Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvor finner jeg de offisielle reglene om hvor lenge et firma må arkivere dokumenter?

#1

Pelen sa for siden:

Jeg finner litt her og der, men vet ikke helt hvor de offisielle reglene finnes. Noen som har en lenk?

Fakturaer er 5 år, men hva med andre ting?


#2

nokon sa for siden:

Eg fekk beskjed om at journalar var 10 år, då eg forsøkte å få tak i ei eldre journalutskrift i vinter.


#3

Anda sa for siden:

Det spørs jo helt hva de enkelte dokumentene gjelder, da. Finnes ikke én regel for alle dokumenter.


#4

Che sa for siden:

Og det kommer veldig an på - og det avhenger av ulike ting.

I min jobb forholder jeg meg til personopplysninger og relativt sensitiv data. Vi har ikke lagringsplikt (ei heller lagringsrett i forhold til datalagringsdirektivet) fordi NAV sitter på orginalene og derfor er de som har lagringsplikt. Vi makulerer alt når vi er ferdig med å jobbe med folk. - og henviser da til NAV om noen ønsker kopi av noe.


#5

Pelen sa for siden:

F.eks.:

  • Tolldokumenter
  • Inngående fakturaer
  • Kundeavtaler
  • Attester på leverte varer til kunder
  • Inventeringslister
  • Fakturaer (som vel er 5 år, men vil gjerne finne de offisielle reglene)
  • Personalakter på ansatte som ikke lenger jobber hos oss

Og sikkert flere som jeg ikke kommer på i farta.

Mye av dette er det kanskje ikke noen regler for, men jeg vil neppe kaste noe som vi må lagre. Bedriften skal flytte.


#6

Jålebeinet sa for siden:

Tolldokumenter faller inn under regnskapsloven og skal oppbevares i 10 år.




#9

Pelen sa for siden:

Tusen takk! Vår administrerende, økonom, gikk akkurat bort og han kunne dette.


#10

celebelen sa for siden:

Det har kommet nye regler for regnskapsdokumenter, det holder med oppbevaring i fem år. Dette inkluderer inn- og utgående fakturaer, bankbilag, tolldokumenter m.m.

Hvis noen hos dere har tilgang til Sticos, vil jeg tro dere finner alt der. (Hvis ikke, kan jeg sikkert sjekke når jeg er på jobb igjen mandag).


#11

Pelen sa for siden:

Jeg er usikker på om noen har tilgang til Sticos, det skal jeg finne ut av. Vår nye daglige leder er dansk bosatt i Sverige så jeg/vi må prøve å finne ut sv en del ting selv. Alt slikt visste vår tidligere daglige leder, han var et oppslagsverk.


#12

Fluke sa for siden:

Jeg tror fort et sticos-abonnement kan lønne seg om dere ikke har det.


#13

Pelen sa for siden:

Kan der fortelle mer om Sticos?


#14

Fluke sa for siden:

Jeg bruker det i jobb til å slå opp om diverse utbetalinger er skattepliktige eller ikke, både når det gjelder den ansatte, men også når det kommer til hva bedriften kan føre inngående mva på. Brukes også til alt mulig annet av regnskapsregler. Men siden jeg jobber med lønn/refusjoner/arbeidsgiveravgift/skatt etc. er det det jeg bruker Sticos til.

www.sticos.no/portal/


#15

celebelen sa for siden:

De arrangerer kurs også, innen ulike tema.


#16

Strå sa for siden:

Lovverket er en ting, firmaets behov noe annet. Over i feit, skrå skrift ser du i hvert fall mine forslag. De er basert på de vurderingene vi (jeg) gjorde hos min forrige helprivate arbeidsgiver.

Men han hadde vel skrevet det ned i en rutine som er tilgjengelig? Jeg mener, det er lov å håpe...

Beklager at jeg svarer litt sent.


#17

Pelen sa for siden:

Tusen takk Strå!


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.