Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015

#1

Lille meg sa for siden:

Er det ingen på FP som har skrevet noe om dette?

NAF gjør et eksperiment hvor de skal "fortelle politikere og beslutningstakere hvor skoen trykker" når det gjelder køståing. Les mer om dette her. Tanken er å se hva vi som privatpersoner kan gjøre for å redusere kø.

Hvorfor ikke sjekke dette ut og se om hva du kan gjøre for å hindre kø?


#2

Anne C sa for siden:

Jeg har hørt masse om det på P4. Jeg kjører ikke den veien selv, og ikke får jeg gjort så mye med det heller. Ingen å kjøre sammen med, kollektivt tar flere timer med mange bytter, og hjemmekontor er upraktisk når jeg skal ha undervisning. Hadde jeg ikke startet til 1. time i morgen kunne jeg dratt senere.


#3

Luftslottet sa for siden:

Så i morgen blir det, om mulig, enda fullere på toget? :skremt:

Fin aksjon, men det er virkelig ikke plass til flere pendlere på toget. Jeg er veldig for økt kapasitet, men vi er ikke der at togkapasiteten i min retning dekker i nærheten av behovet i rushtiden, til tross for bra med avganger.

Der trykker både skoen og en god del andre kroppsdeler, idet intimsonen blir invadert. :knegg:


#4

Addison sa for siden:

Jeg har hjemmekontor i morgen, jobben min vil ha tomt kontor og garasje i morgen. Jeg kunne reist kollektivt uten problemer, men har ikke månedskort lengre, kjører elbilen til jobb nå.


#5

Lille meg sa for siden:

Tjaaa - "Både Ruter og NSB øker antall plasser på tog og buss på Årets beste hverdag.". Hvorfor kan de ikke gjøre dette til vanlig? Det er virkelig ikke gøy å presse seg inn på en allerede full buss. :gal:


#6

Addison sa for siden:

Fra nettsiden:


#7

Luftslottet sa for siden:

:nemlig:

Nå høres jeg altså ut som en skikkelig kollektivtransportsurpomp. Jeg er i utgangspunktet superfornøyd med å ta toget. Verdens beste transportmiddel. :hjerter: Det er bare ikke ubegrensa med plass, og jeg kjører for langt hver dag til at det er greit å måtte regne med å stå 2/3 av veien hver gang jeg skal ut av Oslo.


#8

Matilda sa for siden:

På vår togstrekning er det problematisk å øke antall plasser, siden plattformene på mange av stasjonene er for korte. Når de kjører lange togsett er det en del av vognene man ikke får lov å forlate, så man må planlegge godt før man går både på og av - hvis man er heldig, så opplyser de om systemet over høyttalerne, så man rekker å gå til riktig vogn. Vi ønsker oss dobbeltspor og oppgradering av stasjonene!

Mannen er togpendler og opplever i perioder å måtte stå halve turen. Tror det har vært bedre i det siste, da. Det er en økende tendens til at pendlere rundt her kjøper el-bil... Det blir ikke aktuelt for pendleren her i huset, han jobber så sentralt at det er umulig å få parkert. Jeg jobber lokalt og står bare i nokså håndterbar kø, men så lenge vi har såpass små barn må det bli bil for min del. Når ungene er større satser jeg på at vi alle kan sykle store deler av året, og mannen har planer om å sykle til stasjonen de dagene han ikke trenger å kjøre barn.


#9

Timar sa for siden:

Hjemmekontor i morgen :jupp:


#10

Wix sa for siden:

Jeg har også hjemmekontor i dag.


#11

Addison sa for siden:

Hei fra hjemmekontoret! :juhu:

Jeg er egentlig ihuga togpendler, elsker den rolige halvtimen med boken min eller hyggelig samtale med naboer, men siden vi trengte en bil til når mannen bytter jobb og må pendle med bil, og det ble en elbil, er det litt råflott å skulle ha månedskortutgiften i tillegg til nytt billån. :sukk: Jeg har gratis P-plass, inkl. lading på jobben, og selv om bedriften min sponser halve månedskortet, er det fortsatt litt i overkant. Jeg går på toget noen få stasjoner etter oppstart, og tar tog før kl. sju, så det er aldri problem å få sitte.

Nå er vi inne i en prøveperiode, dersom vi likevel bruker mer penger på tog (månedskort til mellomste, enkeltbilletter når vi skal ting som vi ikke vil ha med bil på), og kunne ha finansiert et voksent månedskort likevel, må vi tenke om igjen. Tog er også faktisk mer fleksibelt, nå MÅ jeg kjøre fra jobb ikke så lenge etter halv fire, ellers bruker jeg fort halvannen time på en strekning som ellers tar 20 minutter. Toget går jevnt og trutt, fire ganger i timen, mye oftere stans på veien enn på jernbanen!


#12

Divine sa for siden:

Mannen sa "så interessant, jeg får være i den gruppen som faktisk kjører, jeg da." Vi bor nemlig vest for Oslo, og han jobber lengst øst i Oslo, så kollektivt for han er helt håpløst, og det er altfor langt å sykle. Jeg reiser dog kollektivt hver dag. Toget var for øvrig like stappfullt i dag som alle andre dager.


#13

My sa for siden:

Både jeg og mannen sykler alltid til jobb (jeg går om vinteren).
Ungene går til skolen.


#14

Harriet Vane sa for siden:

Jeg hører vel ikke på P4?! :knegg:

Men jeg fikk med meg aksjonen via lenke på facebook og synes det er bra. Og litt utrolig at ikke folk kommer på dette av seg selv. Kjøre bil er jo dritkjedelig, så jeg fatter ikke at folk gidder. Mannen min kjører til jobb (1 time før alle andre) hver dag og synes det er så lettvint, mens jeg tar bussen til barnehagen og bussen videre til jobb og rekker å snakke med minsten, se på sjøen og trærne, sjekke kalender og mail og puste litt ut etter morgenmaratonet.

Jeg foretrekker å bruke jobbreisen som trening, men det er vrient når barnehagen ligger som den gjør. Jeg er i hvertfall veldig glad for at jeg ikke har lang vei til jobb og jeg skal aldri ha det heller. Pendling er bortkastet tid. Da jeg var liten hadde jeg nesten 1 time til skolen hver vei over en fjellovergang og 1,5 timer hver vei til ungdomsskolen. Jeg forbannet meg på at jeg aldri skulle ha det sånn igjen.


#15

Divine sa for siden:

Det er jo ikke slik at alle som pendler, nødvendigvis har så veldig stort valg, da, Harriet.


#16

Teofelia sa for siden:

Joda. Jobb og bosted er selvsagt utelukkende et spørsmål om prioritering. Hvis du har lang vei til jobb, kan du bare takke deg selv. :nemlig:


#17

Timar sa for siden:

I hear you!

Jeg husker jeg måtte løpe hjemmefra 6.30 om morgenen for å rekke bussen så jeg kunne være på plass til skolestart 8.15 :dåne:

Det er ikke helt tilfeldig at huset mitt og jobben min bare er en kort kjøretur fra hverandre. Dessverre er det litt for langt til å gå, som er min foretrukne transportmetode, og litt for bratt OG kort til at det er verdt styret med sykkel, foreløpig ihvertfall. Det endrer seg nok når jeg slipper bhg-logistikken.


#18

-ea- sa for siden:

Hører heller ikke på P4, så har ikke hørt noe om dette. Men interessant at løsningen på trafikale utfordringer er at folk skal bli hjemme fra jobben?!


#19

Teofelia sa for siden:

Det ville jo unektelig være svært effektivt.

#20

Divine sa for siden:

Klart. Jeg skulle selvsagt ha valgt å drite i å la sønnen min få den hjelpen han trengte og heller flyttet inn til byen der jobbene i min bransje er, selv om han da sikkert ville gått for lut og kaldt vann i systemet. Eller jeg kunne ha søkt jobb i et av industribyggene nær der vi bor. Der hadde jeg sikkert passet inn som enten kaffekoker eller rengjøringshjelp. :nemlig: Dette skulle jeg selvsagt ha gjort. For da hadde jeg i alle fall ikke [spytter ut ordet] PENDLET!


#21

Divine sa for siden:

Jeg blir GJERNE hjemme fra jobben, jeg. Helt greit. Så lenge jeg får lønna mi, så kan jeg gjerne slange meg i sofaen i stedet, jeg. :jupp:


#22

Pelle sa for siden:

Masse kø nå, ihvertfall, så helt likt ut for meg. Ah, husker da mannen koste seg med sin 15 km busstur tidligere, som alltid måtte stå i kø sammen med bilene, og derfor også var 10-20 min forsinket daglig. Tok bare 40-50 minutter, noen ganger en time. Idyll. ironi


#23

My sa for siden:

Vi har også gjort et bevisst valg av bosted med tanke på å bo sentralt, og slippe å bruke bil i det daglige. Dyrere bolig, men mindre penger til bil, parkering, bompenger, bensin etc.

Men så har vi heller ikke barn som trenger spesiell tilpasning. Hadde vi hatt utfordringer som krevde at vi måtte bo et annet sted for at barna skulle få den hjelpen de trengte hadde vi selvsagt gjort det. Men de fleste har jo ikke det da. Det er også svært mange som faktisk har et reelt valg om å sykle eller reise kollektivt til jobb, men som velger å kjøre fordi det er mer behagelig. Det er jo disse som er målgruppa, ikke de sjeldne tilfellene som har helt spesielle utfordringer. Hvis flere av de som har et valg valgte annerledes ble det mye mindre kø for dem som faktisk ikke har noe valg. Naboen kjører først datteren på skolen (ca 700 meter), før han kjører på jobb (ca 800 meter til). Meningsløst at slike som han skal bidra til å gjøre køa inn mot sentrum om morgenen lengre for dem som av ulike grunner er helt avhengige av å kjøre. Særlig siden det til og med går raskere å sykle.


#24

Teofelia sa for siden:

Det har vi også gjort. Vi prioriterte høyt å slippe lang reiseveg til jobb da vi bosatte oss i sin tid. For oss var det kjempeviktig. Men hvis en av oss bytter jobb nå, eller hvis arbeidsgiver flytter (sant og si ikke veldig sannsynlig, men hadde jeg hatt en annen arbeidsgiver kunne det jo skjedd), så hadde vi ikke flyttet nå.

#25

Neket sa for siden:

Jeg har kjørt i dag, null kø. Syns de burde ha sånn aksjon hver dag. Neida. Joda.

Jeg kjører vestfra, men ikke inn til byen, så det er godt mulig at det var mer kø lenger inn.


#26

Kaprifol sa for siden:

Jeg bor nord for Oslo, og jeg hadde tilfeldigvis lest om dette i en nettavis i går. Er det noen av dere som bor i Oslo vest, Bærum, Asker og kommunene vestover som har merket noen endring i dag? Er det i det hele tatt noen som har benyttet seg av at IKEA stilte parkeringsplassen sin til disposisjon?

Flere drar fram at dere har valgt å ikke pendle eller ikke ønsker å pendle. Det blir ganske irrelevant i denne sammenheng. De fleste pendlere har valgt å pendle enten av økonomiske grunner eller av familiære årsaker. At noen er heldige og bor sentralt og dyrt, er fint for dere. Eller egentlig ikke, jeg digger å bo rett ved en granskog. Langt de fleste pendlere vil vel strengt tatt ikke bruke lang tid til jobb, men ønsker å gjøre det beste ut av det den tiden de sitter stuck i en kø.


#27

Garbella sa for siden:

Hjemmekontor i dag. : bidrar :

Kjører rullestolbil så kollektiv er ikke noe alternativ for min del.


#28

Neket sa for siden:

www.budstikka.no/e18/trafikk/slependen/klarer-de-a-fjerne-e18-koen/s/5-55-160180

Som sagt var det ikke noe kø for meg. Men jeg kjører ikke til sentrum, så det er ikke alltid det er kø uansett - selvom tirsdag som regel har den verste køen.


#29

-ea- sa for siden:

Men det er neppe et reelt valg for mange folk å bo nært der de jobber? Er det f.eks. plass til at alle som jobber i Oslo også kan bo der? Tru'kje det.


#30

Kaprifol sa for siden:

Jeg jobber rett ved Universitetet og Rikshospitalet, skulle gjerne bodd oppi skogkanten ved Sognsvann. Det har vi absolutt ikke økonomi til, vi har tre+to barn og trenger altfor mye plass.


#31

Pelle sa for siden:

Jeg jobber "midt i køen" - som ser helt lik ut for mine øyne. Bor i gangavstand fra hjemmet mitt, og mange er misunnelige på det. Men det er vanskelig å få jobb her, nettopp pga gangavstanden. Lite rokkering i jobbene. Så da må de til Lysaker/sentrum.


#32

-ea- sa for siden:

Kaprifol, jeg tenkte helt uavhengig av økonomi og boligstørrelse. Det er vel rett og slett ikke boliger nok i selve Oslo til alle som jobber der, tenkte jeg.
Det er det ikke her i Tromsø heller. Noen må bo utenfor og komme seg inn til byen der jobbene er med bil eller buss.


#33

Teofelia sa for siden:

Er ikke det vanlig på dine kanter altså. Her tror jeg de fleste har det slik. :knegg:


#34

Pelle sa for siden:

:hehe: What's not to like?


#35

Neket sa for siden:

Jeg kunne ha bodd ved siden av jobben hvis jeg ville. Men da hadde jeg ikke hatt råd til å dra på ferie, gå ut og spise nå og da, osv. Dessuten syns jeg det er mye bedre for ungene der vi bor nå, hvertfall når de var små. Så jeg bor et stykke fra jobb. Riktignok bare 20 km, men det er tidvis et køhelvete om morgenen. Hjem er det aldri kø, så jeg taper for mye tid på å ta toget.

Det er jo også sjelden at begge de voksne i husstanden jobber på samme sted, så at minst en må pendle litt er jo helt vanlig.


#36

Timar sa for siden:

Dette eksperimentet er vel egentlig bare noe de som støtter økt satsning på kollektivtransporten og sykkelveier?

Den beste løsningen for dem som kjører bil til jobb og ønsker/må fortsette med det, er vel en utbygging av E18? Og i så fall burde de boikotte denne aksjonen, som jeg antar prøver å bevise at køene kan forsvinne på annet vis enn ved å bygge flere filer inn mot Oslo.


#37

My sa for siden:

Det hadde nok ikke vi heller. Men det skulle veldig mye til før jeg takket ja til en jobb som er lenger unna enn at jeg kan nå den med sykkel eller kollektivt. Men uansett så er det jo ikke bare jobben vi bor nært. Også skole, og barnas fritidsaktiviteter. Vi behøver heller ikke å kjøre barna i særlig grad.

De som er målgruppa for aksjonen er vel de som har et reelt valg. Ikke de som kjører rullestolbil eller bor stedet hvor det ikke er kollektivdekning. Men uansett, hvis alle som hadde muligheten brukte sykkel, bena eller kollektivtransport, så ville mye av køproblematikken være løst. Problemet er at folk ikke gidder, fordi det er så mye mer komfortabelt å sette seg i en varm bil og høre på radioen på vei til jobb.


#38

My sa for siden:

Den beste løsningen for dem som kjører bil til jobb og fortsette med det er selvsagt at de som har valgmuligheten lar det være, slik at det blir bedre plass til de som må. Det blir flere og flere folk, vi kan ikke bygge ut i det uendelige. Utbygging av E18 vil selvsagt hjelpe masse, men bare inntil et visst punkt. Da må den bygges ut enda mer, også enda mer, hvis økningen i befolkningen rundt Oslo fortsetter, og alle skal sitte en og en i hver sin bil. Bilene skal også ende opp et sted, og de skal alle sammen parkeres inni Oslo sentrum. Til slutt blir det rett og slett for fullt, det er ikke plass til å fortsette i det uendelige med å tilrettelegge for flere og flere biler inn mot de store byene. De fleste storbyene i verden har innsett dette for lenge siden, og jobber for å redusere trafikken inn mot byene, i stedet for å tilrettelegge for å øke den (selv om det selvsagt er viktig med gode, og effektive trafikkårer i tillegg).

#39

Divine sa for siden:

Det er kollektivdekning der vi bor, og jeg reiser som sagt alltid kollektiv. Mannen min kunne i teorien reist kollektivt, men det ville ha betydd 10 min gange, 20 min buss, 15 min tog, 30 min buss + 10 min gange. Og så det samme i omvendt rekkefølge på hjemturen. Jeg hadde blitt litt småsur om noen hadde bebreidet han for ikke å reise kollektivt. Så kan man jo spørre seg om hvorfor han ikke bytter arbeidsplass. Men han har kommet til den konklusjon at han (foreløpig) trives så godt på arbeidsplassen at det er verdt pendlingen. Pluss at han synes tiden i bil er avslappende alenetid. Så det er ikke slik at alle som pendler sitter og hytter med neven og får høyt blodtrykk av køa, slik JEG gjorde da jeg pendlet.


#40

tink sa for siden:

I Bergen feirer vi dagen med lastebiltrøbbel på Danmarksplass. Plutselig tok det 30 minutter å passere fra Fjøsanger til Fløyfjellstunnelen, mot normalt 10 minutter.

Mange har nok mer valgfrihet enn de tror når det gjelder å velger hvordan man velger å bosette seg, hvor man finner jobb og ikke minst hvordan man reiser fra A-B. Jeg har prioritert en interessant jobb på feil side av byen. I dag er det ikke aktuelt å flytte på 3 barn i skole og barnehagealder, med venner i nabolaget for å at jeg skal bo nærmere min arbeidsplass. Fra januar er vi lovet nye bussruter og hyppigere avganger, dersom jeg slipper et av 2 bussbytter og kan komme meg på jobb på ca en time, vil jeg vurdere månedskort med glede.


#41

kokosbolle sa for siden:

Jeg kjører tog flere ganger i uka og i dag er en sånn dag. :jupp:


#42

My sa for siden:

Nemlig. Der mener jeg at mannen din ikke har et (reelt) valg. Men dersom du også skulle kjøre bil, og alle de andre som sitter på samme kollektivtransportmiddel som deg også skulle kjørt hver sin bil, ville det bli enda lenger kø for slike som mannen din som trenger å kjøre. Det er garantert mange bilister i køa som fint kunne reist kollektivt, og bidratt til at køa ble mindre, og trafikken mer effektiv (og hovedproblemet med at man vil redusere køene er jo faktisk ikke at de som sitter inne i bilene blir stressa, selv om det også er en uheldig konsekvens av køkjøringa. Uansett hvor avslappede bilistene måtte være, og hvor mye de satte pris på pendlertiden, ville det fortsatt være hensiktsmessig å redusere køene).

Alltid er folk så opptatt av å komme med sine egne spesialtilfeller når man diskuterer slike spørsmål. Det oppfordres til at flere skal reise kollektivt eller sykle, og man tar det nærmest som en personlig fornærmelse, går rett i forsvarsposisjon og ser seg nødt til å forklare hvor håpløst det ville bli for en selv. "Jammen hva med meg da, jeg har sånne og slike utfordringer, og hvis jeg skulle reise kollektivt så blablabla". Selvsagt er det mange fler som kunne reist kollektivt eller syklet som ikke gjør det i dag, selv om det finnes folk som må kjøre rullestolbil eller har dårlig kollektivdekning. Det er ikke disse aksjonen er beregnet på. Poenget er jo at disse også vil ha en stor fordel av at så mange som mulig lot bilen stå.


#43

Sol sa for siden:

Det er et godt og viktig poeng. Stedene omkring Oslo må ta en stor del av befolkningsveksten, og det fører til flere som må reise for å komme til jobb.

Jeg bor vest for Oslo og hadde deilig lite trafikk til jobb. Dog kjører jeg Ring 3.


#44

Timar sa for siden:

Er det ikke kø gjennom Smestadtunnellen nå heller? Trodde de forventet at køen skulle dukke opp igjen etter sommerferien?

Det ser ut til at de har klart å fjerne de 600 bilene som trengs for å unngå kø på E18. Fasinerende!

(Men hvordan pokker kan NSB sette opp ekstratog akkurat i dag, hvis de ikke kan det til vanlig??)


#45

Neket sa for siden:

De har jo ikke klart det? Fra Budstikka:


#46

Sol sa for siden:

Farten går alltid ned gjennom tunellen, noen dager står det langt opp mot Vækerø, andre dager ikke. I dag skled det veldig greit. For meg er det egentlig veien ned til Vækerø som er den største korken, der er det ca 5% overbelastning på veinettet, så det skal ikke så mye til for at det blir vesentlig bedring.

Jeg vet ikke akkurat hvor stor overbelastning det er på E18, men jeg gjetter at den heller ikke er veldig stor. Det betyr i så fall at dersom man får 5-10% av de som normalt kjører til å bli hjemme/ta tog/sette bilen på Slependen så er det veldig merkbart i trafikkbildet.



#48

Luftslottet sa for siden:

Men det jeg undrer meg over, er hvordan dette skal kunne bli noe annet enn et døgns eksperiment.

Folk kan ikke ha hjemmekontor hver dag, og det er på mange kollektivmuligheter allerede smekk fullt. Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne friste folk til å bytte til kollektivt uten å øke kapasiteten.

Og nei: Vi hadde ikke noe valg på pendlinga. Enten pendle fra kommuner utenfor Oslo, eller pendle fra suburbia. Tog versus t-bane, det spiller ikke store rollen. Jeg får ikke attraktive jobber utenfor Oslo, og hadde ikke råd til å bo i Oslo da vi etablerte oss. Nå er det ikke aktuelt å flytte.


#49

My sa for siden:

Enig Luftslottet, jeg mener det er helt avgjørende at man øker kapasiteten på kollektivtransporten. Øke kapasiteten og effektiviteten på de allerede etablerte rutene, men ikke minst også nye ruter, slik at folk som tidligere ikke har hatt et reelt tilbud får det. Bosettingsmønsteret endrer seg, plutselig bor det mange yrkesaktive folk der hvor det tidligere bare var noen få. I tillegg bør man satse på bolig- og næringsutbygging langs de etablerte kollektivårene, og ikke legge til rette for nye boligområder eller arbeidsplasser der hvor det ikke finnes kollektivdekning, uten at man tilpasser dette samtidig.

Og man må ha i bakhodet at mange nå har såpass god råd, at det ikke nytter å justere dette med prisen ned på kollektivt, og prisen opp på bilkjøring. Folk handler ikke i like stor grad ut fra pris slik som tidligere, folk velger det som er mest komfortabelt. Så hvis folk med penger skal velge kollektivtransport må det være enkelt, effektivt og komfortabelt. Det hjelper ikke hvor billig det er, hvis det er tungvindt og tar alt for lang tid. Så idealistiske er faktisk ikke folk. For oss går det faktisk kjappere med sykkel enn med bil inn til sentrum. I området her blir det derfor til at mange velger sykkel, som ikke er nok opptatt av mosjon eller miljø til at de ellers ville valgt det. De velger det fordi det er det mest effektive framkomstmiddelet i området. Bor man langs en bane, der det går fortere med bane enn med bil, man har kort vei til holdeplass både fra jobb og hjemme, og man har ikke parkeringsplass på jobben, ja da blir det selvsagt til at man velger banen, prisen vil ha mindre å bety (for de fleste).



#51

Sol sa for siden:

Hensikten var vel å forsøke å vise at dersom man kan fjerne noen av personbilene, så vil man ikke ha køproblemer lenger - altså en form for innspill i en debatt omkring veiutbygging og kollektivsatsing? Så, ja, det er slik jeg har oppfattet det kun en dags eksperiment.


#52

My sa for siden:

Nesten litt pussig at det krever et eksperiment for å finne ut om det blir mindre kø av at færre kjører bil.


#53

Pelle sa for siden:

Greia er vel at hypotesen er at det kun krever en reduksjon på 600 biler/ca 15 %, så blir køen borte. Eller noe slikt.


#54

Sol sa for siden:

Det er mange ulike meninger om hva man bør gjøre med E18 vest for Oslo - dette er et innspill. Nå har ikke jeg fulgt resultatene, men fra hva jeg leser i denne tråden, så var det kanskje ikke så lett å fjerne køa som noen mener at det er.

Det er klart at det blir mindre kø om det er færre biler, utfordringen rundt Oslo er mange steder mengden biler som faktisk må bort for at det skal ha en hensikt. Det er verdt å belyse, syns jeg.

Jeg har, som eksempel, i snitt aldri hatt bedre trafikale forhold til jobb som etter at de begynte med utbyggingen av Smestadtunellen. Det ble spådd at jeg skulle stå mange timer i kø hver dag.


#55

My sa for siden:

Det er selvsagt ikke lett å fjerne køa på en dag, på grunn av en radiokampanje som mange ikke engang har fått med seg. Det blir egentlig et ganskel meningsløst "eksperiment", og det blir umulig å få med seg nok folk på dette. Det krever mye mye mer arbeid, og ikke minst lang tid, for å få folk til å endre sine handlemønster.


#56

Wix sa for siden:

Jeg bor sånn at jeg må kjøre i denne køen fra vest om jeg skal på jobb. På en måte kunne jeg ha valgt annerledes - jeg kan egentlig bare få relevante jobber i Oslo, og kunne da ha kjøpt en leilighet i Oslo. Men jeg var alene med barna og jeg prioriterte slik at ungene skal få vokse opp i et barnevennlig rekkehusområde enn i en 2-3 roms et sted i Oslos utkant, så får heller jeg stå i den køen da. Jeg synes egentlig ikke at prioriteringen var feil heller. Kollektiv har også vært et dårlig alternativ til nå også, fordi man må bytte transportmiddel to ganger for å komme frem, og jeg har vært nødt til å komme meg hjem i tide til å hente i barnehage og passe barn som kommer hjem fra SFO. Ut av Oslo er det jo ikke noe kollektivfelt heller, så da blir man jo stående i køen uansett om man sitter i buss eller bil. Har en god del hjemmekontor og fleksibilitet i jobben min så jeg benytter meg av det, spesielt på dager med mye vær.


#57

Kiwi sa for siden:

Jeg kjørte bil inn til Oslo i dag, og det var kø som vanlig kl. 09.00. På Slependen kjørte en tom buss fra Ikea og innover. Jeg tror at det er et fåtall som har fått med seg aksjonen. Jeg fikk det tilfeldigvis med meg i går kveld på lokalnyhetene.


#58

Candy Darling sa for siden:

Jeg tror det kommer av at folk fremstiller det som om det jo bare er å la bilen stå, og for overraskende mange er det ikke bare-bare. Jeg bor i Oslo vest, ikke mange hundre meter fra ring 3, men likevel bruker jeg 1 t og 20 min på å komme meg kollektivt til Asker. Det lar seg selvsagt gjøre, men jeg gjør det ikke. Jeg bruker under 30 min med bil, og litt over en time på el-sykkel.

(Ja, for nå tror jeg det er minst to døgn siden jeg skrøt av av at jeg har kjøpt el-sykkel for å sykle TJUEFEM KM HVER VEI til og fra jobb, i hvert fall noen ganger i uken. :glorie: )

Å flytte til Asker fordi jeg tilfeldigvis fikk min nye jobb der, er helt, helt, helt uaktuelt, dessuten hadde det bare medført at min mann fikk køen den andre veien. Jeg synes jeg ser diskusjonen her inne hvis noen mente de ikke kunne ta en ny jobb fordi 30 min med bil var for lang pendlevei. :knegg:


#59

Divine sa for siden:

Eller at barna nok en gang må bytte skole, for mamma har fått ny jobb og hun NEKTER å bruke mer enn 10 min til jobb.


#60

Timar sa for siden:

For min del er det ikke det som skjer, men at jeg lar være å søke på den jobben som krever lang transporttid. Dog utelukkende av egoistiske årsaker, ikke for å spare miljøet, selv om det så klart er en bonus :blond:


#61

Divine sa for siden:

Men da må du jobbe i bransje hvor man kan velge og vrake litt. Jeg vet knapt om stillinger jeg kunne søkt på i min kommune.


#62

Sol sa for siden:

Eller som da jeg var gift og en av oss jobbet på Alnabru, den andre i Asker. Å bo nære en jobb er knapt gjennomførbart i praksis, med mindre den som jobber der vil jobbe deltid.

Jeg bor i nabokommunen til Oslo og der er det knapt mulig å bevege seg fra den ene enden til den andre med kollektivt.


#63

Candy Darling sa for siden:

Jeg har vel 15-20 potensielle arbeidsgivere i hele landet, så det er ikke akkurat å velge og vrake. :knegg:


#64

Sol sa for siden:

Jeg har tre. :knegg:

Altså må jeg finne på noe helt nytt om jeg skal bytte jobb.



#66

My sa for siden:

:nemlig: Nettopp det jeg sa tidligere. Det er ikke pris det kommer an på for de fleste i dag. Man velger det som er enkelt, effektivt og komfortabelt. Først når man kollektivalternativet oppfyller dette kan man begynne å forvente resultater. Sykkel kommer i en litt annen stilling riktignok, siden en del velger dette for mosjonens skyld, selv om det både er mer ukomfortabelt og tar lenger tid enn bil (selv om det for oss riktignok går fortere).

#67

Kanina sa for siden:

Altså, jeg hadde ikke hørt om dette før i går. Jeg reiser kollektivt hver dag uansett, men jeg kan meget vel forestille meg at pendlerbilister trenger mer enn en dag på å mane frem engasjement, planlegge alternativ rute, kanskje booke om møter. Jeg er kanskje ikke den eneste i verden som ikke hadde hørt om dette før på mandag, vel?


#68

Divine sa for siden:

Jeg hadde heller ikke hørt om det før i går.


#69

Myria sa for siden:

Mannen må reise tvers gjennom Oslo hver dag fordi vi bor utenfor på den ene siden og han jobber utenfor på den andre siden. Han reiser kollektivt og det tar 45 minutter, inkludert ett bytte. Mange med tilsvarende avstand ville valgt/velger å kjøre og om morgenen ville det kanskje gått raskere, men hjemturen ville spist opp evt oppspart tid siden ettermiddagsrushet går tregt. Så selv med såpass avstand og ett bytte underveis er det både relativt praktisk og raskere å reise kollektivt. Vi har bil, han kunne kjørt hver dag og parkert gratis på jobben, men det er et bevisst valg. Og selv om det kan virke slik på FP er det ikke slik at kort reisevei er det alle har øverst på prioriteringslisten, for veldig mange er det mange ting man verdsetter høyere.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.