Jeg har nettopp lest denne artikkelen på nrk.no, som går ut på at barn og ungdom bruker nettporno som "lærebok" i sex, og seksualundervisningen i skolen kritiseres for å ikke være god nok.
Jeg har en fjerdeklassing og en syvendeklassing i skolen, og må tilstå at jeg er fryktelig usikker på hva de har fått undervisning om og ikke, utenom hvilken kroppslige endringer man kan regne med i puberteten.
Dere lærere, hvordan er ståa? Er dette bra nok? Hvordan funker det, har man elevinvolvering i diskusjoner om samtykke, (eller "entusiastisk samtykke", som jeg synes er et så flott uttrykk!), er det informasjon om hvordan porno faktisk lages? Om hva som EGENTLIG er normalt?
Jeg har gutter i nedslagsalderen, og vet at de begge har hatt nettsøk som ikke har matchet mitt ønske om hva de skal eksponeres for som småtasser, (og vi har hatt veldig fine samtaler om det også, heldigvis!), og må tilstå at jeg er halvveis sjokkert over hva slags uttrykk som er vanlig lingo blant ungdommen, og ikke minst hvor heftig pornoen har endret seg bare siden jeg var ung, og det er ikke så himla lenge siden. (Det var vanlig at folk var på nett da jeg gikk på ungdomsskolen.) Noen raske søk viser at det er fullt fokus på analsex, og et skremmende høyt fokus på "gang bang", hvor det er ikke-eksisterende samtykke, "men hun liker det etterhvert!"
Enkelt og greit: Ungene kommer til å bli utsatt for dette på et eller annet vis, frivillig eller ufrivillig. Vet foreldre generelt og lærere spesielt hvordan realitetene er ute i nettpornoverdenen?
Jeg kan bare svare for egen del, men når jeg har undervist i naturfag og dette har vært et aktuelt tema har grensesetting vært hovedfokuset mitt. Vi har diskutert mye rundt det med respekt for andres grenser. Dette har vært på mellomtrinnsnivå.
Vi har ikkje seksualundervisning på mellomtrinnet, men vi har pubertetsundervisning. Hos oss er det tema i 5. klasse (då kjem det i naturfag) og vi har helsesøster som kjem og underviser i temaet i 6. klasse. Då er det også høve til å kome med spørsmål, og det er gjerne også litt oppdelt i jente/gutegrupper i delar av opplegget. Vi såg også pubertetsserien til Newton. Utanom dette har det vore tema med eigne grenser. Sjølve seksualundervisningsdelen kjem forhåpentlegvis på ungdomsskulen. Slik eg har forstått det på helsesøster kjem dei inn att ein gong der.
Jeg har lyst til å svare selvfølgelig på spørsmålet ditt, for for meg er dette en selvfølge å holde seg orientert om. Men jeg har etter hvert erfart at jeg ikke er malen på området, så jeg svarer litt generelt.
Seksualundervisning er et vanskelig tema. Som fordomsfri fritt-talende sykepleier, nå sosialrådgiver, snakker jeg lett om det meste. Problemet er å passe på at ungdommen ikke utleverer seg selv og andre for mye, samt å ballansere hva foreldre synes det er greit at det snakkes om på skolen. Og mange foreldre, som aldri tar praten med egne unger, ser helst at skolen ikke gjør det heller. Sikkert fordi de er redde at det skal settes griller i hodet på den håpefulle, at det ikke angår deres barn eller at de synes porno er så tabu at de vil helst ikke at det snakkes om. :vetikke:
Kompetansemålet i naturfag er ganske vidt:
, det samme i KRLE:
Jeg har valgt å ha porno som tema i norsk og KRLE. Norsk fordi temaet hvordan typiske pornofilmer blir laget, og KRLE fordi vi diskuterer det etiske rundt pornografi.
Ungdom i dag ser forresten mye på amatørporno, de søker på homemade og amateur. Mye der er langt fra ille.
Eg trur det varierer veldig. Eg har hatt seksualundervisning ein gong. Då var eg praksiselev og heilt utan undervisningserfaring og fekk beskjed om at "vi har kommet til dette kapittelet" av ei halvgammal, kristen dame, som diskuterte sex før ekteskapet med elevane. :tullerdu: Dette var i RLE-faget, der læreboka la mykje vekt på etikk. Vi hadde nokre forsøk på samtaler rundt caser for problematisere dette med samtykke, men det blei delvis sabotert av læraren. (2006).
På vidaregåande har eg ikkje undervist i fag kor læreplanmåla direkte tar opp emnet, men har toucha innom gjennom bevisste val av noveller i norskfaget og liknande.
Mitt inntrykk er at det er veldig store variasjonar i korleis ulike faglærarar håndtererer seksualundervisninga og at det er veldig personavhengig om dette er godt og grundig eller ikkje. Eg trur òg at bekymringa di for å få seksualundervisning over nett og ikkje i skulen, ikkje er ubegrunna og at det er klokt av foreldre å følgje godt opp denne biten.
Likte og uttrykket "entusiastisk samtykke". Det var dekkande!
Det er ekstremt stor forskjell fra lærer til lærer, dessverre. Jeg tør å påstå at jeg er en lærer som tar temaet alvorlig, og underviser om det på en fornuftig måte. Jeg har flere ganger sagt til elever at det er kun to ting som er ekstremt viktig at du får med deg i løpet av ungdomsskolen, det ene handler om personlig økonomi / kredittkort, og det andre om sex, grenser og prevensjon. Man risikerer ikke å få "livet ødelagt" om man ikke har kontroll på den franske revolusjonen, nynorsk grammatikk eller lineære funksjoner, liksom. Slik man kan ved f.eks å bli uønsket gravid, få på seg en voldtekstdom uten at man egentlig var klar over at det var det man drev med, e.l.
Jeg har presisert, gang på gang, at man ALDRI skal ha sex med noen uten at den andre parten sier klart og tydelig JA, og det er flere som rett og slett ikke er enige med meg: "jamen, hvis man er kjærester så vet man jo at den andre vil". Eh, nei.
På skolen vår har vi nå temadag hvert år om rus og sex, i tillegg til at helsesøster har noen timer i hver klasse. Jeg underviser også om det i naturfag, men jeg vet at enkelte andre lærere ikke gjør det, selv om vi har det på de felles årsplanene. :vetikke:
Jeg kjenner at det gjør meg litt trist, faktisk. Dette er en viktig sak å lære ungdommene om!! Entusiastisk samtykke er jaggu et uttrykk jeg skal adoptere. :nemlig:
En bekjent av meg jobbet en stund på sus-telefonen (sexopplysningstelefon for ungdom), og han fortalte at mange svært unge hadde helt forskrudde oppfatninger om alt man måtte teste ut. Så det gikk en del tid på å fortelle at vanlig samleie faktisk er en svært god start.
Personlig tror jeg kanskje at jeg foretrekker å fortelle dette til ungene mine selv, men jeg skjønner jo at manglende sexundervisning i skolen innebærer at en del unger ikke får noen forklaringer overhode.
Jeg tenker at dette er mitt ansvar som mamma mer enn det er skolens ansvar. Som helsesøster opplever jeg i stor grad at ungene har mange spørsmål fra 5.klasse og oppover som gjerne kommer etter pubertetssamtaler med jente og gutttegrupper. Det er mange rare forestillinger om seksualitet som er godt å få opp i lyset og bort før de blir eldre! Akkurat hva den enkelte lærer og helsesøster sier er nok veldig forskjellig dessverre. Det har også dessverre skjedd at enkelte foreldre fra strengt religiøse miljøer har blitt illsinte og lager masse bråk om vi har snakket for åpent om homofili, kjønn, det å ta på egen kropp osv. Helt håpløst, og de kommer ingen vei,men det skaper mye fuss.
Jeg har et absolutt uanstrengt forhold til temaet og synes det er spennende å snakke med barn og ungdom. ( Sitat elev: Blir du virkelig aldri flau du ? )
Helsesøster på ungdomsskolene her har en fast runde på hvert trinn i forhold til seksuell helse.
Jeg har inntrykk av at mine unger har ganske aldersadekvat og god undervisning, men akkurat det med porno har ikke vært et stort tema, og det synes jeg egentlig er helt greit når de går på barneskolen. De har imidlertid hatt god og grundig undervisning om pubertet og forandringer i kroppen. Og om grensesetting.
Jeg syns det er viktig at alle elever får god seksualundervisning på skolen for det er ikke alle som har foreldre som de kan snakke med om sex.
Jeg for eksempel, snakket aldri med mine foreldre om det ... Men jeg skal gjøre mitt beste for at jentene mine skal føle at de kan snakke med meg om hva det skal være.
Jeg vet at mine barn har hatt seksualundervisning, men jeg vet faktisk ikke noe om kvaliteten på denne. Vi har selvsagt "tatt praten" hjemme også, så vi er i alle tilfeller sikre på at noe har gått inn. Jeg underviser ikke i temaet selv, men mitt inntrykk er at det er stor forskjell på lærere når det gjelder hvem som tar det på alvor, eller rettere sagt orker å "stå i det" og ta seg tid, og hvem som synes emnet er minst like pinlig og ubehagelig som barna og derfor pløyer gjennom så fort de kan (les side 35-39, gjør fem oppgaver- ferdig!). Porno vet jeg lite om, jeg vet ikke om mine barn har sett på det (eller ønsker ikke å vite :sparke) og vet generelt lite om hvilke trender som rår og hva de er opptatt av. :sukk:
Jeg fikk en ganske utførlig beskrivelse fra Herremannen om tennåringspraten de hadde hatt i klassen med helsesøster og der var det deler som berørte sex, men det virket ikke å være så fordypende. Guttene var for seg og jentene for seg og det oppfattet jeg at de (Herremannen hadde med seg en kamerat hjem den dagen så de var to som fortalte) følte var greit og at de da snakket litt friere. Det var mange spørsmål som de hadde stillt og de snakket om jenter og PMS og diverse også. Dette var i 6. klasse.
Ellers vet jeg ikke om de har hatt noe mer, jeg har i hvert fall ikke fått noe referat fra den undervisningen.
Hittil har de bare dekket pubertet og den slags. Jeg syns porno, samtykke, "normalt", etc. kan komme på ungdsomsskolen.
Jeg husker vi dekket temaet da jeg var konfirmantleder for HEF, og jeg oppfattet det slik at det var et stort udekket behov. De ville gjerne vite mye, mye mer, og også snakke om det.
På barneskolen hadde det jeg oppfattet som et ganske godt opplegg rundt pubertet. Delt etter kjønn med helsesøster og etterpå i samlet klasse med læreren. Jeg husker spesielt storesøster sin lærer som hadde gitt dem beskjed om at det kanskje var noen som kom til å synes dette var flaut, men om noen hadde tenkt å fnise og tulle så ville han at de skulle lese kapittelet hjemme først og så kunne de gjøre seg ferdige med å tulle der sånn at de kunne snakke ordentlig på skolen. Det hadde jeg sansen for.
På ungdomsskolen vet jeg at det skal være tema i år, men for å være helt ærlig så vet jeg ikke om de har hatt det ennå og hvordan det blir. Jeg oppfordret læreren (i en forsamtale) til å fortelle oss litt om det på foreldremøtet, men det gjorde han ikke.
Jeg setter pris på at skolen informerer. Ikke for at jeg skal slippe, jeg snakker om det jeg også, men det er greit at de får det fra forskjellige voksne og på ulike måter.
Her har de pubertetsundervisning på barneskolen, en gang i 6 klasse og en gang i 3. tror jeg. De så på Newton i tredje. Den i sjette tror jeg tok for seg litt sex også, men bare hvordan det foregår og grensesetting, ikke sånn kondom på banan og sånt.
Når barn i barneskolealder ser på porno, (ja, det er normalt), bør det ikke også bli en del av undervisningen da? Inn under pubertetsgreia? ("Ja, man blir nysgjerrig på nakenhet og sex og slikt. Ja, det er helt normalt. Nei, det dere ser på nett er ikke normalt.")
Noen barn i barneskolealder ser på porno, og jeg ser ikke poenget med å introdusere dette for alle.
Jeg har pratet med snuppa om dette, og porno var visst veldig, veldig fremmed. Hun prater om ALT, så jeg tror jeg hadde fått beskjed hvis dette hadde vært et tema. Kanskje det i en større grad er "vanlig" blant gutta? Og blant de aller eldste?
Jeg skulle veldig ønske de ikke ble introdusert for porno (noengangnoensinne, skal jeg være helt ærlig), men jeg synes det er essensielt å være litt i forkant.
Det er (selvfølgelig) vanligere blant guttene. Og det var da min yngste gikk i tredjeklasse dette ble et tema hjemme, og jeg ble informert om at det var av hans jevnaldrende han hadde blitt "tipset" om hva han skulle søke på.
Åtteåringen kom hjem en dag i forrige uke og utbrøt at mamma, visste du at noen lager filmer som viser hvordan man lager barn!?! :what:
Jeg sa at disse filmene er laget for voksne, og at jeg ikke vil at han skal søke det på på youtube eller noe. Det skulle han ikke, for det var ekkelt!!
Tredjeklasse? Oisann, det er jo der knerten går nå. Jeg har virkelig ikke tenkt på at det kan være noe som interesserer ham. Men han er veldig en av de ikke-kule gutta. Han er ivrig på youtube, men har foreløpig bare sett på gameplay på de spillene han spiller (vi sjekker loggen jevnlig).
Det er altfor lenge å vente til ungdomsskolen å begynne å snakke om porno, sex, entusiastisk samtykke, osv. Det man ikke har etablert som holdninger og adferd før man er tolv er i grunnen tapt kamp/overlatt til flaks.
Kunnskap forhindrer overgrep og kunnskap om at det finnes noe som heter porno betyr ikke at man ser på det, vel? Jeg driver ikke med alt jeg vet om, liksom. :knegg:
Jeg syns det er vanskelig å opplyse samtidig som det ikke skal skapes press.
Selv om mange kanskje har søkt på/sett noe porno på de lave barnetrinnene, så tror jeg ikke det er kjempevanlig heller, og de som enda ikke har begynt å tenke i de baner trenger ikke å dyttes i den retningen, hvis dere skjønner hva jeg mener. Men samtidig så er det jo kjempeviktig å undervise og fortelle barna om dette mens de enda er mottakelige for input hjemmefra.
Litt på samme måte syns jeg fokuset på den seksuelle lavalder kan endres litt. Viktig å få fram at vi har en aldersgrense, men enda viktigere å få fram at man venter med sex til man vil og føler seg klar. Det kan være når man er 16 eller 20 eller vil vente til man er gift, eller hva-har-du. Jeg husker med gru det presset som kom ved å fylle 16. Jeg debuterte før det, så selv om debuten var unnagjort, så var jeg aldeles ikke klar for forhold der sexuell omgang var en selvsagt del av forholdet, men det var på et vis forventet.
Poden (10) syns det er flaut og ekkelt med kropp og sex og pubertet. Da er det enda vanskeligere å snike inn ting jeg vil opplyse ham om. Han har sett pubertetserien til NRK, og syns det var en veldig flau men bra serie. Han sa han lærte mye han ikke visste fra før, men han ville for all del ikke prate om det. Og da tror jeg jeg drøyer det litt før vi liksom "setter oss ned og tar praten". Så får jeg bruke tiden i mellom til å forsøke å løsne opp det han syns er flaut og ekkelt.
Jeg drypper informasjon til ungene som er på deres nivå med jevne mellomrom. Snuppa var et helt annet sted som 8-åring enn det knerten er nå, så jeg tilpasser informasjonen til dem. Det er jo problemet med seksualundervisning på skolen, for det er et vanvittig sprik i hva de kan og trenger å vite selv om de går i samme klasse.
Hvis jeg snakker om det med barna er det ofte hvis det blir tatt opp fra deres side, og ellers kjører jeg Dr. Phil-trikset (I know) der jeg tar opp ting som kan være litt kleint, mens vi gjør noe annet.
Eg er einig i at det er lurt å vere i forkant, men blei veldig nysgjerrig på det du skriv om holdninger og adferd før tolv år. Eg trudde eigentleg at ein kan lære og avlære holdninger og adferd heile livet. Kor har du dette frå?
Problemstillinga er vel strengt tatt ikkje kor vidt voksne skal introdusere barn for porno. Problemstillinga handler heller om at barn/ungdom bruker Internett som kilde til informasjon når det er noko dei lurer på og dermed har ein heilt anna tilgang til porno enn kva som var normalt før Internett. Nå kan dei bare søke på YouTube, dei må ikkje snike og snuske i bladhyllene i kiosken. Då eg gjekk på barneskulen var det stor interesse i elevmassen for smuglesing av pornoblad, om ein "heldig" medelev hadde fått tak i eit blad. Nå kan kven som helst søke opp kva som helst. Og då er det langt viktigare å vere i forkant. Ein del foreldre fanger opp kva barna driv med. Medan andre ikkje gjer det - og dei som ikkje har foreldre som fanger opp, bør og få kunnskap om normalitet versus pornoindustrien.
Nja. Man kan jo ikke si at feks fisting er unormalt, men kanskje at det er en liten gruppe som praktiserer den type sex? (Regner jeg med, jeg aner ikke hva som statistisk sett er vanlig på hvarmansens soverom.)
Jeg liker ikke greia med å kalle det en ser på en pornofilm for unormalt, jeg fokuserer på at det er skuespill og ikke soveromstandard. Og at "skuespillerene" har et manus og at både lyder, språk og kroppspråk er skuespill.
Det er ikke det at jeg sensurerer heller, på dette, men jeg har vært ganske, jah, opportunisitisk, vil jeg si. De må liksom være DER. Plutselig er de klare og mottakelige, og da er det bare å slippe det man har i hendene og pøse på. Men om de ikke er DER så er det ingenting av det jeg sier som fester seg uansett. Blikket og tankene vandrer og de svarer høflig i hytt og vær.
Jeg synes vi generelt begynner for sent. Kropp, følelser, mitt, ditt, normalt, hva voksne og andre barn kan, og ikke kan gjøre osv bør barn i barnehagealder vite noe om. Uten et språk de kan bruke om egen kropp, følelser og grenser er det veldig vanskelig og kunne si i fra på en forståelig måte om de skulle oppleve grenseoverskridende adferd og/eller overgrep fra andre barn eller voksne.
Og så har vi som foreldre virkelig et stort ansvar for også selv sikre oss at ungene får den informasjonen og veieldningen de trenger også når det gjelder kropp og seksualitet. Og for alt i verden, ikke glem guttene. Fremdeles er det slik at jentene får bedre oppfølging og råd når det gjelder seksualitet og grenser en det guttene får. Det er urettferdig og slemt. De bør også beskuttes og hjelpes gjennom veiledning og lære om for eksempel "entusiastisk samtykke".
Poenget mitt er at selv om det er en svært høy rate av for eksempel analsex i pornofilmer, er ikke den raten sammenlignbar med hva som faktisk skjer i "virkelig" sex. Og det bør ungdommen, som bruker YouPorn som lærebok, vite om.
Det er ikke "høh, liker du fisting, din freak!" jeg er ute etter her.
Det er ikke såååå ekkelt altså. Og hva er egentlig poenget med å snakke om hvor ekkelt det er?
Folk har forskjellige preferanser, og så lenge det er lovlig og med entusiastisk samtykke er det jo ikke noe å snakke om.
Ja, det lurte jeg også på. Det er for så vidt interessant å diskutere hvor vanlig fremtredende aktiviteter innen pornoen er i "virkeligheten", men å bringe inn personlig synsing om disse aktivitetene, blir litt malplassert.
Jeg er PÅ INGEN MÅTE ute etter hva som er ens personlige preferanser, og hva en absolutt ikke vil. Kun at man bør vite hva kidsa blir eksponert for, og jeg vil tro at det som er vanlig innen pornografi ikke er gjengs i de tusen senger. Det er jo litt for viderekommende, det hele, og det synes jeg ungdommen fortjener å vite om også.
Jeg er nok også ganske enig med deg, Maverick. Noen må fortelle ungene forskjellen på hva som er vanlig seksualitet, hva som er greit hvis man selv ønsker det og hvordan sex ikke akkurat er som på pornofilm (som jeg ikke vet noe om siden jeg aldri har sett porno ... noe som trolig gjør meg langtfra normal). Og selvfølgelig det med både å sette grenser for seg selv og ikke minst å respektere andres grenser.
Men, som Polyanna, så tror jeg mest på at slikt kommuniseres i situasjoner hvor ungene faktisk er fullstendig tilstede. Og når det skjer er helt uvisst. Det skjer jo stadig vekk, og da drypper det inn litt kunnskap for hver gang; tilpasset det ene barnet man snakker med.
Samtidig som jeg da innser at en del unger ikke kommer til å høre noe som helst. Derfor må det trolig dekkes på skolen, men jeg er usikker på når de skal informere om hva.
Min 5.-klassing har hatt masse om puberteten i høst, og snuppa sier de har hatt litt om sex også. Og grensesetting var også en del av pakka. De har en frittalende lærer, så jeg er ikke overrasket.
Jeg gjør litt som Tjorven, og kommer med drypp nå og da, i små porsjoner, litt sånn tilfeldig og likegyldig, mens vi liksom gjør noe annet, i stedet for å "sette meg ned og ta praten". Så slipper man at det blir så kleint. For det blir ikke mindre flaut jo eldre de blir, tvert om.
Hva de lærer på skolen her, og når de begynner med det, vet jeg sannelig ikke. Men jeg føler også at det er litt min oppgave å opplyse ungene her. For uansett når seksualopplysningen starter på skolen så har garantert enkelte av guttene i klassa kommet skolen i forkjøpet, når det gjelder å "seksualopplyse" sine medelever, skal jeg tro min datter. Og siden jeg ikke helt stoler på femteklasseguttene som kilde til riktig informasjon på dette området velger jeg å passe på at de får en mer pålitelig versjon hjemme.
Jeg synes man kan fortelle barn/unge at mange typer sex er vanlig, men etter tiden. At man ofte ikke begynner med analsex (som etter det jeg har forstått er ganske så vanlig.) At det er forskjell på begynnersexen og dn etablerte sexen og at man ikke skal prøve alt mulig fordi man tror at det er det som blir forventet av en. Sex utvikler seg over tid.
Enig med Maverick. Det er jo et problem at mange unge gutter ser på aktiviteter som i utganspunktet var vanlig hos få/voksne og erfarne som noe de forventer av relativt uerfarne sexpartnere, noe som skaper et veldig uheldig press. Jenter kan få inntrykk av at de er pripne eller ikke duger om de ikke hopper rett på de avanserte greiene helt i begynnelsen av sexlivet sitt. Dette ødelegger for mange.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.