Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Enkel matteoppgave

#1

Apple sa for siden:

Ok, litt flaut, men la gå. Regn ut omkrets:

Hvordan regner du?


#2

Skilpadda sa for siden:

Jeg teller bare ruter rundt tegningen. Eller rutevegger, da - 4 langs toppen, 1 ned langs høyreside, 1 inn mot venstre, 1 nedover igjen, 3 langs bunnen og 2 opp på venstre side.


#3

Apple sa for siden:

Ja, jeg også. Men de har nettopp lært dette og han insisterer på å telle/ adferd de tallene som står skrevet. Slik resten av oppgavene er beskrevet er det ganske misvisende, synes jeg. [PHP][/PHP]


#4

Adrienne sa for siden:

Jeg ville tatt 4+2+3+1+1+1. Men jeg er ikke barneskolemattelærer.


#5

Filifjonka sa for siden:

Det funker jo hvis det er et rektangel uten "innhukk", så det er vel den regelen han tenker på. Du må bare forklare at her har de gjort det litt vanskeligere. :)


#6

Elise sa for siden:

Omkrets er veien rundt eller altså langs ytterkanten, presiser det gjerne hundre ganger. Jeg ville tegnet med en fargeblyant mens jeg telte veggene. Det er 4 der det står et 4-tall, 2 der det står et 2-tall, osv. Men det mangler tall på to av veggene.


#7

Malama sa for siden:

Det er ikke jeg heller, men hodet mitt arbeider naturlig med sola/klokka, så 4+1+1+1+3+2...

Ikke til hjelp


#8

Input sa for siden:

Dette er vel en typisk oppgave for å se om de kan overføre regneregler fra en oppgavetype til en annen? Poenget her er å se om han skjønner at de veggene hvor det ikke står tall også må telles med.


#9

apan sa for siden:

Enten telle ruter eller addere tall, men da må han forstå at han må finne tallet som liksom skal stå på sidene der det ikke står noe.


#10

Candy Darling sa for siden:

Ikke jeg heller, men jeg sjekker fremdeles leksene til Sneipen. Så definitivt sånn. :knegg:


#11

Apple sa for siden:

OK, takk. Ja vi regnet sånn. Men så ble han så påståelig og det skjønner jeg siden dette var første oppgave med et par ekstravegger, så jeg ble i tvil om de hadde tenkt feil også ut fra spørsmålene under. De spørsmålene la liksom opp til at svaret skulle være summen av de tallene.


#12

Apple sa for siden:

Jeg må ærlig si jeg synes det er litt vanskelig fordi jeg ikke er pedagog. Jeg ser jo ofte svaret g kan forsåvidt forklare, men neste uten unntak sier han at de ikke har lært det, at jeg regner på en annen måte. Så er vi like langt. Og spør jeg han hvordan de regner, så husker han ikke alltid.


#13

Input sa for siden:

Om det stemmer at de ikke har lært det og nytt stoff kommer som lekse, tenker jeg at det er noe du burde ta opp med lærer. I mine øyne skal lekser være repetisjon (i hvert fall for så små barn). Da burde dette vært gjennomgått i timen.


#14

Filifjonka sa for siden:

Men selv om de bruker en metode, så er det jo en viktig erfaring at det faktisk er flere veier til det riktige svaret. At en må måle/telle meterne hele veien rundt for å finne omkretsen er veldig logisk.


#15

Apple sa for siden:

Det kan godt hende de har lært det, Input, og at han glemmer om det er lært nylig. Men når jeg gikk gjennom de andre oppgavene så jeg bare omkretsregning med 4 sider, og der lengden sto skrevet med tall. Så at det plutselig snek seg inn en annen oppgave var litt rart. Det virket ihvertfall helt nytt på han og jeg tror ikke han skjønte det.


#16

Apple sa for siden:

Ja, enig i det altså. Jeg er bare litt redd for å forvirre. Han sliter nok med å skjønne det de faktisk har lært, så jeg bare stresser han med mine utregninger.


#17

Filifjonka sa for siden:

Kan ikke skjønne at du forvirrer ved å peke hele veien rundt og si at det er disse målene som må med for å finne omkretsen. :)


#18

Apple sa for siden:

Nei, ikke akkurat den. Det måtte jeg jo. Men han ble litt forvirret over at man plutselig ikke skulle plusse de tallene som sto skrevet. For det hadde de nemlig lært. Men akkurat her måtte jeg jo forklare. Men det er mange andre ganger jeg ligger foran. Feks at man ganger to sider når man skal finne areal. Det hadde de ikke lært enda, så jeg skjønte jo ikke at de bare skulle telle ruter og skrive antall ruter når oppgaven var: "regn ut arealet". Da ba jeg han gange og skrive i cm2. Men det hadde han visst heller ikke lært. Og han sier jo ikke noe, for han vil helst at jeg bare skal si hva han skal gjøre og så bli ferdig. :rolleyes:


#19

Candy Darling sa for siden:

Men de skal jo ikke bruke én bestemt metode, det er sånn matten i dag skiller seg fra vår tid? De skal lære ulike veier til målet og forstå bakgrunnen. Hvis han ikke skjønner den siste oppgaven, har han ikke skjønt hva omkrets er?


#20

apan sa for siden:

Det tenker jeg også. De har lært om konseptet omkrets (min fjerdeklassing har også nettopp gjort det) og skal derfor kunne løse denne oppgaven enten ved å bruke tallene eller ved å telle rutene. Metoden er ikke viktig så lenge de har forstått hva omkrets er.
Når han tror han skal summere tallene, overfører han egentlig en fremgangsmåte fra en annen oppgave til å bli generisk fordi han ikke egentlig har forstått hva han skal gjøre. Dette er veldig vanlig i matte faktisk, og kan også skyldes upresise formuleringer hos læreren. For eksempel: "Så må du summere tallene på sidene for å finne omkretsen". Dette vil jo bare være riktig så lenge alle tallene står skrevet, dersom man tar det helt bokstavelig.


#21

Apple sa for siden:

Ja, apan. Dette er litt typisk han. Og han blir skikkelig sur når jeg prøver å forklare. Nei, han har nok ikke skjønt hva omkrets er.


#22

apan sa for siden:

Min fjerdeklassing har ikke god kontroll på det han heller, og han tar vanligvis matten lett (og har verdens ivrigste mattelærermor, noe som gir SVÆRT dårlig stemning hjemme).
Jeg tror dette er ganske nytt for dem, og konseptet er uvant, samt at jeg helt ærlig mistenker at forklaringene de får på skolen er så som så.
Jeg pleier si at han skal tenke hvor langt et tau skal være hvis han skal legge det rundt hele figuren sin. Men når jeg sier det for fjerde gang, skriker han "JEG HAR HØRT DET NÅ" og så har vi det gående :rabla: .


#23

Apple sa for siden:

:humre: godt det ikke bare er hos oss. Han er egentlig mest interessert i at jeg skal bekrefte at han gjør riktig, evt si nøyaktig hva han skal gjøre. Og så skjønner jeg at han ikke skjønner det og han blir drittsur. Jeg synes det er veldig ofte sånn med matte og engelsk. Må ha mye hjelp.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.