Grafen viser utviklingen i norske gutters intelligens. Nå tror forskere de har funnet sammenhengen.
Myten kan vise seg sann
Gutter blir dummere av tv. Det viser en fersk forskningsrapport som konkluderer med at gutter får lavere iq av lettbent tv-underholdning.Norske gutter får lavere iq av å se på tv, ifølge en fersk forskningsrapport fra Frisch*senteret. Forskerne bak studien finner en sammenheng mellom norske gutters prestasjoner på Forsvarets «iq-test» ved sesjon og tilgangen de har hatt på kabel-tv i barndommen.
– Vi fant ut at jo større økning i kabel-tv-dekning det hadde vært i kommunen, desto mer hadde iq-scoren falt for guttene, sier en av de tre forskerne bak studien, Øystein Hærnes.
Den gjennomsnittlige iq-scoren i befolkningen har historisk hatt en jevn økning, men har flatet ut og begynt å synke i senere tid. Fra starten av 1990-tallet og frem til 2005 har snittet sunket med rundt to poeng.
Forskerne var nysgjerrige på om det kunne spores en sammenheng mellom iq-fallet og inntoget av kommersielle kanaler i samme periode. De konkluderer med at innføringen av kabel-tv statistisk kan forklare rundt 12 prosent av fallet på to iq-poeng i perioden.
Små tall blir store
På starten av 1980-tallet startet utbyggingen av kabel-tv-nettverket i Norge. Det ga nye kommersielle kanaler som Sky og Super Channel, og senere velkjente norske kanaler som TVNorge og TV3. Utbyggingen var størst i tettbebygde strøk, men spredte seg gradvis utover. I 2004 hadde 40 prosent av Norges befolkning kabel-tv.
Forskerne mener at «lettere underholdning» på de nye kanalene fortrengte andre aktiviteter som lesing og at dette hadde negative effekter på gutters kognitive evner. For hvert år med kabel-tv faller guttenes prestasjoner med 0,08 iq-poeng, ifølge undersøkelsen.
– Det kan virke som små tall, men de fleste eksponeres for tv-underholdning over mange år, og det er veldig mange som eksponeres. Da blir plutselig tallene ganske store, sier Hernæs.
Forskerne har brukt data fra folk som er født i perioden 1974 til 1987. De har sett på perioden fra disse var 0 til 17 år, og sett på antallet år hver enkelt har hatt tilgang på kabel-tv i denne perioden. Dermed har de kunnet sammenligne utviklingen hos ungdom i kommuner som har hatt kabel-tv og kommuner som ikke har hatt det.
– Hvordan kan man vite at det er akkurat kabel-tv-utbyggingen som har spilt inn på iq-en, og ikke andre faktorer?
– Vi kan jo ikke vite det helt sikkert, men når vi tar hensyn til en rekke andre faktorer og muligheter for hvordan ulike kommuner kan ha utviklet seg ulike, er mønsteret fortsatt svært tydelig.
– Hvilke faktorer er det snakk om?
– Det viktigste er at vi ser på utviklingen innad i hver kommune. I tillegg tar vi hensyn til utdanningsnivå, inntektsnivå, sysselsetting, og at tettbygde eller folkerike kommuner kan ha hatt forskjellig utvikling over tid enn andre kommuner, sier Hernæs.
Forskjell på gutter og jenter
Forskerne har også sett på om det er noen sammenheng mellom tilgang på kabel-tv og hvorvidt man har fullført videregående skole på normert tid. Her finner de ut at ett år med kabel-tv-tilgang reduserer andelen som fullfører videre*gående skole, med 0,3 prosent. En slik effekt finner man imidlertid bare hos gutter, ikke hos jenter.
– Undersøkelser fra SSB viser at gutter leser mindre når de ser mye på tv. Det er i mindre grad tilfellet med jenter. Vår hypotese er dermed at nedgangen i iq-poeng hos guttene kan skyldes at de rett og slett leser mindre som følge av tv-tittingen. Her er det imidlertid stor usikkerhet, og det kan være andre forklaringer inne i bildet, sier Hernæs.
– Dataene baserer seg på at man har tilgang på kabel-tv, ikke hvor mye man ser på tv og hva man ser på. Er ikke det viktige faktorer?
– Det skulle vi gjerne visst mer om. Det vi vet, er at NRK hadde monopol før kabel-tv-utbyggingen og at kanalen hadde et sterkt utdannelsesmandat. De kanalene som kom med kabel-tv, hadde mer kommersiell og lettfattelig underholdning, og tv-tittingen blant barn øker i denne perioden. Og de ser helt klart mer «lett» underholdning etter at kabel-tv ble innført.
Pinlig område
De kommersielle tv-kanalene i Norge ser ut til å ta resultatet av forskningen med knusende ro. Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery sier han har dårlige forutsetninger for å si om det er hold i forskernes tese.
– Men studier på medieeffekt er vel kanskje det mest sprikende forskningsfeltet som finnes. Eller som forskeren Larry Bartels en gang sa: «Medieeffekt-studier er et av de pinligste områdene innen moderne samfunnsforskning». Vi lager tv for å underholde og gi folk en opptur i hverdagen. Vi trenger det også av og til, sier han.
Pressesjef Line Vee Hanum i MTG TV sier at TV3 riktignok var blant de kommersielle kanalene som ble tilgjengelig med innføringen av kabel-tv i Norge, men at det også har vært en oppblomstring av mange nye medier i samme tid, deriblant dataspill og internett, og at det vel så gjerne kan ha vært grunnen til at gutter leser mindre.
– Som forskerne understreker i sin egen konklusjon, skyldes ikke reduserte kognitive evner blant unge gutter tv-seing i seg selv, men snarere mindre tid brukt på lesing. Med andre ord er det litt for enkelt å gi kommersiell tv skylden for lavere iq-nivå hos norske gutter, sier hun.
Øystein Hærnes har følgende svar på Hanums kommentar til forskningen:
– Det bør være mulig heller å tenke på å sende mer kunnskapsfremmende programmer, bruke undertekster i stedet for dubbing, og oppfordre barn til også å bruke tid på lesing og mer fysisk krevende aktiviteter.