Noen her med nyere Ford-s-max og barn i beltestol?

hegemor sa for siden:

Hvilket sete har dere og hvordan passer det i bilen?

Gerbera sa for siden:

6 år gammel går vel ikke som nyere, men vi bruker Britax-seter, og er veldig fornøyd. Husker ikke helt typebetegnelsen, men det er med isofix i hvertfall.

IzziCreo sa for siden:

Jeg vil uansett anbefale Britax KidFix da dette er lengst i ryggen (fra stump til beltefører), samt at det kan reguleres i bredden på selve setet. Begge deler er viktig da setet brukes lenge. Her var begge barna 10-11 år da de sluttet. Dumt å velge en stol hvor barnet vokser fra tidligere, og det erganske mange cm som skiller de ulike stolene. Plassmessig så er det ikke noe problem i S-Max da alle setene i 2.seterad har full setebredde :)

Frk_Fryd sa for siden:

Vi har en 2 år gammel s-max, og jeg kan ikke se for meg at et sete ikke skulle passe. Det er tre fulle seter bak, og alle tre kan justeres frem og tilbake som man ønsker. Vi har 2 Cybex beltestoler og et BeSafe bakovervendt sete. Alle tre er ganske store bilstoler, men det er null problem. :nikker:

apan sa for siden:

Jeg tenker også at alt passer. Vi har Besafe Izi Up heter det vel.

Matilda sa for siden:

Enig med Frk. Fryd og apan. Alt passer. Vi har hatt tre bakovervendte i Ford Galaxy, nå har vi to bakovervendte og en beltestol i den og snart det samme i S-max-en - bare vi får rota oss til å montere det nyeste setet. Beltestolene vi har er Cybex Solution X2-fix, de står veldig bra, men er nok kortere i ryggen en Britax, ja. Storebror fikk velge sjøl mellom Cybex og Britax.

ingling sa for siden:

Alt går i S-max. :nemlig: Vi har et bakovervendt og en beltestol nå, tror det er Cybex. Forrige uke hadde vi tre beltestoler og en bakovervendt inni. S-max er fine greier!

Vianne Rocher sa for siden:

Jeg synes ikke alt går i S-Max, jeg er faktisk dypt skuffet etter å ha prøvekjørt den nye med 4x4 for noen uker siden. Neida, jeg er ikke det, men jeg er overrasket over at dette skal være familiebil numero uno for så mange med tre barn. Den har separate seter med isofix ja,man får setene inn (det gjør vi i vår stasjonsvogn delux i dag også) men de er smale (vi snakker skulderrubbing) og benplassen på andre rad er mindre enn i vår nåværende bil selv om setene er dratt helt tilbake. Om man skal ha opp syv seter, er det plass til tre bæreposer og en pakke med doruller bakerst- toppen. Ikke det jeg hadde sett for meg når vi skulle låne den mest familieste av alle familiebiler. Meh.

Jeg ønsker meg en syvseter som kan kjøre med alle radene oppe og som fremdeles har plass til vogn og bager og skisko og sykkelstativ og som ikke heter Caravelle. Jeg leter enda :humre:.

Men ja, du får jo plass til setene. Jeg hadde en Cybex X2fix beltestol, en Cybex Sirona bakovervendt og en Britax TWE bakovervendt inni den.

Matilda sa for siden:

Galaxy er i det minste hakket bedre der, Vianne Rocher, men den blir jo gjerne dyrere, det er vel derfor S-max er mer populær. Galaxy er både litt lengre og breiere og en god del høyere, særlig bak, så sjøl om jeg ikke får med Emmaljungaen når alle setene er oppslått, så får jeg med BJ City Mini. Ikke så mye mer, riktignok, men vi har takboks til ferier. Det er full takhøyde på tredjerad, det hjelper på. Det er sjeldent vi bruker mer enn fem seter, så vi har masse deilig plass til hverdags.

Jeg kjørte S-maxen første gang i går, og den føles liten og nett sammenliknet med Galaxy. Bagasjerommet har vesentlig mindre plass. Vår er for øvrig femseter, den skal bare være matpakkebil med mulighet for å stappe alle ungene i.

ingling sa for siden:

Ja altså, hvis en skal ha god bagasjeplass OG begge ekstrasetene oppe samtidig må en jo nødvendigvis ha en større bil. :humre: Vi har plass til å gå forbi beltestolen og begge voksne sitter utmerket bak mellom setene hvis vi trenger det, men vi er ikke de høyeste i verden, da. Nå har vi aldri med stor vogn noe sted heller, det hjelper betydelig på bagasjeplassen. :lykkelig:

Malama sa for siden:

Vi bruker bare fem seter bruk i vår da, men da har vi danseplass forran beltestolen (trangt i forbindelse med bakovervendte da, men fint plass til fører likevel) og emmaljunga baki.

Skal vi ha flere i bilen blir det straks trangere ja, jeg regner ikke s max som en syvester men en 5+2, de to i baggasjerommet er bare ekstraseter, ikke velgegnet for voksne over lange distanser og nesten ikke en bilstol å oppdrive som kan brukes der.

Vianne Rocher sa for siden:

Nei, det var derfor jeg ble så skuffet. Jeg tenker å kjøre med syv seter oppe hele tiden, nemlig. Da kan jeg spre barna mine på de to radene baki, så jeg slipper konstant kjekling også har vi plass til venner på tur!

Jaja. Jeg sparer til den nye XC90. Den har alt :humre:.

kokosbolle sa for siden:

Vi har XC90 og har god plass. Men man får ikke oppslåtte barnevogner bak 7 seter altså.

Vianne Rocher sa for siden:

Men sammenlagt får man vel? Jeg trenger ikke oppslått vogn baki, jeg trenger plass til vogn. Har dere den nye? Den er enda romsligere enn den eldre modellen.

kokosbolle sa for siden:

Vi har ikke den nye, men jeg kan ikke fatte at den nye er større en den gamle for jeg har stått parkert ved siden av den nye og skjønner ikke hvor den ekstra plassen er, men om specsa sier det stemmer det nok. Vi har kjørt en del med 6-seter, dvs kun ETT sete oppe bakerst, men da må man sikre bagasjen bedre, men det er greit. Vi kjører vanligvis kun med 5 seter, men på lengre turer er det greit å slå opp den bakerste raden.

Søkte litt om det og vår xc90 (gammel type) skal ha 615 l bagasjerom med alle seter oppe, mens den nye ser ut til å ha bare 350 l. Skjønner ikke helt at det stemmer.

Om gammel modell: www.tv2.no/a/3730607
Om ny modell: www.tv2.no/2015/02/19/broom/volvo/xc90/suv/6589122

Får nok sammenslått vogn baki vår altså, jeg har bare ikke testa det, for jeg har heldigvis for store unger. :lykkelig:

Vianne Rocher sa for siden:

Kanskje vi bare skal avslutte sparingen og kjøpe en nyere gammel :knegg:. Jeg er helt sikker på at jeg får samtlige av våre vogner slått sammen baki både den gamle og den nye forresten. Vi har en MB, en Bugaboo Donkey og en Bugaboo Bee. Donkeyen og Been blir jo små når de er lagt sammen og det er de vi farter mest med.

Polyanna sa for siden:

S-max er utrolig romslig til å ikke være "flåte" - men "flåte" er den jo ikke. Da må du kjøpe flåte. :knegg:

Vianne Rocher sa for siden:

Vår BMW 5-serie stasjonsvogn er romsligere, faktisk. Både i bredden og mtp. på benplass hos både andre rad og fremme i cupeen. Og den er ikke en flåte. Hadde det ikke vært for at vi skulle hatt 7-seter, hadde vi nok ikke vurdert noen annen bil. Den vi har er "gratis" og fungerer utmerket selv om den ikke er særlig ny lengre og hadde det ikke vært for at tredjemann ankom i fjor og bilen plutselig ble helt full, hadde vi nok ikke sett på ny bil nå.

Jeg leste linkene dine og det stemmer ikke slik jeg leser det iallfall. Den nye har 350l med alle setene oppe, 700l med bare andre seterad slått opp, så den er litt større enn den gamle som har 615 når tredje seterad er slått ned. For en drømmebil det er altså! Men fytti for en pris :iiik: :knegg:.

kokosbolle sa for siden:

Ahh, selvsagt. Du kan lese, det kan ikke jeg. :knegg: jaja, jeg skjønte i det minste at det ikke var logisk.

Vi er veldig veldig veldig fornøyd med vår 2011-modell (hatt den i ett år). jeg kjøper av prinsipp ikke bil som koster mer enn 500k, og det måtte mannen pent innfinne seg med. Vi kommer til å beholde den lenge da, siden vi kjører så lite i året. Bruker mest elbilen til bykjøring og kortkjøring, og så volvoen til lengre turer.

Vianne Rocher sa for siden:

Fint prinsipp, i grunn. Det er jo latterlig med bil til huspris :knegg:. Vi må låne oss en "gammel" variant å prøve tror jeg!

Odelia sa for siden:

Er Galaxy bredere enn S-Max altså? Vi har en nyere Galaxy, og sammenlignet denne med en venninnes S-Max og da fant vi ut at de virket like brede på innsiden, men at Galaxyen var lengre (også lengre enn den gamle Sharanen vår, men til gjengjeld smalere).

Vi har per i dag oppe 2 beltestoler (Britax KidFix) og 1 bakovervendt (BeSafe Combi X3) på midterste rad og 1 KidFix på bakerste rad. Da kan vi trille TFK Joggster Twist-vogna til Minstemor rett inn ved siden av det bakerste setet uten å slå den helt sammen, men bruker helst å ha den helt bakerst.

Vi var nettopp på langtur med nevnte vogn, madrass til reiseseng, alpinhjelmer og alpinutstyr til 3 barn, langrennsutstyr til 6 personer, yttertøy, mellomlagstøy og 1 svær sekk bare full av votter/halser/buffer/hansker/luer, dyne til noen av dem, en svæær koffert, bager, osv og fikk plass til alt dette i bilen + en skiboks på taket. Ski, skisko + sekkene med votter/mellomlagsklær og ytterklær i takboksen, vogn + koffert + alpinhjelmene i bagasjerommet bak de to bakerste seteradene (pga fullpakket bil foretrekker vi å ha setene 2 + 2 + 2 slik at vi lett kan få ut ungene om nødvendig, i tillegg til at tung bagasje kan plasseres bak bakerste seterad. Så har vi kun sekkene med leker, dyner/tepper, den tynne (lette) skummadrassen til reisesengen og ytterjakkene i kupéen slik at det ikke er noen løse gjenstander som blir tunge ved evt kollisjon (lekesekkene legges under bilsetene og stroppes fast, og det samme gjøres med kjølebagen vi har maten i). Så det går an å få plass til vogn og diverse bak bakerste seterad i en Galaxy, Vianne Rocher :)

Vianne Rocher sa for siden:

Selger hos fordforhandleren sa at det ikke er særlig forskjell på S-Max og Galaxy mtp. bagasjeplass når alle syv setene er slått opp. Den store forskjellen i lengden utgjøres vet at i Galaxy er det full benplass for de to bakerste setene, sa han. Men jeg har ikke testet den ut, så jeg skal ikke si at det stemmer.
Å bruke skiboks som lagring til noe annet enn ski er forøvrig uaktuelt :knegg:. Vi bruker skiboksen vår minst mulig, på grunn av sikkerhetsaspektet ved kollisjon og setter den stort sett bare på når vi skal på hytta og laste med oss langrennski og slalomski.

IzziCreo sa for siden:

Vår Citroen Grand C4 Picasso er det null problem med beltestol i 3. seterad, men husker jeg rett da S-Max skråner nedover i takhøyden bak? Minnes da vi prøvekjørte og synes det var utrolig teit med tanke på bruk av setene. Men det var uendelig mange andre ting jeg ikke likte ved S-Max, så det var ikke bare det det stod på til slutt å ende :knegg:

apan sa for siden:

Jeg tenker at jeg ikke kunne hatt S-max om jeg hadde flere enn 3 barn på fast basis. Jeg oppfatter ikke setene bak som egnet på ferie etc, kun reserveseter her hjemme. Dem jeg kjenner med 5 barn for eksempel har en helt annen type bil.

Polyanna sa for siden:

Den bakerste seteraden er definitivt ekstraseter. :nemlig:

Matilda sa for siden:

Odelia, den er vel ikke breiere, nei, der gikk det litt fort, men definitivt lenge og høyere, S-maxen er vesentlig trangere inni.

I Galaxy sitter man jo rimelig godt på bakerste rad, om enn noe klaustrofobisk, siden man ikke har egen dør.

Odelia sa for siden:

Det kan godt stemme at det er bedre benplass til bakerste rad, men det er større bagasjerom altså. Vi hadde bilene rett ved siden av hverandre og så det jo med egne øyne.

Ellers brukes i hovedsak ikke skiboksen til andre ting enn ski og evt lette sekker her heller, nettopp pga kollisjonsfaren. Og vi har dratt på bilferie uten den når vi ikke skal ha ski med så vi klarer oss i alle fall uten på fast basis :) Men det krever jo at man stuer.

Frk_Fryd sa for siden:

Helt enig. De to ekstra setene er kun reserveløsning når man skal frakte mange barn til f.eks trening og slikt. Skulle vi hatt flere barn hadde vi nok kjøpt en annen bil. :nikker: Men for oss med 3 barn synes jeg den er helt ypperlig!

Malama sa for siden:

Vi må ha takboks med baggasje, elles kommer vi oss ikke noe sted nesten uansett bil. (regner ikke "minibuss" )Hund i bur og barnevogn. Da får vi ikke med stort mer. Pakker selvsagtlette ting på taket da og godt under vektgrensen på takboksen,

Helt enig.

Polyanna sa for siden:

Jeg syns at rent funksjonelt er den en perfekt familiebil for pengene, ikke flåte, men godt med plass og gode seter også når barna plutselig er unge menn (:sjokk: ). God å kjøre, godt veigrep.

Hadde det ikke vært for at akkurat vår er en fandens føkkings mandagsbil og fordi Ford stinker hoppetau og det som verre er når ting går galt, så hadde jeg anbefalt den til alle. Men vi skal aldri, aldri, aldri, aldri noensinne eie en Ford igjen.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.