke 45 min til jobb på den strekningen. Automat er derfor interessant. Kan det fremskaffes tilstandsrapport på automatgir?
Og det var jo oppløftende om dieselpartikkelfilter, men ikke for bykjørere som oss. Ang prisen tenkte jeg på Toyota og Volvo, men de er kanskje i øvre prissjikt.
Det er nok på en måte ganske begrenset hva man i praksis kan fortelle om en automatgirkasse annet enn at den ikke rapporterer feilmeldinger til bilens diagnosesystem, servicer er dokumentert og det tilsynelatende ikke er noe galt under testene av bilen.
Men klart, for en del biler med manuelt gir kan det også være dyre reparasjoner. Selv om ikke girkassen i seg selv gir problemer, vil klutsjslitasje - som for så vidt kan være ganske normal slitasje - være ganske kostbart når det skal fikses. Slik kommer man ikke unna på en brukt bil. Videre er det svinghjulet, som kanskje for en del bilmodeller kan være greit å få tatt hvis klutsj først skal tas. Her har jo også Toyota hatt en del problemer - har vært vært spesielt i forbindelse med deres 2-liters dieselmotor så vidt jeg husker. VW hadde tilbakekalling der svinghjul ble byttet på en drøss biler solgt fra 2003-2005. Mitsubishi, Ford m.fl. har også hatt en del svinghjulproblemer.
Kjøper man brukt så blir det en en del som naturlig nok må skiftes etter hvert. En del merker har også et ufortjent dårlig rykte. Det kan være en del merker der man hører om mer reparasjoner. Samtidig kan man se på gjennomsnittlig kjørelengde. Ser man på statistikk fra EU-kontrollene i Sverige har en del merker og modeller langt høyere gjennomsnittlig kjørelengde for bilen av samme årsmodell enn andre merker. Det er da naturlig at når bilene brukes mer, så slites de også mer.
En del kan fortelle om at bilen Y deres omtrent aldri har hatt problemer, kontra noen de kjenner som har en Z hvor det har vært en hel del. Men her også kan det være så enkelt at det handler om at den ene bilen kjøres 8000 km i året og den andre kjøres 20 000 i året. Naturligvis utgjør det en forskjell. Kjørestil vil være noe som også vil kunne spille inn.
Nå skal du høre Tallulah. Den automatgiren jeg hevdet svigerfar måtte bytte, det var ikke automatgir, det var cruisecontroll!
Touranen min parkerte på IKEA i dag da. Og startet ikke igjen. Nå har visst en reim til dynamoen røket!
En gang "mistet" den all software. 5000 kroner for ny. Bare et innblikk i 11 år gammel Touran.
Dynamoreim er en veldig vanlig slitasjedel og er vel noe som skal inspiseres på servicene, og ligger vel også i serviceplanen for bytte vil jeg tro. Hvis man har benyttet seg av originalservice hos VW med mobilitetsgaranti skal skifte av dynamoreim være gratis hos VW så vidt jeg har forstått det (altså både inntauing til VW-verksted og bytte av reimen i så tilfelle).
Det er visst multireim! Med alle reim-forbehold. Dynamoreimen tror jeg vi skiftet for noen år siden, ca tre. Vi tar den på verksted i morgen så ser vi. Slitedel ja, men litt surt rett før påsketuren. På den positive siden så er det bra det ikke skjedde PÅ påsketuren!
Den har gått langt, 220 000. Så vi må skifte alt mulig etter hvert vi nå. Helt naturlig, sånn er det jo med eldre bil.
Jeg debuterte med automatgir sånn i tretiden på natta eller noe sånn, når jeg kjørte brudeparet til hotellet for natta i deres bil. Min overraskelse når jeg oppdata, en anelse godt trøtt, men den eneste i bilen som lovlig kunne kjøre, at min bror har automatgir.
Jeg har ikke frivillig utsatt meg for automat igjen etter den natteturen, men det aner meg at jeg sikkert hadde taklet det litt bedre på dagtid.
Men det dreier seg nok mest om vane, og du klarer kjøre gir, selv om du muligens kvæler den noen ganger ja. Jeg klarte jo å kjøre den automatbilen på en øde mørk vei og gjennom sentrum, og deretter hjem også. Det gikk jo.
Jeg veksler mellom automat og manuell, og man må jo bli vant til begge deler. Bruker man ikke samme foten til bremse og gass på automat? Jeg endte med å bremse alt for hardt første gangen jeg kjørte automat.
Jeg veksler også mellom automat og manuell og ser ikke helt problemet med noen av delene. Automat er klart mer lettvint og behagelig, men manuell sitter jo i hender og føtter etter de første 100 meterne liksom.
Man bruker jo samme foten til brems og gass på girbiler også. Selvsagt er det en vanesak, men det er jo utrolig mye mindre å gjøre og å tenke på med en automatbil, så det er jo liksom ikke noe å "få til".
Bilen jeg kjørte var en Saab, og ganske mye dyrere enn hva jeg hadde tenkt til å legge i en bil, men så deilig at jeg har begynt å spare. Drømmebilen hadde dog vært en hybrid med automatgir.
Røverdatter: hadde jeg vekslet hadde det jo ikke vært noe problem. Greia er at jeg kun har kjørt automat, bortsett fra bilen jeg tok kjøretimene i. Allerede da hatet jeg å gire, og syns Oslo var en klønete by å kjøre girbil i, både med tanke på fart og mye bakker. Etter det har jeg kun kjørt vår bil, som er en automat. Jeg kjører ikke mye. Om vinteren så godt som ingenting, om sommeren maks ukentlig. Og jeg har bare kjørt bil i knappe fem år. Da ville jeg helst ikke måtte finne ut av en girbil, alene med barn i bilen, på glatt vinterføre i mørket. Skylle vi kjøpe neste bil med gir hadde jeg selvsagt greid å gire, men om jeg kan velge vil jeg slippe.
Det eneste som er trøblete med automat er at man må "parkere" venstrefoten HELT. Vanligvis, med manuell, så følger jo man jo kjapt opp en nedbremsing med å sette inn clutchen også. Og den tramper man gjerne inn, helt i bånn. Og siden bremsepedalen ofte er litt bred på automatbiler, så kan man oppleve at en nedbremsing som skulle være mellomhard istedet blir en full bråbrems. Har jeg hørt.
:humre: Ser den. Du får tråkke mot den plata til hvile foten på, eller kjøre som min amerikanske vertskapsmor, med en fot under seg i setet. Hun hadde riktignok tre unger løst kravlende i bilen mens hun downet smertestillende med cola og røkte som en skorsstein. De vanene trenger du ikke adoptere.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.