Vi flytter og trenger en bil til. Vi har mest lyst på ny el-bil, men siden vi ikke helt vet hvordan vi kommer ut økonomisk så er vi litt i tvil. Vi trenger ikke ta opp billån uansett hva vi velger, men baker det inn i huslån. Vi lurer litt på om det vi sparer på drivstoff og ev verkstedregninger på vis dekker opp for dyrere bil sånn på sikt. Det er jo lite vedlikehold og ekstrautgifter på ny bil, mens en gammel bensinbil har jo et potensiale til å bli dyrt på sikt. Men man kan jo være heldig også. Vi har sett på Renault Zoe og Kia Soul. Det er mye som må gjøres i det nye huset så på et vis så er det fristende å kjøpe billig gammel bil, men er usikker på om det lønner seg i et femårsperspektiv allikevel. Hva ville dere ha gjort?
Jeg hadde valgt elbil. Selv med billånet koster vår 2010 hybrid (honda insight) mindre pr måned enn mannens gamle bensinbil (honda accord 1996). Vi kommer til å bytte den ut med en prius+ når økonomien tillater det.
Det vanskelige med elbil er vel å vurdere verditapet? Kjøper man gammel bensinbil så er det jo ikke noe verditap å snakke om uansett, mens man kan risikere en smell med elbil.
Dersom du skal ha billig El-bil så går jo Mitsubishi I-Miev og Citroen C-zero for ca 150.000 kroner nå så dersom det ikke er krav til voldsom rekkevidde så er det gode valg.
Vi har en Leaf og en e-Golf og av de to er det ingen tvil om at Golfen er det beste valget i mine øyne.
Jeg har gått inn i det uten og regne på restverdi, da det er veldig usikkert hva som skjer på batterifronten de neste årene. Plutselig kommer det modeller med dobbel eller trippel kapasitet og da er plutselig ikke en ebil med 15 mil så attraktiv lenger. Men akkurat i dagens situasjon så sparer vi 4500 kr per bil per måned siden vi kjører gjennom alle bomringene rundt Oslo hver dag så for oss er bilen nesten "gratis".
Vi kjøper e Golf denne sommeren. Vurderer den som mest bil for pengene og vi tipper at annenhåndsverdien holder seg bra som i Golf. Men vi skal ha den som eneste bil nå og bruke den opp.
Rekkevidde er av betydning for det hadde vært veldig greit å komme seg til byen og hytta med elbilen (12 mil til byen og litt kortere på hytta).
Verditap på elbil er så vidt jeg har skjønt mye større enn vanlig bil etterhvert som det hele tiden kommer forbedrede modeller hva batteri og rekkevidde angår. Om vi kjøper bensinbil så blir det en liten gammel bil som vi bare bruker opp.
En kollega har nettopp kjøpt den BMW-elbilen som er litt sånn styggfin. Husker ikke hva den heter. Men poenget var at de hadde en buy-back garanti, så de betaler en viss pris etter 3 år (5? Husker ikke), så risikoen mtp ny teknologi og restverdi blir mindre.
Men den koster jo litt i utgangspunktet vil jeg tro. :gruble:
Kan du si litt om hvor mye dere kjører i hverdagen? Det har mest å si for økonomien synes jeg.
12 mil kan være knapt på vinteren med fullastet bil med de aller fleste "vanlige" elbilene. Kanskje Kia Soul greier det, men den er ikke leveringsklar før i november etter hva jeg har hørt.
Men dette lar seg løse dersom det er hurtiglademuligheter underveis.
Vi kommer til å bo et sted der kollektivtransport er et fremmedord annet enn skolebuss så det blir mye småkjøring. Så om det blir elbil så blir nok den brukt mest og den store stasjonsvognen når vi må. Aner ikke hvor mange km i løpet av et år, men det blir mange.
Da bør du sjekke om det er hurtiglademuligheter i den byen. Ikke alle byer har det, med men det begynner å komme seg. Noen steder finnes det bare for en del av bilene (Leaf, de små trillingene + noen til), mens e-Up, Golf og BMW ikke kan bruke disse laderne.
Det er viktig å tenke på at når man har kjørt 45 minutter så må man gjerne lade i 4-5 timer for å få full tank igjen. Ja, også må dere ha strøm på hytta da, ellers kommer dere ikke hjem igjen.
Nja, det stemmer ikke helt. Når jeg kjører til jobb som tar maks 45 minutter så må jeg lade i underkant av to timer før den er full igjen. Jeg har en leaf.
Det var uansett ikke ment som en avbefaling av elbil. Jeg digger min jeg, men det er viktig å være klar over begrensningene på forhånd, ellers kan man lett bli litt skuffa.
Ja, med vanlig 10-amperskontakt. Når jeg lader på kvelden etter tur-retur jobb som er litt over 5 mil så tar det mellom 4 og 5 timer til den er fulladet. Men det er dog veldig væravhengig hvor mye strøm jeg bruker og da og hvor lang tid det tar å lade. Og ja jeg elsker Leafen min. :hjerter: Eneste minuset er at den ikke har DAB. (I-landsproblem)
Den kommer stort sett til å bli brukt på masse småkjøring og lades opp på natta hjemme. Den bør kunne ta oss på hytta og til byen når vi trenger det (dog ganske sjeldent). Kia ser ut til å fylle vilkårene egentlig. Det er ikke hurtigladere i bygda (men flexilader blant annet utenfor mannens nye jobb). Det finnes faktisk hurtiglader på vei til hytta ser jeg nå. Og til byen.
Grunnen til at elbil er så gunstig for mange, er fordelen med gratis bompenger og å kunne kjøre i kollektivfelt, samt gratis parkering/lading. Hvis ingen av disse er aktuelle, ville jeg vurdert bensilbil til småkjøring altså, særlig hvis det er ny elbil som er alternativet, pga verditapet.
Selv kjører jeg en ny Leaf og er veldig fornøyd med bilen og økonomien i den, men det er pga bompengene jeg sparer og at jeg pendler 9 mil per dag, dvs hadde fått høye drivstoffutgifter med bensinbil. Om jeg skulle regnet verditap på bilen er det ikke sikkert regnestykket hadde gått i pluss, så det lar jeg være å regne på...:p
Jeg pendler også 9 mil hver dag. Sparer mye mer på drivstoff enn på parkering/bompenger. Jeg har planer om å ha bilen i minst 5 år, da er den nok inntjent.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.