Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvor mye betyr egentlig vekt på sykkel?

#1

Input sa for siden:

Jada, jeg kjøpte meg ny i fjor vår. Den ble stjålet i sommer, så da må jeg ha ny igjen. :sparke:

Så spørsmålet er; for en som skal sykle til og fra skolen, rundt i Oslo og tidvis med en 18 kg tung 4-åring i barnesete, hvor mye betyr vekt? Så mye at det er verdt å betale 2-3000,- ekstra for å gå fra 13-14 til 10 kg?


#2

liefje sa for siden:

Jeg liker at sykkelen min er stabil naar jeg skal sykle i byer. Eneste grunnen for meg til aa velge en lettere sykkel, er hvis jeg maa löfte den opp og ned steder. Det maa jeg ikke, ergo betaler jeg ikke ekstra for lettere. Er definitivt bare i kategorien hobbysykler!


#3

Jålebeinet sa for siden:

Til transportsykling som du beskriver har ikke vekten så mye å si. Skal du dra over røtter og steiner derimot...


#4

Tallulah sa for siden:

Jeg trodde ikke det hadde noe å si før jeg fikk meg en lettere sykkel beregnet for bysykling. :knegg: I Oslo må du jo så godt som alltid oppover ganske mange kilometer og da har vekt (og ordentlige gir) endel å si.

Sykkelen jeg har nå er ikke kjempelett, men betydelig lettere enn typiske damesykler og billigsykler.


#5

Synnemor sa for siden:

Jeg sykler på lette sykler og synes tunge sykler er noe herk. (Men så er jeg jo over middels gira på sykling generelt og bruker sykling som trening, så om du bør høre på meg er en annen sak...)

Skal du sykle med et barn bakpå sykkelen og har en del oppoverbakker på veien, hadde jeg definitivt brukt 2-3000 ekstra på å redusere vekta med noen kilo dersom du har råd til det


#6

Teofelia sa for siden:

Jeg syns det har overraskende mye å si, selv om jeg bare kjører på asfalt og så godt som aldri kjører over røtter på vei til og fra jobb. Jeg har valgt å legge de ekstra 3-4000 i en sykkel som er lettere (og som også har bedre gir, bremser mm).

Jeg er en temmelig slapp syklist, bør jeg sikkert presisere. Jeg sykler i skjørt, sånn for å gi deg et bilde av hvor jeg er på skalaen.


#7

Joika sa for siden:

Den er stabil selv om den er lett, men det er mindre å drasse på. Lettere å sykle. Jeg foretrekker helt klart en lettere sykkel, men trenger ikke carbonsykkel liksom.


#8

Input sa for siden:

Det er der jeg er også. Så jeg har ikke tenkt å bruke den til trening, liksom. Men jeg må sykle opp hele Sognsveien på vei hjem (for de som er lokalkjent).

Hvor mye veier sykkelen din da, Tallulah?


#9

Teofelia sa for siden:

Jeg har en eldre modell av denne. Den veier 11 kg.
www.hardrocx.no/portfolio_item/cross-machine-c3-sl-disc/

Også et lite tips: når selgeren har klart å overtale deg til å legge på en 1000-lapp ekstra for å velge en modell som er ett kg lettere enn den du egentlig skulle ha, så ikke la ham overtale deg til å betale 1000 kr for en bedre sykkellås - som veier ett kg mer enn den låsen du hadde tenkt å velge, til 300. Jeg er fortsatt ganske fornøyd med meg selv for at jeg gjennomskuet den i tide. :tøff:


#10

Synnemor sa for siden:

Da kjøper du en lett sykkel :nemlig: :bor ikke i Oslo men har løpt hele Sognsveien mange ganger:


#11

Synnemor sa for siden:

Åh, si ikke det. Jeg har syklet på stisykkel i kjole og med høye hæler. På klikkpedaler. Tvers gjennom hele sentrum - på en lørdags formiddag :knegg: (Og jeg har deltatt på sykkelritt - dog ikke iført kjole!!)


#12

Schnuppa sa for siden:

Det har mye å si og jeg kan virkelig anbefale å legge litt ekstra i en lettere sykkel.
Jeg har en sykkel som veier 8 kilo (carbon) og elsker, elsker, elsker den!
Jeg kjøpte den for øvrig brukt til en brøkdel av nypris - det kan anbefales.


#13

Input sa for siden:

Ja, følger med på finn.no, men jeg er så liten at de færreste som selges har rammestr. som meg. Pluss at jeg må ha plass til skjørtet mitt. Så utvalget av bruktsykler er noe begrenset.


#14

Teofelia sa for siden:

Jeg sykler uten problem med skjørt på "herresykkel". Damemodell er bare tull, syns jeg.


#15

Input sa for siden:

Blir ikke skjørtet liksom liggende over stanga og dyttet opp så du viser mye av lårene? Jeg er ganske blyg av meg, så det skjer ikke at jeg viser noe mer enn knærne. :sparke:

Uansett er det jo kanskje vanskelig å finne en herresykkel som er liten nok. Det er "ingen" menn som er under 160 cm høye.


#16

Bluen sa for siden:

Jeg synes ikke vekta har så mye å si til hverdagssykling. Har kjørt rundt på mange modeller som er tunge som fjell, og gjør det til dels fortsatt. Og så har jeg bred erfaring med å sykle med alskens skjørt og kjoler. :knegg: Du trenger jo ikke akkurat en gammeldags herremodell med rett stang - hybrider og terrengsykler er jo ikke sånn. Anbefaler en damemodell (ser vi har samme høyde).

Synes for øvrig ikke det gjør den helt store forskjellen på farta eller komforten om jeg kjører terrengsykkelen eller hybriden heller.


#17

Tallulah sa for siden:

Min veier 11 kilo, tror jeg. Jeg har også bare oppoverbakke hjem fra jobb og kortere vei en deg, og jeg merket forskjell. Hadde jeg bodd i Danmark kunne jeg hatt et tungt drog av en stabil damesykkel, men Oslo er jo ei grop du må ut av samme hvor du skal. Jeg har ikke en treningssykkel, men en bysykkel (Globe) fra Specialized. De kan sykkel. :nemlig:


#18

Cuyahoga sa for siden:

Jeg har "arvet" lett sykkel av min sykkelgale mann, og det monner med lett sykkel, altså. Også de gangene jeg bare sykler Gløs-Dragvoll med kombinasjonen skjørt og sykkelsko på sykkelfanatikersykkel. :knegg:

Anbefaler lett sykkel og klikkpedaler. :jupp:


#19

Bluen sa for siden:

Jeg kjenner også forskjell på min(e) og mannens sykkel, altså - hans er i 25 000-kronersklassen som ny (kjøpt brukt), mens min vel kostet rundt 5000. (Begge er for dyre til at jeg noensinne parkerer dem utendørs.) Om jeg ville merket forskjell på en til 3000 kontra 5000, tviler jeg sterkt på. Klikkpedaler vinner jeg omtrent ingenting på tidsmessig, bare en hel masse angstmessig. :knegg:


#20

Input sa for siden:

Klikkpedaler kommer jeg aldri til å tørre å bruke. :knegg:


#21

Teofelia sa for siden:

Jeg kunne sikkert vært litt blygere av meg. Jeg affiseres ikke av at skjørtet glir opp langt over kneet. Det gjør det uansett rammetype, hvis vinden tar tak i det. Men som allerede nevnt: dagens sykler er jo ikke som herresyklene på 80-tallet, der stangen gikk omtrent helt opp i skrittet på syklisten. De fleste sykler har mye lavere stang i dag.

Hvis jeg skal ha på et skjørt som jeg vet glir opp, trekker jeg gjerne i tights eller knekort skjorts under skjørtet (som jeg tar av når jeg kommer på jobb), så kan det skli opp så mye det vil.

Angående rammestørrelse: vi kjøpte sykkel til Frøkna i fjor. Da var hun 150 cm. Ikke noe problem å finne passende sykkel til henne. Det er absolutt ikke bare menn som bruker "herremodell", så syklene lages med små rammer også.


#22

Gaia sa for siden:

For den strekningen du skal sykle har vekt absolutt noe å si. Jeg byttet fra en grei offroader til en lett hybrid for noen år siden og forskjellen var enorm. Jeg tok med meg erfaringen når jeg kjøpte sykkel til barna sist, og valgte de letteste modellene jeg fant, noe som førte til at de begynte å sykle veldig mye mer enn før, fordi det plutselig ble lettere og dermed morsommere.


#23

meisje sa for siden:

Jeg tror du greier deg greit med en billigere og tyngre modell (basert på egen erfaring) men sykkelgleden blir bedre med en lettere sykkel med gode gir. Jeg merket stor forskjell, på bakkesykkling spesielt, når jeg kjøpte ny lett sykkel ( ca 8,5 kg). Men ikke noe en må ha.


#24

Input sa for siden:

Ja, ny er det ikke noe problem å få tak i, men nå mente jeg brukt. Det er et faktum at flertallet av folk er større enn meg og har høyere sykkel. :knegg:


#25

Candy Darling sa for siden:

Jeg jobber ved vannet og bor litt høyere enn Sognsvann (tror jeg), og er veldig glad for at min sykkel veier under 10 kg. :knegg:


#26

Lavender sa for siden:

Jeg valgte også hybridsykkel på under 10 kg. Kan ikke tenke meg å drasse på dempere og annet ekstrautstyr. Før det hadde jeg luksusoffroad på under 10 kg. En til 15.000,- i 1993 som jeg arvet av sykkelgal kompis for en billig penge.

Jeg solgte raskt eldstes 20" Diamant kjøpt ny til 1700,-, og byttet til brukt Gary Fisher i samme størrelse. Vi er begge veldig fornøyde, det ble en annen jente å sykle på tur med.

1 kg fra eller til er ikke stort, men i noen tilfeller er forskjellen utrolige 5 kg.
www.nakamura.no/sykler-2015/hybrid/nitro-4-0w/ (lett).
www.nakamura.no/sykler-2015/hybrid/nitro-3-0w/ (4 kg tyngre).
www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/dbs-logic-k320-w-md-hybridsykkel-dame-15/p/1108340_1_style (5 kg tyngre).


#27

Input sa for siden:

Det står mellom Nakamura Nitro 4.0 og Diamant Photon 5.

På Gsport har de bare herremodellen til Diamanten inne, men hva er forskjell på herre- og damemodell når begge uansett har rett stang? Er 16" herresykkel større enn 16" damesykkel?


#28

Jålebeinet sa for siden:

Jeg tror at det er omtrent den samme sykkelen, bare med forskjellig navn. Forskjellen mellom herre og dame er at dame har kortere overrør, dvs at 16" herre er lengre enn tilsvarende dame. Og setet er kanskje smalere på herremodellen.


#29

jolie sa for siden:

Skjørt på sykkel: Ta et kronestykke og et hårstrikk. Ta skjørtet mellom beina, kronestykket bak begge stoffstykkene og fest hårstrikket på andre siden av stoffet. Forferdelig å forklare, men vips, en bukse - og ikke noe skjørt som sklir opp over knærne.


#30

millact sa for siden:

Jeg skulle bruke det ute (hadde brukt det mye på spinning inne) og det hendte med brukket arm.


#31

nokon sa for siden:

Mi erfaring er at herremodeller har setet litt lenger bak enn damemodeller, slik at folk med lang overkropp (eg) bør velje herre.


#32

Input sa for siden:

Hvordan vet man om man har lang overkropp? Poden har veeeldig lang overkropp, det er veldig lett å se når han står sammen med andre barn som er like høye. Men hvordan ser jeg det på meg selv liksom. :knegg:


#33

nokon sa for siden:

For min del er det ganske lett å merke, fordi eg alltid føler bord og stolar ikkje passer saman og fordi eg ofte har problem med at eg får "glipe" mellom overdel og bukse/skjørt. Og eg merka det veldig godt då eg prøvde ein herre- og ein damemodell på sykkel, at den første var betre for meg. Eg er og over gjennomsnittet lang (178), men har normal lengde i bukser. Det er ein annan indikasjon.


#34

nokon sa for siden:

Spinn sykkelshop på Storo er forresten veldig gode på veiledning på tilpassing av modell i forhold til kroppsfasong.


#35

Input sa for siden:

Takk for tips, men jeg har litt angst for sånne butikker, fordi jeg har et ganske begrenset budsjett. :sparke:


#36

nokon sa for siden:

(Det går an å gå på sånne butikkar og suge til seg kompetansen og så handle på budsjett på Obs eller Clas Ohlson etterpå, for'sempel).


#37

Polyanna sa for siden:

Jeg vet ikke om det er så mye vekten som konstruksjonen som gjør det, men fra min gamle 3-4000 kronersklassen sykkel til min nye ca 8000-kronerssykkel er enorm. Fra å virkelig mislike sykling så liker jeg det faktisk nå.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.