Då me opna koffertane etter å ha arrivert destinasjonen seint i går kveld, var masse av tøyet og tinga våre våte. Alt frå fuktig, til ordentlig søkkvått. Flyet var ein time forsinka fra Gardermoen, og det var på eit tidspunkt eit voldsomt regnvær, men hallo? Det har aldri falt meg inn at me skulle pakke ut våte klær, det var ganske ekkelt. Me driv framleis og tørker klær til tre stykke på eit lite hotellrom, og no har m vore her i eit døgn. Ingenting er ødelagt.
Kan ein klage på noko slikt til flyselskapet, eller blir det berre dumt?
Det var jeg faktisk aldri borti når jeg jobbet på Ankomst. Merket dere ikke at kofferten var våt da dere plukket den opp?
Er jo bare å ta en telefon til flyselskapet og høre. :jupp:
Jeg tenker at det er helt greit å klage, men jeg er usikker på hva man oppnår med det. Det kan kanskje føre til rutineforbedringer hos selskapet på sikt. Når ingenting er ødelagt, eller man har hatt noen særlig ulempe med å få våte klær ( det kunne jo tenkes at dere skulle direkte videre på en anledning hvor klærene i kofferten skulle brukes og man måtte kjøpe nye, da tenker jeg man kan kreve erstatning), så tviler jeg på at man blir kompensert for ulempen.
Men hva er vitsen? Hvis ingen ting er ødelagt, så er det jo heller ingen ting å kreve erstatning for. Selvsagt kan man klage, men hvorfor ta seg bryet når det beste man kan oppnå er en høflig beklagelse.
Hadde det vært en gjentagende greie, så ville jeg selvsagt klaget, men jeg ser ikke poenget med å klage over en engangshendelse når man ikke har noe å vinne på det. Det er egentlig bare å kaste bort egen og flyselskapets tid, syns jeg.
Men for all del, hvis det får en til å føle seg bedre, så er det selvsagt ikke noe i veien for å gjøre det.
Du kan gjerne klage, men du får nok ikke noe ut av det! :p
Dersom du har pakket vin (eller annet flytende/lett knuselig) i bagasjen, så kan du faktisk bli erstatningspliktig for andres bagasje som blir ødelagt!
Jeg har ikke tall på hvor mange som kom bortom skranken for å klage på ødelagt bagasje, fordi de hadde noe i sin bagasje som var knust (ofte rødvin). De landet fort på jorda igjen når vi fortalte at de faktisk kunne bli erstatningspliktige for andres ødelagte bagasje, og at flyselskapet ikke hadde noe ansvar...
Har jobbet på flyplass i 8 år, og har sett det meste... :rolleyes:
Jeg tenker at det er ens eget ansvar å pakke bagasje så godt det lar seg gjøre og at man må pakke i vanntette kofferter dersom man skal forvente at innholdet er tørt etter regnvær. Man kan forvente at ikke noen på flyplass spyler bagasje med høytrykkspyler, men regn må man regne med.
Hadde jeg fått bagasje tilgriset med andres alkohol hadde jeg gått videre med saken.
Man får nok ikke erstatning, men handlingselskapet som laster flyet skal heller ikke la bagasjen stå lenge ute i mye regn før koffertene lastes. De har presenninger som skal legges over trallene dersom de blir stående en stund ute i regnvær.
Fordi det da kanskje ikke skjer igjen den dagen du f.eks. har viktige papirer i bagasjen, eller finklær du skulle brukt når du kommer fram. Det må da være greit å si fra om rutinesvikt (eller mangel på rutiner) uten å skulle ha noe igjen for det?
Om man klager på våt bagasje nå vil jo ikke ha direkte innvirkning på bagasjen ved en senere anledning? Det er vel som oftest flyplassansatte, ikke flyselskapet dom losset. Plutselige regnskyll kan skje. Har man ting i bagasjen som kan bli ødelagt av regnvann må man ta forholdsregler for det.
Klissvåt bagasje er noe som skjer fra tid til annen, men ikke så ofte.
Som jeg sa lenger oppe: hadde dette vært et gjentagende problem, så sier man selvsagt fra, men mitt inntrykk er at våt bagasje hører til unntakene. Jeg har aldri opplevd det selv, og jeg flyr stadig vekk med innsjekket bagasje. Jeg gjetter derfor på at flyseskapene allerede har brukbare rutiner på å skjerme bagasje for regn, og at dette var et uhell.
Men for all del: hvis man føler for det, og har tid til overs, er det selvsagt bare å klage.