Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Eksamen i 3. på vgs

#1

Engasjert sa for siden:

Jeg prøver å finne informasjon på hjemmesiden til skolen, og fylkeskommunens side, men er egentlig like klok (eller ikke...);

Hvor mange eksamener har elevene som avslutter videregående skole? Har de både trekkfag og noe som alle kommer opp i? I så fall hva?

Denne informasjonen kan jeg selvfølgelig vente på at min lett tilbakelente russ finner ut av, men det har jeg ikke tålmodighet til!


#2

Matilda sa for siden:

Eksamen er det Utdanningsdirektoratet som styrer, du finner informasjon her. Hvilke eksamener elevene skal opp i avhenger av studieprogram, men om det er VG3 ST han går, så skal han opp i norsk hovedmål (evt samisk, der det er hovedmål) i tillegg til at han skal trekkes ut i to skriftlige og ett muntlig fag.


#3

Stompa sa for siden:

På Vg3 studiespesialisering skal elevene ha fire eksamener - i utgangspunktet tre skriftlige og en muntlig:

  • Alle skal opp i norsk skriftlig hovedmål (evt. samisk eller norsk som andrespråk)
  • I tillegg trekkes de i to andre skriftligfag. For de fleste er fagene det trekkes mellom tre programfag og norsk skriftlig sidemål. For de som har fritak fra vurdering i sidemål, eller som har programfag uten skriftlig eksamen, er det færre fag å trekke mellom
  • Til slutt trekkes de i et muntligfag (norsk, historie, religion, alle programfag)

I noen ytterst få tilfeller ender en elev med to skriftige og to muntlige eksamener. Det skjer bare hvis det ikke lar seg gjøre å få trekket til å gå opp med tre skriftlige (fordi eleven ikke har nok skriftlige fag og/eller fordi flere av fagene har eksamen på samme dag).

Dato for alle de skriftlige eksamenene ligger på Udir. Dato for muntlige eksamener settes av den enkelte fylkeskommunen.


#4

Matilda sa for siden:

Se der, ja, hør på Stompa. Jeg må ha lest litt fort (men lenka jeg la ved er riktig, altså). Jeg har nesten aldri VG3-elever. Jeg retta opp forrige innlegg, så slipper vi at folk blir forvirra, om de ikke skulle lese hele tråden!


#5

Stompa sa for siden:

Jeg er kontaktlærer på Vg3 for x'te gang, så dette har jeg kontroll på. :knegg:


#6

Matilda sa for siden:

Ja, det var det jeg visste. :jupp: (En gang skal jeg få tatt historie, så får jeg kanskje lov å følge elevene litt lenger, jeg og.)

Udir er tingen, i alle fall. Jeg ser norsk hovedmål er tirsdag 31. mai, så den kan du i alle fall notere i kalenderen, Engasjert.


#7

Hondacrv sa for siden:

Det er vel berre dei som har veldig spesielle fagkombinasjonar som kjem opp i to muntlige. Eg har aldri opplevd det med mine trur eg. Men opp skal dei. Eg har vg3 i år, og har sagt i tre år: det er to ting som er sikkert her i livet, og det er at de kjem opp i norsk, og at de skal døy ein dag. Då ler dei litt.


#8

Stompa sa for siden:

Jeg har opplevd det en gang. Det var en elev med fritak fra sidemål som i tillegg hadde to realfag og ett språkfag som programfag. Det ene realfaget hadde eksamen på samme dag som forberedelsesdagen til NOA, det andre andre realfaget og språkfaget hadde eksamen på samme dag. Dermed måtte h*n ha to muntlige eksamener.


#9

Engasjert sa for siden:

Tusen takk! Visste jeg kunne stole på dere :)

Han går studiespesialiserende, så da blir det tre skriftlige og en muntlig eksamen. Eksaminanden selv er veldig avslappa til det hele, mora trenger litt mer kontroll :)


#10

Engasjert sa for siden:

Jeg ser at rettslære og markedsføring er lagt på samme dag. Altså kan han bare komme opp i en av dem. En av dem, matte eller nynorsk er da alternativene for skriftlig, i tillegg til norsk hovedmål.

#11

apan sa for siden:

Man kan komme opp i 3 muntlige og ett skriftlig også forøvrig. Der jeg jobbet er 2 skriftlige og 2 muntlige ganske vanlig.


#12

Stompa sa for siden:

Da må mange elever ha ganske merkverdige fagkombinasjoner altså, for det skal i utgangspunktet være 3 skr/1 mu. Jeg spurte faktisk hun som er ansvarlig for eksamen hos oss om dette i forrige uke, i forbindelse med en spesifikk elevsak (eksamensangst), og det er ikke lov å avvike fra hovedregelen hvis den lar seg gjøre ut fra eksamensdatoer og fagkombinasjoner.


#13

apan sa for siden:

Jeg vet det. Jeg er med og trekker. De tar stikkprøver (evt sjekker alle? Vet ikke) og om man lar noen få avvik fra 3 skr/1 mu uten at det er nødvendig kan man få det påtalt på ene eller andre måten.
Ja, mange elever har merkelige fagkombinasjoner i tillegg til at veldig få har sidemål.


#14

Snippa sa for siden:

..også har du de fagene som har lokalgitt skriftlig eller praktisk-muntlig. F.eks på idrettsfag. Ganske vanlig at de ikke har 3 skriftlige eksamener, ihvertfall er det det der jeg jobbet og der ungene mine gikk/går.


#15

Hondacrv sa for siden:

Kva betyr det at få har sidemål? Er mange på skulen fritatt for sidemål?


#16

apan sa for siden:

Mange fritatt for vurdering ja. Noen fritatt fullstendig (særskilt norskopplæring).


#17

Stompa sa for siden:

Ja, vi har musikk og dans, og der er det også helt annerledes, bortsett fra at de skal ha fire til sammen. De har jo gjerne en eller annen praktisk eksamen, for eksempel.


#18

Engasjert sa for siden:

Det ble norsk, rettslære og norsk sidemål. Han er misfornøyd med sistnevnte, men jeg mener at med litt innsats er alle disse fag han kan gjøre det rimelig greit i.

Gleder meg til "vi" er ferdig på vgs for denne gang! :p


#19

Stompa sa for siden:

Statistikken hos oss viser at ca 50 % av elevene kommer opp i sidemål hvert eneste år. Jeg forteller dette til eleven, igjen og igjen, men likevel får de sjokk når de trekkes, alle som en. Nilen er ikke bare en elv i Egypt. :humre:


#20

Hondacrv sa for siden:

Samme her. Eg seier til elevane kvar gong eg har VG 3, at halve klassen kjem til å komme opp i sidemål. I år trudde dei faktisk på meg, for det var litt konstaterande tone då eg spurte på messenger kven som hadde komme opp.


#21

Engasjert sa for siden:

Selv om jeg mener at nynorsk burde vært frivillig/valgfag, så kan jeg ikke skjønne hva som er så vanskelig med det? Men det hjelper kanskje å ha en mamma som har det som hovedmål, og dermed ha fått det inn i øret fra jeg var født.

Men det var en kraftig avsporing fra temaet, kanskje :)


#22

Stompa sa for siden:

Ganske forenklet, selvsagt, men: Hovedproblemet med nynorsk for de fleste av elevene mine er at de har et så utrolig lite bevisst forhold til språk generelt. De skriver greit nok på bokmål, for det er de vant til og får til uten å tenke for mye. Det samme gjelder engelsk, som de hører mye. Utfordringen kommer når de faktisk må tenke, i fremmedspråk og sidemål. Det hjelper ikke å drille substantiv- og verbbøying når elevene ikke klarer å finne substantivene og verbene i sine egen tekster - og langt mindre når de egentlig ikke er særlig interessert i å bruke tid på det heller.

Det finnes selvsagt unntak, men generelt ser jeg at de elevene som skriver skikkelig godt på bokmål gjerne har et mer bevisst forhold til språk generelt. Det er gjerne de samme som skriver skikkelig godt på engelsk, og for mange av dem går det helt greit å lære seg både nynorsk og fremmedspråk også.


#23

millact sa for siden:

Det tror jeg nok kan stemme, Stompa. Ser det på meg selv. Jeg gikk språklinjen, har godt språkøre og kan ikke si jeg synes nynorsk var så ille.


#24

Hondacrv sa for siden:

Eg har ei dialekt som ligg nært opp til nynorsk, og eg veit at eit språk som ein har høyrt i funksjon i eit kvardagsspråk, er mykje enklare å forholde seg til enn eit språk som ein sjeldan høyrer brukt. Eg ser tydeleg forskjell i klassen: dei som har ein forelder som har dialekt når opp til nynorsk, skriv bra, og dei som generelt gjer det bra i alle fag og har jobba jevnt med det framover, ofte realister, faktisk.

(og så reknar eg med at du meiner at sidemål bør vere valfag - me er faktisk ein del som har bokmål som sidemål).


#25

Engasjert sa for siden:

Selvfølgelig. Noen har jo samisk og andre språk som sidemål også.


#26

Charlie sa for siden:

De fleste i Norges land snakker en eller annen form for dialekt, og for de fleste av oss kan talespråket godt relatere seg til nynorsk - hvis man gidder. For mange tror jeg det heller er snakk om en selvforsterkende myte at nynorsk er vanskelig (litt som matte, i så måte). I min tid var det tvert i mot snakk om at på vår bokmålsland-skole ville det lønne seg karaktermessig å ha nynorsk som hovedmål dersom man behersket det rimelig godt, fordi det ble lagt mindre vekt på små språkfeil i hovedmålet enn i sidemålet (det ville være lettere å ta 6-eren i sidemål hvis man lå på 5 i begge, og byttet hovedmål. ble det sagt). Men mulig det også var en myte, testet det ikke ut.

Nå har jeg allerede stappet inn i knollen til ungene at "INGEN snakker nynorsk eller bokmål! Det er skriftspråk!". Så tar vi det derfra. Mens vi flisespikker på skjino og skjøtt-glipper. :knegg:


#27

Stompa sa for siden:

Det var sånn før, men i den gjeldende læreplanen går det klinkende klart fram at forventningene til språkføring er det samme på både hoved- og sidemål. I praksis er det muligens litt forskjell, men ikke så mye at jeg ville anbefalt elever som er gode i nynorsk å bytte hovedmål.

Ellers kan det være ganske farlig å anbefale elever å bruke dialekten som hjelp. Jeg er fra Nord-Norge og snakker bymål som de fleste elevene mine. Erfaringen min er at bruker de dialekten her aktivt får de dessverre mye mer feil enn de får riktig språk. Blant annet skriver de da "nu" i stedet for no/nå, og det er jo en kjempeblemme. :o


#28

Charlie sa for siden:

:noterer: :ja:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.