Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Har du tenkt å handle hos Next? Les dette først

#1

Siritk sa for siden:

Jeg la inn to ordrer på hhv 260 og 290 kroner samme dag. De kom sammen og plutselig lå det en regning fra DHL på 640 kroner for fortolling, moms og selve tollen. Okei, tenker jeg, dette fikser sikkert Next. Neida. De skylder på meg, at policy hos de er å slå sammen ordre. Jeg har nå bedt om at de viser meg hvor det står og i tillegg lagt inn en advarsel på deres Facebook-sider til alle nordmenn.

Kommer ikke til å gi meg, så oppdatering kommer, men inntil da så kan jeg melde at Next ikke garanterer at de ikke slår sammen ordrer som er bestilt tettere enn to dager.

:gaah:


#2

Bokormen sa for siden:

Oi. Jeg la inn to ordne samme kveld, og det kom som to ulike pakker heldigvis.


#3

Siritk sa for siden:

Det gjorde den første fra meg også. Men man er tydeligvis ikke garantert det.


#4

shute sa for siden:

Det der har jeg opplevd hos Next også. Og kundeservicen var såpass frekk og utrivelig da jeg klaget, at jeg ikke handler der mer.


#5

nokon sa for siden:

Menne... Det er butikken som har gjort riktig her. Når du får to forsendelser som er sendt samtidig, kan i teorien Tollvesenet kreve tollgebyr og mva. Det er ikkje så ofte det skjer, men å bestille i to forsendelser er strengt tatt å omgås regelverket.


#6

Malama sa for siden:

Jeg bestiller aldri to forsendelser samme dag, det går mange dager mellom, den første skal være berkeftet sendt før jeg evt bestiller fra samme sted igjen. Det er jo sånnsett å bevist unngå regelverket, men det ER jo separate handler da.


#7

Siritk sa for siden:

Kan du dokumentere dette? Selvsagt er det å omgås et regelverk, men det jeg finner ingen dokumentasjon på at det ikke er greit å gjøre.

#8

Siritk sa for siden:

Den mangler sidestykke.

#9

nokon sa for siden:

Eg finn kun dokumentasjon på gaver, men har sjølv opplevd at to pakker sendt i same sending har blitt fortolla.

toll.no/no/handle-pa-internett/gaver-sendt-fra-utlandet/

Det er så klart "uflaks" når det skjer, for det skal litt til å fange det opp. Så mange gonger går det gjennom. Men teoretisk sett skal det ikkje bere forskjell på to pakker sendt samtidig og ein større pakke. Det er i alle fall ingen grunn til å forvente at butikken skal dekke ei slik utgift.


#10

Siritk sa for siden:

Jeg har aldri opplevd dette før og har sikkert fått meg en smekk, men jeg synes ikke regelverket til tollvesenet er tydelig, og i alle fall ikke Next sine retningslinjer. Derfor er jeg villig til å ofre litt energi på å tyne de selv om det blir resultatløst.


#11

nokon sa for siden:

Vel.. Synest det er snodig å krangle på dette, enn så lenge det er du som kunde som er heldig som har slippe unna utan å måtte betale tidlegare.


#12

Bokormen sa for siden:

Det er jo ikke Next sitt ansvar å ta regningen for oss nordmenn? At en del bedrifter dekker eventuelle utlegg vi får er jo ekstremt god service, men ikke noe man kan forlange.


#13

Novla sa for siden:

Men står det i klartekst i Next sine betingelser at de slår sammen separate ordre? Om det gjør det kan man strengt tatt ikke klage, om ikke synes jeg det er temmelig dårlig kundeservice; de må jo være klar over at det kan være et problem (ikke bare i Norge) når de sender internasjonalt.


#14

Siritk sa for siden:

Jeg er fortsatt av den formening at når jeg har bestilt to separate ordrer, med separate betalinger så skal det behandles som, nettopp, separate ordrer. Det har jeg jo gjort tidligere, både med norske og utenlandske nettbutikker. Så lenge det, som jeg skriver over, ikke er entydig (eller i det hele tatt noe) regelverk/betingelser så er det innafor.


#15

Siritk sa for siden:

Nei, jeg finner ikke det noe sted, sjekket før jeg bestilte. Har bedt de peke på hvor det evt står.

#16

shute sa for siden:

Det var omtrent der de bare sluttet å svare da jeg diskuterte med dem for et par år siden.


#17

Pebbles sa for siden:

Du kommer vel over tollgrensen selv om de hadde vært separate ordre all den tid tollgrensen på 300,- er inkludert porto?


#18

zinatara sa for siden:

350 inkludert porto er den.


#19

Nenne sa for siden:

En har jo gjerne betalt høyere portokostnader også for to separate ordre enn om de sendes sammen, så en blir dobbelt lurt om butikken slår det sammen og så kommer totalen over tollgrensa.

#20

Teofelia sa for siden:

Det er jo vanligvis ikke verre enn at man lar være å hente pakken og varene returneres til butikken. Jeg har gjort det ved et par anledninger. (Jeg skjønner at det kan være et problem uka før jul altså.)


#21

nokon sa for siden:

Viss speditøren ser at det er ei sending som er sendt som to pro forma, skal dei kreve inn toll og mva. At Posten sjeldan fanger det opp, er flaks og det betyr ikkje at verken butikken eller DHL har gjort noko gale her. Surt eple, ja, men dersom du meiner dette er urett har du misforstått.

Det stiller i same klasse som å køyre fram og tilbake over Svinesund og kjøpe fleire kartonger røyk på same dag. Ikkje i tråd med regelverket, men det er fint mogleg å slippe unna utan å bli stoppa.


#22

millact sa for siden:

Hva skjer da? Får man pengene tilbake?


#23

Teofelia sa for siden:

Hvis man handler fra et skikkelig nettsted, ja.

#24

Lille meg sa for siden:

Vel - i 2012 tok jeg kontakt med Tollregion Oslo og Akershus hvor jeg lurte på dette med å dele opp bestillinger. Jeg skrev blant annet "Det jeg lurer på, er om dette er greit, eller om man bryter noen lov/en forskrift om man gjør dette.". (På den tiden var grensen 200 kroner uten porto.) Svaret var følgende:

Har det skjedd en lovendring her? Hvis ikke finner jeg det ekstremt merkelig at butikken tar seg den frihet å slå sammen to separate forsendelser uten å først konferere med kunden.


#25

nokon sa for siden:

Eg fekk i alle fall gebyr rundt påske i år, med postens gebyr og mva. for to sendingar på under 350,- inkl. porto. Eg var litt overraska og tok ein telefon til Posten, som sa at to sendingar til ein person frå same avsender blei slått saman, dersom dei merka det, men at dei ikkje hadde rutiner for å kontrollere dette, så ein hadde ofte "flaks" og slapp gjennom. Så eg tenkte at det var uflaks og betalte.

Dei endra jo satsene ved nyttår, så det kam godt hende retningslinjene er endra og.


#26

Siritk sa for siden:

Jeg har også spurt på tollregionen min nå og fått likt svar som Lille_meg, så jeg har i følge de ikke misforstått.

Next svarer meg fortsatt som om jeg har lagt inn en ordre, til tross for to ordrebekreftelser og to separate betalinger.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.