Uka etter påske kjøpte jeg ny sykkel til vesla. Tok 1-2 uker før hun prøvde den første gang. Etter det har hun vært ute med den maks 10 ganger, da bare i oppholdsvær og korte turer frem og tilbake i gata hvor vi bor. Den har stått oppbevart delvis under tak, men ikke nok til at den ikke er blitt våt når det regner. Nå begynner den å ruste både her og der. Det gjelder skruer,beskyttelsen rund bremseviren og på pedalene.
Kundebehandleren hos XXL mente at sykkelen tross alt må vedlikeholdes. Jo, ja. Det forstår jeg. Men betyr det da at jeg skal tørke av den hver gang den er blitt våt? Hadde det gått 6-7-8 mnd så kanskje jeg ikke hadde reagert, men her snakker vi da at sykkeln var knapt 1,5 mnd da jeg oppdaget det. Han sa noe motvillig at jeg kunne komme å bytte sykkelen, men var tydelig på at det var vedlikeholdet dette kom av. (Ja, og at når man kjøper og tar i bruk sykler tidlig på året så var det jo mye salt også som ødelegger syklene. Ja, salt i gata her er det massevis av....)
Så, er dette noe jeg rett og slett bare ikke har kunskap om? Tåler ikke syklene mer før de ruster? Og tørker dere av syklene hver gang barna har brukt de? Tanken er jo at vesla skal ha denne de to neste årene, men jeg lurer på hvordan den ser ut til neste år.
Knotten sin sykkel brukes HVER dag, de har syklet til skolen 95% av skoledagene hele skoleåret. Det merkes på sykkelen, men jeg tror det er mye kvalitetsforskjeller også. Min sykkel har stått en del ute, er 6 år eldre, og langt fra like påvirket av tidens tann ... (Og jeg har ikke noe svinaktig dyr sykkel, altså.)
Men ja, det bør tas service minst en gang i året. Og den bør vaskes og smøres før den parkeres for vinteren, dersom man parkerer den.
Hvor bor dere? Vi bor "i havgapet", hvor regnet som kommer tydeligvis har med en del salt, for sykler får mye raskere rustflrkker her enn der vi bodde før. :)
Ja, men en gang i året er noe annet enn hver gang den blir våt. Dette vedlikeholdet forstår jeg man bør gjøre. Nå er den knapt brukt og allerede ruster den.
Jeg merker stor forskjell på innlandet (Buskerud) og havgapet (Rogaland) mtp rustflekker på sykkel! Det er deler som er av stål som ruster, og mens jeg knapt kan huske å ha sett en rustflekk på syklene østpå, så har skruer og lignende på et par av syklene fått flekker her på vestlandet.
Rimelige sykler har nok flere deler i stål enn dyrere - hvor det er mye aluminium som ikke ruster.
Kjøpte en billig Spokes eller hva de nå heter på XXL på jentungen (20", 6 gir elns, 1200kr). Ser at det på skurer og noen andre deler har kommet rust på svært kort tid. Guttungens DBS fra XXL (24", 2800 kr elns) har slått langt mer ute og ser ikke ut til å være spesielt berørt.
Men det er nok bare overflaterust dette, og syklene får nok ikke noe problemer knyttet til dette innenfor den perioden man tenker å bruke den. Det blir mest et kosmetisk element.
Både mannens og barnas sykler samt sykkelvognen står ute fra første sykkeltur om våren og til sent på høsten hvert år. Den eneste av syklene som har fått litt rust på seg er den som ble glemt ute en vinter, alle de andre har fint tålt å stå ute hele den snøfrie delen av året. (Vi bor på østlandet.)
Våre barn har kun hatt DBS-sykler og de tåler fint å stå ute. De står inne fra høsten til våren kommer, men utover våren og sommeren står de mest ute. Setter de kun inn når vi reiser bort.
Vi voksne bruker ikke våre sykler like masse, så de står godt i boden :knegg:
Vi ser også fjorden herifra, og regnet er langt fra saltfritt i alle fall.
Vi tørker forresten ikke over syklene hver gang de er brukt. De blir vasket tre ganger i året. Når de blir satt inn på høsten, når de blir tatt i bruk på våren og så en gang i løpet av sommeren. Er de veldig møkkete så spyler vi de med hageslangen.
Lillesøster fikk en Merida i fjor og den har også rustet enkelte steder. Står ute, men stod inne i vinter.
Jeg tørker den ikke når den er våt, og tenker at hun vokser fra den før den rent teknisk sett er utslitt uansett, det er ikke rust som tar knekken på den.
Vår første DBS 16" kjøpt hos XXL rustet som bare det på styret, skruer og pedaler. Mannen klagde da sykkelen knapt var tatt ut, men slik er billige sykler fikk han til svar. Jeg har Nakamura 7 girs damesykkel med samme problem. Men Nakaruraen til 8000,- ruster ikke, ei heller mannens gamle DBS Introuder, ei heller eldstejentas Gary Fisher til middels pris.
Dette er også en Spokes med 6 gir. Og ja, er nok overflaterust ja. Det er jo greit at det er en billigsykkel, men jeg antok den var rimeligere av den enkle grunn at det er deres eget merke, dvs færre mellomledd som skal tjene penger, men det var nok naivt av meg. Jeg synes like vel at overflaterusten kom vel raskt. Etter en sommer hadde jeg nok ikke reagert. Men da vet jeg i alle fall at vi ikke skal velge deres egne merker senere. Jeg mener de bør være litt mer brukt før man merker tidens tann på de. Ikke etter noen uker. Lærer underveis. :jupp:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.