Huff, nå ringte han som solgte meg S-maxen for to år siden, og han skulle sikkert prøve å pushe den nye S-maxen. Men så kom han ikke lengre enn til "nå, er du fornøyd med bilen?", stakkars, for jeg måtte jo svare ærlig og si "nei, og beklager, men det er den aller, aller siste Forden vi eier". :knegg:
Jeg var ikke sur, altså, var blid og hyggelig, men han fikk historien med 2 stk motorhavari, en måned for å få fikse den ene av dem (og det eneste som var galt var en liten metallring som var knekt!), at de på verkstedet måtte følge prosedyre da bakluken sluttet å åpne seg av og til, og ikke kunne fikse den før de selv hadde sett feilen med egne øyne (= den sluttet å virke 100% av tiden, noe som selvsagt skjedde til slutt, men ærlig talt, hvorfor skulle jeg FINNE det på?), og da tok det EN MÅNED, at jeg måtte krangle og bli vrang for å få leiebil da bilen stod på verksted med en garantisak i en måned, og det allere senaste: At vi fikk bilen igjen fra service med beskjed om at rustgarantien dessverre ikke gjaldt mer, fordi det var funnet rust i steinsprutskader (som de aldri har sagt fra om når bilen var på service, og den er brukt helt normalt, altså!). :gal:
Det er virkelig synd, for jeg liker bilen så godt rent funksjonelt, passe stor, god å kjøre, godt designet. Men når de suger på after-sales, så blir det jo sånn, da. :sur:
De må jo være veldig frustrerte selv også, over de ekstremt tungrodde prosedyrene de må forholde seg til! Den første gangen på verksted var det altså en liten metallring som var brukket. Men prosedyren var sånn at de måtte sjekke A, bestille del fra Tyskland, vente 5 dager, avkrefte at det var A, prøve B, bestille del fra Tyskland, vente fem dager, vente på online supporttid med Tyskland for å gjøre feilretting sammen med dem, etc. Det tok en måned! Jeg skal vedde på at en kompetent mekaniker med et godt delelager og frie hender hadde fikset det på noen timer!
Det er derfor jeg liker Toyotaen min så godt. Den er 10 år gammel, og har aldri tilbragt mer enn halvannet døgn på verksted. :elsker: (sorry hvis det er å vri kniven rundt. :knegg: )
Enda godt du tok deg tid til denne samtalen, Polyanna :nemlig: Og så får jeg håpe at han bringer det videre, og at de finner ut at det er virkelig verdt å lære noe av det. De tjener ingenting på å ha et så tungrodd og kjipt system for feil og mangler. Dessverre så lever de godt bare på merkevaren, men slikt varer jo ikke evig når man erfarer slikt som du gjør, og du er jo absolutt ikke den eneste (har hørt andre også).
Det var det jeg sa til ham også, at det var jo ikke bare det at Toyota-bilholdet var stort sett problemfritt, men når det var problemer så hadde de en utrolig sømløs og kundevennlkg måte å fikse det på!
Dessverre var det ingen av toyotaene som passet spekken vår, og rent funksjonelt så er jo smaxen gull. Når den funker.
I samme klasse så har vi så langt bare hatt gode erfaringer med både Peugeot og Citroen, men nå har det vært forsvinnende lite med dem. Kun vanlig service og en dyse til spylevæske som trengte litt ekstra omsorg på Peugeot 5008. C4 har vi hatt i et år, så ikke den lengste erfaringen ennå, men null problemer er jo ikke å kimse av uansett :knegg:
Det var bra at du var ærlig med Ford-mannen, da. De trenger jo ekte tilbakemeldinger. Mange er vel å redde for konflikt, at de nok sikkert bare ville sagt ja og ha.
Etter å ha hatt en ræva Ford og en enda mer ræva Opel, har vi holdt oss til Toyota. Oh lykke!
Som gammel CRM-ansvarlig, då håper jeg han bruker samtalen konstruktivt.
Det må være utrolig kjipt å både kjøpe og selge en sånn bil. Og takk for at du melder fra. Vi vurderer å bytte bil om ikke så altfor lenge, og da er det greit å vite at vi skal styre unna Ford (for du er ikke den eneste jeg har hørt dette fra). Vi er forresten svært fornøyd med vår Peugeot 5008, som vel er den billigere og ikke like fancy versjonen av Ford S-Max. Vi har bare trengt å ha den på vanlig service i de 5,5 årene vi har hatt den.
5008 er faktisk hakket mindre enn S-max. Men den var på lista, absolutt.
Vi har to sønner som tegner til å bli svære rugger av noen mannfolk (ene er der vel allerede), og for at den stakkars jentungen ikke skal sitte skvist mellom dem når de begge er tenåringer, så ville vi ha en bil med tre skikkelig gode bakseter.
Vi har hatt ulike Ford i ørtogfjørti år og er fornøyd vi. :) Men har en bror på innsiden så vi får litt spesialbehandling da. :)
Men det er tydeligvis ikke bra med sånn tråd for bilen startet plutselig ikke på lørdagskvelden og ikke på mandagen heller så nå står den på lading når den ikke er i bruk. Skal leveres inn på fredag for sjekk. :rolleyes: Ingen ladelampe eller noe som lyser så vi får ikke sjekket mer selv.
Men sånn ellers er vi fornøyd.
Har en venninne som har en sønn på nesten 2m og de har kjørt sine turer med store gutter så de kjøpte 7seter Toyota. Husker ikke typen i farten.
Vi kjøpte ny S-max da minste ble født, og bakluka var for trang fra leverandør.. Den skrapte opp skikkelig, og det ble stygge merker.
Vi hadde bilen på et ikke-Ford verksted en gang for service, og dermed fikk vi ikke godkjent reperasjon av bakluka på Ford verkstedet med nybilgarantien som fulgte med. Fordi vi hadde vært på et annet verksted i mellomtiden. Vet det er flere som operere slik altså, men skrekkelig irriterende var det uansett.
Forden er ikke i vår familie lenger. Stor bil med gode bakseter, men det jeg likte heller ikke kjørecomforten. Følte den var litt skranglete.
Problemet med dårlig lading for vår del er oppklart. Batteriet er utslitt etter 4 ,5 år med elektronikk. Nytt battteri så nå er alt i orden igjen hos oss. :)
Ja, det med å måtte bruke merkeverksted ift rustgaranti og service er noe de gjør for å sikre seg. Dumt hvis de ikke er tydelige på det sånn at man føler seg lurt. :(
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.