Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Har jeg grunn til å være sur? (Ødelagt sykkel)

#1

Bluen sa for siden:

Dette er en filleting, altså, men jeg tar gjerne en liten realitetsorientering.

For halvannen måned siden leverte jeg hverdagssykkelen min til reparasjon hos en sportsbutikk. Den dagen sykkelen skulle være ferdig, fikk jeg en telefon om at de hadde greid å ødelegge den. En skrue satt bom fast, og det endte med at de knakk en stabiliserende del av dempegaffelen ved et uhell. Jeg sa ja til å få en ny gaffel uten demping, da reparasjonen da skulle gå fortere. Jeg var ikke sur og i grunnen ganske grei, synes jeg sjøl. Sykkelen var for så vidt ikke helt ubrukelig, men skummelt og ekkelt ustabil i styringa, og bremsen gikk konstant inn i hjulet - den ble stående ubrukt. Som nødsykkel tok jeg fram en gammal skrabb som på et tidspunkt også måtte inn til reparasjon fordi bakhjulet gikk inn i ramma. (Dette tar 5 minutter å fikse, men jeg måtte vente i flere dager og betale full pris for reparasjonen.)

Og så gikk ukene. Først etter en måned kom mailen om at den nye gaffelen var kommet - det var bare å komme med sykkelen. Jepp, det gjorde jeg, men reparasjonen tok nok litt tid fordi Birken-syklistene kom først i køen. Ja, ja. Dagen etter at den skulle vært ferdig, sendte jeg mail og sa jeg ville hente den - men nei, det viste seg å ha vært feil gaffel, gitt. Den nye var "på vei". Åtte dager seinere har jeg ikke hørt et kvidder, og kjenner at jeg begynner å bli grinete. Dette er en sykkel jeg bruker flere ganger om dagen - til toget, til skolen, på butikken, til ungenes trening, omtrent slik veldig mange bruker bilen sin. Hva hadde skjedd om et verksted hadde ødelagt bilen til en kunde og så brukt godt over en måned på å reparere den? Har jeg grunn til å være litt muggen etter hvert? Bl.a. tenker jeg at de GODT kunne ha tatt på seg å fikse den gamle skrabben gratis (det kosta den ringe sum av 150 kroner) - det er jo egentlig heldig for dem at jeg har en sykkel i reserve, ellers hadde jeg fått en veldig stor ulempe i hverdagen.

Gratulerer til alle som orka å lese helt hit. :knegg: Hvordan hadde dere reagert overfor verkstedet?


#2

oslo78 sa for siden:

Hadde også vært sur!


#3

frukt sa for siden:

Du har all grunn til å være muggen syns jeg. Skikkelig dårlig service som du godt kan klage på.


#4

Chablis sa for siden:

Jeg hadde vært skikkelig sur,om det var meg.


#5

Rabbit sa for siden:

Jeg hadde også vært skikkelig grinete for noe sånt.


#6

Embriksmamma sa for siden:

"fordi Birken-syklistene kom først i køen"... Jeg hadde vært dritsur, rett og slett.


#7

Tallulah sa for siden:

Jeg hadde vært kjempesur. Jeg hadde ringt, understreket hvor grei jeg var som tok til takke med en dårligere dempegaffel og sagt at dette var fullstendig uholdbart. Jeg ville hatt reparasjonen helt gratis og ferdig før førstkommende helg. Har de ikke kapasitet selv må de betale noen andre til å gjøre det.


#8

Timar sa for siden:

All grunn til å være sur!

Hva du oppnår med å være sur, er jeg dog usikker på. Kanskje verdt å prøve å sende en skriftlig klage til butikken?


#9

Bluen sa for siden:

Takk, dere. Ja, jeg har allerede betalt ganske mye (over 1000, så vidt jeg husker) for selve reparasjonen - det var en del som skulle gjøres, bl.a. nytt dekk og slange, og ny girwire. Derimot fikk jeg skjermene gratis. :snill: (Bare den ene skjermen er satt på, da, ettersom en gjenstridig skrue gjorde at forskjermen ikke lot seg feste og en del til slutt knakk.)


#10

Isa sa for siden:

Ja, klart du har rett til å være sur. Og bare det å si at Birken-syklister kommer foran?

Men nå er jeg litt sur om dagen, kjøleskapet er på reprasjon og har vært det siden begynnelsen av august. Nytt kjøleskap har vært på vei 2 ganger, begge stoppet i tollen fra Sverige. Og nå har de sendt det på nytt fra Norge, og da tar det vel 1 uke til. Jeg blir gal! :gal:

Så all mulig sympati herfra. Hvordan jeg hadde reagert overfor verkstedet vet jeg ikke. Men en form for kompensasjon er vel på sin plass?


#11

Bluen sa for siden:

Ja, nå høres du ut som mannen min. :knegg: Jeg er ikke veldig sur, altså - sendte dem denne mailen tidligere i dag:

(Håper ikke du blir fornærma over omtalen av den gamle sykkelen din, Irma! :knegg: )

Det jeg har tenkt å foreslå, er at de gratis bytter en røket girwire på den gamle skrabben. Hovedsaken for meg er ikke pengene, men at jeg har fungerende sykler jeg kan stole på. Og så ønsker jeg vel en liten bekreftelse fra butikken på at dette ikke var helt akseptabelt.


#12

Bluen sa for siden:

Det hører vel kanskje også med til historien at jeg tror de har glemt å bestille ny gaffel til å begynne med. Han som gjorde tabben og ødela sykkelen, reiste på ferie nokså kort tid etterpå, fikk jeg inntrykk av. Da jeg stakk innom for å etterlyse gaffelen etter et par uker, traff jeg på en person som jeg tror må ha vært butikksjefen. Han kjente ikke til saken i det hele tatt, og var "veldig overrasket".


#13

Millen sa for siden:

Jeg ville og vært sur og muggen og tatt det med butikksjefen.


#14

mkj sa for siden:

Jeg hadde vært sur, men ofte kommer man lenger med å være konstruktiv.
Send en mail med beskrivelse av hva som (ikke) har skjedd - og be om forslag til løsning. Det som er viktigste for deg er :

  • Du behøver sykkel i din hverdagslogistikk - kan de låne deg en som virker, da dette har dratt ut alt for lenge.
  • at sykkelen blir reparert så fort som mulig, da det er de som har ødelagt den. (Ja, det var nok et uhell som kan skje, men behandlingen du har fått etterpå står ikke til bestått akkurat. )

#15

løve70 sa for siden:

Jeg hadde også vært sur og muggen. Så lang tid skal det da virkelig ikke ta.


#16

Polyanna sa for siden:

Angående bilanalogien: Da verkstedet vårt hadde omtrent samme gangen i reparasjonen (garantisak) av en liten filledel på bilen vår (bestilte ny del, tok 5 dager, iups, knakk ny del, bestille ny, mer venting fordi det tok tid å få verkstedtid, oups, det var visst ikke det som var galt likevel, feilsøke på ny, bestille ny del, ny ventetid, etc. Totalt en måned), så måtte jeg BRØLE meg til å få leiebil av dem. Men fikk det, altså.


#17

Polyanna sa for siden:

Og ja, jeg var sur. :knegg: (Og forteller historien til alle som lurer på om vi er fornøyde med Ford).


#18

Myria sa for siden:

Du har all grunn til å være sur ja. :nemlig: Og det med Birkensyklistene var drøyt. Jeg hadde brukt et annet sykkelverksted neste gang, det er i allefall helt klart.


#19

Bluen sa for siden:

:knegg: av Polyanna.

Problemet er at det ikke er noe alternativ i byen vår. :mumle: Når sykkelen er ødelagt, kan jeg jo ikke sykle til nabogrenda og levere den heller. Det blir en ond sirkel.


#20

Einhyrningur sa for siden:

Siden det likevel tar så lang tid hadde jeg nå forlanget gaffel med demping.


#21

Myria sa for siden:

Nei, det skjønner jeg. Hvis du er litt tøffere enn meg gir du dem din hjertens mening om saken og håper at de skjerper seg til neste gang.


#22

Inagh sa for siden:

Jeg hadde blitt skikkelig grinete hadde dette skjedd meg, kjenner jeg.



#24

Joika sa for siden:

Jeg hadde sendt en mail til butikksjefen og forklart at du var avhengig av denne sykkelen og derfor blablabla. Også hadde jeg krevd enten en tilsvarende ny sykkel, eller umiddelbar fiksing av din nåværende.



#26

Bluen sa for siden:

Ja, det burde jeg egentlig gjøre. Men jeg har en allerede. :sparke: Sant å si har jeg tre sykler, så det er jo ikke veldig synd på meg - selv om det var denne mellomgode utgaven jeg brukte til daglig. (Syklene kan ikke være for fine her i byen, da blir de stjålet på et blunk. Gromsykkelen står derfor i garasjen utenom på treningsturer.)

Har for øvrig ikke fått noen respons på mailen jeg sendte i formiddag.


#27

millact sa for siden:

Jeg synes de skal betale hele reparasjonen for deg, jeg, når det har tatt sånn tid.


#28

Joika sa for siden:

Det syntes ikke jeg er så rart. Noen ganger kan det ta litt tid å sjekke opp ting, og å få tak i den personen som har hatt ansvaret for akkurat din sykkel.


#29

Bluen sa for siden:

Den personen tror jeg ikke eksisterer, Joika, så akkurat det er ikke så rart. :knegg: Og det er jo ikke stort mer å si heller, for all del. "Delen er bestilt og sikkert rett rundt hjørnet", jadda.


#30

Odelia sa for siden:

Syns dette har tatt urimelig lang tid og mye rot så her er det absolutt på sin plass med botemiddel og beklagelse om de tar kundene sine på alvor.


#31

Madicken sa for siden:

Man oppnår likevekt igjen. Det er deilig og befriende å sende mailer til bedrifter med elendig kundeservice.


#32

Polyanna sa for siden:

Hvis de har en FB-siden så er dette sånt som hører hjemme der. Særlig når du ikke får svar på mail.


#33

Ine sa for siden:

Grunn til å være sur ja. Og når det har gått så lang tid ville jeg krevd en gaffel tilsvarende som var på den.


#34

Argente sa for siden:

Kanskje er jeg litt sær akkurat sånn, men jeg tenker også på smitteeffekten: hvis ingen sier fra, så fortsetter det slik i det uendelige ...

Det er ikke sikkert du kommer så langt med å være sur for egen del, men det kan hende at litt voksenopplæring bidrar til at de yter bedre service neste gang. Og om ikke annet husker de deg kanskje til neste gang hvis du kommer tilbake!


#35

Bluen sa for siden:

Ja, akkurat det siste der tror jeg vi snart er på vei til allerede. :knegg:


#36

millact sa for siden:

Har du fått den igjen nå?


#37

Bluen sa for siden:

Nei, erru gæren - har ikke hørt et ord.


#38

krystallklart sa for siden:

Jeg hadde vært direkte sur. Tror jeg måtte latt mannen håndtere det videre. :gravid,hormonell,ogsinnesgal:


#39

Mjau sa for siden:

Lånesykkel?


#40

Charlie sa for siden:

Det er vel ikke det du vil høre, men på sykkelshopen her har de 48 t levering på reparasjoner, og ofte før. :blånn: Det er Birk sport, hvis du vil plage dem med et eksempel.


#41

Bluen sa for siden:

Jeg har to andre sykler, altså - og kjenner det irriterer meg at jeg måtte betale for en fillereparasjon som gjorde den aktuelle hverdagsskræbben mulig å bruke.

Ja, Birk var her i byen før, men har dessverre lagt ned. Veldig synd, for da har de ikke lenger noen konkurranse. Jeg har i grunnen vært småsur på dem lenge - det tar gjerne halvannen uke å få byttet slange etter en punktering og slike ting.

Lader nå opp til en ny, vennlig mail, kjenner jeg. :knegg:


#42

Philippa sa for siden:

Jeg hadde en litt tilsvarende episode for noen år tilbake: vi skulle hente vår nyreparerte bil (trodde vi) fredagen før fellesferien. Da vi kom for å hente bilen, fikk vi beskjed om at de manglet en del, bilen stod på bukken, men nå stengte de verkstedet i tre uker. Så farvel bil - ser deg om tre uker!!

Snakk om service...😜


#43

Bluen sa for siden:

Hjelpes, den var drøy!


#44

Bluen sa for siden:

Da er, under over alle under, sykkelen visstnok klar! Da jeg litt surt, men fattet responderte med et "Hurra! 6 uker tok det", kom følgende "beklagelse":


#45

Tallulah sa for siden:

Nei, man kan jo ikke oppdatere kundene sine underveis om forsinkelsene.


#46

Bluen sa for siden:

Jeg er nesten sikker på at de har glemt å bestille delen i utgangspunktet også, minst i et par uker. En beklagelse hadde vært på sin plass, synes jeg, uavhengig av hvem som har "skylda". Den forrige mailen fikk jeg ikke svar på i det hele tatt.


#47

Tallulah sa for siden:

Ja, jeg syns de har oppført seg svært kritkkverdig. Jeg tror jeg hadde drasset med meg sykkelen på toget og levert den på XXL i Oslo heretter.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.