Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Nå, hva tenker dere om operaens såpeopera? :hyper:
Operasjefen får ikke forlenget sitt åremål. Sjefen hans har vært knapp og nøytral i begrunnelsen, mens Ellen Horn etter hvert sa noe om tilbakemeldinger fra medarbeidere. Operasjefen selv gikk ut i en flammende 7-siders forsvarstale, og mange kulturkommentatorer er i harnisk.
Jeg syns ikke den er spesielt velbegrunnet, blant annet er påstanden om at begrunnelsen er en man bruker når ting ikke er gjennomtenkt temmelig søkt. Det er en begrunnelse man bruker når man ikke ønsker å slakte en medarbeider offentlig i en personalsak, og egentlig grei, selv om jeg har forståelse for at journalister ikke liker den så godt. :knegg:
Så kom de ansatte på banen, og maken til karakterdrap er det lenge siden jeg har sett!
(Jeg får ikke til å linke dit nå)
Ganske polarisert debatt, med andre ord.
Operasjefen har jo fått til noen storslagne ting, gjerne svært dyre, innkjøpte og høyprofilerte, men han har vel også hatt noen ganske spektakulære flopper, tror jeg. Og jeg føler av og til at mange kulturinteresserte i begeistringen over det at vi har fått et så fantastisk operabygg har blitt litt blinde for kvalitetsbrister i det den leverer? :vetikke:
Jeg kjenner at jeg stoler langt mer på Ellen Horn og de ansatte enn operasjefen. Med tanke på Peer Gynt og andre oppsetninger så mener jeg at han ikke har hatt noe godt musikkfaglig fokus heller.
Jeg tror godt på at det er helt rett å ikke forlenge åremålet, men styret har håndtert det ubehjelpelig. Jeg synes nordmenn som ledere ofte blir så konfliktskye at når en konflikt er uunngåelig, så håndteres det klønete.
Jeg er litt delt, men det er mest på grunn av håndteringen av saken.
Bare så det er klart, jeg syns ikke kunstneriske ledere skal få herje som de vil med de ansatte der de jobber. Men jeg syns adm. dir. og styret (og kulturministeren) burde løst dette langt mer smidig.
Samtidig syns jeg at en av oppgavene til adm dir er å få en kunsterisk ledelse til å fungere sammen med staben, og det ser det ikke ut til at det i det hele tatt har blitt gjort forsøk på her. Jeg er ikke for at det skal være i Norge som i andre land, at stabens arbeidsforhold ikke har noe som helst å si, men som en som både har jobbet med krevende kunsteriske ledere og dårlige daglige ledere, så må jeg si at sistnevnte er absolutt verst. Om adm dir fungerer, så greier han å være en buffer mellom kunsterisk ledelse og stab, det har jo overhodet ikke fungert her. Så jeg syns ikke det bare er Boye Hansen sin feil, men også de som ikke har greid å forhindre ham i å tydeligvis være en fryktelig sjef.
Ellers er jeg helt enig med noe i slavekorkronikken (men jeg ser ingensteder at han er ansatt i Operaen, slik du hevder?). En kunstnerisk institusjon er ikke bare den kunsteriske ledelsen, det er også alle de andre, og det er det virkelig på høy tid at man innser. Kunsten kan være så fin den bare vil, men det vil ingen få med seg om man ikke har avdelinger som sørger for at alt rundt går smidig og smertefritt. En publikumsopplevelse innebærer bare bittelitt kunst, og svært mye annet. Dog er det vel ikke denne staben Boye Hansen har vært på kant med, men den kunstneriske. Og det kan jo faktisk også godt hende at det er noen her som har fått ham i halsen, og valg å få ham avsatt. Det er jo ikke akkurat ukjent fra kunstinstitusjoner, det heller. Det er rett og slett vanskelig å vite hvilken påstand som er "mest sann", sånn sett.
Dette syns jeg for øvrig ikke er et argument, med kunstnerisk modighet vil det også komme flopper.
Dette kan jeg virkelig ikke kjenne meg igjen i, på noen som helst måte. De fleste "kulturinteresserte" var svært enige i at Curran ikke var en riktig kunsterisk leder, verken kunstnerisk og personalmessig, helt uavhengig av fint hus. Jeg syns du kan tro litt bedre om "kulturinnteresserte" enn å tro de blir blendet av et pent bygg, Poly.
Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken. Men jeg går i operaen 7-10 ganger pr år. Jeg har ikke vært fornøyd med det meste av det som er blitt satt opp av opera de siste årene. Det har vært mange flotte operaer som har blitt ødelagt av helt elendig scenografi. Det er selvfølgelig min personlige mening. Men etter min mening har det vært alt for moderne og minimalistisk, og det har vært for mye sexfokusert. Igjen er dette min personlige mening, og jeg anser ikke meg selv om spesielt prippen. Men etter å ha gått i operaen la oss si i snitt 5 ganger i over 20 år nå, så har det skjedd noe jeg ikke liker.
Jeg tenker at det ikke gjør meg noe å få en ny operasjef.
Jeg tenker at det det er lett å blade kortene her, både fordi man ikke vet hvordan styringsmodellen til Operaen er, og fordi det at Boye Hansen ikke får fornyet åremålet sitt er så dårig håndtert.
A) Det kunstneriske og det økonomiske er i følge adm dir og styret ikke en medvirkende årsak.
B) Kunsterisk leder har ikke direkte ansvar for annet enn kunsterisk stab.
C) Hvis det er noe så fryktelig som Horn hinter om, hvorfor må han ikke gå umiddelbart, åremålet er tross alt ikke slutt før om to år?
Det jeg synes er mest oppsiktsvekkende ved denne saken er jo forsvarstalen (i media? Really?) og Ellen Horns noe flåsete tilbakemelding på dette. Det drar jo hvermannsen inn i det som åpenbart er en konflikt og det er uheldig for flere enn sjefen selv.
Nja, jeg er litt uenig. Grunnen til at man har åremål er jo for å kunne rydde unna folk som ikke funker, og fordi institusjoner har godt av nytt, friskt blod og nye tanker. Og bra er det. Men det er svært uvanlig at en kunstnerisk leder ikke får forlenget åremålet sitt med en periode, spesielt i institusjoner med såpass lang planleggingshorisont. Så det at han ikke får den forlenget kan ikke forklares på annen måte enn at han er meget uønsket. Når kunstneriske ledere får åremålene sine forlenget både fire og fem ganger, da er det kritikkverdig andre veien. :knegg:
Imse jobber ikke på Operaen, men han er ganske spot on. Å trekke frem innsatsen til alle avdelingene utenom operasolistene, synes jeg fint viser at det ikke er operasjef (eller solistene) alene som trekker den kunstneriske børen, eller bør få all kred-en.
Konfliktene ligger for øvrig neppe noe annet sted enn i Boyes operasøyle, med hans underordnede. Selv ikke på marmoren kan en maskør få noen i L1 (den øverste ledergruppen) til å måtte gå før lederen ønsker selv.
Vel, det er vel litt flere enn meg også som ikke er spesielt sjokkert. :knegg: Og nei, jeg snakker FAKTISK ikke kun om teknikere eller andre som bryr seg mer om arbeidstid enn kunst, bare for å avklare det med en gang. Det er ingen felles, total enighet om at Boye har vært en fantastisk kunstnerisk leder i operamiljøene, "gjenbruk av tyske 70-tallsvulgariteter som ikke lenger har en misjon" var en betraktning som kom frem nylig, for eksempel.
Jeg tenker at det måte Boye gikk ut og forvarte seg sier det meste. Han kunne ha valgt å la det ligge med forklaringen fra adm. dir. Han kunne ha valgt å si uttrykke seg på en helt annen måte. Han gikk derimot høyt ut fra hoppet og bekreftet egentlig det jeg tenkte når jeg hørte han ikke fikk forlenget åremålet.
Og jeg er ikke veldig imponert over stykkene han har satt opp. Og jeg er litt overrasket over de som er så begeistret for ham. Jeg liker å gå ut av teater, opera eller ballett og føle noe. Det trenger ikke være begeistring, men jeg liker at mine kunstopplevelser får meg til å sitte igjen med noe mer enn bare en følelse av at "dette var jo helt greit. :shrug:", og det syns jeg det har vært litt mye av.
:knegg: Jeg innser at jeg er en kvinne av min tid, når jeg rett og slett ikke reagerer på seksualiseringen av klassiske stykker. Selv om jeg hevet det ene øyenbrynet lett under åpningen av La Traviata. Men så gikk det over. (Det kunne vært så kult, hvis det ikke var så...platt.)
La Traviata var grei, men når førsteelskertenoren er så stiv som en stokk på scenen og synger uten overskudd, så blir det ikke bra. Samme tenor var i Hoffmans eventyr også, og der var han heller ikke på høyden. Sopranen og Sødal var praktfulle, men de alene kan ikke redde hele operaen.
Det undrer meg at man gir oppdrag til folk som stadig viser at de ikke holder mål. Det fins flere som kunne gjort jobben bedre.