Jeg kjøpte en bruktbil hos forhandler i oktober i fjor. Denne har vist seg nå den siste måneden å være en skikkelig mandagsbil.
Først måtte jeg skifte to reimer, dette tenkte jeg ikke på for dette er jo slitedeler. Uka etter gikk dynamoen. Ble bytta til ovehalt dynamo, som kun fungerte i to uker. Nå i helga ble det stopp igjen, og en kompis kom for å se om det var strøm jeg trengte, men da kom det røyk fra starteren, så da er det nok den som er røket... Jeg mistenker at det er noe elektrisk som gjør at det ryker noe hele tiden.
Bilen er kjørt i bygda fra før, var slumptreff at jeg kjøpte den av forhandler etter at tidligere eier hadde bytta den inn. Naboen min kan fortelle at den tidligere eieren også har hatt problemer med bilen.
Jeg tror det skal godt gjøres å nå frem med argumenter om mandagsbil for en elleve år gammel bil som har gått så langt. Det du beskriver høres ikke ut til å være utenfor normalen av hva man nesten bare må forvente. Ikke minst om den har gått mer eller mindre feilfritt fra oktober til mars.
Du kan gjerne sjekke med Forbrukerrådet hva du har krav på. De er veldig flinke og behjelpelige, og alle seriøse forhandlere jeg har vært borti har rettet seg etter Forbrukerrådets anbefalinger, men hvis jeg skal gjette så har du ikke en veldig god sak.
Jeg hadde absolutt ikke tatt mitt ord for at det ikke er noe å gjøre, altså. En telefon til Forbrukerrådet er gratis og tar ikke mye tid. Kan du dokumentere at tidligere eier har hatt problemer med bilen? For i så fall stiller du kanskje bedre.
Ved 240000 km kan du dessverre ikke forvente annet. Om den er manuelt giret kan du regne med å måtte bytte clutch også snart.
Og støtdempere.
Og viftereim.
(Mvh ufrivillig bilmekaniker)
Når man kjøper bruktbil hos forhandler pleier man å få med en viss garantiperiode, men hvor lang den er er sterkt korrelert med bilens alder og kjørelengde. Jeg tror ikke det er mer enn 6 måneders garanti på en over 10 år gammel bil (trolig langt mindre også).
Tidligere eier har trolig ikke informert forhandler om problemene. Det er man vel ikke pliktig når det gjelder bilsalg.
Æsj, så kjipt! Jeg tror nok dessverre også det er slikt man må regne med når en kjøper en såpass gammel bil med høy kilometerstand. Det er hvertfall det som er innfallsvinkelen min ved at jeg kjører en 2007-modell. For meg er det en kalkulert risiko fordi jeg ikke kjører så mye og ikke er helt avhengig av bil, men det er klart det er irriterende når det oppstår så mye på kort tid. Jeg synes ikke nødvendigvis forhandleren kan klandres her.
Jeg syns ikke 20 000 i året er så veldig mye for en 11 år gammel bil, skal jeg være ærlig. Min bil er samme årsmodell, men den har gått halvparten så langt som din. Jeg har 15-20 000 på budsjettet til bilreparasjoner og syns ikke det er urimelig høyt; det er vesentlig billigere enn å kjøpe ny bil, i alle fall.
Ja, folk rundt meg sier jeg bør selge, men det blir jo ikke bedre om jeg får meg ny mandagsbil. :knegg: Har jo ikke lån på denne, så da er det nok verdt å beholde den.
Selge trenger du jo ikke, og i alle fall ikke hvis du skal kjøpe en tilsvarende gammel bil. Du må bare sette av nok penger til vedlikehold, og da bør du sikkert belage deg på minst 20 000 pr år i reparasjoner fremover. Det er fortsatt veldig billig bilhold.
Puh, hva med 60 000,- brukt på 8 uker på en fem år gammel luksusbil med 77 000 i km stand? Selvsagt måneden etter forhandlergarantien på 12 mnd gikk ut.
Du må nok regne med slike utgifter. Vi hadde 7000,- året i snitt på ganske ny Peugeot, det regner vi som gratis etter å ha vært bileiere i snart 30 år.