Her i byen legger politikerne opp til at det skal være både svindyrt og umulig å komme seg til og fra jobb, så jeg vurderer el-sykkel. Det sitter litt inne, for jeg vet ikke om det er helt gjennomførbart, men jeg kommer til å tjene inn det den koster på langt under et år med den nye rushtidsavgiften.
(50 kr hver vei + 600 kr parkeringsplass på jobb = 2600 kr hver måned, og diesel i tillegg)(legg til at det foreligger forslag om å stenge deler av sentrum for biltrafikk, bl.a. der jeg vanligvis kjører)
Sykkelturen er 17 km én vei, og det hadde sikkert vært overkommelig med vanlig sykkel, hadde det ikke vært for noen tunge bakker spesielt til jobb, og jeg ser litt mørkt på livet om jeg skal svette meg oppover der hver morgen i vinterregnet.
Jeg ser etter en robust sykkel som tåler både grus og asfalt, og som gir futt hvis jeg ønsker det, men som også funker bra hvis jeg vil sykle oppoverbakkene selv. Hadde vært greit om den også var stille av seg og litt vakker, men det kommer kanskje i andre rekke.
Prisen... tja. Jeg vil jo passere 26.000 i transportutgifter på under 10 måneder om jeg fortsetter som nå, så den behøver ikke være så veldig billig.
Noen som har erfaringer som kan hjelpe meg?
Ser noen skrev litt om dette i fjor, men el-sykler har kanskje vært i stor endring i løpet av kort tid, så jeg lager en ny tråd.
Ho syklar over Melkeplassen frå Fyllingsdalen til sentrum kvar dag.
Eg er litt usikker på kva for ein modell ho har, men eg ser dei er ganske dyre alle sammen.
Eg har også vurdert å kjøpe meg el-sykkel, men ikkje for å sykle til jobb. Då blir det meir til fritidsbruk. Eg har omtrent samme avstand (og delvis samme veg) som deg til jobb og eg syns rett og slett det blir for langt i regn og kuling.
Takk for tips, Simone.
Det er jo et godt stykke. Det kommer til å bli en ganske stor overgang. Men så ser jeg jo at jeg ofte blir forbisyklet når jeg selv står i kø med bil (eller buss for den del), så tidsmessig tror jeg ikke jeg taper så veldig mye på det. Det blir mer forutsigbart å være uavhengig av trafikkmessige forhold.
Jeg kan jo evt. ta buss hvis været er helt umulig eller det fryser til på toppen av "fjellet", men blir så sykt kvalm av buss og dessuten tar det rundt 50 minutter uansett.
Anbefaler deg gruppa el-sykkelens venner på facebook, der finner du mye info og kan få svar på ting du lurer på!
Jeg spurte meg litt rundt der inne da jeg skulle kjøpe og synes det var trygt når det tross alt var en ganske dyr sykkel jeg skulle kjøpe. Dette var i fjor, utvalget er mye større i år faktisk.
Jeg har en sykkel som er vakker, men om den har "futt" - altså som en litt artig hybridsykkel - er jeg ikke like sikker på. Jeg elsker sykkelen min, fikk den i april og har aldri syklet så mye som jeg gjør nå. I alle fall ikke siden jeg var ganske liten. Jeg jobbsykler, og ser også at jeg fritidssykler mye mer enn før. Fortsatt bruker jeg den vanlige sykkelen min i skogen, men all transportsykling foregår med elsykkelen. Jeg har en Kalkhoff tasman classic, 2015-utgaven.
Det som er viktig er at du kjøper av en forhandler som også kan yte service og ta reparasjoner. I alle fall var det viktig for meg, jeg elsker at jeg kan stikke innom for å få justert ditt eller datt. Foreløpig har det ikke vært store ting, men det kan jo skje, og da er det fint at sykkelen ikke må sendes av gårde.
Jeg var også veldig opptatt av batteritid/rekkevidde, og den sykkelen jeg kjøpte har noe av det beste på markedet når det kommer til batteri og motor (har jeg skjønt), i alle fall i min prisklasse (maks 30 000). Jeg prøvesyklet flere ulike sykler, og likte best de som oppførte seg som en vanlig sykkel - bare at jeg fikk superkrefter. Noen elsykler gir voldsomt mye støtte også når man nesten ikke tråkker, og det var ikke noe for meg. Sånt er jo sikkert en smakssak.
Jeg bruker den så mye som jeg hadde tenkt for å si det sånn :knegg:
For meg er den et alternativ til bil (eller buss) t/r jobb, vanlig sykkel hadde vært uaktuelt.
Ofte sykler jeg rolig med god støtte av sykkelen til jobb, nedover bakkene. Også får jeg meg en treningsøkt hjemover (9.5 km oppover) ved å skru ned støtten fra sykkelen. Hvis jeg bare vil transporteres hjem skrur jeg støtten på maks.
Så lenge jeg passer på å ta med batteriet inn og lade når det trengs det så alt er klart er det enkelt å velge sykkelen, selv om det småregner litt eller jeg ikke helt har dagen. Og da blir jeg jo blid av turen! Det er rett og slett så morsomt å sykle på den. :riktig: Min kostet noen-og-tjue-tusen, det er en BH E-motion Jet og jeg er veldig fornøyd med den. Det er samme sykkelen som Cross fra samme merke som er en ganske populær sykkel, men den var for høy for meg i stanga selv i den minste størrelsen. (dette er årets modell, jeg har fjorårets).
Jeg valgte med vilje en sykkel som ser ut og oppfører seg litt sporty, for jeg bruker den på skogsturer med lillegutt også. Jeg ville også ha batteriet i stanga, og jeg ville ikke at sykkelen skulle "lyse" elsykkel for jeg hadde en tanke om at da blir den kanskje ikke stjelt først i det minste...
Jeg veier ganske mye, og hvis jeg bruker endel full trøkk på støtten varer den ikke fryktelig lenge (ca. 40-45 km), men så lenge jeg ikke sykler lange turer med den er det jo greit nok, da er det bare å lade - det står indikasjon på den lille skjermen hvordan batteriet ligger an.
På maks støtte legger den på 3 x innsatsen. Det vil si at hvis man sitter og småtråkker og laller uten å legge så mye i det i oppoverbakkene, går den i 10-12 km/t. Det er litt raskere enn at du må stoppe liksom. Hvis jeg drar på går den fort oppi 20-22 km/t oppover med full støtte. Over 26 km/t kutter den støtten, det gjelder alle elsykler.
Det er en sykkel som gir superkrefter, som Appelsin beskriver, man føler seg bare som en god og rask syklist rett og slett.
Ja det må jeg forresten si - jeg har kjøpt til kjempemykt sete, og det er bra. Også er jeg misfornøyd med bagasjebrett+skjerm bak-løsningen, men det er løse tilkjøp som ikke har noe med sykkelen å gjøre. De bare passer dårlig.
Jeg har prøvd elsykkel opp den aller verste bakken på min jobb-rute, og det var kjempemorsomt! Har tenkt å kjøpe, men sliter med å velge. Veldig fint om alle som har erfaringer legger inn merkenavn og pris, det er veldig fint å høre hva dere synes. :blomst:
En av de tingene jeg er veldig fornøyd med på min kosesykkel er at den er komplett. Den har lys, bagasjebrett, skjermer, et fantastisk brooks sete, feste til sykkelpumpe, integrert sykkellås, etc. Det som er tilleggsutstyr på mange sykler er standard her. Mange vil jo ikke ha dette tillleggsutstyret, men en som kjøper en retrosykkel sånn som meg vil jo nødvendigvis det. Jeg har selvsagt matchet med sykkelveske og en ekstra solid sykkelås som var svinaktig dyr (men som jeg fikk på kjøpet).
Takk for nyttig informasjon, m^2! Mannen maser på at jeg skal kjøpe meg en siden jeg ikke kjører bil og har et stykke til jobben. For meg er nok tærskelen litt høyere enn den kunne ha vært, blant annet fordi jeg ikke har syklet på vanlig sykkel heller på flere år.
Signerer dette. Jeg har en Stevens sykkel (kostet 22 000) og er veldig fornøyd. Har dog bare 8 km hver vei, men batteriet mitt har range på 55 km (på full effekt).
Du bør unne deg å prøve en sånn, Appelsin. Jeg har aldri hatt bedre sykkel, og jeg er 43 år. Ikke en gang mannen min trodde at jeg faktisk kom til å sykle til og fra jobb, men det gjør jeg. Suser av gårde faktisk. :D Jeg blir helt glad bare av å tenke på den sykkelen faktisk.
Jeg tror definitivt at du kommer til å vinne overbilkøa med en el-sykkel. Jeg gjorde gjerne det da jeg syklet til byen på jobb for noen år siden. Litt kortere og slakt nedover da. Men med hjelp vil det jo gå fortere. Har ingen greie på el-sykkel som sådan. For meg blir det nok for langt uansett.
Nå har vi diskutert saken ferdig i familierådet, og jeg går for elsykkel. Noen søk på nett i går etterlater meg i fullstendig jungelhumør, men det beste jeg kan gjøre er vel sikkert å oppsøke en seriøs butikk og teste ut ulike sykler?
Synes de oppreiste klassiske modellene er så sykt vakre, men blir det egentlig noe fart med dem da? :gruble:
Ser at en sånn kommer på topp i en Oslo-test, men .. dette er jo humpete Bergen.
Spørs hvor mye fart du vil ha. Motoren kutter på ca. 26 km/t på alle (lovlige) elsykler. Jeg sykler lett mye raskere enn dette nedover (selvsagt) og bortover (hvis jeg vil). Jeg har en rimelig lang oppoverbakke hjemover (0-300 meter over havet), og min retrosykkel klarer jobben helt utmerket. Siden jeg ikke er spesielt sprek ligger jeg på 12-14 km/t opp den bratteste bakken, da sykler jeg forbi de fleste sprekingene med sykkelklær og landeveissykkel (bakken er drøy og tung og bratt). På flaten vil det være mye raskere med en landeveissykkel enn med en elsykkel, men jeg vil jo aldri drømme om å sykle fortere enn 35-40 km/t uansett sykkel, så for meg er dette et teoretisk problem.
Min gjennomsnittsfart til og fra jobb er ca. 20 km/t, kanskje litt over. Det er inkludert fotgjengerfelt, rødt lys, parkering, opp og ned fortauskanter og diverse andre greier som senker farten. Jeg er ikke et fartsfantom og er mer enn godt fornøyd med dette. Når jeg kjører bil samme strekning ligger gjennomsnittsfarten mellom 32 km/t og 37 km/t alt etter trafikkbildet, antall røde lys og hvor full parkeringsplassen er. Jeg kjører ikke en strekning med spesielt mye kø.
Jeg ser at noen klager på at sykkelen deres er tung å sykle når motoren kutter (eller batteriet går tomt, det har jeg selv aldri opplevd forresten), og det er noe å tenke på når du prøvesykler. For det er kjipt hvis det skal være fryd og gammen på 25 km/t (motor) og helt pyton på 28 km/t (egen kraft).
Du bør i grunn teste elsykkelen på hele eller deler av den strekningen du skal sykle til og fra jobb når du prøver elsykkel, så vet du hvordan den fungerer til ditt behov. Alle skikkelige sykkelbutikker lar deg få lov til å prøve sykkelen.
Jeg har en sånn klassisk kjerringsykkel, som er blant de billigere el-syklene. Den heter Eco-Ride Ambassadør og kostet 13500. Den duger helt utmerket til å sykle f.eks fra Gamlebyen til Ryen eller Ekeberg med barn bakpå, om du er kjent i Oslo. Det er temmelig bergenske forhold.
Men hadde jeg hatt mer penger jeg ville bruke på sykkel, hadde jeg muligens gått for en Kalkhoff.
Jeg bor langt oppe i lia i Trondheim og det kryr av damer på el-sykkel her, i fint driv opp de bratte bakkene. (Jeg har bare 5 km til jobb, så jeg holder meg til vanlig sykkel.) Så det ser ut til å funke bra.
Vi har en Emotion Neo Cross og er veldig fornøyd med den:
Mannen har byttet ut bilen med denne til jobb - og har til og med skiftet til piggdekk på den på vinteren - fungerer brillefint!
Den eneste tingen jeg ville endret på, er å gå for "dame-ramme":
...iallefall hvis du kan komme til å ha barnesete bakpå. Det er klønete å komme av og på sykkelen med barn i barnesetet. Minsten vår er totalt uinteressert i sykkelvogna etter at elsykkel ble innkjøpt. Nå vil han sitte bakpå og kjøre "fort-fort!" med pappa. Kjøp også en elsyklkel med bagasjebrett/mulighet for sykkelveske. Å frakte ekstra vekt på elsykkelen er null problem - og dermed blir elsykkelen pakkeselet på alle familieturer (og likevel er det rift om hvem som får ha den. Vesla syns det er grådig urettferdig at sykkelen hennes ikke er elektrisk..)
Jeg kjøpte el-sykkel ifjor. Endte på kalkhoff agattu. er fornøyd med den. Solid sykkel. Jeg har hatt den på reparasjon, da gir systemet måtte skiftet. Dette pga feilbruk fikk jeg opplyst. Jeg må ikke trø når jeg skifter gir. Men fikk det på reklamasjon. Fornøyd med servicen jeg fikk hos Sykkelbutikken,.
Tanken var å bruke den til jobb, men det har ikke helt blitt det ennå. Det har med meg å gjøre og ikke sykkelen ;) men de gangene jeg har syklet til jobb har vært helt fantastisk. Nå har jeg knapt oppoverbakke til jobb, men hjem igjen er det oppover vallaheiane. Batteriet holder frem og tilbake til jobb (ca 30 km), aldri gått tomt. Og hadde det gått tomt, ja da hadde jeg hatt problemer å sykle opp bakken hjem. For sykkelen er tung uten motor. Men ingen problem når motoren kobler ut grunnet fart da.
Jeg har elsykkel, og valgte drivkraft bak, for å unngå ubehageligheter over fortauskanter. Jeg har motoren under pedalene. Da jeg tror det blir billigere å skifte hjul, dersom det skulle bli ødelagt, i tillegg har jeg full glede av girene på sykkelen da. Jeg har 15 km til jobb, og har syklet mer eller mindre hele vinteren, med piggdekk. Har fått god hjelp på sykkelsenteret i sentrum.
(må ha noe å se fram til etter obstruktiv sykt-barn dag + mann med matforgiftning. i hvert fall håper vi det er matforgiftning...)
Prøvde to ulike på lørdag, og skal tilbake i dag for å hente den jeg bestemte meg for, for de måtte skru den sammen. Cannondale navaro med Bosch performance - siste av årets modell på tilbud. Var på Sykkelsenteret og bestemte meg for å bruke dem ettersom butikken ligger nærmest den ruta jeg kommer til å bruke. Kjipt å måtte langt utenfor om noe skulle skjære seg på veien.
Men det var knallgøy å prøve den på lørdag! Har veldig tro på at dette er en god løsning.
.. bare at jeg ikke helt har klart for meg hvordan mellomste kommer seg til og fra skolen. Enten får han begynne å gå litt før vi hadde tenkt (det er 2 km), eller så får jeg legg inn tid til å sykle helt hjem, ta bilen og kjøre tilbake til skole/bhg.
Den sykkelen jeg skal kjøpe har mulighet både for piggdekk og for barnesete. Det var det ikke alle som hadde.
Et perspektiv fra vanligsyklistene: Jeg synes det er fint når elsyklene ser tydelig ut som elsykler. Elsyklister har ofte et temmelig annerledes kjøremønster enn regulære syklister. Du kan ikke bedømme nedoverfarten fra oppoverfarten i det hele tatt. Bill.mrk. «Har nesten kjørt på opptil flere elsyklister bakfra i nedoverbakker». :gal:
I en periode hadde vi avtale med skolen om at storebror brukte sykkelen som transport i følge med en voksen. Han ble alltid levert og hentet, men brukte altså sykkelen og fikk låse den på skolens område. Skjønner at dette kan være litt i grenseland for skoler med sykkelbegrensing. Tror det var 1. eller 2. klasse at dette var mest aktuelt.
Ca. 28000. Jeg betalte like over 29' for sykkel, hjelm, ekstra lås, vanntett sykkelsekk, ekstraslanger, litt verktøy og en håndpumpe.
Det tror jeg nok ikke. På morgenen kommer det til å havarere tidsbudsjettet, og på hjemveien tror jeg det blir for tungt å trille sykkel med misten oppå (22 + 18 kg + vingling :o ).
Det er ikke hver dag det er nødvendig å hente/levere barn i det hele tatt ettersom jeg også har en mann. Men jeg har tenkt at om mellomste går fra SFO kl. 16 og begynner å gå hjem, så finner jeg ut av hva jeg gjør etter hvert. I forskningsukene mine regner jeg med at jeg klarer å porsjonere tiden slik at jeg alltid vil rekke å sykle hjem og hente bilen.
Nå har jeg sykkel :lykkelig:
Sykla 16 km hjem, og hadde snittfart rundt 25 km/t, noe som betyr at jeg syklet for egen kraft store deler av veien og det kjente jeg egentlig godt. Regner med at jeg kommer til å bli mindre pysete i nedoverbakkene etter hvert, for jeg er vel-dig pysete og syklet nesten mer sakte i nedoverbakker enn på flata :gal: kommer til å slite bremseklossene ut i løpet av en uke hvis jeg fortsetter sånn.
Du må gi rapport videre! Jeg vurderer også å kjøpe en selv om jeg egentlig ikke kan forsvare det ut fra jobbvei (jeg har bare 4km). Men jeg ser for meg litt videre bruksområde.
Jeg skal! Ser for meg at jeg utelukkende skal bruke den som transport, men det er jo til gjengjeld en god del mil i uka.
Jeg begynner å bruke den fast neste uke.
Jeg har også kjøpt meg elsykkel. Min ble en cube, ser ut som det er samme motor og batteri som på din Appelsin. Erfaringa så langt er at det oppleves som å sykle vanlig, jeg kommer bare litt raskere fram og jeg trenger ikke å dø i den siste motbakken på vei hjem.
Jeg er litt avventede, men det er klart: 15 km hver vei med masse bakker hadde blitt lettere med elsykkel. Jeg møter mange elsykler på veien. :nemlig:
Tidsmessig tror jeg det dog ikke er så veldig mye å tjene egentlig. Og så er jeg litt usikker på hva som skjer med treningsgevinsten.
Du trenger ikke å være usikker på hva som skjer med treningsgevinsten. Hvis du sykler med vanlig sykkel i dag vil selvfølgelig treningsgevinsten gå ned med elsykkel.
:jupp: Elsykkel har bare gevinst hvis alternativet er å ikke sykle. Sånn i praksis, over tid. Ikke i teorien. Å sykle til jobb i teorien når det bare blir to ganger i året i praksis, har veldig lite effekt. Har jeg hørt. :sparke:
Så elsykkel er bare et poeng hvis det får deg til å sykle dager du ellers ville ha kjørt bil.
JEg ble forbikjørt av en elsykkel idag. Den må ha annen type drive enn det dere beskriver, for han som kjørte tråkka ikke, men det var fart på sykkelen likevel. Og ja, den så ut som en sykkel så jeg skvatt litt. :knegg:
Joda, det vet jeg jo. For min del er det sånn nå at sykling t/f jobb rekker som trening, og det er viktig fordi det ikke tar av annen tid. Om jeg el-sykler må jeg da begynne å trene ekstra og det har jeg ikke tid til. Og vips! er jeg bak rattet på bilen igjen. :knegg:
Jeg elsykler for det meste. Og å svi av 300 kcal til og fra jobb er uendelig mye mer enn å sitte bak rattet på en bil. Jeg evner ikke å ta det rolig på sykkelen, så jeg er alltid svett og anpusten til/fra jobb.
Sykler du allerede begg veier daglig? Det hadde jeg ikke fått med meg :)
For om det var slik at du syklet en vei to dager i uken eller noe sånt, så skulle det ikke forbause meg om det å "sykle" (elsykkel altså) begge veier daglig gir mer total aktivitet.
Jeg sykler en kort rute til jobb og hele veien hjem. Hele veien til jobb blir ikke før jeg klarer å få i meg frokost. :knegg:
Satser på å kunne sykle hver dag, egentlig, men i dag er sykkelen på service. Ryktene sier at bakbrems er greit, og at det er litt teit å ha 24 gir i teorien og 4 i praksis ...
48 minutter fra jobb til barnehage i går, i motvind. Jeg tror ikke jeg sparer mer enn 5-6 minutt på elsykkel, og håndballknærne har strengt tatt godt av å trø.
(Men joda, jeg er litt unnelig og har fortsatt lyst på elsykkel. Og elbil. Det kommer jo en vinter, og selv om det neppe er snø, så sykler ikke jeg i 2 grader og sludd ...)
Fader også, nå driver jeg og lurer på om jeg kan gjøre det. Tenk så deilig å sykle 2 timer hver dag, i stedet for å stå 1,5 i kø? :gal:
Hva må jeg tenke på? Maks batterikapasistet, i hvert fall, det blir 5 mil. Jeg vil ikke ha en kurv- og bagasjebrett-sykkel, og så lettsyklet som mulig.
For meg er det sånn. Jeg hadde ikke syklet til jobb om det ikke var elsykkel. Og jeg sykler rain or shine så lenge jeg ikke fysisk trenger bilen fordi jeg må gjøre ærend langt borte eller tilsvarende. Synes elsykkel er en fantastisk dings. Og på vei hjem kan man justere ned motoren slik at det blir mer trim også. :nemlig:
Mange sier "elsykkel er ikke trim". Men da sammenlikner de det med å sykle vanlig sykkel. For meg er alternativet til elsykkel ikke vanlig sykkel, men bil. Og da et elsykkel god trim I forhold. :nemlig: Pluss penger spart i bensin, bompenger og slitasje på bilen.
Da har jeg syklet tur-retur jobb for første gang!
(ble forhindret av et lengre sykeleie :mumle: )
Oppdaget at det er 18 km hver vei, og det tok litt lengre tid enn jeg håpet - men det er litt plunder med alle nøkler og nøkkelkort og batteri og skjerm og sånt, så jeg håper at jeg får det mer i hendene etter hvert så det går kortere tid.
Jeg brukte 420 kcal egenenergi i løpet av de 36 km, og det er jo i hvert fall svarende til en del bevegelse som jeg ikke får med bil. Jeg ble litt svett begge veier, men ikke andpusten. Så jeg regner ikke med særlig treningseffekt av dette, men jeg tror jeg blir et litt mer lykkelig menneske av den friske luften og bevegelsen - og så slipper man jo å stå i stampe.
Ta det med ei klype salt, ettersom jeg er i innkjøringsfasen - men jeg brukte rundt 45 minutter og det tilsvarer ganske riktig omtrent 25 km/t snittfart. En vei altså (18 km).
Jeg har kjøpt meg en liten veske til å ha på styret på sykkelen, kjøpt på XXL. Der er plass til mobiltelefon (med gjennomsiktig lokk så jeg kan se den), nøkkelkort og bittelitt til.
Anbefales! (Tror den kostet en hundrings.)
Det høres lurt ut, Ru! Har garasjeåpner, to sykkelnøkler, et nøkkelkort, nøkkel til garderobeskapet og til kontordøra, det er litt klumpete i jakkelomma...
Jeg har også cube. En som er knallorange. Greit å synes i trafikken ihvertfall. Sykler ca 1 mil til jobb. Gruer meg til det blir glatt og jeg må ta buss. Nå går det fort og jeg er uavhengig.
:glis: Det ble en Cannondale på meg også, gitt! En Kinneto Lefty Rigid, jeg ville ha hybrid og med foroverlent sittestilling. Det var ikke den aller kraftigste motoren, men den klart beste å sykle på over 25 km/t når motoren kutter. Og "bare" 18000 med litt rabatt.