Jeg har bestilt et tidsskrift i posten, hvor fakturaen skulle ligge vedlagt. Jeg fikk mail med purring for noen dager siden, og beskjed om at det skal ha vært sendt for en måned siden. Jeg har ikke mottatt noe, og har gitt beskjed om det.
Avsender virker ganske knapp, og har ikke foreslått noen løsning. De tror kanskje at jeg har mottatt og ikke gidder å betale. Hva er riktig å gjøre her?
Jeg vet ikke hva som er riktig, men i sånne tilfeller har jeg alltid fått tilsendt nytt eksemplar uten problemer.
De kan jo ikke akkurat bevise at du har mottatt det.
Jeg ringte et inkassofirma engang, etter et varsel hvor jeg ikke hadde mottatt regningen først. Hun sa at så lenge de sendte til min folkeregistrerte adresse så var det mitt ansvar. Jeg vet ikke helt om det er tilfelle, men orket ikke krangle om det.
Jeg prövde aa etterlyse en forsinket sending paa posten i forrige uke, men fikk beskjed om at dette var det avsender som maatte gjöre i og med at det var denne som hadde informasjon om detaljer (utseende, konvolutt etc.) Fikk ogsaa beskjed om at avsender bare kan etterlyse mistet post f.o.m. 14 dager etter at det er sendt. Mitt brev kom til rette etterhvert, men dette var altsaa prosedyren.
Jeg bestilte linser på nettet rett etter jul. De kom aldri, så jeg purret. Fikk tilsendt nye uten problem. De jeg først bestilte har aldri dukket opp, så mulig de er gått i retur.
dette stemmer ikke. Og hvis du melder at du er uenig i en inkassosak, har de ikke lov til å gå videre med saken. Altså - hvis du hevder å ikke ha fått et blad i posten og meddeler til inkassobyrået at du er uenig i kravet på grunn av det, har de ikke lov til å gå til rettslig inndrivelse.
Blir helt håpløst å selge bladabonnement hvis kunden ikke får nytt blad hvis det kommer bort i posten spør du meg. Hender av og til at postbudet gjør feil og leverer andres post i vår postkasse, sikkert ikke den eneste postruta i landet slike feil forekommer.
Jeg synes det er litt rart at de ikke tilbyr seg å sende et nytt, men jeg har vel truffet på en vrien type. Jeg kan ikke finne meg et annet blad, siden det er et fagtidsskrift jeg trenger, men skal vel alltids klare meg uten akkurat den utgaven.
Takk for svarene. Mailene jeg mottok var såpass gretne at jeg trengte å høre hvorvidt det var jeg som var helt på bærtur eller ikke. :knegg:
Det stemmer jo, dersom du har fått varen men ikke regning/varsel som er sendt til korrekt adresse. Alle firmaer kan ikke ta ansvar for all bortkommen post. Men at man gir god kundeservice er en selvfølge i slike tilfeller. Innsigelser på et inkassokrav er noe annet enn at post til korrekt adresse ikke kommer fram.
Utfordringen er at med ordinær post kan man ikke dokumentere verken at det er sendt, eller at det er mottatt. Fra potensiell mottakers side er det altså bare en påstand fra firmaets side at de har sendt noe som helst. Firmaet vil derfor ha en rimelig dårlig sak i et rettslig etterspill.
Dersom man ønsker å dokumentere at noe er sendt eller mottatt, må man bruke andre forsendelsesmåter (pakkepost, rekommandert, verdibrev osv.) Når man som avsender velger bort det, velger man også risikoen ved at man ikke kan dokumentere at noe er sendt. For et firma vil det være god butikk å velge risiko og heller sende ut et ekstra blad i ny og ne.
Mange kan faktisk dokumentere at det er sendt, f.eks hos oss med datafiler sendt og bekreftet mottatt hos firma som sender og pakker post og som må kvittere for jobben, sant melde ifra om forsinkelser eller feil. Men at det oppstår feil i prosessen et sted kan man jo ikke garantere. Før en sak blir oversendt til inkasso sendes det gjerne en eller flere purringer og inkassovarsel og at alle har blitt borte på veien er jo ikke sannsynlig, hvis adresse er korrekt. Innsigelse før det går til inkasso er vel da vanlig og et seriøst firma vil selvfølgelig strekke seg. Når det gjelder et blad/magasin bør man tro kunden og sende nytt. Det er ikke lønnsomt å sende til inkasso, btw.
Men det er jo noe annet å hevde at kunden har mottatt det. Jeg får stadig post i min postkasse til en adresse 150 meter og 30 nummer unna min. Jeg pleier å legge det tilbake i postkassen med en stor lapp til postbudet. Det er ikke sikkert alle gjør slik. Og klart man må si fra om innsigelsene sine før oppdragsgiver sender til inkasso. Men i HI her så var vel problemet at avsender av magasinet som Marla ikke hadde fått, ikke var særlig opptatt av å rette opp feilen.
det skjønte jeg. Og heldigvis er de fleste firmaer greie. men hvis de ikke er det, kan man jo legge inn en innsigelse mot et krav når det går til inkasso for å stoppe prosessen. :ja: