Ah, hadde skrevet langt innlegg som forsvant. Kortversjonen: har stor dieseldrevet familiebil. Har en del nødvendig småkjøring med maks en passasjer og en treningsbag. Vurderer å kjøpe liten elbil som ekstrabil for sånn kjøring. Har regnet på det, og det ser ut til at utslippsbesparelsene ved at det er en liten bil og at den går på strøm, selv om man regner veldig konservativt, tar med produksjonen av bilen og fra en marginalbetraktning (all strøm som kullkraft), kan forsvare det at det blir en bil nummer to. Men da må det være en liten bil, ikke en Tesla, liksom.
Så jeg har begynt å fundere på en liten elbil. Kanskje så liten som buddy, kanskje en i-miev, , think, i-on eller c-zero el.l.
Har noen erfaringer fra disse? Hva skal man tenke på? Jeg tenker på en bil som koster max 100 000, så det er aktuelt med en 3-5 år gammel bil. Da må man vel tenke på batteripakker og sånn.
Buddy selger brukte biler med nytt batteri til 35.000,- De gjorde hvertfall det på miljødagene på St. Hanshaugen. Med en brukt bil kan du få enda bedre miljøsamvittighet.
Så sant de ikke produserer egen strøm på sitt eget strømnett der det ikke er aktuelt å bruke strømmen til annet (som på Island) så et 100% ren energi en fysisk umulighet! Men de skal ha for forsøket. :knegg:
Jeg har hatt stor nytte av elbilforum de siste månedene. Vi prøvde endel forskjellige biler før vi bestemte oss, vurderte nøye behov, økonomi o.L. Har alltid fått god hjelp der inne til ting jeg har lurt på om de ulike bilene ,lading, osv. De du viser her har aldri vært oppe til vurdering så jeg vet ikke så mye om de. Elbil.No et også oversiktlig og grei.
Jeg trenger ikke "mer av en bil", egentlig. Skal vi ha familiebil må vi ha en stor en, siden vi er fem, og ungene begynner å bli store. Eldste er snart voksen mann i størrelsen. Den bruken vi skal erstatte er "en voksen og 0-1 barn" som jeg ser er 90% av turene våre.
Vi har en iMiew, eller hva det nå heter, jeg er ikke interessert i bil. Men den kostet oss 160000 og er i prinsippet fullstendig gratis for oss. Elsker den.
Det kan være greit å tenke på om den kan hurtiglades/klattlades, eller om den alltid kommer hjem i huset sitt/til fast ladestasjon. Og, hvis dere kjøper en slik er det kanskje for å ha den en stund, ergo bør batteriene være relativt nye, det bør finnes reservedeler om noe går galt. I tillegg skader det ikke at teknologien er relativt ny slik at den varer en stund.
Er det slik at familiebilen ellers er tilgjengelig når denne småkjøringen skjer? Det skal temmelig mange kilometer til for at elbilen her skal bli mer miljøvennlig enn å bruke den andre bilen, og da er det ikke snakk om småkjøring på ettermiddagen som blir noen få tusen km i året.
Jeg har ikke regnearket mitt her, men jeg ble overrasket over hvor fort det gikk opp da jeg regnet på det. Når man snakker små biler (også lite produksjonsutslipp sammenlignet med store), altså. Store elbiler er det mye verre med.
Næh, de fleste biler kjører fra de er nye til de er brukt opp, så om man eier dem tidlig eller sent i livsløpet har lite å si sånn sett. Der har mer å si at man behandler dem pent slik at de varer lenge.
Tja, det kan du jo si, men da forutsetter du vel at etterspørselen etter bruktbiler ikke er prissensitiv? Hvis du fyller på med ny bil, faller prisen på bruktbilen du ville konkurrert om, og da har kanskje én til råd til å kjøpe en ekstra bil. :p
Nei, nei. Men når det finnes brukte der ute som kanskje tilfredstiller kravene dine, hvorfor kjøpe en ny? Det er jo ingen vits i fylle på med stadig nye dingser.
Jeg kommer til å kjøpe brukt, altså. :) Men tross Candys argument, store forskjellen rent miljømessig er det ikke, så lenge alle dingser brukes livslengden ut.
Men for biler finnes det et godt fungerende bruktmarked, og bilene brukes livslengden ut, så lenge de behandles ordentlig. Miljømessig så er godt vedlikehold av bil mye mer vesentlig enn når i livslengden til bilen man eier den.
Hva er greia med think, egentlig? Finnes det ikke forhandlere og service av den lenger? Den er ganske fin størrelse og jeg har sett den som 4-seter. Men nesten ingen biler på finn.
Naboen kjøpte forresten en liten varebil, visstnok for nesten ingen penger, hadde den i et års tid, og solgte den til samme pris når de flyttet til utlandet. De var veldig fornøyde. Tror det var tre seter i den.
Think gikk konkurs for noen år tilbake. Prismessig blir den lite konkurransedyktig sett opp i mot iMev (og dens søsken), samt mindre moderne, mindre sikker osv. en god del av bilene har vel Zebra-batteriene, som gir kortere rekkevidde og egentlig en ganske kort levetid på batteriet. Lavt produksjonsvolum og manglende organisasjon i dag kan gjøre deletilgang vanskelig vil jeg tro.
Jeg tror ikke jeg hadde gått for Think eller Buddy (selv om sistnevnte kan være en ganske grei liten sak). Skulle jeg kjøpt elbil ville jeg gått for en av de nyere generasjonene, men ikke av dem med aller lengst rekkevidde. Da holder du deg innenfor budsjett, men får likevel en bil som ligner på en bil og som fungerer som en bil og ikke som en avansert moped (Buddy fungerer dårlig på veier som har fartsgrense over 80 km/t).
Dvs. at jeg hadde satset på en Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn eller Citroen C-Zero. De får du under 100 000 kroner uten at de er kjempegamle eller har kjørt veldig mye.
Jepp, ser at det er omtrent der jeg har landet jeg også. Jeg så litt på elbilforum, og Think-tråder handlet mye om innovative løsninger på obskure deleproblemer, som å ta en dings fra en gammel Ford og putte inn der og der, for å få orden på vindusviskere som ikke slutter å gå og sånn... Ikke noe for meg. :hehehe:
Buddy blir det for lite futt i, gitt at litt kjøring faktisk er på E18 og på Ring 3.
Hvis det blir, da. Har ikke landet helt på det heller. :p
Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg skulle ikke velge Buddy på grunn av sikkerhet og det jeg tror er gamle typer batterier. Think er gammel og jeg tror at de bilene som kører rundt nå har fått rimelig kort rekkevidde. Holder fire seter skulle jeg gå for Citroën, Peugeot eller Mitsubishi. Alle de tre er vel egentlig samme bil i grunnen.
Si i fra om du vil prøvekjøre en Leaf. :D
Golfen er også veldig fin, men koster jo mer.
Vi har eller har hatt Think, Leaf (og Tesla). Jeg er veldig veldig glad i å kjøre elbil og jeg vinner nesten ikke noen tid i kollektivfelt så det er ikke noe argument for meg.
Nei, kollektivfelt er ikke noe argument for meg heller. Men det hender av og til at vi blir stående i beit med en bil og innviklet logistikk, og så føles det helt koko å kjøre rundt i den tunge dieselbilen med bare meg eller meg og et barn.
Vi har tilbud på eGolf 2016 fra Møller på 250.000,- med noe tilbehør som motorvarmer eller vinterpakke som de kaller det, men uten skinnseter og vinterdekk.
eGolf har garantier på 8 år for batteri og 5 år på bil. Leaf har 5 år på batteri og 3 års garanti på bil.
Uansett hvilken bil du ender opp med, så må jeg bare si at jeg elsker Berta min (e-up). :hjerter: Jeg kjørte 8 mil her en dag og mannen regnet ut at det kostet ca 10 kr. :D
Jeg er også fornøyd med min eUp! Min heter Knerten da 😉
Mest i bruk til jobb og småkjøring til svømmehall og butikken. Trenger ikke andre lade muligheter enn hjemme, holder lenge for min del.
Sikker på at dere trenger en bil til? Da jeg var del av husstand med to førerkort og to inntekter og bare én bil, regnet vi på det og konkluderte med at vi kunne ta taxi for ti-tyve tusen i året og fremdeles komme billigere unna enn å kjøpe en bil nr to.
Jeg skulle skrive det samme som ea: har du regnet på hva det vil koste å ta taxi hver gang dere trenger en ekstra bil? Jeg prøver ikke moralisere altså, kun tenke alternativt.
Vi har tenkt som dere, altså, og hvis det var bare det så hadde vi nok fortsatt med en bil + taxi + en stor dose kreativitet. Det forvanskes noe av at min mann føler dypt i sitt hjerte at taxi er toppen av ekstravaganse og får vondt helt nedi tærne hver gang det blir aktuelt, og heller velger de villeste kreative løsninger for å unngå det. :hehehe:
Men det som tipper det litt over for min del er dette at jeg regnet på det og fant at det ser ut til at selv om man tar med produksjonsutslipp på bilen så vil det være mer miljøvennlig å bruke en elbil til all småkjøringen enn å dundre rundt i den store dieselbilen.
Saken er vel bare den at man ikke tar taxi ved slike anledninger. Det var min tanke når jeg var i barselpermisjon og jeg hadde firmabil så uansett skulle leveres tilbake. Resultatet ble at jeg veide mindre når jeg kom tilbake fra permisjon enn før jeg ble gravid (var normalvektig). Jeg gikk overalt. :)
Det har man kanskje ikke tid til i et hektisk liv med 3 barn. Elbil er veldig greit og jeg tror at den kommer å brukes mye i Polyannas tilfelle.
Vi er ikke på Elbilkjøret. Det ville uansett ikke vært noe alternativ. Vi kan for lite om det også.
Nå er det uansett ikke aktuelt lengre med 2 biler for da jeg byttet jobb for 2 år siden så leverte vi inn bil 2, som jeg leaset. Merker det utrolig godt for slipper unna med utgifter på 5000 i snitt, i måneden.
Det var slitsomt i begynnelsen for jeg måtte vente på at bilen kom hjem før jeg kunne dra ut men gutta har blitt kjempeflinke til å sykle til trening og det funker greit nå. Når det er kamp så må mannen komme hjem før så bilen er her.
Elsykkel-forslaget mitt var nok basert på for rask lesning, altså. :p Jeg skjønner at det er litt vanskelig med passasjer. Men jeg tenker at det er gode samfunnsøkonomiske grunner til å unngå å kjøpe bil nummer to, selv om det er en elbil. Elbilene tar like stor plass på veiene som bensinbilene bl.a. Og egen erfaring tilsier at om man har to biler så kjører man mer, rett og slett, fordi det er praktisk. Jeg er i tenkeboksen på å kvitte oss med en bil og kjøpe elsykkel. Det vil jo ikke være brukbart til transport av flere enn én, men jeg har litt trua på den løsningen likevel.
Vi har to biler og begge kjører til jobb. Mannen har elbil og kjører for å spare tid ( Follo-Lysaker) og jeg fordi kollektiv dit jeg jobber er klønete. Ved å ha elbil som nr 2 sparer vi mye penger kontra liten bensinbil Yaris som vi hadde før. Bensinpenger flere mil om dagen, tre bomringer pr dag, årsavgift ca 450 kr kontra 3000 og mannen lader på jobb.
Jeg har en liten (4 seter) bensinbil som bruker minimalt med bensin, tar liten plass på veien og er fem år gammel. Vi har kommet frem til at den er minst like miljøvennlig som en elbil.
Såpass smal at f.eks. sporet vei på vinteren tror jeg kan bli en utfordring for disse. Og er vel ikke en bil som ellers er tilpasset klimaet her til lands. Mangler kanskje også varmemuligheter for batteriet. Ei heller noe kupevarme i den.
Jeg tenkte på å oppdatere denne, da jeg akkurat hørte en analyse over hva elbilrevolusjonen i Norge har hatt å si for drivstoffforbruket, nemlig niks og nada. :knegg:
Det øker jevnt og trutt, i samme takt som man ville forventet om det var bensinbiler som ble solgt.
Man kan ANE en liten effekt i Oslo og et par andre større byer, dersom man legger godviljen til, men den er langt mindre enn man kunne forvente med tanke på andel av bilparken som er elbiler.
Årsaken: Akkurat det som er/var drivkraften bak mitt elbilønske: Elbilfordelene motiverer til en nr. 2-bil man ellers ikke ville kjøpt, og når man først har to biler, så kjører man mer. Og det ville definitivt vi også gjort.
Tar man med energibruken i produksjonen av en elbil, så er netto miljøeffekt der man står nå, negativ.
(Sekundæreffektene er nok positive, da. Man har oppnådd enorme fremskritt på motor- og batteriteknologi, noe som på sikt har potensiale til å revolusjonere transportsektoren, den aller største brukeren av fossile produkter. Og i kombinasjon med et altfor langsomt, men likevel sterkt økende andel fornybart element i strømforsyning (globalt sett), kan det monne litt.)
Konklusjon: Jeg kan ikke forsvare det miljømessig for vår bilbruk. Derimot tror jeg at den bilen vi skal bytte ut hovedbilen i, når barna er på vei ut av huset, det skal være en elbil.
Vi hadde to biler fra før og har det fortsatt. Før hadde vi to bensin og/eller dieselbiler og nå har i to elbiler. Vi lever med at langkjøring tar litt lenger tid, resten er uproblematisk.
Der vi bor så er det ganske mange som alltid har hatt to biler og som nå har byttet ut den ene til elbil, men det slår vel neppe ut så mye om man ser over hele landet.
Man burde vel kunne ut om de som kjører elbil kjøper den som ekstrabil eller ikke. Jeg kan ikke tenke meg at alle Tesla er kjøpt som ekstrabil.
Nei, på individnivå er det selvsagt mange slags grunner til at folk kjører elbil, og å ha en (like stor eller mindre) elbil i stedet for en bensinbil kan være marginalt mer miljøvennlig, litt avhengig av hvordan man regner. Men på populasjonsnivå er altså totaleffekten mer bilbruk, og veldig, veldig liten reduksjon i økningen av i bensin/dieselbruk.
Og grunnen til at jeg tok det i denne tråden var at for OSS ville det definitivt vært sånn: En ekstrabil vi ellers ikke ville hatt samvittighet til, og som vi i tillegg ble subsidiert til å kjøpe.
Det er interessant å se, faktisk. Og jeg er enig med deg i at for dere, som strengt tatt klarer dere med en bil (ikke uten at det må lempes til, jeg ser den altså) så ville elbilen vært en merbelastning på miljøet og jeg berømmer deg for å ha et så bevisst forhold til det.
Jeg sitter og teller på knappene hvorvidt vi skal bytte ut den snart seks år gamle dieselbilen med en hybrid. For oss vil ikke det øke bruken av bilen, det vil være mer praktisk både å ha en bil som ikke er diesel og at den vil ha plass til hunden. Men det sitter litt langt inne å bytte ut en bil som i aller høyeste grad fungerer og vil fungere i mange år til.
Vi har helt motsatt erfaring, den gamle Touranen bruker jeg nå til og fra jobb (6 km hver vei) mens mannen kjører Leaf til og fra jobb i sentrum. Vi har jo enorme besparelser. Vi kjører også elbilen på langturer. Selv om det er litt mindre komfortabelt. Så vi bruker en halv tank i måneden i diesel, mot fire tanker før! :digger:
Vi (dvs jeg) begynner nå å snuse på å bytte ut den 5 år gamle dieselbilen med elbil nummer to. I det siste har den bilen blitt lite brukt, da mannen jobber hjemme. Det blir til hytta og ellers når vi trenger to biler. Nå har mannen begynt på en deltidsjobb 35 km hjemmefra, og det aktualiserer dette byttet. Jeg sparer mye på drivstoff, det + miljø er min hoveddrivkraft. Jeg tenker vi må kjøpe før alle elbilinsentivene forsvinner, selv om vi opprinnelig hadde tenkt å beholde bilen i noen år til, den føles som ny fortsatt.
Men det blir å vente til det kommer en større bil, og Tesla er ikke så aktuelt. Kommer til å følge med på Opel Ampera - det ryktes at den skal komme som stasjonsvogn. Forutsetning nummer to er at den kan hurtiglades, men det må jo gå, noe annet ville være meningsløst.
Det ble presentert på en konferanse, og jeg husker ikke alle stegene i analysen, men den var gjort av Rystad Energy, så den var nok korrigert for alt som tenkes kan. :knegg: (Jarand Rystad er den største analysenerden jeg noen gang har vært borti!).
Det hjelper at i dette tilfellet (og mange andre) så sammenfaller mine miljøinteresser 100% med mannens økonominteresser, og dermed er den nesten viktigste beslutningsfaktoren at vi slipper å krangle om hva vi skal velge. :knegg:
Vi byttet ut vår Landcruiser med en Tesla Model S. Vi har gått fra mye drivstofforbruk til nesten ingenting (det lille vi bruker kommer av at vi beholdt sekundærbilen som er en 15 år gammel Citroen som nesten ikke brukes).