Vi har mottatt regning på flere hundre kroner for bompasseringer de siste ukene. Passeringer vi vet vi ikke har hatt. Vi har aldri vært de stedene, og har vært bla i julemiddager osv på nevnte tidspunkt.
Vi har meldt fra, men bomselskapet sier vi må betale siden vi har ansvar for egen brikke. Det er bare det at vi har brikken, men vet med 100% sikkerhet at vi ikke var i Oppland og Møre og Romsdal i julen. :snill:
Én ting er de 800kr nå, men det vil sannsynligvis komme flere fremover. Hva gjør man?
[quote]Skriftlig
Ifølge Forbrukerrådet må man så snart som mulig varsle bompengeinnkrever om forholdet, dersom man er feilfakturert. Det bør gjøres skriftlig. Man kan kreve innsyn i alle passeringer av bomstasjoner, og det er bompengeselskapet som har bevisbyrden.
Tvister med bompengeselskapet kan innklages til Statens vegvesen, og så lenge beløpet er omtvistet, kan det ikke gå til inkasso, ifølge Forbrukerrådet./QUOTE]
Hentet herfra. Selvsagt skal du ikke betale.
Det er på den brikken dere har i bilen nå, og ikke på en bil dere har solgt?
Vi har fått regninger på passeringer på solgte biler, og hvor vi da har glemt å si opp avtalen på brikken tilhørende den bilen. Dette har vi kommet fra ved å henvise til salgsmelding på bilen.
Har ikke solgt bil, men ser at bombrikken vår ikke har samme nummer som det som står på konvolutten. Så de har jo gjort feil. Det som er irriterende er at når vi henvender oss og ber dem sjekke fordi det har skjedd en feil, bare avfeier med: "du er ansvarlig, så du må bare betale" Uten noe vilje til å sjekke om kanskje de har gjort en feil. Sånt gjør meg dritsur.
Det skjedde meg også på forrige bosted. Fikk flere regninger i posten fra bomselskapet. Jeg skrev klage og sendte inn og de droppet regningen. Det var umulig at jeg kunne ha vært på de stedene de sa fordi det var umulig å rekke å kjøre strekningen på tiden de mente jeg hadde vært der.
Ja. Trodde først det måtte være svindel, derav den dramatiske overskriften. :humre: Fordi Fjellinjen var skråsikre på at de ikke hadde gjort feil, det var umulig. De påstår fortsatt det da, men har sendt inn bilde og ringer på mandag.
Vi har også fått urettmessige krav fra Fjellinjen. Riktignok bare 25 kroner, men de var så skråsikre og avvisende at vi orket å investere litt tid på å få avvist saken. Passeringen vår var i Østfold og de påsto at det var ufeilbart system. Etter mange runder viste det seg at det var en bomstasjon som ikke brukte autopassbrikken i det hele tatt, men faktisk tok bilde. Vi fikk utskrift over alle passeringer og vi hadde flere passeringer i Oslo-området som gjorde det fysisk umulig at vi samtidig skulle befinne oss usentralt i Østfold. I tillegg hadde vi ingen passeringer fra hjemmet og til Østfold heller. Først da ga de seg.
Det viste seg at de hadde lest av bilnummeret feil.
Jeg fikk feil regning. Ringte bomveiselskapene (både Trondheim og oslo).
De så fort at det ikke var min stasjonsvogn men en varebil med mine skilt på noen av bildene i Trondheim og alle på østlandet.
Alt som ikke var min bil ble slettet.
Om en annen bil bruker din brikke må de vell kunne se skilter?
Jeg fikk regning på brikke på bil vi hadde solgt. Ringte Fjellinjen og de etterga regningen med en gang, og de etterga forrige måneds regning også. Den hadde jeg betalt siden jeg var for treg med å ringe. Veldig snilt, og tydelig at jeg traff på en sjelden serviceinnstilt dame der.
Vi også, hadde en passering på Ryen i Oslo og ca 15 minutter senere passerte vi jammen en bomring i Kristiansand med samme brikke. :snill: De ga seg på det da.