Hvis man mener at det er dyreplageri å drepe dyr etter reglene i Islam, kan man da forvente å få servert ikke halalkjøtt på middag hos en muslim?
Dette er ikke noen reell situasjon, men bare et spørsmål for å finne ut av om det er lettere å tilpasse seg andres behov enn å forvente det samme tilbake.
Du er igang igjen? Nei, det kan man ikke forvente på samme måte som de ikke kan forvente å få halalkjøtt hos deg. Men du kan forvente å slippe å spise halalkjøtt. I praksis vil man vel ofte lage noe annet enn kjøtt når man er i en sånn kinkig matsituasjon.
Jeg kjenner flere muslimer som har tilpasset seg at det var ganske vanskelig å få tak i halalslaktet kjøtt og som dermed har spist kjøtt som ikke var halalslaktet så lenge det ikke var svin.
Hva slags kjøtt man får servert hos en muslim kommer vel an på hvordan denne muslimen tolker religionen sin. Det er ikke alle muslimer som spiser bare halal og det finnes jo også enkelte muslimer som spiser svinekjøtt.
Men dersom man skal spise middag hos en muslim som kun spiser halal, så kan man ikke forvente at de kjøper annet kjøtt spesielt til deg. Det kan jo løses ved at de serverer vegetar, men det må jo nesten være opp til dem. Generelt kan man vel egentlig ikke forvente tilpassing når man blir invitert til middag, men ofte vil vel verten ønske å servere noe besøket ønsker å spise.
Selvsagt kan man ikke forvente det, men hvis man tilkjennegir at man ikke kan spise det samme kjøttet som muslimen spiser, så kan man vel forvente å bli servert fisk eller vegetarmat. (Eller man lar være å spise kjøttet man får servert, alt etter som.)
Hvis kjøttet er slaktet i norge er vel ikke forskjellen særlig stor for dyret tror jeg. Jeg tenker at man fort kan bli oppfattet som litt kverulerende og ikke særlig høflig om man tar forbehold rundt mat som ikke er åpenbart forståelig og almenngyldig. Om man setter krav kun for å vise til et
poeng for eksempel.
det er faktisk ikke slik at muslimer kan forvente å få halalkjøtt når de er på besøk hos nordmenn heller. Det er bare hygggelig å kunne være en god og gjestfri vert som respekter og anerkjenner gjestene sine.
Dette er jo helt tåpelig, uansett hvor hypotetisk det er. I Norge vil du kun få kjøtt som er slaktet etter norske dyrevelferdsregler, uansett om det er lest en bønn over dem eller ikke. I utlandet vil du få kjøtt som kan være slaktet etter helt andre regler, uansett om innbyggerne er muslimer eller ikke.
Det kommer an på hvor strenge den aktuelle familien er på halal. Og jeg hadde glatt spist halalslaktet kjøtt om det var det som var tilbudt. Det er jo bare vanlig kjøtt?
Vi har et muslimsk vennepar. De spiser bare halal når de spiser kjøtt. Vi pleier å servere fisk eller vegetarmat når vi spiser hos hverandre. Da unngår vi hele problemstillingen.
Vi er begge litt for late til å lage to middager. :knegg:
Hovedinnlegget er formulert som et spørsmål, men det er ikke noe forfatteren ønsker svar på, det er derimot skrevet for å fremsette to muslimfiendtlige påstander. Innlegget er altså skrevet for å spre fordommer og for å rakke ned på muslimer.
Den ene påstanden er at muslimer er dyreplagere som følge av halalreglene for slakting av dyr. Tallulah har gjort rede for hvorfor det ikke er hold i påstanden.
Den andre påstanden er at muslimer krever at andre tilpasser seg alle reglene og levesettene muslimer har, men at de på sin side ikke er villige til å tilpsse seg i det hele tatt. Dette er en vanlig brukt påstand for å insinuere at alle muslimer, og islam generelt, truer «vår» kultur, og det er også naturligvis tull.
Det er best å ha dette i bakhodet når man svarer, og det ser jeg at mange her har altså, men det kan være greit at det er sagt i klartekst.
Hvorfor lage to middager? Alle kan jo spise halal, og halalkjøtt er relativt lett å oppdrive.
[url="http://www.foreldreportalen.no//no.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Vi kan selvfølgelig det. Vi bor jo i tillegg midt i et område hvor halal er lett tilgjengelig. Det har bare ikke blitt sånn. Særlig siden det er så mye godt å lage uten kjøtt også.
Herremannen har en god kompis som spiser halal. Spiser han hos oss, forventer han ikke halal-kjøtt; han spiser det han kan av maten (er det et planlagt besøk lager vi noe han kan spise alt av, er det uplanlagt finner han ut av det). Spiser Herremannen hos kompisen, forventer han ikke ikke-halal, men spiser det han får. Han har ingen problemer med å spise halal-kjøtt, og synes generelt maten han får er kjempegod. Jeg har ingen skrupler med dette av dyrevernsmessige hensyn heller siden jeg vet at slaktereglene i Norge er like for halal- og ikke-halalslakt.
Jeg syns jo egentlig at det er noe skikkelig tull med religiøst velsignet kjøtt uansett hvilken religion det måtte gjelde, og ville ideelt sett ikke at det skulle fins eller være en problemstilling i det hele tatt. Men jeg lager ikke noen sak ut av det, og har garantert spist halalkjøtt med god appetitt mange ganger uten å tenke over det.
I Norge er halalkjøttet nøyaktig det samme som alt annet kjøtt, det er bare lest en bønn over det. Det er virkelig ingen big deal, verken for dyr eller mennesker. Jeg syns jo den bønnen er tull, men det gjør jo ingen forskjell for verken dyret, meg eller kjøttkvaliteten.
En jeg har jobbet sammen med påstår at halalpølsene er mye bedre enn de vanlige grillpølsene. Jeg brukte forresten mye tid på å overbevise de andre jeg jobbet sammen med at det ikke var farlig om også de ikkemuslimske ungene spiste av lapskausen med halalpølser i om det var mer igjen.
Det er faktisk ikke sant. Vi importerer både Halal og Kosher. Som ikke er slaktet etter norsk standar. Men norskt Halal kjøtt har ingen andre forskjeller enn en bønn og at slakteriet er ikke brukes til å slakte gris.
OK, jeg ser jeg var uklar. Det jeg mener er at slaktemetoden i Norge er ikke av en annen standard, om det er halal eller ikke. Forskjellen ligger i den lille bønnen.
Jada. Jeg har bare hatt denne diskusjonen ca 1000 ganger og det er viktig (for noen) at norske kyllinger ikke slaktes Halal som standar. Det gjør de derimot i Sverige og Danmark. Jeg spiser gjerne Halal som er norsk. Kosher og halal fra andre land styrer jeg i teorien unna. Det er en barbarisk slakte metode.
Det stemmer ikke. Det jeg spurte om er om vi stiller samme krav til at andre skal tilpasse seg våre behov som vi stiller til oss selv om å tilpasse oss andres behov.
Strengt tatt spurte du ikke om det. Du spurte om du kunne forvente å få ikke-halalkjøtt hos muslimer, og du antydet at man (muslimer) ved å servere halalkjøtt ikke er villig til å tilpasse seg andre mennesker.
Jeg har få krav når jeg er på besøk hos noen og opplever sjelden at gjester har krav hos oss? I morgen har jeg invitert en familie hit på frokost og jeg vet at to av dem ikke tåler gluten og melk. De krever ingenting og spurte om de skulle ta med noe, men jeg baker brød og kjøper havremelk. Fordi jeg har lyst og fordi jeg ønsker at de skal føle seg velkommen hos oss.
Hvor og når har du møtt muslimer som krever å få halalkjøtt? :nysgjerrig:
Som svar på spørsmålet ditt over, som ikke er helt det samme som i HI. Ja, jeg krever mer av meg selv enn andre. Jeg forventer ikke at andre skal tilpasse seg mine behov når det gjelder kosthold eller noe annet, men det er jo hyggelig når de gjør det. Derfor passer jeg på å være slik jeg ønsker at andre skal være mot meg.
For noe tull. Du skrev at halalslakt var dyreplageri, noe som ikke stemmer. Og om det virkelig hadde vært grunnen til at du ikke ønsket å spise halalkjøtt hadde du svart "Åja, det visste jeg ikke. Så fint!" også hadde det ikke vært noen mer grunn til å diskutere det hypotetiske spørsmålet ditt.
Det stemmer for de som spiser norsk halalkjøtt. Det finnes også noen som drar langt for å finne importert halalkjøtt da det norske ikke er ihht islamske regler. For det importerte kjøttet kan man ha bekymringer ift dyrevelferd.
Det er ikke helt uvanlig å importere "ekte" halalkjøtt. Det ville jeg foretrukket å ikke spise. Hadde jeg visst at jeg skulle spise hos noen som gjorde det, så tror jeg at jeg, dersom relasjonen tillot det, foreslått at vi spiste fisk. Hvis ikke relasjonen tillot det så hadde jeg nok gjort som jeg stundom måtte gjøre (valgte å gjøre) da jeg var vegetarianer: spist ris og salat/poteter og grønnsaker.
De muslimene jeg kjenner, spiser halal når det er å få tak i, ellers spiser de vanlig kjøttdeig o.l. Det eneste de er veldig nøye på er at de ikke spiser svin.
Jeg hadde ikke laget noe ikke-halal, men om jeg visste at jeg skulle ha en gjest som har fryktelig mye imot det, så hadde jeg heller laget fisk (dersom det er akseptabelt da, siden fisk også er halal :knegg: ) eller noe vegetarmat.
Jeg spiser den maten jeg får når jeg er på besøk, stort sett. I min verden er det litt uoppdragent å ikke spise kjøttet man får servert kun fordi noen har velsignet det. Venner er snille med hverandre, er ikke det litt av "kontrakten"? Jeg er fristet til å dra frem eksempelet med den asiatiske eleven som hadde med mat (hjemmelaget pizza tror jeg det var) til alle i klassen, uten å reflektere over at det fantes "kjøttregler". Så spør en elev: "Er det svin?" Eleven ser forvirret ut, og innser at hun ikke vet helt sikkert. (Det er ikke alle som er like interessert i mat, selv om man kan fnise litt av at noen ikke vet at skinke er gris.) Jeg måtte slå fast at, jo, det er svin. Og det som skjer da, det kommer jeg aldri til å glemme. Noen velger å ikke spise maten (noe som selvsagt er helt ok), mens noen av guttene (en del faktisk) tar en lynrask avgjørelse av at venner er viktigere enn kjøtt, og spiser og roser maten. De guttene der, de reddet æren til en ung jente i et nytt land. Jeg ville aldri forventet at muslimer skulle spise svin, og hadde aldri servert det selv, men som sagt, jeg glemmer det aldri. Og det har jeg med meg i situasjoner der det blir servert mat som jeg kanskje er litt ubekvem med. Ikke halal, men innmat f.eks.
Men til introen: om det er importert halalkjøtt (som jeg har inntrykk av at det brukes mye av i Oslo) så er det sannsynlig at det er et dyr som er dreit på en veldig lite human måte. (Det reduserer ikke poenget ditt i resten av innlegget, altså)
Jeg tenker at dersom jeg får importert halalkjøtt (som jeg er skeptisk til drapsmetoden på) hjemme hos noen på middag så hadde det ikke ramla meg inn å gjøre en hyggelig middag til noe politiske greier. Dyret er dødt, det er allerede kjøpt inn og ikke noe å gjøre med det.
Jeg hadde syntes det var dårlige manerer å nekte å spise halalkjøtt. Dårlige manerer av vertskapet å servere også, men det holder som oftest at en part greier å oppføre seg. Jeg synes på samme måte at det er dårlige manerer å servere ikke-halalkjøtt til muslimer. Men om jeg var muslim så hadde jeg selvfølgelig spist det som var servert, halal eller ikke.
Jeg tror i det hele tart verden hadde vært litt bedre om folk kunnet stappe overbevisningene sine opp i rompa og heller oppført seg etter hva som er høflig.
Alvorlig diskusjon, jeg vet. Men nå begynte jeg å le så høyt at jeg måtte forklare mannen hva jeg leste her.
Jeg hadde ikke forventet å få vanlig kjøtt nei, selvsagt ikke. Jeg har ingen problemer med å spise halalkjøtt. Dog kunne jeg også kanskje vært litt betenkt med tanke på importert kjøtt av samme grunner som nevnt over. Kommer det besøk til oss litt sånn brått på som ikke spiser svin (eller kjøtt, har allergier osv) vil jeg gjøre mye for å kunne tilby mat som vedkommende kan spise. Vi har f.eks alltid litt ulike ting i velge i på bursdager så alle kan spise noe.
Jeg er med Esme på denne. Jeg vet ikke hvordan skinka mi fra Italia og Spania er slaktet, eller biff fra Afrika eller Sør-Amerika. Jeg ville ikke kjøpt importert halalkjøtt selv, men det hadde ikke ramlet meg inn å spørre etter opprinnelse og slaktemetoder på kjøtt jeg fikk servert i selskap.
Ja, jeg tror egentlig jeg havner det jeg også, i praksis. Jeg hadde grenet litt på nesen inni meg, men spist høflig. Selv om jeg ikke liker fenomenet. Såpass glad i hyggelig stemning er jeg.
Jeg forventer ikke å få servert ikke halal-kjøtt hos muslimer. Kjøtt er stort sett kjøtt for meg når jeg setter meg til bords hos noen, selv om jeg selvsagt har synspunkter på dyrehold og slakting.
Og så må jeg i samme slengen innrømme at min svigermor, som ikke er så veldig glad i å spise svinekjøtt fordi hun synes at griser er så kloke og søte, har fått servert en del svinekalv og svinekylling hos meg. Jeg serverer det uten veldig store skrupler, da min svigermor elsker medisterpølse til tross for at hun vet hva den inneholder.
Det er iallfall rart om man ikke kan spise halal-kjøtt samtidig som mans spiser "industrikylling." Det handler jo ikke, eller bør ikke handle om måten dyret ble slaktet på, men også hvordan dyret hadde det før det ble slaktet. Jeg aner ikke om HI spiser kylling, men hvis han/hun gjør det, er det, blir det rart å bekymre seg så veldig for halal-kjøtt.
Jeg tenker at jeg forventer det samme av de jeg spiser middag hos, som jeg forventer av meg selv. Hvis de vet at jeg ikke spiser et produkt, så tenker jeg det er vanlig høflighet å ikke servere det til en gjest. Nå jeg har overhodet ikke noe problemer med å spise halalslaktet kjøtt, så det er ikke noen grunn til å ikke servere det til meg. Men hvis jeg hadde vært vegetarianer (som jo også er en overbevisning, og ikke hander om intolleranse eller allergier), så hadde jeg nok forventet at jeg fikk servert et vegetarisk alternativ (dvs. at middagen ikke bare besto av mat jeg ikke kunne spise fordi den var kjøtt- eller fiskebasert).
Jeg er for øvrig vant til å tilpasse maten til gjestene, fordi jeg har en del vegetarianere i familien. Jeg behandler med den største selvfølge en person som spiser kosher eller halal på samme måten som jeg behandler de som spiser vegetarisk eller vegansk. Det handler om høflighet og gjestfrihet.
Fremmedfrykt fordekt bak dyrevelferd er ganske vanlig.
Som regel handler det om kunskapsmangel, all den tid alle dyr som slaktes ( det heter Slaktes ikke drepes) i Norge slaktes etter gjeldene norske regler, uansett.
Og det betyr at de bedøves før blodtapping.
Alle dyr på slakteriet dør av blodmangel. Det er fordi hjertet må tømme dyrekroppen for blod, for at slaktet skal kunne bli mat. For at dyra skal slippe å oppleve dette, gjøres de bevisstløse. Måten det gjøres på varierer etter dyraart. Griser gasses med co2, sau og lam og fjørfe får strøm, storfe får et skudd i pannen (det er ikke "dødelig") før halsåren kuttes og dyret dør av blodtap.
Dyrevelferdsloven krever også blodtapping ved avlivning med bolt, altså selv om dyret ikke skal bli mat. Dette er fordi da er man helt sikker.
Jeg anbefaler at folk som har tanker om, og meninger om dette kontakter et slakteri og spør om å få komme på besøk. De fleste har slike ordninger, og ønsker folk gjerne velkommen nettopp fordi det verserer mange myter om hvordan ting foregår.
Det Esme sa. Jeg synes det er ganske meningsløst å ri politiske kjepphester på mat som allerede er kjøpt - det gjelder også kylling og andre produkter man ikke liker tilvirkingsprosessen på. Forbrukermakten må brukes i kjøpsøyeblikket, ikke når man spiser - det blir ikke færre halalslaktede dyr av at du kaster tilberedt mat.
Det blir som å kjefte på folk som bruker arvede pelser - det er ikke noe mer dyrevennlig å kaste en allerede kjøpt pels. (Også er det selvsagt lov å selv være veganer eller ikke ønske å gå med døde dyr, men da er det jo prosessen spise/ha på seg som byr en i mot, det påvirker fremdeles ikke produksjonen.)
Jeg har aldri i mitt liv vært i et middagsselskap der jeg har spurt om draps- og sankemetoden på maten jeg får servert. Dette hadde jeg heller ikke gjort om jeg skulle på middag til muslimske venner.
Kan ikke huske at slaktemetoden var tema hjemme hos oss da mine foreldre serverte mye feilspikket kylling de hadde fått. Jeg derimot visste, og har litt problemer med kyllingen. Men nevner det ikke i selskap. Vet ikke om feilspikket er i bruk, men det var det vi kalte det.
De muslimene jeg kjenner forventer ikke at jeg serverer halal. De spiser ikke svin, men ellers spiser de vanlig kjøtt. Om de ikke hadde spist annet enn halal hadde jeg nok servert fisk eller vegetar ved besøk.
Jeg har ingen sterke issues med tanke på mat. Jeg handler ikke importert halalkjøtt selv (hvorfor skulle jeg liksom?), men jeg lever ikke som veggis på ferietur heller. Jeg har spist kjøtt ganske mange steder i verden, men når jeg er gjest har jeg ikke for vane å spørre om dyrevelferd og slaktemetode for maten som ligger på bordet.
Når jeg handler inn kjøtt, egg og grønnsaker selv tenker jeg over hva jeg handler, men jeg sitter ikke hos andre og kryssforhører.
Jeg har vært i selskap der både draps- og sankemetoden har vært både ivrig spurt etter og grundig diskutert, men det har ingenting å gjøre med kjøpt kjøtt. Dette var i et selskap der middagen egenhendig var jaktet på og skutt av vertskapet og siden det var andre svært ivrige jegere der, så er det slikt det blir snakket om.