Det er jo ingen tvil om at vi mennesker ikke gir fra oss goder sånn uten videre.
Vi kan godt bruke tid på å sortere søpla, men aldri om vi dropper å fly til feriedestinasjonen. Vi vil gjerne kjøpe kortreist, økologisk og moderne, men MUK-kjøttet og vanlig kjøttdeig vil ingen ha.
Så da må man "tvinges". Og beste måten å endre folks handlevaner er jo pris.
Hvor dyrt er det greit at miljøbelastende ting blir?
Transport er for billig, enten det er vanlig bilkjøring, eller fly.
Kjøtt er hårreisende billig. Og enda verre er det med folks matvaner, der brukbart kjøtt ikke spises fordi fett% er for høy. eller når ferske fileter flys inn fra USA, mens norskprodusert ligger på fryselager fordi folk ikke vil spise kjøtt som har vært frosset.
Tenk at du våknet i morgen, og alt miljøbelastende du gjorde kostet 3 til6 ganger så mye. Hva hadde din umiddelbare tanke vært?
Høyere lønn eller selge huset er nok ikke aktuelt. Jeg har valgt bort høy lønn mot å jobbe i et felt jeg trives godt i, og vi bor allerede miljøvennlig på lite plass. Forbruksvaner må helt klart endres. Vi må forbruke mye, mye mindre enn vi gjør i dag. Vi er ikke flinke til å planlegge måltider, vi har altfor mye klær og stæsj. Å reise er nok noe vi hadde prioritert, men med tre ganger så høye priser hadde verden blitt mye lenger unna for vår del og de lange reisene hadde vi vært nødt til å spare til i flere år enn nå.
Spennende og viktig tråd! Jeg gleder meg til å lese:-)
Jeg hadde definitvt kommet til å endre forbruksvaner dersom jeg fikk det nødvendige dyttet i ryggen (eller kanskje sparket i rumpa) til å gjøre det. Det er ofte snakk om ting som jeg egentlig "ønsker" å kutte ut men som jeg til syvende og sist likevel ender opp med å gjøre fordi det er raskere, enklere, oppleves som "nødvendig".
Ting jeg ville vært villig til å kutte ut (ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge):
Flyreiser (jeg liker ikke å fly, og hvis det ble mye dyrere ville det også ha ført til økt marked for alternativer, f.eks. langdistansebuss i første omgang og forhåpentligvis også tog på sikt - jeg bor uttafor togsystemet.)
Klær. (Ikke helt da. :knegg: Men jeg kunne godt ha kjøpt mindre, laget mer selv, sydd om osv.)
Biltransport.
Kjøtt.
Ting jeg ville ha vanskelig for å kutte ut og heller ville ha prioritert å bruke penger på:
Oppvarming av huset. (Men kunne ha brukt mer ved enn strøm og etterisolert og sånt.)
Jeg ville endret forbruket, og uten å surmule. Min verste miljøsynd er flyreiser, i et slikt scenario ville jeg byttet fly mot annen transport så langt det gikk (som Heilo sier, er jeg sikker på at det ville vokst fram mer miljøvennlige og langsommere alternativer). Jeg ville overhodet ikke sluttet å reise.
Ellers ville jeg nok kjøpt færre klær og antagelig også spist noe mindre kjøtt (men vi er ikke kjempestore kjøttforbrukere i utgangspunktet). Vi har en veldig energiøkonomisk leilighet og ikke bil, så der er det ikke noe som trenger å legges om i et ikke altfor apokalyptisk scenario.
Jeg hørte noe interresant i dag. Det er visst nok en beregning som viser at hvis vi hadde akseptert å leve med samme standard som vi hadde i 1980 hadde vi ikke trengt å jobbe mer enn 4,5 timer per dag. Beregnet ut fra dagens priser og lønninger. Det er et tankekors. Vi er et sløsende forbrukersamfunn! Jeg har ikke referanse, men det er kanskje noen andre som har lest det?
Endre forbruksvaner og øke lokalpolitisk påtrykk.
Vi er ikke de verste verstingene, tror jeg, ettersom vi har tatt en del grep i miljøvennlig retning.
Konsekvensene for oss ville nok vært:
Mat
Mindre kjøttmat.
Gjøre alvor av å finne en lokal bonde som kan selge oss ting vi ikke er selvforsynte med.
Gjøre alvor av å få oss egne høner.
Ferie:
Færre flyreiser, som i grunn vil si færre utenlandsferier på oss. Kollektivtransport eller bil er ikke aktuelle til vårt utenlandsferiemål. Vi ville nok holdt hardt på akkurat denne, ettersom det har mye å si for familie, språk og kulturtilknytning hos oss.
Transport:
Ny jobb til mannen, med mindre det skjedde en liten revolusjon i kollektivtilbudet i vår region. Han er bilpendler av ren mangel på aktuelle alternativer. Ikke kan han samkjøre heller.
Jeg er ganske miljøvennlig til bygdeboende pendler å være, men allerede nå er kapasiteten sprengt på mine tog. Jeg har ikke lappen, og ser tydelig at kommunen vår har MYE å gå på før beina, sykkel og kollektivtransport dekker folks behov i det daglige. Vi har bosatt oss sentralt med vilje, men avstandene er store, og det mangler fortau, brøyting og bussruter. Det er en ganske krevende operasjon å komme seg til nabobygda uten bil, f.eks. Det er jo lov å håpe at en mangedobling av prisen på bilbruk ville føre til økt lokalpolitisk trykk for å få bedret de miljøvennlige alternativene.
Endrete forbruksvaner er det som ville skjedd hos oss også. Jeg ser egentlig på det som helt uproblematisk å endre matvanene. (Sjokolade er ikke spesielt miljøbelastende? Eller?) Klær er vi ikke spesielt opptatt av å kjøpe nå heller. Bil bruker vi knapt. Flyreiser er det eneste jeg ikke ser helt hvordan vi kunne gjort noe med. Så hvis flybilletter ble seksdoblet i pris så ville de vel stått for den største budsjettposten vi hadde.
Endre forbruksvaner så klart.
Nå er det ikke så fryktelig mye for meg å endre på, jeg har jo ikke bil og flyr ikke mye. Jeg kunne sikkert spist mindre kjøtt da.
Færre flyreiser hadde det nok blitt verre med all den tid jeg har familie i Norge og det er ikke særlig praktisk å reise fra England til Norge på andre måter.
Vi flyr relativt lite privat, så det hadde antagelig ikke påvirket oss så mye. Vi hadde sett familien min mye mindre, så klart. Selv om de gjerne tar toget, er det ikke så hensiktsmessig tur/retur Bergen for en helg.
Dette ville nok også fått alvorlige konsekvenser for hvilke fritidsaktiviteter barna hadde fått holde på med, kjenner jeg. Det er i utganspunktet ganske uaktuelt å kjøre dem til andre enden av bygda ukentlig for ett-eller-annet, men i et slikt scenario ville vi ikke hatt/tatt oss råd heller. :niks: Da måtte de drevet med noe de kunne tatt tog til eller greid å komme seg til selv på annet vis.
Kanskje man kunne fått på plass det hurtigtoget til Bergen? Med reisetid til flyplassen, og den tiden man må være på flyplassen før flyet går så ville jo det tatt omtrent samme tid. Og man kunne sitte i samme fremkomstmiddel hele veien. Både fordel og ulempe.
Ja, akkurat sånne ting tror jeg ville kommet forbausende kjapt på plass om flyreiser gikk heftig opp i pris. Og så ville nok folk vent seg relativt fort til å betale for reisene sine i tid vel så mye som i penger. Man kan jo komme seg nesten overalt uten fly, tross alt. Bill.mrk. «Har vært i Vladivostok uten å ha fløyet en eneste meter av veien fra Oslo»
Jepp. Som student tok jeg tog overalt. Jeg sjekket ikke engang flybilletter om jeg skulle til Ålesund, Bergen, Trondheim, Stockholm eller København. Det var jo svinedyrt! Vi velger jo bort bil når vi reiser rundt i Oslo og tar ofte kollektivt selv om det hadde vært raskere å kjøre. Det er mest en vanesak.
Det siste året har vi hatt eksepsjonelt mange flyreiser. Mannen min til Thailand og USA, jeg til Japan. Og noen flyturer i jobbsammenheng. hvis jeg ser bort fra flyreiser er det nok oppussing som tar mest av miljøbudsjettet.
Men dette er veldig spesielt. i snitt har vi fløyet en gang hvert 3. år, og ferie er i Norge.
Mannen min jobber i India i perioder og flyr ekstremt mye. Det ville være vanskelig å kutte.
Vi har mer enn halvert kjøttspising i familien og ville ikke ha noen problemer med å kutte det helt ut. Vi har 3 rene vegetarmiddager i uka.
Vi bruker lite penger på klær og har tilgang på egg fra lykkelige høner hos venninna mi, jeg har stor frukthage og plukker bær og sopp om høsten.
Det er knapt mulig å bruke mindre penger på klær enn hva jeg gjør, og vi reiser ikke så mye heller. Går og sykler til jobb begge to og spiser ikke så mye kjøtt.
Drikker en del vin og annen importert mat.
Det er vel egentlig elektronikk som er vår store synder, vi har pader, kindler, macer +++ i kanskje for stor grad.
Endret forbruket!
Vi har allerede solg huset og kjøpt oss rekkehus( mindre oppvarming og mindre plass til ting vi ikke trenger), fått oss nye jobber i gangavstand ( bedre betalt og mye mindre reising med fly på mannen) og solgt en bil( den andre står her, og brukes myye mindre).
Vi ville kuttet ned på kjøttmat, planlagt middager bedre, vi kjøper allerede mye brukt, men kunne blitt enda flinkere til det, reist mindre med fly og mer langsomt ( med tog, buss) og kuttet impulskjøp generelt. Jeg tror vi hadde klart oss helt fint, og samvittigheten min forteller meg stadig vekk at den håper det sparket kommer snart.
Jeg tror lyntog til Bergen er veldig langt unna i alle scenarier, det lønnet seg jo hverken miljømessig eller økonomisk. Og det er ikke noe problem å ta tog til ferie, men det er få som vil ta ettermiddagstoget vestover en fredag og tilbake en søndag og rett på jobb på mandag - hvis det ikke er noe helt spesielt. Jeg reiste så og si aldri hjem som student, kun jul og sommer (og kjøpte standby-billetter på fly til 400 kr, 50 kr dyrere enn bussen).
Problemet akkurat nå er jo at det er dyrere å ta tog enn å fly. Poden og jeg reiste mellom Oslo og Bergen i fjor sommer og sparte rundt en tusenlapp på å fly kontra tog, som var min opprinnelige plan.
Jeg hadde kunnet kuttet mye ned på bilkjøring, det er min største hverdagssynd. Logistikken når jeg er i jobb er slik at det ikke lar seg gjøre å være billøs, men jeg hadde kunnet investere i en liten el-bil og droppet småturene. Vi flyr ikke stort sånn til vanlig og er ikke på ferie hvert år, men om hurtigtogene kommer hit til lands, hadde jeg gladelig benyttet meg av det fremkomstmiddelet. Vi kan helt klart bli bedre på kjøtt. Når det kommer til rent kjøtt spiser vi mest selvskutt hjort, men vi bruker også en del karbonadedeig, f.eks. er mennene i mitt liv superrigide på fredagstacoen, så der hadde vi kunnet hatt flere vegetariske måltider.
Jeg reiser også en del med fly i jobben og ser ikke hvordan jeg skal kunne kutte ur disse reisene. Det finnes ingen måter å å gjøre det som målet med reisen er uten å fysisk være på stedet jeg besøker.
Ellers hadde det selvfølgelig betydd redusert forbruk. Og omprioriteringer feks mht reiser.
Jeg skal være så ærlig at jeg innrømmer at det sitter langt inne å avlyse min årlige USA-tur for å besøke venner fra årene våre der. Og at jeg nok gjør en del valg som ikke er miljøvennlig fordi jeg synes det er viktig for meg personlig. Jeg kan helt klart bli bedre. Dessverre.
Høyere lønn er ikke noe alternativ, det velger jeg ikke selv, og det er ikke så veldigmye å hente på å senke forbruket. Men litt er det, selv om forbruket mitt i utgangspunktet er ganske lavt. Jeg rasjonerer på både mat og drivstoff, men klart man alltids kan gjøre det enda bedre. Slutte helt å bruke bil på jobb i stedet for å bruke halvparten av tiden, redusere middager til et par ganger i uka og bare spise sesongens frukt og grønnsaker er tiltak jeg sikkert hadde satt i verk. Likevel tror jeg ikke det hadde vært nok, så salg av hus ville absolutt vært et alternativ. Og sannsynligvis en nødvendighet.
Det er nettopp noe av det jeg tenker på. Vi kan ikke forvente at folk skal ta asketiske valg basert på moral. Om flyturen var seks ganger så dyr så hadde du ikke behøvd å velge det bort. For det var ikke at alternativ.
Vi flyr lite, kanskje en eller to ganger i året, og da korte strekninger. Altså lite å kutte ned på her. Selv har jeg tatt grep om mitt eget kjøttforbruk, og har kuttet kjøtt/fisk/skalldyr. I første omgang for en periode, og så får vi se hvordan det blir med tiden. Mannen har også kuttet ned kjøttforbruket, så da er jo det noe som også gjelder barna våre. (Mannen er kokk, og det er flere år siden han innførte meat free mondays i kantina han driver. Det har også nå spredd seg til flere kantiner firmaet driver.) Vi kjører foreløpig en hybrid og en bensinbil, med store planer om at bensinbilen skal byttes ut med hybrid når den må avlives. (Da byttes muligens lillebilen, den som nå er hybrid, ut med elbil.)
Vi prøver å kjøpe mest mulig kortreist og etisk, men dessverre må vi også tenke økonomisk, og da blir det gjerne importvarer fremfor lokalt. Vi har ikke noe særlig stort forbruksbudsjett, men også her har vi begynt å tenke litt. Digitale lydbøker og nedlastede spill fremfor cd/plater, klær av økologisk bomull (thank you HM!) og bambus f.eks. Vi kildesorterer også papp, biologisk, glass/metall og plast.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.