Jeg la inn to ordrer på hhv 260 og 290 kroner samme dag. De kom sammen og plutselig lå det en regning fra DHL på 640 kroner for fortolling, moms og selve tollen. Okei, tenker jeg, dette fikser sikkert Next. Neida. De skylder på meg, at policy hos de er å slå sammen ordre. Jeg har nå bedt om at de viser meg hvor det står og i tillegg lagt inn en advarsel på deres Facebook-sider til alle nordmenn.
Kommer ikke til å gi meg, så oppdatering kommer, men inntil da så kan jeg melde at Next ikke garanterer at de ikke slår sammen ordrer som er bestilt tettere enn to dager.
Menne... Det er butikken som har gjort riktig her. Når du får to forsendelser som er sendt samtidig, kan i teorien Tollvesenet kreve tollgebyr og mva. Det er ikkje så ofte det skjer, men å bestille i to forsendelser er strengt tatt å omgås regelverket.
Jeg bestiller aldri to forsendelser samme dag, det går mange dager mellom, den første skal være berkeftet sendt før jeg evt bestiller fra samme sted igjen. Det er jo sånnsett å bevist unngå regelverket, men det ER jo separate handler da.
Det er så klart "uflaks" når det skjer, for det skal litt til å fange det opp. Så mange gonger går det gjennom. Men teoretisk sett skal det ikkje bere forskjell på to pakker sendt samtidig og ein større pakke. Det er i alle fall ingen grunn til å forvente at butikken skal dekke ei slik utgift.
Jeg har aldri opplevd dette før og har sikkert fått meg en smekk, men jeg synes ikke regelverket til tollvesenet er tydelig, og i alle fall ikke Next sine retningslinjer. Derfor er jeg villig til å ofre litt energi på å tyne de selv om det blir resultatløst.
Det er jo ikke Next sitt ansvar å ta regningen for oss nordmenn? At en del bedrifter dekker eventuelle utlegg vi får er jo ekstremt god service, men ikke noe man kan forlange.
Men står det i klartekst i Next sine betingelser at de slår sammen separate ordre? Om det gjør det kan man strengt tatt ikke klage, om ikke synes jeg det er temmelig dårlig kundeservice; de må jo være klar over at det kan være et problem (ikke bare i Norge) når de sender internasjonalt.
Jeg er fortsatt av den formening at når jeg har bestilt to separate ordrer, med separate betalinger så skal det behandles som, nettopp, separate ordrer. Det har jeg jo gjort tidligere, både med norske og utenlandske nettbutikker. Så lenge det, som jeg skriver over, ikke er entydig (eller i det hele tatt noe) regelverk/betingelser så er det innafor.
En har jo gjerne betalt høyere portokostnader også for to separate ordre enn om de sendes sammen, så en blir dobbelt lurt om butikken slår det sammen og så kommer totalen over tollgrensa.
Det er jo vanligvis ikke verre enn at man lar være å hente pakken og varene returneres til butikken. Jeg har gjort det ved et par anledninger. (Jeg skjønner at det kan være et problem uka før jul altså.)
Viss speditøren ser at det er ei sending som er sendt som to pro forma, skal dei kreve inn toll og mva. At Posten sjeldan fanger det opp, er flaks og det betyr ikkje at verken butikken eller DHL har gjort noko gale her. Surt eple, ja, men dersom du meiner dette er urett har du misforstått.
Det stiller i same klasse som å køyre fram og tilbake over Svinesund og kjøpe fleire kartonger røyk på same dag. Ikkje i tråd med regelverket, men det er fint mogleg å slippe unna utan å bli stoppa.
Vel - i 2012 tok jeg kontakt med Tollregion Oslo og Akershus hvor jeg lurte på dette med å dele opp bestillinger. Jeg skrev blant annet "Det jeg lurer på, er om dette er greit, eller om man bryter noen lov/en forskrift om man gjør dette.". (På den tiden var grensen 200 kroner uten porto.) Svaret var følgende:
Har det skjedd en lovendring her? Hvis ikke finner jeg det ekstremt merkelig at butikken tar seg den frihet å slå sammen to separate forsendelser uten å først konferere med kunden.
Eg fekk i alle fall gebyr rundt påske i år, med postens gebyr og mva. for to sendingar på under 350,- inkl. porto. Eg var litt overraska og tok ein telefon til Posten, som sa at to sendingar til ein person frå same avsender blei slått saman, dersom dei merka det, men at dei ikkje hadde rutiner for å kontrollere dette, så ein hadde ofte "flaks" og slapp gjennom. Så eg tenkte at det var uflaks og betalte.
Dei endra jo satsene ved nyttår, så det kam godt hende retningslinjene er endra og.