Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hybrid eller off-road sykkel

#1

Camomilla sa for siden:

Jeg skal ha ny sykkel.
På tide å parkere el sykkelen i garasjen.

Jeg kommer til å sykle på asfalt, grus og skogsstiene her og der.
Noen mener jeg bør ha sånn dempegaffel og skivebremser.

Hva anbefales?


#2

Bamsemums sa for siden:

Straks man beveger seg utenfor asfalten er nok en terrengsykkel og anbefale:) Budsjett?


#3

Input sa for siden:

Om du velger skivebremser, velg i hvert fall hydrauliske og ikke mekaniske. Jeg ville valgt det.


#4

Camomilla sa for siden:

Foreløpig ikke tenkt så dyr sykkel, skal se hvor mye den vil bli brukt etterhvert, men sånn maks 6-7 tusen. Gjerne rimeligere, men ikke ræl heller.


#5

Snippa sa for siden:

En cyclocross. God på asfalt, grus og lett sti. Ikke for den mest utfordrende stisyklinga, men ellers god til det meste.


#6

Lavender sa for siden:

Cyclocross leveres med bukkehornstyre, og det er ikke praktisk i marka. Til den prisen hadde jeg kjøpt Diamant eller Nakamura offroad med minst mulig dempere og uten skivebrems. Valgt en lett solid sykkel uten store eller dyre vedlikeholds behov.


#7

Camomilla sa for siden:

Gubben mener jeg bør ha skivebremser, jeg har ikke peil n


#8

Lavender sa for siden:

Du får nok godt svar hos forhandler. Min 7000,- best i test hybrid ble solgt og selges fortsatt uten skivebrems.

Men det ser ut til at de fleste offroad selges med skivebrems, det er litt vedlikehold så spør om det i butikk. Dette er typisk G Sport/Intersport offroad.

www.nakamura.no/sykler-2015/terrengsykkel/grade-5-27/


#9

Bamsemums sa for siden:

Det er da vitterlig mer jobb med V-brems enn skivebremser. På v-brems slites klossene mye fortere, ergo man må skifte oftere. Bremseeffekten blir også mye dårligere under våte/gjørmete forhold.

Mekaniske skivebremser vil holde mye lenger og vil da kreve mindre jobb. Eneste jeg kan komme på er skifting av wire, noe man også må på v-bremser.

Hydrauliske bremser vil også holde mye lenger enn v-bremser. Hydrauliske vil derimot kreve lufting etter lang tids bruk. Jeg har syklet 20 000km og kun måtte lufte frambremsen etter 15 000km.
Hydrauliske er også det sikreste, da man bare trenger 1finger til bremsing, ikke 2. Man har med andre ord bedre tak på styret.

Skifting av bremseklosser på skivebrems er også en smal sak. Faktisk er det ofte lettere enn på v-bremser.

Det å anbefale noen kjøpe sykkel i 2016 med v-brems, blir som å anbefale noen kjøpe komfyr med støpejernstopp...


#10

Timar sa for siden:

Jeg hadde hybrid, men byttet til off road og fant igjen sykkelgleden! Sykler i marka, på asfalt og grus.


#11

Snippa sa for siden:

Smak og behag. Det er uansett en veldig liten kostnad å skifte styre :)


#12

Lavender sa for siden:

Jasså, ;). Da er jeg skikkelig gammeldags og utidsmessig, men sykler fint til og fra jobb 26 km om dagen på asfalt. Bremseklosser kjøper jeg og bytter selv. Litt usikker på om jeg fikk ny wire på tre års service. Sykler 250 mil i året på samme sykkel. Jeg er skeptisk til rimelig sykkel med eksta utstyr. Men du sier at skivebrems ikke er ekstra nå til dags, men standard.

Denne selges fortsatt med tektro v brems.
www.gsport.no/produkt/163671/nakamura-nitro-4-0-w-hybridsykkel-dame?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CLHp7eDG_ssCFYPpcgodeb4OmA

Ser at når jeg kjøper nr 2 sykkel, en offroad med skivebrems, er prisen blir mellom 12 og 15 tusen.



#14

Bamsemums sa for siden:

Selvfølgelig sykler du fint på det. Sier ikke det ikke funker, men at skivebremser er så mye bedre at det er tullete å skulle anbefale v-brems.
Det er her heller ikke snakk om sykling bare på asfalt, men også på grus og skogsstier.
Hilsen en som sykler 34km til jobb daglig, på grus, asfalt og skogsstier;)

Nei, det sier jeg ikke. Det er vel heller du som sier noe i den retning.

Ok.

Over til TS.
Om du går til XXl, Sport1 og ser på husmerkene deres, så vil du fint klare få en flott sykkel med godt fungerende skivebremser (hydrauliske), og demper. Ikke så alt for tung heller:) Viktig med gode dekk, det vil faktisk slå hardere ut på sykkelgleden enn selve vekten på sykkelen.
Det er også mye tilbud nå på fjorårets modeller som sportsbutikkene har brennt inne med. Der kan man gjøre kupp!
Ta deg også god tid til å velge en sykkel du er komfortabel på:)


#15

Lavender sa for siden:

Ok. :giveup:.


#16

Camomilla sa for siden:

Takker for tips.

I dag ble det ny sykkel.
Det ble en Scott et eller annet, hybrid uten dempegaffel eller hva det heter.
Veldig lett, fikk den for 6000 på tilbud.

Vesentlig lettere enn jeg har syklet på før.
Dura ut på 3 timers tur.
Litt asfalt, litt grus, litt stier osv.
Funka som rakkern.


#17

Lavender sa for siden:

Gratulerer med ny sykkel, høres ut som en god deal. Tre timers variert tur høres også fristende ut. :vilha:. For jeg synes hybriden er stiv, skummel og kjedelig i marka.


#18

Camomilla sa for siden:

Takk.
Vondt i vaken, men det får jeg tåle:knegg:

Denne her i matt rød er min.


#19

Lavender sa for siden:

Vondt i vaken er kjent problem første uka på sykkel, litt anspent nakke også. ;). Skulle det vært bilde?



#21

Camomilla sa for siden:

Nå har jeg syklet på denne fine røde sykkelen min hver dag de dagene jeg har hatt den og er strålende fornøyd.
Hiver meg heller på sykkelen enn å ta ut bilen av garasjen.


#22

Bluen sa for siden:

Grattis! Ser fin ut. Deilig å sykle! Jeg har også en Scott-hybrid og er glad i den. :jupp:


#23

Bamsemums sa for siden:

Så bra!:)
Her har du en lås som matcher sykkelen. Har samme type selv, storfornøyd:) Følger med transportbag man enkelt fester i skruene for flaskeholder.

bikeshop.no/Sykkel/TILBEHØR/Låser/kurver/støtter/Låser/Abus/Abus-Bordo-Lite-6050-85-Nøkkel-Lås-Rød-Nivå-7-85cm-650g52639-p0000080553


#24

Camomilla sa for siden:

Jeg har kodelås, har lett for å svime vekk nøkler til sykkellåser.....

I går var det Lillestrøm og strømmen området som fikk besøk av meg.
I dag til og fra trening.
Baken min går det bedre med, men jeg falt for fristelsen i sta ig kjøpte ett sånt geletrekk til setet.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.