Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Erfaringer med Tesla?

#1

banana sa for siden:

Vi lurer på en Tesla med firehjulstrekk. Dere som eier og kjører Tesla, ville dere kjøpt det igjen? Har dere mye rekkeviddeangst på lengere turer? Kan man parkere den uten lader i 2 uker og forvente at batteriets nivå ikke har sunket nevneverdig etter de ukene (f.eks. på langtur i fjellheimen med parkering uten lader)? Fortell meg hva dere synes! :jupp:

(Og for ordens skyld - jeg kunne godt tenkt meg en bil med litt lavere arroganse-faktor, men Teslaen er så suverent overlegen på rekkevidde.)


#2

Erica sa for siden:

Vi har Tesla, ikke mitt valg dog, mannen trumfet det gjennom. Rekkevidden man leser om å 45 mil tror jeg skal mye til å nå, for da er det med omtrent tom bil, meeeget pen kjøring, sommersdag, ikke regn osv. Vi klarte akkurat en tur på 30 mil for litt siden, da hadde vi bilen full av folk.
Utover det så er bilen veldig god å kjøre, og foran er plassen god og fin. Den har et ganske dårlig baksete, slik at våre ganske store barn sitter ikke særlig godt der. Det er heller ikke noe oppbevaringsplasser noe sted til vannflasker, mobiler og annet stasj man har med på tur.

Den mister definitivt rekkevidde av å stå uten å bli ladet, men hvor mye har jeg ikke erfaring med.


#3

Carrera sa for siden:

Vi har Tesla. Er på vår andre nå, den med firehjulsdrift. en fantastisk bil!!

Rekkevidde er null problem nå, da ladestasjonene dekker hele landet. Vi har vel regnet ut at for vår del så vil en tur Trondheim-Mosjøen innebære at vi må lade et kvarters tid på Grong. Bilen skal jo i teorien kunne gå hele den strekningen uten lading, men det er nok bare i teorien. Svoger kjørte riktignok strekningen uten lading, men da helt alene i bilen, og han hadde kjørt særdeles pent. Det var med Modell S.

Jeg ville ikke satset på å stå i 2 uker uten lademuligheter, selv om det kommer an på hvor langt det er dit, og hvor mye strøm dere trenger til tur/retur. Batteriet tappes etterhvert. Vi kan kjøre til hytta, ca 15 mil, og da ha nok strøm til å komme oss hjem, men vi velger å lade mens vi er der, da bilen tappes selv om det ikke er i bruk. Lader da på vanlig kontakt i hytta.


#4

banana sa for siden:

Har dere noe spesialopplegg for lading hjemme? Eller lader dere på vanlig kontakt?

Er slik at man i praksis ikke kan ha en slik bil hvis man vil kjøre inn i fjellheimen, parkere noen dager på en øde lass og kjøre hjem igjen? Hvor mye tappes den egentlig? Si man skal til Glitterheim. Vent litt så skal jeg finne ut hvor langt det er fra nærmeste hurtiglader.


#5

banana sa for siden:

Det ligger altså rundt regnet midt mellom Dombos og Gol, og altså mange mil fra nærmeste hurtiglader. Så det blir i praksis vanskelig å dra sånne steder noen dager med den bilen, da.


#6

Mex sa for siden:

Vi har Tesla og er strålende fornøyd.
Mannen kjører fint 40 mil uten å lade, så dette med rekkevidde angst har avtatt veldig.

Vi har lagt opp en 400V/16A lader i garasjen hjemme, og det gjør at vi kan lade fra tomt batteri til 85% på ca 5 timer. Er sjeldent det er behov for det, men i og med at mannen reiser en del til Oslo, så er det greit at bilen også kan brukes dagen etter han har vært på langtur. Nå er han ganske flink å lade i Oslo også, så det er sjeldent vi kjører bilen tom (eller nesten tom)

På vinterstid ville jeg ikke latt bilen stå mange dager uten å være tilknyttet en strømkontakt, men på sommeren vil jeg tro det skal gå fint.


#7

Carrera sa for siden:

Vi haar ladet på ordinær kontakt ja, men vi har nå fått lagt opp til det samme som Mex beskriver.

Fungerte veldig godt tidligere også, men vi måtte gjøre noe da den aktuelle kursen allerede lå i grenseland hva belastning angår.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.