Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Rekker Leaf langt nok?

#1

Engasjert sa for siden:

Vi har sett på en Nissan Leaf 2013-modell i dag. Gått 11.000 km, amerikanskimportert.

Jeg kjører Jessheim - Økern - Jessheim daglig, totalt 80 km kjørelengde. Noe kø må påregnes, men det går også mye i 80-110 km/t. Jeg har ikke ladepunkt på jobb, men jobber rett ved siden av Statoil Økern, som har hurtigladepunkt. Det kommer også opp to ladepunkt i Kabelgaten 8, som jeg ikke kan skjønne at er annet enn Toyota-forretningen (er det åpent for alle, i så fall?).

Autonova, der vi har sett på bilen, sier at erfaring tilsier at 90 km er rekkevidden på vinterstid.

Vi er usikre på om vi kan risikere at jeg får mye trøbbel med å ikke ha strøm helt hjem på vinterstid. Hva er erfaringen hos dere som er Leaf-eiere?

Dyrere el-biler er ikke et alternativ. Dette er bil 2, vi har en Ford Galaxy til familiebruk.


#2

Lavender sa for siden:

Naboen har nyere Leaf og forteller at de ofte lader når de skal til familie 10 mil unna, også utenom vinter. Du skal i tillegg ta høyde for kø og kulde, batterier tappes fort i kulde.

Du vil nok ikke ha USA import, men Nordic modell for mer komfort og lengre levetid på vinterdager.


#3

Engasjert sa for siden:

Disse amerikanskimporterte Leafene er lagd for de kalde delene av Amerika og Canada, så det blir som Nordic-pakke.


#4

Fibi sa for siden:

Jeg tror ikke jeg hadde turt å ta sjansen. Da hadde jeg heller satset på en rimelig hybrid. (Honda Insight, som jeg har, er fantastisk bensingjerrig og billig i drift. Ikke særlig dyr i innkjøp heller. Vi betalte 138 000 for vår 2010-modell i fjor.)


#5

Bloppy sa for siden:

Jeg synes det høres tungvint ut siden du ikke har mulighet for å lade på jobb. Har kjørt strekningen endel selv, med elbil. Det går akkurat. Så sant det ikke er grisekaldt. Men ikke noe mer enn akkurat. Du kommer neppe til å ha noe slingringsmonn å snakke om. Køkaoset som ofte kan forekomme vinterstid, kan vippe hele greia. Jeg elsker elbilen! Men dette høres lite fleksibelt ut.


#6

Engasjert sa for siden:

Kjører du Leaf, Bloppy?

Det er jo sjelden det er grisekaldt. Og er det det, kan jeg kjøre Galaxyen.

Men ved køkaos, bruker jeg vel mindre strøm? (elbilnovise...)


#7

Bloppy sa for siden:

Ikke leaf, men eGolf. Ikke så ulike mao. Vår er 2015 modell.
Er det rundt -10 sliter tipper jeg at jeg ville fått angst av å bli stående i kø. Å holde bilen sånn passe varm inni(den blir aldri skikkelig varm) krever veldig mye energi og spiser opp rekkevidden før du får sukk for deg.

Jeg ville som sagt ikke satset på den løsningen uten mulighet for å lade på jobb vinterstid. Jeg har kjørt den veien i 7 år, siste 4 med elbil.


#8

Engasjert sa for siden:

Jeg har sjekka med en som kjører Leaf fra nesten her jeg bor, til nesten der jeg jobber. Han sier han har 25 % igjen nå når det er kuldegrader, og 40 % om sommeren. Han har kjørt Leaf flere år, og lader ikke på jobb.

Regner med at han ikke kjører med iskald bil... (rattet er iallfall varmt, det har et annet batteri!).


#9

mrc sa for siden:

Batterikapasiteten blir jo heller ikke bedre med tiden. Etter noen år nå, kan man godt regne med at kapasiteten begynner å bli ned mot 70-80 % av det opprinnelige.

I utgangspunktet sier Nissan at en reduksjon til under 70 prosent innenfor 5 år skal være reklamasjon. Men samtidig da er det en del forhold til i henhold til vedlikehold, hvordan den har blitt ladet osv. Altså skal alle anbefalinger/krav være fulgt. Hyppig hurtiglading er noe som raskere kan gi reduksjoner for batteriet. At det hele tiden lades helt opp og kjøres helt ut er også en faktor som trekker ned levetiden.


#10

Lykken sa for siden:

Min mann kjører Leaf fra Ski-Lysaker fram og tilbake, har lading på jobb. På sommeren kan han kjøre til og fra uten lading, men på vinteren tar han ikke sjansen. Vi er forøvet veldig fornøyd med bilen, veldig god å kjøre. Amerikanskimportert 2012 modell.


#11

Pelen sa for siden:

Jeg har kjørt Leaf i 4 år, men jeg er jammen meg ikke sikker på hvor langt min går nå. Den trekker ikke nye i kø, spesielt ikke om du ikke har varme på.

Jeg har kjørt Smestad og den nordre delen av Jessheim tur og retur en kald natt i april og det gikk, men jeg stengte av varmen og det er jo ikke så behagelig om man må gjøre det ofte. Vi har hatt elbil i mange år og heg tar blitt en kløpper på å kjøre på en måte som sparer batteri når det trengs.


#12

Galathea sa for siden:

Jeg kjører 80 km + til daglig, i vår kjørte jeg 90-100 km og har ikke hatt noen "nær-tomt-batteri-opplevelser" med Leafen ennå. Langt i fra. Jeg har en 2015-modell da, Nordic modell. Men det er aldri kø her da, så vet ikke hvordan det tapper batteriet.

Vi kikket mye på autonova og hos andre importfirma da vi skulle kjøpe Leaf, men turde rett og slett ikke, vi syns det var for mye usikkerhet rundt spesifikasjonene på de ulike bilene/navn på de ulike modellene, om vinterdekk var inkludert, garantiordninger osv, fraktpris (vi bor i Trøndelag) så vi endte opp med å kjøpe nybil hos forhandler. Det er mye kampanjer på Leaf, og på 2016-modellen har visstnok også den rimelige modellen (Visia) fått varmepakke rundt batteri og dermed lengre rekkevidde. Ville sjekket nybilprisene i hvert fall, da vi kikket i fjor så var importbilene overraskende dyre ift ny norsk bil.


#13

Daisy sa for siden:

Vår leaf kjører nærmere 2.5 mil hver vei. Det er en 2013 modell som har kjørt 40 000 km. Den bruker ca 25 % av batteriet hver vei, og har drøyt 80-90 km igjen på viseren når den kommer hjem. Full varme og slikt men vi har jo ikke så mye minusgrader her i Bergen.
Denne er toppmodellen i 2013, importert fra Frankrike.

Vårt batteri er like bra som da vi kjøpte og vi har kjørt den MYE!

Vil også si at bilen blir mer enn rikelig god og varm. Jeg må ofte be mannen skru ned. Du kan sette bilen på tining og oppvarming mens den står i ladekabelen om morgenen.


#14

Juste sa for siden:

Blir ikke noe problem, du har hurtiglader på Økern, på McDonalds på Furuset og på McDonalds ved Caravansenteret (Der Sharif hadde dekksenteret sitt).

Dessuten skal en Leaf greie 90 km også på vinterstid (vi har hatt vår i ett år nå) uten store problemer så lenge du kjører i Eco-modus og ikke går bananas på hastigheten.


#15

mkj sa for siden:

Det går gjerne bra, men tida med varm bil er snart over. Jeg kjører fra jessheim til Nydalen med e-up. Hvis jeg ikke lader må jeg kjøre sakte og med kald bil. Hurtiglading på de kaldeste dagene hjelper godt. Dersom du har mulighet til å ta den andre bilen på de aller kaldeste dagene så synes jeg dette høres bra ut.


#16

mkj sa for siden:

Viktig å starte dagen med varmt batteri og varm kupe. Sparer mye strøm på det.


#17

Pelen sa for siden:

Veldig viktig! :nikker: Det er ikke gøy å kjøre flere mil i iskald bil, det tenker msn ikke så mye på når msn har den oppvarmet, men å ditte helt rolig i -12 er ikke så gøy. Varme i ratt og sete hjelper dog om man koster på seg det. Utfordringen kan også være dugg så at man må ha vinduet litt åpent. Det blir det ikke akkurat varmere av. Men med hurtiglading og annen bil tilgjengelig så går det!


#18

Snippa sa for siden:

Det går ikke på kalde dager.
Jeg har en 2012-modell, som jeg også har bytta en celle på (uproblematisk).
I morgen skal jeg kjøre 9 mil, men det tar jeg ikke sjansen på i denne kulda.
Jeg har 84 km tur/retur jobb. De vinterdagene jeg ikke får lada, må jeg holde meg i 60 for å komme meg hjem. I går, med 14 minus, hadde jeg ikke kommet meg fram og tilbake uten lading. Da brukte jeg 7 (av 12) streker på vei inn til jobb. Usikker hjem (lada i mellomtiden, men ikke fullt).


#19

mkj sa for siden:

Problemet med hurtiglading er at det er mange andre som er ute i samme ærend på kalde dager som i dag. Man sitter lenge i kø og det tar lang tid å lade når det er så kaldt.


#20

Engasjert sa for siden:

Takk! Hadde ikke planer om å lade på vei hjem... Men har sett at jeg også har to ladepunkter i bygget ved siden av jobb på Økern, i tillegg til Statoil på Risløkka, så dette går sikkert flott.

Viste seg at ladepunktet vi hadde planlagt å bruke her hjemme, hadde både to kjøleskap og en fryser på samme kursen. Så vi må legge ut egen kurs, og har dermed ikke kjøpt bil enda.


#21

Engasjert sa for siden:

Det høres ut som jeg kommer til å kjøre Galaxy på kalde dager og Leaf resten av året. Det er tross alt ikke så mange dager som i dag her på Jessheim/Økern. Og mannen min har lading på jobb (og kommer dit så tidlig at han får plass), så da får han kjøre Leaf på kalde dager (eller Leaf står hjemme og han kompiskjører).

Nå er vi egentlig mest opptatt av om vi skal koste på oss ladeboks, eller bare ha et vanlig ladepunkt. Forskjellen, slik jeg ser det, er at med ladeboks kan bilen kjøre et godt stykke igjen på ettermiddagen etter å ha kjørt tur/retur Økern, mens med ladepunkt har vi en bil som må tilbringe tiden i laderen framfor å bli brukt. Lurer på om det er verdt å spare 8000 for å få en "dag-bil".


#22

mkj sa for siden:

Jeg har kjøpt ladeboks fra en kar på elbilforumet. 4000 kostet det til min e UP. Handler ikke bare om raskere lading, men det er sikrere enn å bruke vanlig stikkontakt. Nå hadde jeg allerede en slik industrikontakt i garasjen, vi monterte den selv.

EUp lader bare med Max 10 ampere via den vanlige kabelen. Jeg vet ikke hvordan det er med Leaf. Med ladeboksen får vi 60% raskere lading.


#23

Tussilago sa for siden:

Jeg har en Leaf 2014 modell, og kjører 86km tur/retur jobb. I dag og i går med -15 hele hele veien har jeg hatt 7% strøm igjen når jeg er hjemme. Da kjører jeg med varme på (Accenta med varmepumpe) og selvsagt varme i ratt og sete (varme i ratt er gull!). Det er motorvei med 80-90km/t størstedelen av veien, og jeg har kjørt normalt etter fartsgrenser. Så 80km bør gå bra. Vi har hatt bilen i snart to år, og det er først nå at det har vært så kaldt at det et noe "problem". Jeg har også muligheter for hurtiglading på veien, men har nesten aldri hatt behov for å bruke det. Men kjekt å vite at man har det.

Angrer litt på at vi ikke ordnet med muligheter for å lade litt raskere hjemme, det er bestandig behov for å kjøre litt til på ettermiddagen. Men normalt, så har jeg 30% når jeg kommer hjem altså, når det ikke er så kaldt, så jeg får kjørt litt.


#24

Pelen sa for siden:

Jeg skulle ha ladeboks om det bare koster 4000 kr. Veldig greit å kunne ha to biler på ettmiddagen også.


#25

Engasjert sa for siden:

Da har jeg kjørt Leaf noen uker, og kan rapportere om at det går helt fint!

Den første uka kjørte jeg ikke elbil Jessheim-Økern, fordi det var 17 minus og jeg ønsket å se det litt an. Mannen min kjørte den imidlertid, han har omtrent like lang vei og har lader på jobb. Det hadde antakelig blitt litt knapt for meg i sånne temperaturer. Samtidig kjører jeg langt mer elbil-økonomisk, så kanskje jeg hadde klart det.

Stort sett så har jeg 30 % og 40 km igjen på batteriet når jeg kommer hjem. Da har jeg startet morgenen med varmt batteri, men starter med kaldt hjem igjen. Bilen bruker ca 12 % mer batteri hjem enn ned til Oslo. Det har vært -7 på det kaldeste, og det går helt fint.

Jeg synes ellers at bilen er veldig god å kjøre, og begynner å bli vant til veksling mellom Ecomodus og vanlig. De første dagene kjørte jeg kun i Eco, fordi jeg trodde det sparte enormt med strøm, og fikk omtrent ikke bilen opp i fart når jeg skulle ut på E6!

Konklusjonen så langt er altså at dette var et godt kjennskap!


#26

Pelen sa for siden:

Så bra, takk for rapportering!

Ja, det er greit å veksle mellom Eco og vanlig. Man triller også bedre uten Eco i nedoverbakkene om man har skikkelig dårlig med strøm, men det har du sikkert oppdaget.


#27

Lykken sa for siden:

Flott at dere er fornøyd!


#28

Daisy sa for siden:

Så bra!

Kan du sette den i B istedenfor D? Det går på min i tillegg til Eco. Da girer jeg ofte i B i nedoverbakker eller når jeg skal bremse uten å bruke bremsen. Tror det smålader for meg ganske effektivt.

Vi hadde forresten vår 2013 modell på service for en ukes tid siden. Den kom ut med 100% score på batteriet! Det er som nytt, selv om vi har kjørt 45000 km med den de to siste årene.


#29

Lavender sa for siden:

Så hyggelig lesing. Jeg er bare altfor skeptisk. ;).



#31

Engasjert sa for siden:

Jeg kan sette den i B, men husker det ikke. Jeg setter den i Eco når jeg står i kø, noe jeg dessverre gjør alt for mye. Og lange bakker. Skal sjekke om jeg merker B neste gang jeg står i kø.


#32

Engasjert sa for siden:

Jeg har enda ikke vært under 15 % strøm, så jeg har ikke testet hvordan den virker når den nærmer seg tom. Men en av de første dagene, da det var -17, raste batterikapasiteten på få kilometer, og jeg kjente godt på rekkeviddeangsten da alt blinket og lyste når jeg passerte 20 %. Heldigvis er jeg mye mer avslappet nå, siden jeg kjenner bilen mye bedre.


#33

Bloppy sa for siden:

Jeg kjører eGolfen konstant i B jeg. Da bremser den mye mer når jeg slipper gassen, og lader bedre i nedoverbakker og når jeg slipper gassen. Det har ingenting å si for farten ellers slik som eco har. Jeg anbefaler deg å prøve det!
Dog ikke på dager hvor det er veldig glatt.


#34

Daisy sa for siden:

Jeg bruker bare B når jeg kjører nedover og skal bremse, eller i bremsesituasjoner. I Kø eller oppoverbakker er det nok nedre med eco!


#35

Elise sa for siden:

Mens jeg aldri kjører e-golfen i B, fordi jeg liker å utnytte seilingen og at den ikke mister fart selv om jeg slipper gassen. Den lader jo når jeg bremser med pedalen uansett. :jupp:

(Eller jo, det er faktisk en spesiell strekning jeg liker å kjøre i noe annet enn D, men da gjerne D2, og det er en vei det er ekstremt mye opp og ned, da synes jeg det er ålreit. Men ikke til vanlig)


#36

Engasjert sa for siden:

Testa i dag, og likte veldig godt at den var kvikk framover samtidig som den bremsa når jeg slapp opp gassen. Mye kø nordover fra Oslo i dag, og fin mulighet til å teste. Ikke så mye annet som var fint med den køa, da!


#37

millact sa for siden:

Oi, det var mange km, det!


#38

Lavender sa for siden:

Har elbilen garasje, hurtiglader og kjører dere langt eller kort hver gang?


#39

Daisy sa for siden:

Den har ikke garasje, den har ikke hurtiglader og vi kjører den 5,6 mil til og fra jobb hver dag, samt en tur ca 1,2 mil på ettermiddagen, på trening eller ungenes fritidsaktiviteter.
Plugger den i lading om kvelden, lader til neste morgen. Den pleier å ha en 30- 60 km igjen når vi setter den på lading.

Vi hurtiglader av og til.

Vi bruker denne bilen mest. Kjørt den til Oslo, Sogn og fjordane, Stavanger. (Fra Bergen)


#40

Daisy sa for siden:

Ja, vi har hatt den i to år og to mnd. Det er hovedbilen vår. Den andre kjøres under 8000 i året.


#41

Isbjørn sa for siden:

Jeg har lært noe nytt ang Leafen min. Når man har den i ECO og B, akselererer den sakte. Da er det vanskelig å ta forbikjøring og bruke akselerasjonsfelt riktig. Så viser det seg at man kan trykke gassen "forbi bunnen" og få samme akselerasjon som om man kjører uten ECO og i D.


#42

Engasjert sa for siden:

Det skal jeg teste. Jeg kjører alltid i B, men aldri i Eco, fordi jeg synes bilen blir for treg i Eco. På motorveien er det ikke sånn jeg vil ha den. Men jeg liker B, for da bremser den mer av seg selv når jeg står i kø. Og det gjør jeg dessverre litt for ofte.


#43

Isbjørn sa for siden:

Man gjenvinner jo mere strøm ved å ha den i B og Eco, mulig det er en vanesak? Jeg kjører alltid slik og er vant med det.


#44

Engasjert sa for siden:

Ja, gjør den det? Jeg har ikke merket stor forskjell på rekkevidden på Eco/ikke Eco. Derfor sluttet jeg å bruke Eco, når jeg ikke likte hvordan bilen var i Eco.


#45

mkj sa for siden:

Jeg har ikke leaf, men min bil regenererer strøm når den står i B, men det betyr jo at den bremser. Og det betyr at den bruker mer strøm igjen når man må bruke gasspedalen.

Jeg bruker regenerering i nedoverbakker og innbremsing mot kryss. Ellers ruller jeg mest mulig.

Det man sparer virkelig mye strøm på er å varme opp bilen før man kjører, mens man er tilkoblet strømnettet. Og setevarmer er billig varme.


#46

Isbjørn sa for siden:

Man regenererer jo strøm, men egentlig veldig lite. Vi har en lang bakke på ca 3 km og da får jeg tilbake ca 3%. I tillegg sparer man kanskje litt på at gassen er mindre følsom, men kanskje ikke så mye her heller?


#47

Engasjert sa for siden:

Ja, nå når det er kaldere merker jeg stor forskjell på oppvarmet bil på tur til jobb, og kald bil på tur hjem. Men mest på forbruket i starten - hvor langt jeg kommer på de første 10 prosentene.

Nå skal det sies at jeg nok er den ideelle elbilsjåfør, strømmen rekker langt lenger når jeg kjører, i forhold til når mannen kjører :)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.