Guttungen har en oppgave (8. klasse) som lyder (understrekningene har jeg gjort for å tydeliggjøre):
Et rektangulært prisme har to sider som til sammen har arealet 240 cm², og to andre sider som til sammen har arealet 144 cm². De to siste sidene har hver arealet 60 cm². Regn ut volumet av prismet.
De har ikke lært å løse ligningsett med flere ukjente. Hvordan skal han løse oppgaven? Bare gjette? (Jeg synes forøvrig oppgaven er forferdelig dårlig formulert.)
Eh - jeg er ikke noen ekspert på volum og overflater og sånn, men jeg klarer ikke helt å se at det ikke kan være flere løsninger? Med mindre dette er et rett prisme? I tilfelle ville jeg sjekket ut formlene du finner her.
Jeg har uten videre forutsatt at det er et rett prisme - hvis ikke finnes det ingen unik løsning, siden man får flere ukjente enn 3. Jeg tror ikke de har regnet på annet enn rette prismer.
Men altså, jeg er ikke ute etter svaret på oppgaven, det klarer jeg å regne ut med 3 ligninger med 3 ukjente. Jeg lurer rett og slett på hvordan det er meningen at de skal løse dette uten prøv-seg-frem-metoden.
Jeg mener dessuten at det mangler opplysninger i oppgaven, all den tid det ikke står noe om at det er et rett prisme (eller ikke). Dessuten burde det vært presisert at når to sider til sammen har et gitt areal så er det to motstående sider, ikke to vilkårlige (men mulig at en 13-åring ikke vil komme på den muligheten). Hele oppgaven er jo håpløst formulert, egentlig.
To og to sider eller to og to arealer? Rettet: å ja, du mener to og to sideflate(arealer). Men det blir fortsatt et ligningsett med 3 ukjente, gjør det ikke?
Burde det ikke stå i oppgaven hvis den skal løses med gjett-og-sjekk-metode? Eller er hvilken som helst metode lov så lenge det ikke står noe spesifikt om metode? Jeg er vant med at vi skulle bruke den metoden vi hadde lært, at det var en uskreven regel. Men her har de ikke lært noen metode, de vet bare at V = G · h.
Jeg leser det som en form for logikkoppgave dersom man ikke skal sette opp likninger. (For en voksen med masse mattebakgrunn er oppgaven rart formulert, men jeg tenker at for en ungdomsskoleelev, så er den rimelig rett fram).
Man må starte med å resonere fram at de tre typene rektangel som utgjør flatene er 60, 120 og 72. Og så "iterere" seg fram til løsningen. Om den første siden er 6*10 (som er det enkleste om man skal regne med heltall) - så bruker man det til å finne løsninger for de to andre sidene.
Jeg tenkte at det helt sikkert må gå å løse med hele tall, så da må 6 også brukes i 72 - 612 - og det stemmer med at 120=1210.
Jeg forstår oppgaven slik:
Når det er et rektangulært prisme er det en del forutsetninger
a) to og to av sidene er likedan.
b) høyden vil være den samme for alle sideflatene
c) bunn og topp vil være de sidene som ikke er høyden
Det vil si at vi vet at vi kan sette det opp slik:
xh=240/2 (grunnlinjen er da x og høyden er h)
yh=144/2 (grunnlinjen er da y og høyten er h)
x*y=60
Går kanskje an å bruke en sånn "kube tankegang"? :gruble:
Jeg tenker da slik de lærer å regne volum. (Dette er litt vagt, må innrømme det, men mener å ha sett det i en mattebok).
Da tenker man at "gulvet" i prismen (som er på 60 m^2) inneholder 60 små terninger, så legger man på lag på lag til man ser hvor mange "terninger" man får, dvs 60 terninger i 12 høyder? (60 m^2 * 12 m = 720 m^3).
Man kan skjekke for hver omgang man legger på terningene hva arealet av sideflatene blir?
Første rad: 60 kuber, da blir ene siden maksimalt 30 m^2 (2 kuber ved siden av hverandre 30 ganger)
Andre rad: 120 kuber, da blir ene siden maksimalt 60 m^2 (2 kuber bed siden av hverandre 30 ganger)
... blir mye sjekking frem og tilbake, da ...
(Mannen min tar diskret matematikk nå, og uttrykket "... så ser man lett at" er tydeligvis veldig provoserende. Ikke direkte relatert til det du spurte om, da :humre: )
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.