Bil er noe fryktelig mange mennesker har sterke meninger om, og de er heller ikke redd for å ytre sin mening, på forskjellige måter.
Gift med en bilgal mann som jeg er, så har jeg opp gjennom årene kjørt mange forskjellige biler, og jeg har opplevd meningsytringer av ymse slag. Jeg har blitt vist finger til, fått kjeft for at jeg som dame kjører den og den bilen, etc.
Slike ting preller av på meg, og jeg bare ler av folk som gjør slikt, og det jeg opplevde å går er vel det som har fått meg til å le høyest tror jeg...
El-bil er jo noe mange mener mye om, og verstingen som folk etter mitt inntrykk mener mest om, det er jo Tesla.
I går formiddag så kjørte jeg ut med vår. Blir stående på rødt lys i forbindelse med noe veiarbeid.
Jeg står bakerst i køen, og etter hvert så kommer køen av biler i mot. Jeg blir sittende å se på den første bilen som kommer. Den fanger min oppmerksomhet fordi den så littt spesiell ut, og jeg er nysgjerrig på hvilken biltype det er. Den kjører sakte, så når den kommer nær nok så ser jeg også de inni veldig godt.
Det er to godt voksne menn, og jeg ser at de også ser mot meg, eller bilen rettere sagt. At bilen vår tiltrekker seg blikk, det er vi godt vant til, men det som videre skjer her er jeg ikke vant til...
Da de kommer rett foran meg, så bremser de ned litt, og sjåføren i bilen retter blikket mot meg, og han holder det opp på siden av meg, samtidig som han sitter og putter en finger ut og inn av munnen, og lager brekningsbevegelser med ansiktet...:eek:
Jeg blir litt sånn eh...hva i huleste var det der for noe? Jeg måtte ha sett feil... Men nei, det var ingen tvil.
Jøss! Det var da usedvanlig voksen oppførsel av en voksen mann. Hva er det med folk?
Sånt har jeg ikke opplevd, men så har jeg ikke kjørt så mange fancy biler heller. Men da vi hadde en chrysler grand voyager 3,3 liter, så var det mange (fordomsfull) Audier som skulle lizzom vise hvor mye kraft de hadde i forhold og ble overrasket når jeg dro på i oppoverbakker. Nå kjører jeg Volvo xc70 og der er vel for traust til at noen reagerer.
Vi har en Leaf som bil nr 2 som mannen kjører hver dag til og fra jobb gjennom Oslo og det er da fælt mye folk kan si om den, må jeg si. Stygg, designmessig katastrofe osv...
Vi kjører Volvo XC90 og Nissan Leaf og merker ikkenoe. Jeg bryr meg ikke heller. Folk må kjøre det de selv vil tenker jeg. Eneste jeg hever øyebrynet for er gammelrosa eller lilla biler, bare fordi jeg blir så fascinert av at noen faktisk bestiller bil i de fargene.
Før køyrte eg ein sliten, gammal Toyota og høyrte aldri ein einaste kommentar om bilen min. Men etter at eg kjøpte meg Nissan Leaf har eg fått høyre både det eine og det andre. Den er stygg, den er no ikkje så miljøvennlig som den gir seg ut for å vere og alle dei økonomiske fordelane eg har i dag kjem til å forsvinne innan eit år. Og det blir sagt i ein ekkel hånlig tone som irriterar meg grenselaust. Eg drit faktisk i om eg ikkje får lov til å køyre i kollektivfeltet. Syns faktisk at det er heilt ok om den fordelen forsvinn. Eg brukar ikkje kollektivfeltet no heller, sjølv om eg har lov! Eg kan godt betale for parkering i bygarasjen i Bergen også. Til og med ein kollega av meg som vurderte å kjøpe EL-bil samtidig med meg har begynt å slenge med leppa.
Det er eit eller anna folk har i mot el-bilar, og særlig Tesla.
Eg skriv det på misunnelsekontoen :knegg:
Men når det gjeld Tesla må eg seie at enkelte Tesla-eigarar (absolutt ikkje alle, og garantert ikkje fleirtallet heller), oppfører seg på ein slik måte i trafikken at det kan forklare litt av grunnen til at folk for aversjon mot Tesla. Eg har sett altfor mange nesten-ulykker forårsaka av Tesla-sjåførar som meiner at dei eig vegen og har forkjørsrett overalt. Men det er jo uansett teit å få aversjon mot ein bil og oppføre seg så barnslig som det du opplevde.
Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at noen interesserer seg for biler, og langt mindre for andres biler. Bil er dyrt og kjedelig og... ja, det er det hele for min del. Dyrt og kjedelig.
Jeg har hatt to små og slitne elbiler (peugeot 106E 1999-modell og 2000-modell) fram til for et års tid siden. På østsida av Akershus/Oslo var det sånn at man nikket til andre som kjørte elbil, og bilene begrenset jo naturlig hvor aggressivt man kunne kjøre i dem. Nå bor jeg rett opp i veien for Teslautsalget, og jeg er helt sjokkert over hvordan mange av dem kjører. Seinest denne uka var det en som lå helt oppi rompa mi da jeg kjørte i 95 i 80-sone forbi Ahus, og deretter tok han en stygg forbikjøring. Det er noen av dem som virker som de tror at de er hevet over fartsgrenser og trafikkregler.
Idiotkjøring skjer vel med de fleste biltyper. Han i går kunne i hvertfall ikke beskylde meg for det i den situasjonen, siden jeg sto helt i ro :knegg:
Carerra, er du sikker på at det hadde noe med bilen å gjøre? :humre:
Jeg har en teori om at mange av de som kjøper Tesla er de som ellers kjører BMW eller Audi, og vil ha en kul bil med gratis bompassering og fri tilgang til kollektivfeltet. Og jeg tror jeg har nevnt før hva slags inntrykk jeg har av flertallet av disse sjåførenes kjørestil? :knegg:
Jeg er rett som det er i konflikt med luksusbil eiere som syklist. Mulig det er et geografisk problem at bilene deres står i kø på fotgjengeroverganger og at de ikke lar en syklist rulle forbi.
Onsdag så jeg en taxi komme i stor fart ut av rundkjøringen mot fotgjengerfeltet, og tenkte at han der stopper ikke. Jeg fikk en advarende pekefinger av sjåføren, enda jeg hadde gått av sykkelen. Jeg blir så forbannet i trafikken av og til.
Jeg tror ikke det er bomringen og kollektivfeltene som trekker, men at du får enormt mange hestekrefter for en billig penge. Det er jo drømmen for de bilgærne, å få en bil til 700´ som ville kostet det dobbelte om avgiftene var som for bensin- og dieselbiler.
Jeg må innrømme at jeg himler litt med øynene over noen bilgale i min omgangskrets, jeg kan ikke fatte og begripe at noen gidder å bruke så mye penger på å komme seg fra A til B, men det du opplevde er jo helt hinsides. :skuffet:
Jeg bor i en del av landet der andelen tesla nå er så høy at man ikke leer øyelokk engang om man møter en. Elbiler er det også veldig mye av og har aldri hørt noen snakke skjevt om hverken den ene eller den andre. Men jeg mobbes åpenlyst i min hudfarge Toyota corolla fra 97 da. :jupp:
Men æsj for dust uansett. Man oppfører seg ike sånn.
Det er skuffende få som gidder å diskutere (sutre over) elbil med meg. Kanskje fordi jeg har en tendens til å løpe etter dem i et par uker etterpå og prøve å få til en konstruktiv debatt rundt EUs kvotesystem eller de nyeste vugge-til-vugge-analysene, og legger dem til på mailinglista mi for de siste nyheter rundt klimaanalyser knyttet til transportsektoren. Merkelig nok virker det som om de egentlig ikke er interesserte i detaljene i problemstillingen?
Grimaser er det derimot lite å gjøre med. Kanskje han egentlig ha grimase-konkurranse, slik ungene pleier å ha i barnehagen?
Akkurat her tror jeg nok det var bilen, men jeg har også opplevd episoder hvor kjønnet mitt har vært det som tydeligvis har trigget reaksjonen...
Mannen har også en sportsbil. Denne bruker jeg også til tider, når jeg av ulike årsaker ikke har annen bil tilgjengelig. For oss er det like selvfølgelig at jeg kjører den, som han. En bil er ikke rettet mot kjønn liksom.
Nå er dette en bil som mange, spesielt menn, ser langt etter. Snerten liten sak.
Det er vel to episoder som jeg husker hvor jeg har fått tydelige indikasjoner på at det var helt feil at en dame kjører en sånn bil.
Ene gangen var det en gjeng yngre menn som sto samlet da jeg kom kjørende. De la merke til bilen tidlig, og de viste tydelig at denne skulle de se på så lenge de kunne. Men det varte bare til jeg kom nær nok til at de så meg... De entusiastiske tegnene gikk fort over, og et par av dem viste fingeren til meg...
Den andre gangen kom jeg og ungene inn på en parkeringsplass med denne bilen. En mann som går der stopper opp og ser, og han står der ennå når jeg har parkert og skal ut av bilen.
Jeg går nå som vanlig ut av bilen, og hører en høy stemme på sidelinjen som sier "hva faen...ei kjærring??", og så stamper han avgårde...
Jeg har ikke bil, har ikke hatt på 9 år, og gir beng i hva andre kjører rundt i så jeg forstår virkelig ikke den type oppførsel. :confused:
Misunnelse må da være en faktor?
Virkelig? :skeptisk: Tesla er den klart mest forhatte bilen på sosiale medier, mens omtrent halvparten av sjåførene er kvinner. De reaksjonene jeg har fått i bil har jeg alltid knyttet til kjøreatferd, ikke kjønn.
Kombinasjonen elbil, Tesla og skikkelig voksne mannfolk er nok kjernen, men ikke forklaringen. Det der var ikke greit.
Som Bmw i3-eier har vi også fått høre vårt. Inn mot byen skjer det jevnlig at biler prøver å kappkjøre med meg hvis jeg står forrest i lyskryss. Vi hadde forresten totalt ca 1500 kwh økt forbruk første året med elbil. Det er jo der den største gevinsten ligger.
En del av cradle-to-cradle-folka er litt... holistiske... så jeg skjønner skepsisen hvis du googler begrepet. Men det er egentlig ren logikk. Vugge-til-grav tar utgangspunkt i at vi lager noe fra et råstoff, bruker det, og så blir det avfall. Men avfall er også ressurser. Hvis man designer ting i utgangspunktet med tanke på at de skal kunne gjenbrukes og gjenvinnes, så får man totalt sett en mye mer effektiv bruk av ressurser.
Nå har jeg kjørt Tesla i 4 mnd og har ikke møtt noen negative holdninger i trafikken. Og med kolleger og andre så tar jeg gjerne en god diskusjon både på økonomi og miljøvennlighet.
Vi har en tilsvarende bil som deg, Carrera, og det er ikke fritt for blikk og tydelige ansiktsuttrykk. Har heldigvis ikke opplevd det så ille som deg. Enda.
Åja, som i at han stakk fingeren i halsen for å spy? Da misforsto jeg. Da skjønner jeg at man knytter det opp mot bil. Absolutt utrolig frekt, slemt og helt dust, men jeg syns ikke det er "like ille" som seksuell trakkassering, tross alt.
Jeg har fått noen svært fellatiolignende gester mot meg, og jeg tror jo at han hadde brukt andre gester til en mann, men ikke noen særlig penere. :hehehe: Sånn går det når man er frekk nok til å tute når man må bråbremse for en som ikke holder vikeplikten. Han fikk for øvrig et klart bilde av hva jeg mente om ham tilbake; kona hans også. :sparke:
Det er så mange rare folk som går fritt rundt omkring. Også kjenner jeg at hva andre måtte mene om bilen jeg kjører er noe av den minst interessante informasjonen jeg kan tenke meg. Haha!
Hva voksne mennesker får seg til å si og gjøre, overrasker dessverre ikke meg lenger.
Jeg og mannen var på hotellhelg i en annen by for noen uker siden, og gikk ut for å spise middag.
Min mann har langt, svart hår i tråd med metal-stilen han har kjørt siden 80-tallet, og idet en gjeng mannfolk gikk forbi oss, snudde en av dem seg og ropte:
"E det kvinnfolk begge to eller!?" til stor munterhet fra kompisene. Og disse var på alder med oss, altså rundt 40. Wow.
Jeg har bare lagt merke til positive kommentarer om bilen min(ikke er den elektrisk og ikke er den "moderne", derimot er det en liten racerbil!).
Eventuelle negative kommentarer blir ikke vektlagt!
(Over middels bilinterressert, i hvert fall til å være "kjerring" på over 50!)
Jeg har rød bil. Den er fin. Og ganske ny. Bare en gang har jeg fått kommentarer om den, og det var en fremmed mann som var fra seg av begeistring over hvor fin bil jeg hadde. :stolt: Han skulle ha maken neste gang han skulle bytte, kunne han fortelle.
Overrasker meg ikke. Bare se på facebookgruppen ''Vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror''. Diskusjonsnivået er vel på høyde med samtalen mellom to poteter.... og nå føler jeg at jeg disser potetene...
Jeg er også over middels bilinteressert og har følgelig fordommer mot enkelte merker og folka som kjører disse, men å mobbe og bølle i trafikken er i en annen gruppe altså.
Edit: jeg har også en venn i nevnte gruppe. :skremt:
Jeg syns det er synd at mange har den oppfatningen at Tesla er 3 ganger så dyr som andre biler. Om man har høye drivstoffutgifter så kan Tesla faktisk være et rimeligere alternativ. Fordi man har svært lave driftskostnader på den. Vi har et billån som er høyere enn vi kunne hatt på en fossilbil, ja. Men 3000 i drivstoff er redusert til 300 ekstra strømutgifter. 5-6000 i service er redusert til 3000 fast- ingen overraskelser. Mannens månedskort på tog er redusert fra 4500 til 0. 3000 i veiavgift redusert til 400..
Men hva skjer hvis elbilene sendes ut av kollektivfeltet, er det da fremdeles aktuelt å ta bilen i stedet for toget? Samtidig som bilene kommer til å bli langt mindre attraktive på bruktmarkedet (det er vel nesten umulig å få solgt S-modellen som det er, alle skal ha firhjulstrekken).
Mannen har aldri brukt kollektivfeltet, så det er ikke noe kriterie for vår del.
Akkurat nå er det mange som vil bytte ut S-modell, jeg syns det bare er positivt, kanskje flere vil bytte fossilbil mot el-bil. :)
Vi har el-bil og det vil fortsatt være fordel da mannen kjører til og fra Follo-Lysaker hver dag. Slipper å betale 3 bomringer (ble veldig dyrt), noen hundrelapper i årsavgift på en bil kontra 3 tusen ganger to siden vi har en Volvo som hovedbil, og null bensinutgifter og lavt strømbruk, han lader på jobb hver dag.
Og det er jo bare tull, all den tid en Tesla faktisk er billig i forhold til biler i samme klasse...
I tillegg til at det også er langt billigere å ha en Tesla kontra en diesel eller bensinbil.
For min del må de bare fjerne fordelen med kollektiv, gratis parkering, fri bom og det som er. Jeg har vel pr dags dato kjørt i kollektivfelt en gang, og da ene og alene fordi jeg ikke gadd skifte felt det lille stykket som da var kollektivfelt.
Det eneste jeg bevisst har benyttet meg av ang dette er fri parkering. Om jeg skal ned til byen i et ærend som jeg ikke helt vet hvor lang tid tar, så er det kjekt å bare parkere og glemme hele bilen en stund. Men heller ikke dette er noe jeg kommer til å savne.
Jeg tror ikke Tesla vil tape seg så mye på bruktbilmarkedet på sikt. Ja, det var vanskelig å selge nå da modell D kom, og prisene raste fordi folk ble desperate på å selge da de fikk ny bil. Men på sikt, når markedet flater ut litt, og ikke alle skal selge samtidig, så tror jeg de vil bestå godt i pris.
Jeg tror vel også at Tesla er en av de el-bilene som vil holde seg attraktive i markedet om fordelene forsvinner også. Det er en fullgod familiebil, masse lasteplass og ikke minst lang rekkevidde. De fordelene har ikke de mindre el-bilene.
Ja, det blir spennende å se. Mitt inntrykk er at primærkunden for Tesla er folk som har villet få veldig mye bil for pengene, og det er det utvilsomt. Hvis mange av de ekstra økonomiske og praktiske godene forsvinner, er jeg spent på om det fortsatt er lønnsomt (det vil si, de reduserte avgiftene gjør det fortsatt lønnsomt vs andre biler i reelt samme prisklasse, men det er vel ikke alternativet for den jevne bilkjøper - SÅ mange Cayenner er det ikke rundt omkring).
De andre elbilkjøperne har vel også ofte en reell miljøtanke, og den lavere lokalforurensingen forblir jo uavhengig av kollektivfelt og bomring.
Helt klart, Tesla er mye bil for pengene slik det er i dag. Jeg vet ikke eksakt sum, men med alle avgifter så snakker vi vel langt over millionen for bilen. Så den dagen godene forsvinner, så vil nok nybilsalget stupe. Da er Tesla plutselig ikke en bil for de som har råd til litt dyre biler lengre. Dette igjen vil jo falle positivt ut på bruktbilprisen...
Jeg tenker vel også at de som kjøper mindre el-biler muligens har hatt større miljøtanker omkring bilvalget i tillegg til at fordelene har veid mer der enn til kanskje den jevne Teslaeieren. Her snakker vi snertne små biler som i grunn ikke er egnet til mer enn bykjøring, og i tillegg tilnærmet uten kostnader.
Mannen min falt tidlig for konseptet el-bil, men vi valgte å vente da disse små bilene med kort rekkevidde ikke var det vi ønsket. Vi har ikke behov for type bybil, da ingen av oss kjører til/fra jobb. Det vi ville ha var en bil som fungerer i alle sammenhenger. Småkjøring her hjemme men også kjøring til hytta 40 mil til mine foreldre, ferieturer etc. Og innen el-bil så er det ingen andre enn Tesla som fyller disse kravene.
På generell basis så er jeg skeptisk til el-bilens fremtid om fordelene forsvinner. Ikke avgiftene ved kjøp, men fri parkering, fri bom, og kollektivfelt. Forsvinner alt dette, så er jeg redd prisene på bruktbil stuper, og at mange rett og slett brenner inne med en el-bil de ikke blir kvitt.
Men igjen, jeg tror tesla er en av de som faktisk vil bestå i en slik sammenheng, da den er egnet til mer enn bykjøring.
Det skal bli spennende å se, for fordelene vil nok forsvinne, og det innen relativt kort tid.
Det er jo ikke tull at det er en dyr bil selv om man får dyrere biler. Det er tross alt en grunn til at det er flere Teslaer i mer pengesterke miljøer enn her jeg bor for eksempel.
Joda, men det hjeper ikke om man ikke har råd til den i utgangspunktet.
Jeg syns rett og slett det er litt tåpelig å prøve å argumentere seg vekk fra at det er en dyr bil.
Hvis man vil spare penger kjøper man jo ikke Tesla, det er absolutt fortsatt en dyr bil. Da kan man jo kjøpe leaf, e-golf eller en av de andre små el-bilene. Trenger man mer plass finnes det jo en ganske stor Nissan som er under halve prisen til en Tesla, gjør det ikke?
Når jeg kjøpte bil i fjor (helt ny) kostet den ca 330 000. Jeg kan fylle ganske mye bensin og betale ganske mange årsavgifter før jeg har brukt like mye som en Tesla koster.
Det er en dyr bil, men kostnadene for Tesla (hovedsaklig lånekostnader), tilsvarer en fossilbil i 3-400 000 kroners klassen hvis man har et forbruk på rundt 15' - 20' km i året.
Ja og jeg gjentar meg selv; Det hjeper ikke om man ikke har råd til bilen i utgangspunktet. For de aller fleste hjelper det å spre kostnadene utover, selv om de sammenlagt blir høyere. Det er jo derfor man tar opp lån, for eksempel.
Og som Neket påpeker, det finnes mange andre, billigere el-biler, som jeg ser mange av rundt her jeg bor.
Det er ikke ment som en dissing av Tesla eller Teslaeiere, jeg syns det er en lekker bil og jeg har et crush på Nicola Tesla, men jeg syns man godt bare kan innrømme at det er en dyr bil.
Selvsagt er det er dyr bil. Det er en bil i Cayenne-klassen som er rabattert til A6-nivå. Også har den noe lavere driftskostnader, tidsbegrensede fordeler (bom og parkering) og høyst usikker annenhåndsverdi. Det er ikke en bil for prissensitive, altså. Men et veldig godt kjøp for folk med grei økonomi som ønsker mye bil og ikke må selge hvis fordelene forsvinner.
Nei, nei, jeg prøver absolutt ikke å argumentere vekk det. Tesla er dyr, men takket være avgiftsfritaket, så er det en billig bil i forhold til størrelse og ytelse.
Jeg rotet meg inn her og ble mildt oppgitt over at det faktisk finnes en Facebookside for "Vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror". Jeg forstår at man kan mene at elbileiere får for mange priviliegier, men tonen i gruppa er så utrolig barnslig-hatefull at jeg blir lattermild. Her er det mange som "bare må ha det ut!". :knegg:
Etter 3 måneder med Tesla er vi superfornøyd og virkelig elsker bilen, men har lært å ikke snakke noe om den uten at folk tar initiativ sjøl. Akkurat nå står den dessverre til taksering etter at mannen ble påkjørt mens han var inne en rundkjøring i går, av en som ikke overholdt vikeplikt. Utrolig surt med nesten ny bil. Enkelte av mine kollegaer uttrykker en form for skadefrohet over dette, og kommer garantert til å "unne meg det" når de ser at leiebilen Gjensidige utstyrer oss med i mellomtiden er en Mitsubishi Space Star.
Men en av kollegaene mine som vanligvis er hyggelig overrasket meg da han fikk vite at vi hadde kjøpt denne bilen. I fullt alvor sier han at "Teslaeiere må bli utrolig feite så mye som de må sitte på MacDonalds og vente på at bilen lader". Litt sånn halvsurt, også gikk han. :hehehe:
Bil skaper mye følelser, og el-bil kan få frem det verste i folk!
Når den gamle bilen vår kneler (14 år gammel) og vi må kjøpe ny nr. 2-bil kan det være at den også blir en el-bil. Da blir det en sånn liten en i såfall. Teslaen er hovedbilen nå, det er ingen andre el-biler som kan være hovedbil, i allefall ikke for oss.
Jeg bryr meg sjelden om biler, men må innrømme at jeg smilte litt da jeg her forleden kjørte bak en bil med registreringsnummer 70000, og med "You'll never walk alone" trykket under.
Jeg har aldri engasjert meg særlig sterkt i biler og bilhold, det er stort sett et nødvendig onde som bare må funke. Men nå er jeg nesten litt forelsket, jeg også, i min lille e-Up! :elsker:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.