Hvordan vet jeg hvor mange Ampere det er i stikkontakten?
Opplevde nettopp brann i stikkontakten. Veldig skremmende og flaks at vi var hjemme. Pleier å lade i garasjen, men garasjen er for tiden under oppussing. Ladet derfor i dag med skjøteledning gjennom vindu. Antakelig 10 A, men det burde i teorien gått fint.
Hjelp!! :sjokk: Har helt ny elbil, og har hørt at det kan skje, men ble veldig beroliget av selger. Lader i garasjen nå, før vi får lagt opp egen stikk med separat kurs ute, 16A. I garasjen har kursen 16A, men ikke egen kurs. Nesten så jeg må ut og sjekke, og koble fra i natt. :neglebit:
Det ser du i sikringsskapet. Jeg anbefaler laderen 31323 herfra, eller tilsvarende stillbare ladere: elbilhjelpen.no/htm/evse.html Da har du mulighet til å skru helt ned til 6A i systemer du ikke stoler helt på, og kan lade på industrikontakter med 16A. Jeg ville ikke ha ladet mer enn 10A på vanlig stikkontakt, og 10A bare hvis du vet at elsystemet er solid. Jada, 6A tar tid. Men det tar lengre tid å slukke branner.
Det er klædden på ladekabelen din som avgjør hvor mye bilen trekker. På en iMiev er den sannsynligvis stilt inn til 10 eller 13A. Selv om sikringen er 10A, er ikke en vanlig innendørs stikkontakt bygd for å takle 10A jevnt trekk over lengre tid. Skjøteledningen skaper ekstra problemer.
Hvis dere likevel skal pusse opp garasjen ville jeg ha investert i egen kurs til lading og en industrikontakt (blå CEE; 50 kr i innkjøp, litt mer i installasjon). Evt en type2 ladeboks hvis du vil slå skikkelig til, men de koster fortsatt flesk (~4000 kr + inst.).
Jeg er ikke elektrikker, men så vidt jeg har skjønt handler dette om motstand. Høyere motstand gir mer varme. Skjøteledninger øker motstanden. Når man må lade med skjøteledning, er det viktig at denne er ny og bra, og tykkere enn de vanlige man bruker. Tror det er 4kvadrat man skal spørre etter i butikken. Kjøp den så kort som mulig, og rull den helt ut. Pass på at både stikket og veggboksen ser ok ut (ikke smeltet, sotete eller rustent). Sjekk med jevne mellomrom at det ikke føles varmt.
Men igjen, schuko (vanlig veggkontakt) er ikke laget for å trekke store laster over lengre tid. Skaff deg en ny ladekabel som kan regulere ned amperen.
TU-artikkelen er fin, men litt overdreven. Selv om EU mener vi alle må flenge ut titalls tusen for dedikerte stikkontakter som bare kan brukes av elbiler, så er det lov til å bruke logikk også. Industristikk brukes over hele verden til å dra tunge laster, funker som fjell, og koster en brøkdel.
Nå er stikkontakten demonterert av nabo-elektriker. (Jeg var i adrenalin"sjokk" og ringte gråtende på døra. :sparke: ) Jeg håper alt er ok. Det kan vel ikke begynne å brenne inni veggen i natt vel? :skremt:
Skjøteledninger har jeg lært er fy egentlig, og jo mer strøm som går gjennom, jo mer fy er det.
Vi slet litt med ladingen av bilen vår her. Sikring godt innafor, men siden det var flere ting på den kursen, så opplevde vi at sikringene røk stadig vekk.
Det var overhodet ikke aktuelt å bruke skjøteledning til annen kurs her, hverken for lading eller noe av det andre på kursen. Vi måtte bare tenke litt på hva vi gjorde når bilen sto på lading, inntil vi fikk elekriker på besøk og ny kurs alene til bilen lagt opp.
Ute at jeg har peiling overhodet, så er min tanke at feilen/svakheten lå i skjøteledningen. Om så var, så lå også overbelastningen i den, og dermed oppfattet ikke hovednettet og sikringen feilen, siden de lå utenfor dens område. Sikringen ville nok ikke røket før brannen nådde den opprinnelige stikkontakten som skjøteledningen sto i.
Nå ligger jentungen og sover to meter fra denne stikkontakten, og det stresser meg litt, men alle forteller meg at det ikke kan skje noe nå. :angst: Det var ekkelt, dette her.
Huff, føler med deg. Min store skrekk er brann, og en slik hendelse hadde tatt fra meg nattesøvnen tror jeg. Men du kan nok stole p at ikke noe kan skje nå. Dere har koblet fra, og for å være brutal...hadde det fortsatt vært fare på ferde inni der, så hadde dere merket det i form av at brannen ikke hadde slukket.
Kjenn etter varmgang på selve stikkontakten før du legger deg, og er den fortsatt like kald, eller varm, som resten av veggen, så er det ingen fare.
Høyst sannsynligvis skjøteledningen sin feil om sikringa er 16A og laderen er 10A. Godt mulig at enten ledningen i skjøteledningen var for tynn (mindre enn de 2,5mm2 - eller mer- som du sannsynligvis har til 16A kursen/i vegg) - eller at kontaktklemmene i skjøteledningen var slitt/skadet. Om kun bittelitt metall i skjøtekontakten møter elbilstikket, blir det for mye strøm på for liten ledningsevne. Da blir det varmgang (og mulig brann) selv om ikke 16A dras fra kursen.
Stikkontakten i veggen er sannsynligvis av langt bedre kvalitet og ufarlig å bruke.
Skjøteledning er stort sett fyfy. Men forstår jeg det slik at varmeutviklingen her har vært i kontakten, og ikke i skjøteledningen?
Når det ellers gjelder overoppheting i kontakt er det flere elementer. Har man 16A sikring må det naturligvis påsees at det er 2,5mm2 kabel fra sikringsskap til kontakt. Videre kan koblingen mellom kabel og kontakt være ok - f.eks. at det ikke har blitt løst. Videre skal det ved montering ha blitt gjort riktig. En del som monterer kontakter selv strammer alt for hardt når kabel kobles til.
Kvalitet på kontakt kan også bety noe. Slitasje også - klemmene som strammer mot pluggen som settes i kontakten blir slitt etter hvert, spesielt i kontakter hvor det er mye "inn-ut med ting".
Men ellers er den generelle anbefalingen at lading fra vanlig kontakt ikke bør være en permanent løsning.
Man skal også huske at det finnes flere typer 16A-sikringer. En del klasser av disse skal tåle en viss overbelastning i en viss periode. Husk at det anbefales også et "vedlikehold" på automatsikringer - minst en gang i året - og vel helst hvert halvår - skal man vippe dem er anbefalingen. Også jordfeilbryter bør da sjekkes via knappen for det på sikringen.